Vraag over huurtoeslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:19

ingedebruijn schreef:
De Belastingdienst moet de gegevens van de GBA hanteren. Zolang daar meerdere personen ingeschreven staan wordt je toeslag gestopt. Heeft dus geen nut om hun boos te bellen want het moet veranderd worden bij de gemeente.

Dat is dus gebeurd, bleek net. Toch is het stopgezet..

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:56

upendo schreef:
ingedebruijn schreef:
De Belastingdienst moet de gegevens van de GBA hanteren. Zolang daar meerdere personen ingeschreven staan wordt je toeslag gestopt. Heeft dus geen nut om hun boos te bellen want het moet veranderd worden bij de gemeente.

Dat is dus gebeurd, bleek net. Toch is het stopgezet..

Dat kan omdat de toeslag direct stopt in het systeem als ze deze melding krijgen van de GBA. Je moet de toeslag zelf weer aanvragen. Binnen 8 weken krijg je dan een nieuw beschikking en krijg je de gemiste maanden in 1x uitbetaald. Echter, als het bij de gemeente niet goed staat wordt hè beschikking of afgewezen of uiteindelijk weer stopgezet.

upendo

Re: Vraag over huurtoeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 19:15

Pf, wat omslachtig!
Het is dus het beste om maandag eerst naar de gemeente te bellen om te vragen of alles geregeld is en daarna naar de BD te bellen voor opheldering en om ervoor te zorgen dat ze deze maand ook uitbetalen? :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:19

upendo schreef:
Pf, wat omslachtig!
Het is dus het beste om maandag eerst naar de gemeente te bellen om te vragen of alles geregeld is en daarna naar de BD te bellen voor opheldering en om ervoor te zorgen dat ze deze maand ook uitbetalen? :)

Eerst de gemeente inderdaad en zou hun antwoord ook zwart op wit vragen zodat je bewijs hebt voor de Belastingdienst.

Op mijn toeslagen kun je daarna direct je toeslag opnieuw aanvragen. Telefonisch kunnen ze je vertellen wat je al weet. Voegt niet echt wat toe vrees ik.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:20

Vanaf het moment dat je toeslag aangevraagd is gaan trouwens de 8 weken in waarin de beschikking opgemaakt wordt. In het ergste geval krijg je dus in januari met terugwerkende kracht je huurtoeslag pas uitbetaald.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:22

Wat vervelend! Heb je alles telefonisch geregeld of heb je ook schriftelijk bezwaar ingediend?

Ik heb de afgelopen jaren ook twee keer een brief gekregen met de mededeling dat mijn huurtoeslag werd stopgezet en of ik even alles van de afgelopen jaren terug wilde betalen. Beide keren werd mij aan de telefoon gezegd dat ik schriftelijk bezwaar in moest dienen. Ook de tweede keer moest het schriftelijk, zelfs toen ik ze verwees naar het bezwaarschrift en de bewijzen die ik de keer daarvoor opgestuurd had. Dat dossier was gesloten dus daar konden ze niks meer mee, ik moest alles maar opnieuw opsturen.

Ik heb beide keren ook schriftelijk antwoord gekregen dat ik in het gelijk was gesteld en daarna heb ik een nieuwe beschikking gekregen. Via de telefoon heb je het nooit zwart op wit staan, dat is wel een groot nadeel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 19:37

ingedebruijn schreef:
Vanaf het moment dat je toeslag aangevraagd is gaan trouwens de 8 weken in waarin de beschikking opgemaakt wordt. In het ergste geval krijg je dus in januari met terugwerkende kracht je huurtoeslag pas uitbetaald.

:=

Nouja, ik heb hem net maar opnieuw ingediend, dan ga ik morgen de gemeente bellen of ze me zwart op wit willen geven dat ik de enige inwoner ben, dan maar hopen dat het zo snel mogelijk geregeld gaat worden.. -O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:51

Morgen? Ik zou maandag bellen :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 21:45

Haha valt het op dat ik zo snel mogelijk actie wil ondernemen? :')

Ik kan heel slecht tegen onrechtvaardigheid. :Y)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:48

Als je verstandig bent installeer je even een app op je telefoon die telefoongesprekken opneemt.
Als het fout gaat heb je misschien wel geen poot om op te staan, maar voor hetzelfde geld heb je er wel wat aan, je kan altijd het gesprek nog een keer terug luisteren en je gaat niet aan jezelf twijfelen.

Ik heb een jaar geleden op advies van de belastingdienst mijn inkomst veel te hoog ingevuld (30.000) terwijl ik ruim onder de grens zit waar ik recht heb op belastingdienst. Ik wilde dit om van het gezeik af te zijn omdat alles steeds verkeerd werd berekend en ik gewoon aan het eind van het jaar in 1 keer mijn geld wilde hebben.
Gedaan zoals mij geadviseerd was, krijg ik een brief dat ik veel te veel geld verdien en dus meer belasting moet gaan betalen. Et voila, een "schuld" bij de belastingdienst van 1200 euro die ik in een jaar tijd af moest betalen. Dan staan ze ineens heel snel op de stoep en mag je gaan betalen, het heeft echter een half jaar geduurd voordat ik het geld weer terug gestort kreeg na de eindejaars berekening... En je kan zeggen wat je wilt maar als ze geld terug moeten gaan storten laten ze je echt zwemmen...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 22:59

Pff, wat een gedoe zeg! Helaas heb ik niet de financiële middelen om dat te kunnen doen (onbetaalde voltijd stage), maar zo lang moeten wachten op je geld is ook niet ideaal!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:20

Mja tis nu gelukkig opgelost. Maar kan je geen geld bij iemand lenen? Je leeft wel heel krap zo dan :/.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 11:28

Ja, ik ga het even met mijn ouders overleggen vanavond, ik denk niet dat het een probleem zal opleveren als ik het terugbetaal zodra het binnenkomt, maar het voelt zo afhankelijk..