Huurprijscheck

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Huurprijscheck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:20

Ik wist al dat ik erg veel mazzel heb en waarschijnlijk nooit meer zo'n kans krijg. Verhuurder mag 1371 vragen, ik betaal een paar euro meer dan de helft van dit bedrag. . . precies 1 euro onder de huursubsidiegrens O:)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:42

Szan schreef:
mystery1980 schreef:
ik kom er niet uit of het nu ook voor mij geld, huur via een makelaar. Vrije sector is huur boven de 710 euro toch? daar zit ik onder, kom ik dan wel of niet in aanmerking? Zou volgens de huurprijscheck namelijk meer dan 200 euro teveel betalen even afgezien van het energielabel wat ik niet weet.

Wat was je kale huurprijs (excl servicekosten en g/w/l) toen je in je huidige woning trok? En in welk jaar ben je daar komen wonen?

Als je kale huurprijs in het aanvangsjaar dat je daar kwam wonen lager is dan de liberalisatiegrens van datzelfde jaar, dan valt je woning niet in de vrije sector maar de gereguleerde sector. Je hebt dan zeker wat aan de huurprijscheck.

Ik ben er trouwens vanuit gegaan dat het geen zelfstandige woning is. Anders val je sowieso in de vrije sector.

575 maar betaal inmiddels veel meer, woon er nu anderhalf jaar
Het gaat om een flat.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:45

Ailill schreef:
Ik wist al dat ik erg veel mazzel heb en waarschijnlijk nooit meer zo'n kans krijg. Verhuurder mag 1371 vragen, ik betaal een paar euro meer dan de helft van dit bedrag. . . precies 1 euro onder de huursubsidiegrens O:)

Hier hetzelfde inderdaad door een jongeren woning. Plus krijg ik maar de helft van de bijstand dus hadden al een huurverlaging van 7% ongeveer _O- Dus nu nog lager dan grens huursubsidie

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:53

mystery1980 schreef:
ik kom er niet uit of het nu ook voor mij geld, huur via een makelaar. Vrije sector is huur boven de 710 euro toch? daar zit ik onder, kom ik dan wel of niet in aanmerking? Zou volgens de huurprijscheck namelijk meer dan 200 euro teveel betalen even afgezien van het energielabel wat ik niet weet.

Nee vrije sector is alles wat niet via een woningbouwvereniging is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:12

mvgm is toch woningbouw, dit is overkoepelend de organisatie waar de makelaar onder valt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:15

Kimbers schreef:
mystery1980 schreef:

Ik huur ook particulier :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:16

Kimbers schreef:
mystery1980 schreef:

Nope. Woningbouw kan vrije sector woningen verhuren en particulieren kunnen niet-vrije sector woningen verhuren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:25

Edit: veerledec was me voor, wat Kimbers zegt klopt inderdaad niet.

mystery1980 schreef:
575 maar betaal inmiddels veel meer, woon er nu anderhalf jaar
Het gaat om een flat.

Het gaat om de kale huurprijs bij aanvang van je huurcontract en de liberalisatiegrens van datzelfde aanvangsjaar.
Dat je inmiddels veel meer betaalt doet er niet toe (twijfel: tenzij je in de tussentijd een nieuw huurcontract hebt gekregen misschien, weet iemand of dan het jaar van het nieuwe huurcontract geldt?).

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... satiegrens

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:25

het lijkt erop dat ik er toch recht op heb, ik ga gauw contact met ze opnemen. Moet nog wel de huur voor deze maand overmaken, maar als ik dat nu doe zie ik het verschil natuurlijk niet meer terug, zou ik gewoon het nieuwe lagere bedrag over durven maken?

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:46

Vanmorgen vroeg had ik al een mailtje van de gemeente met de woz waarde van mijn huis. Ik ga ook maar niet klagen. Ik betaal 144 euro minder dan wat de check heeft berekent.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:55

Hmm kan ik dan ook wat met de check?

Ik huur particulier een zelfstandige woonruimte (flat) onder de huursubsidiegrens.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:06

Mijn huur is per 1 juli al verlaagd aangezien de woningbouw verwacht dat mijn studio punten in moet leveren. Niet verkeerd :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:16

Ik vind hem met de zelfstandige huur wat te kort door de bocht.

Wij hebben een klein boerderijtje (daardoor kleine vertrekken)
waardoor hun zeggen 550 euro.
Maar als je kijkt naar wat de gemiddelde huur van boerderijen hier kosten dan betaal je toch gauw minimaal 750 euro ex.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:23

Ik heb hem net gedaan en kom zo'n 200 euro duurder uit dan wat ik nu betaal.... sttttt....