Auto leasen, twijfels twijfels twijfels... Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:59

Dit was voor mij de reden geweest om gewoon een nieuwe auto voor mijzelf te kopen.

Goed de kleine lettertjes lezen. Ik vind het persoonlijk een hoop geld :o
Wat gebeurd er als je lease contract afloopt met de auto?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:00

KimD schreef:
Deze zit erin voor €279,-
http://www.ford.nl/ConfigureVehicle/Fiesta/Style

& deze voor €229,-
http://www.opel.nl/onze-modellen/modell ... index.html

& de Skoda Citigo, maar die blokkendoos is absoluut niet welkom. :+ Maar de Focus is dus de enige met trekhaak.

Ik weet niet of je hem mag hebben maar de BMW corporate lease edition is 20% kost je bij een 42% inkomstenbelasting ongeveer 260 euro als je de 116d handgeschakeld neem. Kan nog een sportpakket op. Heb je hem heel luxe.
Trekhaken erbij,..mag 1500 kilo trekken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:44

Mallow schreef:
Dit was voor mij de reden geweest om gewoon een nieuwe auto voor mijzelf te kopen.

Goed de kleine lettertjes lezen. Ik vind het persoonlijk een hoop geld :o
Wat gebeurd er als je lease contract afloopt met de auto?

Gaat terug en ik krijg een nieuwe voor dezelfde prijsklasse.

Sjimmy

Re: Auto leasen, twijfels twijfels twijfels... Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:25

Bij mij was.de lease auto echt heel veel duurder. Als je geen leaseauto had kreeg je nl meer salaris/km vergoeding. En de bijtelling dan nog. Die bedragen opgeteld was voor mij prive rijden veel voordeliger.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:35

Dat is bij de meeste werkgevers anders niet.

Bij ons krijg je een leaseauto omdat je dat nodig hebt. Heb je geen leasewagen nodig krijg je niet meer salaris.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:46

Bij ons idd ook niet.
De lease auto is verplicht voor de zakelijke km

Of je er wel of niet privé mee wil rijden is eigen keus.
Heb collega's genoeg die er een privé auto naast hebben.

Die betalen dan dus niks voor de dienstauto, geen bijtelling en geen eigen bijdrage.

Maar mogen de auto dan ook niet privé gebruiken en dat moet je dichttimmeren met een km registratie. En dat kan de belastingdienst dan weer opvragen, als ze willen controleren of je echt geen of maximaal 500 km privégereden hebt met je dienstauto. Bijtelling gaat in boven de 500 km privé.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:59

Wij hebben 1 auto in de particuliere lease. Ik was heel sceptisch maar nu een krap half jaar verder vind ik het echt geweldig. Je hebt gewoon geen onverwachte koste meer en rijd een veilige en in ons geval zuinige auto.
Hierdoor besparen we enorm op benzine.
Wanneer mijn autootje teveel mankementen gaat krijgen dan ga ik ook over op lease.

Het enige is als wij schuld hebben aan een ongeluk dan heb je 300 euro eigen risico maar ik ben voor mijn kleine auto ook allrisk verzekerd en heb dan ook nog 150 eigen risico.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:10

Babette schreef:
Wij hebben 1 auto in de particuliere lease. Ik was heel sceptisch maar nu een krap half jaar verder vind ik het echt geweldig. Je hebt gewoon geen onverwachte koste meer en rijd een veilige en in ons geval zuinige auto.
Wanneer mijn autootje teveel mankementen gaat krijgen dan ga ik ook over op lease.

Het enige is als wij schuld hebben aan een ongeluk dan heb je 300 euro eigen risico maar ik ben voor mijn kleine auto ook allrisk verzekerd en heb dan ook nog 150 eigen risico.

Hoe zit het in die constructie met de meldingsplicht van schade richting de leasemaatschappij?

Kijk, als je auto flink in de kreukels ligt dan is het duidelijk. Je belt de leasemaatschappij, de auto wordt gerepareerd en jij betaalt je eigen risico. Duidelijk.

Maar hoe zit het als je bijvoorbeeld 'op het gehoor parkeert' (boem = ho) en er zit bijvoorbeeld een kras(je) in de bumper. Iets waarvan je zelf zou zeggen: f*ck it, lekker laten zitten, niks mee doen. Ben je dan verplicht die schade te melden en te laten repareren en Euro 300 af te tikken?

Staat daar iets over in de kleine lettertjes van de private lease?

EDIT: rij zelf al jaren lease via mijn werkgever.
Ideaal:
1. Elke paar jaar een nieuwe auto;
2. Geen zorgen over schades en reparaties;
3. Je kunt auto's rijden die je zelf NOOIT zou (kunnen of willen) kopen;
4. Geen zorgen over schades en reparaties;
5. Als je een hybride gaat rijden dan lach je je helemaal dood, financieel gezien;
6. Geen zorgen over schades en reparaties.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 03-09-15 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:11

Bijtelling ga je toch last van krijgen de overheid zorgt er wel voor dat je die gaat betalen. of je werkgever fraudeert met opgaves omdat prive altijd belast is, anders is het loon in natura namelijk.

En 15000 km is erg weinig. Wie betaald wat als je daar overheen gaat? kwa schadevrije jaren, helaas die gaan per leasetermijn als je schadevrij rijdt tenminste. Dus opbouwen voor een mogelijke eigen auto met schadvrije jaren is er niet meer bij zeer waarschijnlijk.

Ik zou met zo weinig km per jaar toch eens gaan kijken ook naar een eigen auto aan kosten. Zowel die je nu rijdt als een andere.

335 euro per maand is ruim 4000 euro per jaar. Daarvoor kun je best een priveauto rijden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:19

karuna schreef:
<KNIP>
En 15000 km is erg weinig. Wie betaald wat als je daar overheen gaat? kwa schadevrije jaren, helaas die gaan per leasetermijn als je schadevrij rijdt tenminste. Dus opbouwen voor een mogelijke eigen auto met schadvrije jaren is er niet meer bij zeer waarschijnlijk.
<KNIP>

Hebben ze dat aangepast dan? Ik heb jaren geleden tussen de leaseauto's door even zelf een auto moeten kopen en verzekeren. Ik kreeg keurig via (de verzekeringsmaatschappij van) de leasemaatschappij een overzicht van schadevrije jaren voor de verzekering van mijn prive-auto. Dat het niet zoveel jaren waren, tja, dat was ik zelf schuld..... :D

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:23

Ik woon en werk in België, dus hier is het misschien wel wat anders. Maar je hebt op zich verschillende soorten van lease toch.

1. Operationele lease door je werkgever, in .be is dit eigenlijk altijd wel voordelig tenzij je die wagen alleen gebruikt voor je werkverkeer. Ik mocht de mijne privé gebruiken en had voor 128 euro oid een supercoole bak incl tanken, verzekering, .... De werkgever betaalde daar echter dik 600 euro nog extra voor, particulier is operationele lease dan ook meestal niet interessant.

2. Operationele lease door jezelf, enkel goed voor zotten die rijden als idioten en belachelijk veel benzine, banden en ander grut verslijten. Tenzij je natuurlijk een heel wagenpark hebt, je hebt dan geen omkijken naar het onderhoud e.d. van die wagens dat zit allemaal in de prijs in. Maar voor dat comfort betaal je ook :)

3. Financiële lease, hierbij lease je wel een wagen. Maar krijg je wel alles nog op je eigen rekening gepresenteerd. Zelf zie ik dit altijd meer als een verdoken lening, enige voordeel is dat je indien je zzp'er bent, je je btw kan spreiden itt een investeringskrediet en boekhoudkundig kan je dit iets anders inbrengen

4. Rentings, dit zijn eigenlijk specifieke leases waarbij je restwaardebedrag op minimaal 15% gezet wordt. Deze zijn vooral interessant wanneer je op korte termijn veel kilometers maakt en daarna je wagen particulier wil gaan doorverkopen. Vaak is dit wel $$$$ voor je eigen zak dan.

Nu ik weg ben bij mijn werkgever, ben ik zelf voor een gewoon eigen auto gegaan, geen lease. Omdat ik niet zoveel kilometers doe, ben ik daar goedkoper mee af en moet ik geen rekening houden met contracten e.d. over die wagen. Bij een leasewagen, kan je bvb niet zomaar even zeggen dat je hem wil verkopen. Op 5 jaar tijd was het verschil tussen een financiële lease en een investeringskrediet +/- 300 op 5 jaar. Dus dat was verwaarloosbaar.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:30

Cowboy55 schreef:
Hoe zit het in die constructie met de meldingsplicht van schade richting de leasemaatschappij?

Kijk, als je auto flink in de kreukels ligt dan is het duidelijk. Je belt de leasemaatschappij, de auto wordt gerepareerd en jij betaalt je eigen risico. Duidelijk.

Maar hoe zit het als je bijvoorbeeld 'op het gehoor parkeert' (boem = ho) en er zit bijvoorbeeld een kras(je) in de bumper. Iets waarvan je zelf zou zeggen: f*ck it, lekker laten zitten, niks mee doen. Ben je dan verplicht die schade te melden en te laten repareren en Euro 300 af te tikken?

Staat daar iets over in de kleine lettertjes van de private lease?

Je hebt inderdaad meldplicht ook bij kleine schades. Wel is er een schifting tussen acceptabele en onacceptabele schade. De grote van de deuk/kras is hij Door de lak heen of niet maakt dat het wel of niet door ons vergoed moet worden.
Ook valt er bij kleine schades te praten om het zelf te laten maken op eigenkosten zodat de premie niet stijgt. Dit alles wel in overleg met het bedrijf waar we bij leasen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:48

karuna schreef:

Dat gaat om alleen de prive kilometers doorgaans.

Bij ons is er niemand die dat controleert. Pas als je echt heel erg veel meer kilometers als de rest van je collega's rijdt gaan ze navraag doen.

Ook tijdens je leaseperiode bouw je schadevrije jaren op. Verzekeraar vraag het op bij de leasemaatschappij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:11

karuna schreef:
335 euro per maand is ruim 4000 euro per jaar. Daarvoor kun je best een priveauto rijden.

Nee joh.

Als je uit gaat van een Golf van 5 jaar oud zit je al snel op 10.000 euro plus. Afschrijving in 4 jaar tijd 4256 euro 88 euro per maand over 4 jaar. (looptijd van mijn leasewagen.
Verzekering alleen WA 17 euro per maand(even snelle check gedaan)
2 keer tanken pak hem beet 100 euro
Wegenbelasting 47 euro
Onderhoud? Nieuwe banden, olie verversen, kleine dingen vervangen, lampjes, ruitenwissers etc). Laten we zeggen 50 euro per maand. gokje.
Apk keuring 19 euro

Kom ik op 303,50 euro... das 10 euro per maand duurder dan mijn nieuwe BMW. (1 serie)
En ik moet 52% inkomstenbelasting betalen. Zit je in het 42% tarief is het nog voordeliger.

Golf is het meest waardevast. Oudere auto meer onderhoudskosten.

Ik heb niet mee genomen grote reparatie, schade door eigen schuld etc. Dan wordt het verschil nog veel groter in het voordeel van de leasebak.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 09:39

Pc tot mijn beschikking, dan kan ik tenminste meerdere quotes beantwoorden! *\o/*

miccamaaike schreef:
Je least hem via je je werk, maar het is dus alleen voor prive gebruik? Bijzondere constructie..

Het bedrijf waar ik werk probeert zoveel mogelijk 'groen te doen', ze willen dus ook dan hun honderden werknemers zo groen mogelijk naar het werk kunnen en daar willen ze best hun steentje aan bijdragen. Het is dus private lease, maar met flinke korting en extra (goede) voorwaarden geregeld vanuit de werkgever tegenover de leasemaatschappij.

Sjimmy schreef:
Bij mij was.de lease auto echt heel veel duurder. Als je geen leaseauto had kreeg je nl meer salaris/km vergoeding. En de bijtelling dan nog. Die bedragen opgeteld was voor mij prive rijden veel voordeliger.

Jou keuze is begrijpelijk, maar ook een bijzonder constructie. :') Ik krijg ondanks mijn lease-auto wel nog geen de kilometervergoeding, die overigens ook vrij ruim is. Dus ook als ik cursussen volg waar ik ruim 500 KM voor moet rijden dan krijg ik deze vergoed. Ik kan de kilometers gewoon declareren.

Babette schreef:

Dat is ook wat het voor mij heel aantrekkelijk maakt, de zomer & winterbanden, de opslag en het omleggen hiervan, de inbegrepen beurten en onderhoud, inclusief de BTW etc. Dan bepaal ik liever op drie jaar tijd voor lease dan voor een privé auto en heb iedere drie jaar een nieuwe auto onder mijn kont zonder bijkomende kosten waar we (weer) niet op gerekend hadden en uiteraard nooit uitkomen. :+

Eigen risico is inderdaad ook niet zo hoog, via de werkgever €150,- korting.

karuna schreef:

Ik zou met zo weinig km per jaar toch eens gaan kijken ook naar een eigen auto aan kosten. Zowel die je nu rijdt als een andere.

Het is dus Private lease, in principe betaal ik gewoon alles. Het kost met 0,05 cent als ik over die 15000 kilometer rijd. Ik heb me echt suf gerekend en kom met 15000 goed uit.

Ik ben dus ook niet iemand een auto 'op' rijdt.

Cowboy55 schreef:
karuna schreef:
<KNIP>
<KNIP>

Hebben ze dat aangepast dan? Ik heb jaren geleden tussen de leaseauto's door even zelf een auto moeten kopen en verzekeren. Ik kreeg keurig via (de verzekeringsmaatschappij van) de leasemaatschappij een overzicht van schadevrije jaren voor de verzekering van mijn prive-auto. Dat het niet zoveel jaren waren, tja, dat was ik zelf schuld..... :D

Dit klopt inderdaad, ik heb het nagevraagd. Als je in de hoogste ladder uitstapt, kun je door die verklaring ook weer in de hoogste ladder instappen. Dat is wettelijk bepaald, mits je uiteraard nog steeds op de hoogste ladder recht hebt.

Babette schreef:
Cowboy55 schreef:
*KNIP*

Je hebt inderdaad meldplicht ook bij kleine schades. Wel is er een schifting tussen acceptabele en onacceptabele schade. De grote van de deuk/kras is hij Door de lak heen of niet maakt dat het wel of niet door ons vergoed moet worden.
Ook valt er bij kleine schades te praten om het zelf te laten maken op eigenkosten zodat de premie niet stijgt. Dit alles wel in overleg met het bedrijf waar we bij leasen.

Ook waar, en omdat wij huisdieren hebben dit even goed nagevraagd, als ik hem voor het inleveren professioneel laat reinigen is er geen probleem. Maar dit is vrij logisch, dit had ik ook laten doen als ik geen huisdieren had...

Bij een ongeluk of schade gaat de premie niet omhoog, staat duidelijk in de voorwaarden via de werkgever.

NatasjavE schreef:
karuna schreef:

Nee joh.

Als je uit gaat van een Golf van 5 jaar oud zit je al snel op 10.000 euro plus. Afschrijving in 4 jaar tijd 4256 euro 88 euro per maand over 4 jaar. (looptijd van mijn leasewagen.
Verzekering alleen WA 17 euro per maand(even snelle check gedaan)
2 keer tanken pak hem beet 100 euro
Wegenbelasting 47 euro
Onderhoud? Nieuwe banden, olie verversen, kleine dingen vervangen, lampjes, ruitenwissers etc). Laten we zeggen 50 euro per maand. gokje.
Apk keuring 19 euro

Kom ik op 303,50 euro... das 10 euro per maand duurder dan mijn nieuwe BMW. (1 serie)
En ik moet 52% inkomstenbelasting betalen. Zit je in het 42% tarief is het nog voordeliger.

Golf is het meest waardevast. Oudere auto meer onderhoudskosten.

Ik heb niet mee genomen grote reparatie, schade door eigen schuld etc. Dan wordt het verschil nog veel groter in het voordeel van de leasebak.

Ben ik blij dat je die berekening maakt. :+ Ik ben niet zo van de berekeningen, maar heb wel in de maandelijkse kosten de motorrijtuigenbelasting en inderdaad ook €50,- onderhoud gerekend, ook inderdaad lampjes, zekeringen, ruitenwissers, nieuwe matten, olie etc etc etc. :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:50

Bij privé lease zit benzine nooit inbegrepen, je moet dan dus zelf nog wel tanken. Je had het eerder over een tankpas, maar dat is volgens mij alleen met een 'gewone' bedrijfsleasebak zo.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 09:52

miccamaaike schreef:
Bij privé lease zit benzine nooit inbegrepen, je moet dan dus zelf nog wel tanken. Je had het eerder over een tankpas, maar dat is volgens mij alleen met een 'gewone' bedrijfsleasebak zo.

Ja klopt, is mijn fout. Ik kan er wel voor kiezen om de kilometervergoeding weg te laten (voor cursus of andere zakelijke kilometers) en dan te tanken op de pas.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:55

Ah ok, dat heeft je werkgever op zich leuk geregeld dan! Ook met een leuke korting. Had die site even bekeken die je eerder postte en dan gaat er toch nog best wat af.

Nadeel van prive lease vind ik dat je er zo'n lange tijd aan vast zit. Je kunt er pas na 3 of 4 jaar weer vanaf. Je kunt natuurlijk nooit in de toekomst kijken, maar dat houdt mij wel een beetje tegen. Zelf heb ik momenteel even geen werk en mijn auto kost me maar 50 euro in de maand. Is ook kleine auto (Suzuki alto uit 2012) dat scheelt natuurlijk aanzienlijk qua kosten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 10:01

miccamaaike schreef:
Ah ok, dat heeft je werkgever op zich leuk geregeld dan! Ook met een leuke korting. Had die site even bekeken die je eerder postte en dan gaat er toch nog best wat af.

Nadeel van prive lease vind ik dat je er zo'n lange tijd aan vast zit. Je kunt er pas na 3 of 4 jaar weer vanaf. Je kunt natuurlijk nooit in de toekomst kijken, maar dat houdt mij wel een beetje tegen. Zelf heb ik momenteel even geen werk en mijn auto kost me maar 50 euro in de maand. Is ook kleine auto (Suzuki alto uit 2012) dat scheelt natuurlijk aanzienlijk qua kosten.

Dit waren maar voorbeelden, dus niet de daadwerkelijk auto's. Die kan ik helaas niet plaatsen, die staan alleen in mijn medewerkers portal, daar hebben ze flyers van gemaakt. Het is iig een auto met vele snufjes erop en eraan.

We zijn nu overigens aan twijfelen over de Fiesta, mooie auto, enige minpunt, de trekhaak, maar daar kan ik nog altijd de tractor voor gebruiken.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:07

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 10:11

miccamaaike schreef:
Ik had hier gekeken: http://www.broekhuisgroep.nl/acties/for ... vate-lease
(en dan ging ik uit van de titanium versie)

Dit klopt dan wel weer, maar dan hebben we via de werkgever ook nog een paar extra opties. We zijn nu dus ons in de fiesta aan het verdiepen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:12

Heeft de werkgever wel leuk geregeld dan :)
Lastige keuze hoor!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 20:06

We zijn vandaag even naar de Ford-dealer gegaan om de Fiesta te kijken, het is een hele mooie auto met leuke snufjes. Maar wat een klein ding. :oo Dus nu twijfel ik nog meer. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:13

Trekhaak kun je er zelf onder laten plaatsen, wat ik wel vreemd vind is dat ze de auto alleen wa + casco verzekeren. Zit er een inzittenden verzekering bij of moet je die zelf afsluiten?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 20:21

Fiesta kan geen trekhaak onder, die zouden we dus moeten laten vallen. Inzittenden kan ik bijverzekeren voor €1,49.