Pinterest plantjes: wie freubelt met me mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:55

Argh, vandaag een plantje wat al zieltogend was, schuld van vorige pleegkittens..., nu echt het hoekje om, schuld van nieuwe pleegkittens...

Zie hierboven ook weer leuke dingen! Ik vind plantjes met gekleurd blad ook zo leuk, roze en paars enzo. Nog twee nieuwe plantjes met paars en met lila blad in de keuken staan die al even wachten op een vaste staplek... Moeten ook maar in een glazenbak o.i.d.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:40

Hangt van de plantjes af die je erin zet. Cactussen willen zandgrond of voornamelijk zand. Met wat grind oid onderin voor wateropvang bij een dichte bodem. Na het planten grind, schors of zoiets erop om uitdrogen te voorkomen al kan dat ook wel zonder.

Andere plantjes willen vooral potgrond of iets zand doorgemengd en vetplantjes willen een half half mengsel. Ook bij hun grind onderop bij een dichte bak om natte wortels en daardoor rot te voorkomen als je eens teveel water hebt gegeven.

Leuk pleegkittens en katten met planten. Lijkt me lastig of je moet er gaas omheen zetten. :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 14:45

Dankzij een in de warre bokt upload heb ik wel fotos maar ondersteboven. -O-

Heb voor 5 euro 1 vleeseter, 3 cactusjes en een vetplantje gekocht en gepland. De bakjes staan er weer fleurig bij.

En een leuk voorbeeld gezien.

Een hoge wekfles met zon echte wekfles sluiting. Een hee goed gelukte nep goudvisje leuke steentjes op de bodem en een of twee waterplantjes. Zag er leuk uit en ga ik denk ik eens maken. Wekpotten heb ik genoeg.

Dagmar80

Re: Pinterest plantjes: wie freubelt met me mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:45

@Karuna: Leuk zo'n vleesetend plantje! Ik heb er ook mee in mijn handen gestaan vandaag, wel/niet/wel? Nou ja, toch maar niet. Ook de buisvormige vleeseters vond ik erg mooi om te zien. Moeten beide wel veel water hebben. Op zich had die buisvormige wel in mijn nieuwe cilindervaas gekund, ze waren alleen wel prijzig die plantjes.

Ik ben bij de Kringloop geweest voor glas, moest een beetje lowbudget en ik heb daar veel leuk glaswerk op de kop getikt :)

Verder nog een plantje met lichtroze blad, met donkerroze blad, met groen met wit blad en een mini-alocasia gekocht (die wilde ik vroeger altijd al, nu heb ik hem in mini-formaat). Ook nog een cactus met cactus erop, groen met geel, helaas hadden ze geen roze of paars, maar ik vond hem zo leuk dat die maar mee moest :P Nog een vetplantje enne nog een langwerpig mini-cactusje met enorme stekels (cat proof).

Dan heb ik nog 2 andere nieuwe plantjes in de keuken nog, dus in totaal 9 nieuwe plantjes om de boel aan te kleden :)

Steentjes gekocht bij de action, zwart en grijs. Komen dan ook nog zilveren steentjes bij en de plantjes zorgen wel voor kleur.

Nog even kijken of ik de cactussen wel of niet in speciale potgrond ga doen... Heb ik niet meer, maar nog wel gewone Aldi potgrond. Nu een mix van plantjes die veel en plantjes die weinig water moeten...

Als ik klaar ben met alles vullen enzo zal ik wel een foto plaatsen.

@Karuna: Wekpotten zag ik ook bij de Kringloop, leek me ook een leuke optie! Uiteindelijk toch voor ander glaswerk gegaan, o.a. ook een heel schattig soort mini-viskommetje :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:49

8nnemiek schreef:
Wat leuk zeg, om je aquarium om te bouwen en plantjes erin te zetten!

Na deze opmerking moest ik mijn openingspost nog even goed nalezen, hihi sorry voor de verwarring :D . Het aquarium zelf wordt geen plantenbak. Het ding is 120L groot en die komt op marktplaats te staan, zodat hij kan verhuizen naar een liefhebber. Als ik een klein, oud (misschien zelfs antiek) aquariumpje tegenkom, mag die absoluut mee. Ik heb wel heel lang nagedacht over een paludarium, maar voor nu gaan we het klein houden. Dit heeft vooral te maken met het feit dat ik erg goed ben in planten laten sterven. :o

Dit weekend heb ik helaas niet veel kunnen freubelen, maar ik heb wel twee rechte vazen gevonden van glas die ik hiervoor kan misbruiken. Van de week even een tuincentrum oid plunderen. :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:08

Afbeelding

Dit zijn mijn plantjes. Het zijn van die mini plantjes die 1,50 ofzo kosten per stuk en mijn doel is om ze uiteindelijk tot grote plantjes te laten groeien (best een uitdaging :') ). De linker heb ik al een half jaar en hij groeit lekker door. Ik wacht meestal tot ze een klein beetje slap hangen en dan geef ik ze weer water. (Niet wachten tot ze verdord zijn, dan ben je te laat :') ).

Ik heb buiten ook vleesetende planten staan. 1 happer en 2 soorten bekers die uit de grond omhoog groeien. Buiten doen ze het veel langer dan binnen. Binnen gaan ze uiteindelijk dood omdat ze toch een soort van winterrust nodig hebben. Vorige winter stonden ze bij mij dus gewoon buiten en aankomende winter weer :).

Ik wil nog een keer iets gaafs maken in een glazen vaas maar moet nog even inspiratie op doen. Zelf een cactus zaaien lijkt mij ook erg cool.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:14

Cactus zaaien is heel veel geduld hebben, duurt erg lang voor het zaad opkomt. De tweede keer vorig jaar is er helaas niets opgekomen. Of oud zaad of verzopen door plantenoppas. Wil het binnenkort weer gaan doen.

Lieve plantjes hierboven in een leuke potje. Ziet er schattig en vrolijk uit. :j

Autenthic met rechte vazen kun je al veel doen. Wij hebben hier een tuincentrum die een heel creatieve medewerkster heeft die niet van standaard dingen houdt. Zij maakt ook dingen voor binnen in van die oud uitziende minikasjes. <3

Ik heb nu twee vleeseters, een happer van ruim een jaar die afgelopen winter weigerde in rust te gaan en dan nu een kelk voor de dikke vliegen. }:) die de happer niet aankan. Ga ze van ze van de winter wel even koel wegzetten. Weet alleen niet hoelang de rustperiode moet zijn, zou een maand voldoende zijn?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:23

Karuna, ik ga mij er even over inlezen. Wel gaaf als het uiteindelijk lukt :).

Mijn happer bleef denk ik ruwweg 3 maanden in rust. Dit was echt alleen maar te merken doordat hij geen niemand happers maakte. Las ook dat ze eigenlijk horen af te sterven maar misschien was deze winter niet koud genoeg? Volgend jaar ga ik hem door midden splitsen, hij word wel erg groot nu namelijk :')

Je hebt echter ook sommige soorten vleesetende planten die juist binnen moeten blijven. Die zijn wel heel cool in een vissenkom ofzo denk ik. Of zo'n plant met van die hangende bekers in hele hoge vaas!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:03

Oh zo'n vleeseter heb ik ooit mijn vader kado gedaan, helemaal geweldig die dingen!
Echt muntdrop? Dan ga ik daar eens naar kijken, hoe zie je of ze het hele jaar binnen kunnen blijven? Staat dat op het kaartje wat er meestal bij zit? Ben echt een giga leek op plantengebied :x

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:02

Mijn vader heeft jarenlang vleesetende planten gekweekt, en die stonden allemaal binnen in een verwarmde serre. De verkoop ging 's winters gewoon door. Mijn eigen vliegenvallen overwinterden ook altijd binnen. Nooit problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 17:59

Door dit topic ben ik dus nu van plan een fairy garden te maken. Wel met nep plantjes hoor! :+
Nu op zoek naar een bak/vaas wat geschikt is en waar de katten niets uit kunnen halen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 18:07

Nou wat nepplantjes betreft. Als iemand nepplantjes weet die er niet onwijs nep uit zien... Die zijn in elk geval niet dood te krijgen, hooguit stoffig. :')

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:18

Mijn nepplantjes komen van de Intratuin, staat genoeg leuk spul tussen.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:31

Afbeelding
Deze heb ik voor mijn nieuwe 'huisje'.

Afbeelding
En deze komen wel gewoon van de Ikea, maar ik vond ze zo schattig :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:32

Coyote heel,lief zo, die bovenste bak is echt mooit trouwens, zelf gemaakt? Die cactus heb ik ook trouwens nu.
En de uploader doet het weer *\o/* mijn twee nieuw gevulde bakjes en mijn nieuwe vleeseter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:37

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 20:51

karuna, De bak had ik al eerder met andere plantjes, maar die waren er helemaal bovenuit gegroeid :+
Dus die zijn verhuist naar een groter potje.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hier 3 van mijn creaties

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:36

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:56

Hoever is iedereen inmiddels met frobelen?

Ik ben nog wat bezig geweest. Een deel van mijn cactussen heeft gezelschap gekregen en delen nu een woning. Wat potten had ik nog staan, een was van een waterornament waarvan helaas de pomp het niet meer deed. Paar potten sommigen met stenen erin van tweedehandswinkel en een paar vers gekochte babycactussen en levende stenen en ik ben weer verder. En mijn oudste vleeseter is herpot. -O- het moest wel maar hopen dat die het gaat volhouden, heeft er best een klap van gehad.

Fotos zijn wat licht door de zon die vollop schijnt en de aarde moet nog opgeruimd worden. Moet even drogen dan veegt makkelijker weg. Een van mijn oude cactussen was het er niet mee eens, zitten nog hier en daar wat stekels in mijn vingers.

Beide vleeseters een echte ompot gekregen. Bekjes hangen nog wat slap na de verpotting. Waren wat dicht gegaan door vastpakken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding