Op zoek naar appartement

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Op zoek naar appartement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 00:01

Ze is nog geen 23.
Maar haar vriend word dat volgende maand wel!

De prijs zou iets omhoog kunnen,maar niet veel.
600 zou kunnen.

Kunnen ze huursubsidie aanvragen voor een particulier huurappartement?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:04

Als de huurprijs binnen de grens van 710 euro valt wel ja. Daar mogen gas licht en water nog buiten vallen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:13

Maar je moet ook met inkomen komen. Je kan wel zeggen dat je 1000 euro wil betalen, maar als je niet genoeg verdient, ga je het niet krijgen, hoe graag je ook wil.

Er zijn zoveel mensen die een betaalbare huurwoning zoeken, dat je echt heel erg veel mazzel moet hebben. Voor de sociale huurwoningen moet je gewoon achteraan in de rij.

Particulier is vaak duurder, of je moet dus veel mazzel hebben. Maar je wordt ook belazerd waar je bij staat.

Als ze 600 euro huur kunnen en mogen betalen, zouden ze ook kunnen kijken naar een simpel koop appartement. Evt buiten Hilversum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:17

Particulier huren komt vaak boven de grens voor huursubsidie uit. Daarbuiten geldt voor particulier bijna altijd een inkomenseis die vaak echt niet mis is. Ik heb in omgeving Utrecht (denk Maarssen, Leidsche Rijn) gekeken naar particuliere huur met een vriendin, maar als studenten mochten wij nergens huren. Niet omdat we student waren, maar omdat we allebei niet voldeden aan een inkomenseis, die ook nog eens hoger wordt als je met z'n tweeen wilt wonen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:19

Doorgaans is de inkomenseis voor particuliere huur dat de inwoners (hier dus jouw dochter + vriend) samen tenminste 3 of vaak 4x de maandhuur moeten verdienen om in aanmerking te komen. Soms willen verhuurders zelfs een vast contract zien of een werkgeversverklaring erbij.

Maar zo stelt iedere verhuurder zijn eigen voorwaarden op, dit is geen vast gegeven natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:22

Precies. Wij hebben een koophuis, maar vroeger weleens naar een huurhuis gekeken met grond. Was 1200 gulden ( nog ). Moesten 5x dat bedrag per maand verdienen. ( alsof je 4000/5000 euro pm nodig hebt om te leven?? ) Maar goed, met kopen werkt dat ook zo natuurlijk. Daarnaast moet je vaak sowieso 1 maand of meer borg neertellen. Je moet echt goed naar je contract kijken, want je wil wel ook onderhoud etc.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:50

Plus sinds 01-01-2016 geldt passend toewijzen van sociale huurwoningen in Nederland. Ff 700€ huren met huursubsidie zit er daardoor niet meer in. De laagste inkomens mogen nog maar tm 586€ huren.

Ingreepje vd overheid: die willen minder kwijt zijn aan huursubsidie.

TS: je wens lijkt mij onmogelijk in de particuliere sector.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:56

Holy, betaal ik dan zoveel?! Kun je voor dat geld echt dat krijgen in het gooi?
Ik woon voor 400 in een appartement, 1 slaapkamer, douche waar wc bij in zit, keuken en kamer in 1, met schuurtje en klein tuintje, excl gwl. En dat in een gehucht zonder enkele winkel....

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:58

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:11

amoj schreef:
Holy, betaal ik dan zoveel?! Kun je voor dat geld echt dat krijgen in het gooi?
Ik woon voor 400 in een appartement, 1 slaapkamer, douche waar wc bij in zit, keuken en kamer in 1, met schuurtje en klein tuintje, excl gwl. En dat in een gehucht zonder enkele winkel....

Nee hoor, hier in het gooi kost zoiets wat jij hebt rustig 600 euro. Zonder tuin

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 01:21

Ben bang dat je eisen niet helemaal in lijn zijn met je budget inderdaad :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 07:31

Tinkerloos schreef:
En als ik dan uiteindelijk een geschikt appartement gevonden heb en ik wil reageren,dan moet ik me abboneren voordat ik kan reageren.
(varieerd van 20 euro per maand tot 30 euro per half jaar).

Let hier echt mee op!! Veel van dit soort websites zijn fake.

Tinkerloos schreef:
Ze zoekt een 2 slaapkamer appartement voor ongeveer 550 euro incl. gwl.
In het gooi.
Liefst Hilversum.

Dit is niet eens een speld in een hooiberg... dit is niet te vinden! Al is Hilversum wel de 'goedkoopste' gemeente van die regio.
Ga zelf eens na als je een huis koopt in die regio met 2 slaapkamers wat je kwijt zou zijn aan hypotheek. Vervolgens reken je dan nog VVE/servicekosten en/of onderhoudskosten mee en je komt al boven de 550 euro. Een verhuurder rekent vervolgens daarboven ook nog zijn eigen winst. Daarom is alles wat je vindt zo duur. Bovendien merk ik echt dat verhuurders de prijs bewust boven de 700 euro exclusief gooien zodat er geen mensen in komen die recht hebben op huurtoeslag. Grof gezegd is dat toch wel een filter voor de wat asocialere medemens (zoals overlastgevers en wanbetalers).

Ik heb zelf vier jaar geleden gezocht naar woonruimte in deze regio. Ik zal je eerlijk zeggen: voor 550 euro inclusief en 2 slaapkamers ben ik in de 8 maanden tijd die ik heb gezocht niets (!) tegengekomen... ik denk dat ik onder de 750 inclusief (dat was mijn grens) geen enkel appartement heb gezien met meer dan 1 slaapkamer... het waren eigenlijk allemaal studio's voor dat geld of soms met 1 slaapkamer. Veel achenebbisj appartementen met rare constructies: bijvoorbeeld dat de gang van een ander appartement door jouw huis liep of bij mensen in huis of met heel veel schuine wanden zodat je er net niets mee kon (dit soort studio's trouwens wel voor rond de 500 euro).

Uiteindelijk heb ik geluk gehad, ik woon nu in Amersfoort met 2 slaapkamers! Maar niet voor 550 euro inclusief... en dat was na acht maanden intensief zoeken.

Als tip wil ik je meegeven dat op Marktplaats heel veel wordt aangeboden, maar dat dit ook heeel snel weer weg is. Zo vond ik via Marktplaats in Stoutenburg een appartement bij iemand in huis (wel eigen deur en alles voor jezelf) voor 750 euro all-in. Direct gereageerd en 's avonds meteen gaan kijken. Twijfelde toen en hij zei: ik wil het wel nu weten want er staan er nog 20 voor je in de rij... Dus je moet marktplaats bij wijze dag en nacht in de gaten houden en direct reageren.
Je kunt op Marktplaats ook zelf een advertentie zetten. Moet je wel voor betalen (destijds 10 euro voor 4 weken), maar hierdoor heb ik dus mijn geweldige appartement gevonden! Iemand zocht een huurder en kwam op mijn profiel uit.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 08:55

Bedankt voor de tips allemaal.
MP kijk ik al elke dag op.
Als ze wel huursubsidie kunnen krijgen dan kan de grens wat hoger liggen.
Voor gwl zullen ze op een klein oppervlak denk ik ongeveer 80 euro kwijt zijn.
Als de huur 700 (exc.) is,en ze krijgen huursubsidie dan is het wel te doen.
Maar om daarvoor in aanmerking te komen moeten niet alleen de huurders maar ook het appartement aan allerlei eisen voldoen.
Met gedeelde badkamer en keuken krijg je al geen huursubsidie.
Je moet echt een zelfstandig onderkomen hebben.
(gedeelde entree mag dan weer wel geloof ik)
Tja,het is zoeken,daar ben ik wel achter inmiddels.

Weten jullie welke betaalde websites wel te vertrouwen zijn?
Vind het zo zonde om elke maand 20 euro te moeten betalen als ze toch nep zijn.
Maar als ze wel kunnen helpen is 20 euro weer niet duur,snap je?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:08

Tinkerloos schreef:
Bedankt voor de tips allemaal.
MP kijk ik al elke dag op.
Als ze wel huursubsidie kunnen krijgen dan kan de grens wat hoger liggen.
Voor gwl zullen ze op een klein oppervlak denk ik ongeveer 80 euro kwijt zijn.
Als de huur 700 (exc.) is,en ze krijgen huursubsidie dan is het wel te doen.
Maar om daarvoor in aanmerking te komen moeten niet alleen de huurders maar ook het appartement aan allerlei eisen voldoen.
Met gedeelde badkamer en keuken krijg je al geen huursubsidie.
Je moet echt een zelfstandig onderkomen hebben.
(gedeelde entree mag dan weer wel geloof ik)

Tja,het is zoeken,daar ben ik wel achter inmiddels.

Weten jullie welke betaalde websites wel te vertrouwen zijn?
Vind het zo zonde om elke maand 20 euro te moeten betalen als ze toch nep zijn.
Maar als ze wel kunnen helpen is 20 euro weer niet duur,snap je?

Volgens mij is dit niet helemaal waar. Mijn ex woonde op een kamer, maar die kamer had wel een eigen huisnummer. Ondanks de gedeelde keuken en badkamer kreeg hij wel huursubsidie. Het gaat er volgens mij om dat je woning bij de gemeente bekend is als een op zichzelf staande unit, dus met een eigen huisnummer.

Ik wens je erg veel succes. Mijn vriend en ik wonen in Hilversum (rand van het centrum) en betalen 660 inclusief voor een studio van 50m2 met een slaapvide en schuine wanden. Daarbij inderdaad een gang die door het appartement van onze onderburen loopt, zoals iemand al noemde. Opzich geen probleem, maar optimaal is anders. (Op deze woning krijgen wel overigens wel huurtoeslag, bijna 300 euro per maand geloof ik. Ondanks dat het om een particuliere woning gaat.)
Ik denk dat het met dit budget haast onmogelijk is om iets te vinden. Wat je eventueel kan doen is bij een makelaar aangeven waar je naar op zoek bent. Mocht er dan iets vrijkomen, neemt hij misschien contact met je op voordat de woning online gaat.

Verder staan er op woningnet van Hilversum e.o. vaak lotingswoningen voor onder de 25 jaar aangeboden. Die zou ik zeker goed in de gaten houden, daar doet je inschrijfduur er namelijk niet toe.
Laatst bijgewerkt door xSwanHeart op 16-02-16 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:12

Hier de huursubsidie spelregels mbt zelfstandige woonruimte:
Afbeelding

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:43

LZP -> HTT

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:16

Ik zie op de lokale facebookgroepe zoals ruilen en marktplaats>die en die regio< regelmatig oproepjes voorbijkomen voor woonruimte die daadwerkelijk via die kanalen opgelost worden, misschien ook een optie.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 10:24

De lotingswoningen van woningnet houd ze zeker goed in de gaten!

Ik had ook al geïnformeerd of ze in aanmerking kon komen voor urgentie.
Urgentie is tegenwoordig niet meer te krijgen, behalve in gevallen waarbij de gemeente vind dat het urgent is.
Zwanger zijn of scheiding is geen reden meer tot urgentie.
Ze kennen bijv. wel urgentie toe als je in een flat zonder lift woont en je komt in een rolstoel terecht.
Dan kan je je woning dus niet meer uit en dan is het wel urgentie.

Helaas is voor een zwangere vrouw een te kleine kamer met schimmelbadkamer geen urgentie.
En als je door scheiding op straat komt te staan met je kinderen is dat ook geen urgentie.

Vroegah,in de goeie oude tijd dat ik ging huren kon ik gewoon naar de woningbouw en maakte ik een afspraak om te kijken wat er mogelijk was.
Nu gaat alles, maar dan ook alles via de computer.

Ik ga facebook in de gaten houden!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:30

Huurtoeslag word soms ook per gebouw toebedeeld. Er zijn in Utrecht heel wat kamers die zelfs huurtoeslag hebben. Het is een systeem waar je zelf weinig wijzer uit word vaak, dus het is veel uitzoek werk wat dat betreft :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:45

Als ik jou was zou ik trouwens overwegen om je wens bij te stellen naar 1-slaapkamerappartementen. Dat de baby straks een eigen kamertje heeft is belangrijk, maar heeft je dochter dat ook nodig? Met een kamerscherm of roomdivider kan je een aardige slaaphoek creëren.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:08

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:31

Ik vind het niet zo verwonderlijk dat urgentie niet geldt voor zwangere mensen die al een onderkomen hebben of mensen die gescheiden zijn. Kan me voorstellen dat daar een hoop misbruik van gemaakt is, waardoor mensen die echt urgentie hebben straks op straat komen te staan.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:38

Blue_flower schreef:
[ [url=m/piot8p.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zie toevallig hier staan, gesplitste woning op 1 huisnummer... Is er hier iemand die dit heeft en mij er meer over kan vertellen?
Ik woon precies zo, 1 huis maar onderverdeeld in 2, wel elk een eigen voordeur en compleet van elkaar afgesloten. Maar dus 1 huisnummer.. Wij dachten altijd dat huurtoeslag niet mogelijk zou zijn maar als ik dit zo lees/zie staan ga ik heel erg twijfelen!

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:44

Lienek schreef:
Blue_flower schreef:
[ [url=m/piot8p.png]Afbeelding[/url] ]

Ik zie toevallig hier staan, gesplitste woning op 1 huisnummer... Is er hier iemand die dit heeft en mij er meer over kan vertellen?
Ik woon precies zo, 1 huis maar onderverdeeld in 2, wel elk een eigen voordeur en compleet van elkaar afgesloten. Maar dus 1 huisnummer.. Wij dachten altijd dat huurtoeslag niet mogelijk zou zijn maar als ik dit zo lees/zie staan ga ik heel erg twijfelen!

Ik zit nu in het traject hiervoor, hoop dat ze snel m'n huursubsidie toewijzen want het is wel een lang traject! Je kunt altijd even de belastingtelefoon bellen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:47

Lienek: Ik heb een tijd in zo'n opgedeelde woning gewoond. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar geloof dat de eigenaar het dan officieel moet hebben gescheiden zodat het ook in de administratie van de gemeente e.d staat. Wij hebben er wel veel gedoe gehad mbt huursubsidie, omdat veel medewerkers zelf niet echt wisten hoe het zat, maar uiteindelijk wel gekregen. We hadden een eigen opgang en eigen keuken en badkamer, geloof dat glw ook apart bijgehouden werd, ook al betaalden wij incl. Maar dus wel 2 huishoudens op 1 adres.