Paarden aan huis of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Paarden aan huis of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:25

Ik zou mijn paard dolgraag aan huis willen. Maar dan moet ik van de volgende dingen zeker zijn:
- heb ik voldoende geld om er minimaal 2 te houden
- heb ik genoeg ruimte om meerdere paarden fatsoelijke ruimte te bieden.
- heb ik tijd om veel toezicht te houden.
- ik wil zeker weten hoeveel werk het is en of dit icm een baan te combineren valt.

Zolang je niet van deze punten uit kunt gaan, is een paard aan huis imo niet verstandig

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:28

Dan kun je ook nog kiezen voor de Gulden Middenweg. Je zou kunnen denken om een huis met wat grond te kopen, de paarden voor de gezelligheid op een leuke pensionstal, en om je huis juist wel kiezen voor een paar katten en wat kippen bijvoorbeeld.

Dan heb je toch om huis wat te rommelen, maar lang niet zoveel werk als met paarden, en voor de gezelligheid heb je dan de pensionstalling.

Dan hou je het aan huis klein en beheersbaar, maar je hebt toch het landelijke idee.

palousa_boy

Re: Paarden aan huis of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:42

Je kunt je leven idd net zo eenzaam maken als dat je zelf wilt.
Bij wijze van spreken zou ik hier bijvoorbeeld elke dag bij de buren langs kunnen gaan. Zij is met pensioen en zit eigenlijk bijna altijd thuis. Of ik dat wil is natuurlijk een ander verhaal :P

En vrienden en familie die 1,5 uur rijden te ver vinden voor een bezoekje vind ik wel een beetje apart. Dan gaat het niet over ff helpen om je broek op te halen om het zo maar te zeggen, maar voor een middag op de koffie.
Ik heb het zelf ook meegemaakt hoor, met smoezen als " ja nu is de auto van de zaak eruit (dus moeten ze zelf brandstof betalen) dus is het te ver rijden" en ik heb ook heel vaak "ja we komen echt een keer langs hoor" gehoord.
Dat ging dan over maximaal 1,5 uur rijden.

Nu zit ik in Frankrijk en snap ik dat het te ver rijden is ;) "even" 9 tot 12 uur in de auto zitten doe je niet voor een bak koffie.

Maar je kunt idd zoals al eerder gezegd gewoon clubjes opzoeken, of andere hobby's erbij.
Blijf je alleen thuis zitten dan is het snel eenzaam ja, maar dat heb je nu ook.

Kwa werk op en om het erf houd dat je natuurlijk ook gewoon bezig. Ik weet niet in hoeverre je "beperkt" bent, maar je kunt makkelijk een week vullen met klusjes.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 11:48

Goed idee van Amaris, zoiets wou ik ook opperen.

Daarbij, hoef je niet geheel landelijk te wonen om paarden bij huis te kunnen houden. Dat kan ook wel in de meer bewoonde wereld. Wij zijn nu aan het kijken voor een stuk grond achter ons huis, we wonen gewoon in een buurtje met buren links en rechts.
Maar ook daarbij vraag ik me af of het voor jou haalbaar zou zijn. Je zal echt elke dag voor je paarden moeten zorgen, dat je voor jezelf al regelmatig hulp nodig hebt is al best lastig rond te krijgen lijkt me. Maar als je draden door zijn, je paarden zijn ontsnapt, de stal is in een halve bult gezakt, je paard heeft koliek etc. Zal er ondanks dat je ziek bent, toch direct actie ondernomen moeten worden en het lijkt me niet haalbaar dat je iemand kan vinden die dit dan voor je kan oppakken. Zoiets zou je wel kunnen opbouwen met je buren, maar dat weet je niet voordat je er gaat wonen en dat lijkt me nogal een risico..
Een pensionstal in jouw buurt, waarbij je paard goed verzorgd wordt zodat jij heen kan wanneer je je goed voelt lijkt me in jouw situatie heel fijn.
Rot trouwens dat je lijf soms zo tegenwerkt!