Inductie plaat, hoe werkt die?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:11

Inductiepannen werken alleen als ze alleen op inductie worden gebruikt. Ik heb ooit de dure inductiepan van mijn moeder op de wokbrander ernaast gezet (op gas) en daarns was de pan onbruikbaar op inductie.
Door hittebronnen trekken je pannen licht krom aan de onderkant, met als gevolg dat ze niet meer functioneren op inductie omdat ze niet voldoende contact maken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:15

Ik heb sinds een maand of twee, drie ook inductie en ben er hartstikke blij mee. Je kunt rustig met je pannen 'spelen' Joolien, ik in ieder geval wel. De plaat stopt inderdaad met verwarmen als je de pan eraf tilt, maar start gelijk weer als ik hem terugzet (binnen een bepaalde tijd, weet niet precies hoe lang).

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:17

Brainless schreef:
Nee.
Bij inductie wordt de plaat niet warm als je hem aanzet.
Door de magneet wordt de bodem van de pan verwarmt.

Het voordeel is dus; geen pan erop geen warme plaat.
Ook koelt hij veel sneller af zodra de pan eraf gaat.

Niet warm is niet waar. Wij hebben een gloedjenieuwe inductieplaat en als je na het koken de pannen eraf haalt, zijn de kookplekken wel warm. Je verbrandt je handen niet hoor, als je ze erop legt, maar warm zijn ze wel. Duurt ook wel eventjes voor ze afgekoeld zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:18

Ik vind het perfect, ben echt blij met mijn inductiekookplaat. Aardappels koken zo en ik vind het erg op koken op gas lijken, lager is gelijk lager enzo en ja je moet er even bij blijven als je boter in de pan doet om vlees te bakken maar verder is het erg gemakkelijk. Sleuteltje is soort kinderslot, als die per ongeluk op slot is even ingedrukt houden.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:19

Ooh inductie, ik wil niet anders meer :+: na het koken een doekje erover, plaat is weer schoon en koelt lekker snel af.

En zoals Joolien al zegt, booster aan en binnen no time kookt je water of is je olie heet :D

Hoe lager je 'm zet, hoe minder warmte ("gas laag") en hoe hoger hoe meer warme ("gas hoog") zoals normaal dus _O- Het is even uitvogelen wat voor jou een fijne stand is.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:21

Dorien66 schreef:
Brainless schreef:
Nee.

Niet warm is niet waar. Wij hebben een gloedjenieuwe inductieplaat en als je na het koken de pannen eraf haalt, zijn de kookplekken wel warm. Je verbrandt je handen niet hoor, als je ze erop legt, maar warm zijn ze wel. Duurt ook wel eventjes voor ze afgekoeld zijn.

Dat de plaat warm wordt is natuurlijk logisch: dat komt door de warmte-overdracht van de pan naar de plaat. Met 'niet warm worden' bedoelde Brainless waarschijnlijk dat de plaat zelf niet werkt door warm te worden en daardoor de pan te verwarmen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:26

turtlelito schreef:
Dorien66 schreef:
quote="Brainless"]
Nee.

[/quote

Dat de plaat warm wordt is natuurlijk logisch: dat komt door de warmte-overdracht van de pan naar de plaat. Met 'niet warm worden' bedoelde Brainless waarschijnlijk dat de plaat zelf niet werkt door warm te worden en daardoor de pan te verwarmen.

Oh ja, dat kan! Sorry dan voor mijn 'correctie'.

Dorien66

Re: Inductie plaat, hoe werkt die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:28

Nog wat: als wij het kinderslot aan zetten, kan je niets met de plaat. Dan kun je dus ook niet standje 9 instellen.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:14

Ik heb ook geen idee hoe jouw inductieplaat werkt! Wij binnenkort ook een inductie... Ik ben benieuwd.
We gingen wel enkele pannen, die dus al gebruikt zijn op keramisch vuur) meenemen. Deze pannen zijn ook goed voor inductie. Maar als ik het zo lees gaan deze waarschijnlijk niet meer werken op een inductie vuur aangezien ze al op een ander soort vuur gebruikt zijn?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:16

Alizeetje, je hebt dikke kans dat de bodem van je pan al ietsje kromgetrokken is. Voor inductie wordt je eten verwarmt door de bodem van je pan te verwarmen (niet door iets daaronder te doen, maar vanuit het materiaal van de bodem zelf). Als die krom is, heb je dikke kans dat dat niet samen gaat met inductie.
Dat is dus het enorme nadeel van inductie. Aan de andere kant is dat ook wel eigenlijk het enige nadeel :)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:18

Ok, zal testen worden dan :)
Zorgt inductie er ook voor dat pannen krom trekken? Dan moet je waarschijnlijk regelmatig nieuwe pannen kopen? Al zal dit misschien niet het geval zijn als het enkel de onderkant is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:26

Nee. Inductie zorgt er niet voor dat je pannen krom trekken, omdat je het materiaal "vanbinnenuit" verwarmt.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:27

Ok, dank je voor de uitleg ;) afwachten en mogelijk enkele nieuwe pannen kopen dan :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:29

De uitleg is helaas wat complexer ;) maar ik ben blij dat je er wat aan hebt!
Heb net geprobeerd een stukje te typen om uit te leggen hoe het werkt, maar ik ben duidelijk niet goed in die dingen eenvoudig neerzetten.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:45

Och, bovenstaande was al vrij duidelijk ;)
Dank je!