Nieuwe fiets ter vervanging van auto. E-bike of gewoon?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:55

Ik ben heel blij met mijn tweedehands :j
Mijn fiets is nog jong en had nauwelijks kilometers gemaakt. Iemand had m gekocht, het elektrisch fietsen beviel goed en toen wilde hij/zij langere dagtochten gaan fietsen. Mijn fiets heeft een actieradius van 30 km (en accu in het frame, dus je kan niet wisselen) en dat was voor die mensen te kort. De fiets is dus na heel korte tijd dus alweer omgeruild voor een andere, en ik kon deze tweedehands kopen voor een flink lager bedrag. De actieradius is voor mij geen probleem, ik heb een chronische ziekte en gebruik de fiets vooral om wat makkelijker in het dorp (3 km verder op) te komen. Ik kreeg bij het kopen 3 jaar garantie, die ook gold voor de accu, dus dat was ook 'veilig'.
Voor mij dus de ideale deal :D

Maar, je hebt wel gelijk, er is veel ontwikkeling geweest de laatste jaren dus áls je tweedehands koopt let dan goed op de leeftijd en staat van de accu. Ook zou ik bij een winkel kopen en niet op marktplaats ofzo, dan krijg je meestal gewoon garantie op de fiets :j

edit; Enne, wat lui betreft; Beter een e-fiets die je ook daadwerkelijk gebruikt dan een gewone fiets die in de schuur blijft staan :Y)

domosan

Re: Nieuwe fiets ter vervanging van auto. E-bike of gewoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:05

Ik ben heel erg blij met mijn e-bike. Ben nu 15 en heb hem sinds mijn 12e. Woon nogal buitenaf dus moet 16km (alleen) naar school fietsen. Op school zie ik er ook steeds meer komen dus het is zeker niet alleen voor ouderen. Ik heb een hele hippe fiets met bak voorop en m'n fietstassen zitten over de accu dus meestal hebben ze het niet eens in de gaten als ik langgscheur :+ Ons is verteld (bij de gazelle) dat de accu's gemiddeld na 5-6 jaar aan vervanging toe zijn, dus let op als je een tweedehands koopt anders wordt het een duur grapje. Ik kon toen kiezen uit verschillende pakketen voor de accu, heb silver en die kan 45 km op de boost (hardste stand). Ben echt ontzettend blij met m'n fiets! :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:07

Ook ik had altijd een pesthekel aan fietsen (middelbare school op 15 km afstand |o
Een jaar of drie geleden vond ik dat ik toch echt meer moest gaan bewegen/fietsen. De e-bike leek me wel wat, maar wat een geld... Ik was bang dat ik nog steeds weinig zou fietsen en dat er dus 1000-2000 euro in de schuur zou gaan staan verstoffen. Dus ik heb een 'afgedankte' demo-Sparta gekocht bij de lokale fietsenboer. Eerst maar eens kijken of ik hem wel gebruik. Nou, ik fiets nu 2.500 km per jaar op dat ding. Grote fietsboodschappentassen gekocht en gaan met die banaan! Een van de betere aankopen in mijn leven geweest. Dus als je het mij vraagt: e-bike, doen!
Edit: ik fiets nog steeds op die demo. Er staat nu bijna 10.000 km op de teller en ik heb nog geen technische problemen gehad. Zo lang hij het goed doet, blijft 'ie en anders koop ik weer een e-bike.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:11

Blijheid schreef:
Ook zou ik bij een winkel kopen en niet op marktplaats ofzo, dan krijg je meestal gewoon garantie op de fiets :j

edit; Enne, wat lui betreft; Beter een e-fiets die je ook daadwerkelijk gebruikt dan een gewone fiets die in de schuur blijft staan :Y)

Eens en eens!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:23

Ik kom uit nunspeet en van stella hoor ik een hoop narigheid.

Dan zou ik eerder bij forza fietsen in nunspeet gaan kijken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:25

Ook ik heb een pesthekel aan fietsen. Ik vind het persoonlijk nogal wat energie verbruiken in verhouding tot hoe je vooruit komt, zeker als het waait. Maar sinds ik een elektrische fiets heb, pak ik hem toch geregeld. Tja, of dat lui is, zonder ondersteuning fiets ik helemaal niet, nu fiets ik wel. En het is niet zo dat je helemaal niks hoeft te doen, zoals op een spartamed. Een elektrische fiets versterkt wat jij doet, dus als jij niks doet, doet je fiets ook niks.

Wat betreft dat 'duwtje vooruit' als je opstapt, dat ligt heel erg aan het soort elektrische fiets en wat voor soort ondersteuning hij geeft. Daarin zijn eigenlijk twee soorten te onderscheiden, degene die je kracht vermeerderd en degene die kracht geeft aan de hand van het aantal omwentelingen wat je maakt. Het is uitproberen wat je fijner vind. En de goedkopere fietsen zullen daarin wat minder gelijkmatig zijn dan de duurdere.

Mijn ervaringen met elektrische fietsen is dan ook dat, als je er fijn op wilt fietsen, het vooral een kwestie van veel soorten uitproberen is. Kan overigens gewoon bij de meeste fietsenmakers. Want wat de een fijn vind, vind de ander juist erg vervelend. En de meeste fietsenmakers hebben ook tweedehands, gewoon met garantie en alles. En dan zou ik persoonlijk liever voor een wat oudere, tweedehands fiets van een goed merk gaan, dan voor een goedkope nieuwe. Want daar hoor ik meer ellende over....

Dus ook ik zeg, DOEN!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:22

__Nathalie__ schreef:

Zoals? Wij hebben er onze fietsen gekocht en zijn prima te spreken. Alleen de levertijd duurde wat langer omdat ze het daar zo ontzettend druk hebben dat ze het helemaal niet aan kunnen. Netjes een gratis servicebeurt aan huis gehad. +:)+

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:25

Ik heb een elektrische fiets voor 999 euro, zo ontzettend blij mee! Heb hem via www.fietsvoordeelshop.nl

Prima shop met hele goede klantenservice

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:41

Ik zie dat je in Amstelveen woont, in Heerhugowaard - De Noord zit Edwin Groen, een fietsenwinkel die heel veel e-bikes verkoopt voor een hele leuke prijs.
Ze kopen veel partijen in als er een nieuw model komt, je kan daar goedkoop een nieuwe fiets kopen.

Mijn moeder en heel veel collega's hebben daar een fiets gekocht, service is super en ze konden nergens anders zo goedkoop een fiets vandaan halen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 13:17

Dat is een hele fijne tip ingvdh! Ga het gelijk opschrijven!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:04

domosan schreef:
Ik ben heel erg blij met mijn e-bike. Ben nu 15 en heb hem sinds mijn 12e. Woon nogal buitenaf dus moet 16km (alleen) naar school fietsen. Op school zie ik er ook steeds meer komen dus het is zeker niet alleen voor ouderen. Ik heb een hele hippe fiets met bak voorop en m'n fietstassen zitten over de accu dus meestal hebben ze het niet eens in de gaten als ik langgscheur :+ Ons is verteld (bij de gazelle) dat de accu's gemiddeld na 5-6 jaar aan vervanging toe zijn, dus let op als je een tweedehands koopt anders wordt het een duur grapje. Ik kon toen kiezen uit verschillende pakketen voor de accu, heb silver en die kan 45 km op de boost (hardste stand). Ben echt ontzettend blij met m'n fiets! :)

ohh hadden ze die maar gehad in mijn tijd.....ik benijd je!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:54

zwanepol schreef:
__Nathalie__ schreef:

Zoals? Wij hebben er onze fietsen gekocht en zijn prima te spreken. Alleen de levertijd duurde wat langer omdat ze het daar zo ontzettend druk hebben dat ze het helemaal niet aan kunnen. Netjes een gratis servicebeurt aan huis gehad. +:)+

Ik ken verschillende mensen die daar een fiets vandaan hebben. Toevallig 2 weken terug nog de buren van m'n ouders 1 fiets was iets mis mee direct al na aankoop en daar hebben ze flink wat problemen om gehad.
Ik hoor meer dat zodra er wat is ze niet meer reageren.
Ook heb ik meerdere malen gehoord dat ze personeel als stront behandelen. Ik hoor zelden iets positiefs daar vandaan...

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:02

Dat is zekers negatief, wij hebben die ervaring (nog) niet.
Verder heb ik ook geen negatieve berichten gehoord.
Er staan wel vaak mensen bij mijn fiets als ik hem ergens geparkeerd heb en ik weer terug kom :D , in het begin had ik zoiets van "wat moeten die nou bij mijn fiets", nu ben ik gewend aan al die bewonderaars :D en spreek dan altijd wel lovend over Stella....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:24

Update: m'n moeder heeft toevallig net een nieuwe e-bike gekocht dus ik neem haar oude e-bike over. Het is een ouder model Sparta Ion. Type weet ik niet. In elk geval: motor in het achterwiel en accu in het frame verzonken. Bereik is 50 - 100km.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:26

Ik heb een E-bike door mijn chronische vermoeidheid en ik vind het ideaal! Kom overal op dat ding. Wel wordt er aangeraden om geen tweedehands te kopen i.v.m. de motor/batterij die erin zit. ;) (je moet het natuurlijk gewoon treffen!)

Edit: Niet alle E-bikes zijn voor ouderen. Ik heb gewoon een roze damesfiets met mand. :o

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:31

Ik ben 20 en heb mijn scooter pas ingeruild voor een elektrische fiets. Ik heb een batavus en was rond de 800 euro kwijt (2e hands). Ik zou het echt doen!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:36

_Nelleke_ schreef:
Update: m'n moeder heeft toevallig net een nieuwe e-bike gekocht dus ik neem haar oude e-bike over. Het is een ouder model Sparta Ion. Type weet ik niet. In elk geval: motor in het achterwiel en accu in het frame verzonken. Bereik is 50 - 100km.

Super *\o/* Die oud-demo van mij is ook een Sparta Ion. Geef je ons over een paar weken nog een update hoe de jouwe bevalt? Veel plezier ermee!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:55

_Nelleke_ schreef:

Mooi, zo ben ik ook aan mijn e-bike gekomen, ook een Sparta ION!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:03

Gefeliciteerd. Daar ga je geen spijt van krijgen.

Ik heb nu een paar jaar een tweedehands E Bike. wat een uitvinding, ik zou willen dat ik jaren eerder had gehad. Wat super om mee te rijden. Geen last meer van tegenwind of zware dijkbeklimming. Fietsen is zo veel leuker. *\o/*

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:04

Super :D Wij hebben dezelfde! Echt een fijne fiets!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 16:16

Ik ben benieuwd. Heb er weleens een rondje op gefietst en ik kan me herinneren dat ik het heel fijn vond!

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:30

Ik heb ook een e bike. Vind de opmerking dat is voor luie mensen zo'n dooddoener. Vooral als ze dan zelf altijd met het gat in de auto zitten.
Ik heb de sparta country. Destijds nieuw gekocht en een super fijne fiets. Grote mand voorop, daar kunnen de boodschappen mooi in, of het paardenspul. Ook de 2 kleine honden kunnen erin. Ideaal.
Vooral omdat ik hiervoor zelden de fiets pakte, duurde me vaak te lang om ergens te komen. Nu sjees je overal zo heen. Deze dus:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Ik hoop dat de link werkt. In de fietsenzaken zie je het nieuwe model hiervan, deze heeft de accu onder de bagagedrager, die heb ik er niet eens opzitten. En de accu zit bij mij onder de mand, dus valt niet op.
Mijn schoonzus heeft hem laatst gebruikt en is helemaal om, dus die heeft straks ook een e bike in de garage staan.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:34

Gok dat je hem wel fijn vind! Wij hebben er sowieso veel plezier van. Qua km's moet je even kijken wat haalbaar is. Ik heb er een Yepp achterzitje op die al redelijk wat weegt en mijn dochter weegt ook 13 kg. Dus dan zal je uiteraard minder lang met je accu doen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:37

Wij hebben inmiddels 2 elektrische fietsen staan hier (ofja, hadden. Tot ik een ongeluk kreeg en mijn Azor nu dus naar de schroothoop kan :( ), zoveel fijner dan een gewone fiets!
Mijn eigen elektrische fiets is van het merk Azor, de andere weet ik niet maar die vind ik niet zo fijn. De Azor hebben we tweedehands gekocht en heb ik veel mee gefietst (20 km naar stal, 10 naar mijn werk en 12 naar school) en eigenlijk nooit klachten mee gehad, 1x de accu moeten laten reviseren (zo heet dat toch? :+ )

Ik heb zelf ook een bloedhekel aan fietsen en gelukkig inmiddels mijn scooterrijbewijs, maar toen de scooter kapot was, was ik heel blij met mijn elektrische fiets :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 12:22

Wat jammer dat je over Stella toch best wat recente negatieve ervaringen kan vinden... ze hebben best leuke fietsen en de filosofie er achter qua service klinkt goed :j

Maarja als ze dan vervolgens inderdaad geen goede service leveren schiet het ook niet op natuurlijk -O-

Toevallig iemand met ervaring met een E-bike met NuVinci Harmony erop? Dat is zeg maar traploos schakelen gecombineerd met een soort "automaat" op je fiets :)

Dat je je fijne traptempo instelt en het spulletje regelt alles voor je qua weerstand op je trappers zodat je constant diezelfde trap-cadans aan kan houden... tegnwin, heuvelop, heuvelaf....maakt niet uit :)