Huis kopen maar eigen huis nog niet verkocht...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 16:04

Begrijp me niet verkeerd, mijn eigen huis gaat ook zeker z.s.m de markt op.
Ik heb volgende week een afspraak met mijn makelaar, dus daar zit het hem niet in.
Echter; ik opende dit topic om ervaringen te horen van Bokkers die in eenzelfde situatie hebben gezeten en/of die ervaring hebben met een no risk clausule.
Ik kán op mijn salaris ook onmogelijk 2 hypotheken van deze grote hebben lopen dus ene huis kopen vóórdat het andere verkocht is, is sowieso geen optie.

Het was meer dat ik toevallig tegen dit te koop staande huis aanliep; ik ben namelijk niet ''hard opzoek'' oid.
De link van [***] ga ik even bekijken!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:07

Ik zou ook nu eerst je eigen woning te koop zetten.
Wij hebben onze woning (weliswaar o.v.b) binnen 3.5 week verkocht.
Inmiddels is de koopakte getekend en is de taxateur geweest.
Zet je hem goed scherp in de markt (natuurlijk voor een bedrag waar je zelf ook mee kunt leven) dan kan het idd maar zo zijn dat je hem zo kwijt bent.
En inmiddels hebben wij ook onze droomwoning gevonden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:09

Wij hebben het nl op deze manier gedaan. Ons droomhuis gezien, maar ons eigen huis nog niet verkocht. We waren ook helemaal niet van plan om te verhuizen, maar kwamen zo'n mooie kans tegen, dat we het risico wel hebben genomen.

Onze eigen huis was binnen een week verkocht :o . Daarbij moet ik wel opmerken dat we het héél scherp in de markt hebben gezet. Dit kon gelukkig ook omdat we het niet al te duur hebben gekocht. Veel winst hebben we niet gemaakt, maar ook geen restschuld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:40

Nies_ schreef:
6 maanden is wel een flinke tijd.. Wij hebben 6 weken gekregen om ons huis te verkopen.

Dat is dan weer bar weinig. := 6 maanden is vrij standaard in een dergelijke clausule. En ook geen man overboord, als er een andere bieder komt die eerder kan kun je als verkoper daarmee in zee. Dus ik snap echt niet dat er verkopers zeggen niet met zo'n clausule te willen werken.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:57

LZP -> HTT

Wildgirl

Re: Huis kopen maar eigen huis nog niet verkocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:57

Dat is idd ook mijn redenatie Sammie...

Thanks voor het verplaatsen Hanmar, ik zat al te twijfelen waar dit topic het beste geplaatst kon worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:44

[***] schreef:
Wij hebben het nl op deze manier gedaan. Ons droomhuis gezien, maar ons eigen huis nog niet verkocht. We waren ook helemaal niet van plan om te verhuizen, maar kwamen zo'n mooie kans tegen, dat we het risico wel hebben genomen.

Onze eigen huis was binnen een week verkocht :o . Daarbij moet ik wel opmerken dat we het héél scherp in de markt hebben gezet. Dit kon gelukkig ook omdat we het niet al te duur hebben gekocht. Veel winst hebben we niet gemaakt, maar ook geen restschuld.

Wijzelf hadden dit scenario ook, alleen niet scherp op de markt gezet, normaal op de markt. Zelf hadden we de aanvaarding van de nieuwe woning ver naar achteren kunnen zetten (9 maanden) wat de toenmalige bewoners ook goed uit kwam in verband met school.
Uiteindelijk hebben we voor een half jaar een noodoplossing moeten vinden, aangezien we huisloos waren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:16

Neonlight schreef:
[***] schreef:

Wijzelf hadden dit scenario ook, alleen niet scherp op de markt gezet, normaal op de markt. Zelf hadden we de aanvaarding van de nieuwe woning ver naar achteren kunnen zetten (9 maanden) wat de toenmalige bewoners ook goed uit kwam in verband met school.
Uiteindelijk hebben we voor een half jaar een noodoplossing moeten vinden, aangezien we huisloos waren. :)

Bij ons wilden de verkopers graag zsm oplevering. Ze woonden er al niet meer. Dus wij moesten binnen 2 maanden aanvaarden :D , dan is het wel lekker dat ons eigen huis zo snel weg was. Effe doorbijten, maar we zitten nu geweldig! Paarden aan huis *\o/*

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:07

Ik heb nog nooit een huis gekocht dus ben nog echt een groentje.
Maar wat is het voordeel hier van? Want als ik het begrijp als iemand hoger bied krijgt die het huis?
Ik heb ook mijn droomhuis gezien maar ik kan toch niet vragen of ze het vast houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:08

Ik begrijp je niet helemaal. Wat is het voordeel waarvan?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:13

Dat is toch in het nadeel van verkoper, ik zou ook gaan weigeren, wie het eerst komt met een goede bod die maalt het eerst.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:14

De vorige bewoners/eigenaren hadden een soort gelijke afspraak met de "vorige kopers" van het huis waar wij nu wonen. De vorige eigenaren hadden afgesproken het huis uit de verkoop te halen voor de toenmalige kopers. Dat waren een moeder en dochter die beide een huis moesten verkopen. Na een half jaar hebben de vorige eigenaren van ons huis gezegd we zetten het weer in de verkoop, het duurt allemaal te lang, mede ook omdat het huis uiteindelijk meer dan 3 jaar te koop heeft gestaan wilden ze er wel een keer van af. Die moeder en dochter waren erg teleurgesteld want zij wilden erg graag hier wonen. Maar dat is natuurlijk het risico als je die afspraken maakt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:16

Ja en dat nadele van de verkoper.

Dus ik begrijp heel goed als men het weigert, zou ik ook doen, het weigeren, het is graag of niet.

Het is al duur zat en te koop zetten doet men niet voor niets, die wil graag weer verder kunnen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:24

Ragdollcat schreef:

Dus ik begrijp heel goed als men het weigert, zou ik ook doen, het weigeren, het is graag of niet.

Het is al duur zat en te koop zetten doet men niet voor niets, die wil graag weer verder kunnen.

Eens, echter met een No Risk clausule blijft het pand gewoon op de markt, mochten er andere kopers komen dan is de verkopende partij verplicht mij in te lichten en mij op dat moment eerste keuze te geven.
Mocht ik dan nog geen ''Ja'' kunnen zeggen omdat mijn eigen huis nog niet verkocht is; dan kan de verkoper dus alsnog in zee met de andere bieders.
Imo heeft dit dus voor de verkopende partij 0.0 nadelen....
Gisteren mijn makelaar telefonisch gesproken; die geeft aan dat deze constructie redelijk vaak wordt toegepast.
Vanmiddag heb ik de bezichtiging, mits deze door kan gaan aangezien ik een doodzieke kat heb, dus ik ben erg benieuwd naar het pand!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:25

Wildgirl schreef:
Ragdollcat schreef:

Eens, echter met een No Risk clausule blijft het pand gewoon op de markt, mochten er andere kopers komen dan is de verkopende partij verplicht mij in te lichten en mij op dat moment eerste keuze te geven.
Mocht ik dan nog geen ''Ja'' kunnen zeggen omdat mijn eigen huis nog niet verkocht is; dan kan de verkoper dus alsnog in zee met de andere bieders.
Imo heeft dit dus voor de verkopende partij 0.0 nadelen....
Gisteren mijn makelaar telefonisch gesproken; die geeft aan dat deze constructie redelijk vaak wordt toegepast.
Vanmiddag heb ik de bezichtiging, mits deze door kan gaan aangezien ik een doodzieke kat heb, dus ik ben erg benieuwd naar het pand!

Je benoemt het nadeel juist in je bericht... ze moeten jou inlichten. Extra gedoe waar voor de verkoper geen voordeel tegenover staat ;)

Veel succes vanmiddag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:44

Wij hebben bij de verkoop van ons huis ook afgesproken met de koper (die ook eerst zijn eigen huis wilde verkopen), dat hij het eerste recht van koop had. Als er in de tussentijd iemand anders zou komen met een hoger bod, dan had hij 48 uur de tijd om te beslissen. Eerlijk gezegd zag ik daar geen enkel probleem in omdat degene die een hoger bod doet meestal niet binnen 48 uur een definitief antwoord verwacht.

Is er hier eigenlijk iemand die met een overbruggingsgarantie (zie mijn link op de vorige pagina) heeft gewerkt? Kan voor zowel koper als verkoper gunstig uitpakken. Ook willen hypotheekverstrekkers daar iets makkelijker aan meewerken.

Want je kan misschien wel 2 huizen willen kopen, maar ik vraag mij serieus af of er nog geldverstrekkers zijn die dat doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:54

@Wendy, ja maarrrr....mocht mijn huis snel verkocht worden, dan zijn ook zij snel van hun pand af :D
Daarnaast is het informeren over het algemeen een stuk wat de makelaar voor zijn rekening neemt, dus ik zie het bezwaar niet zo.

@[***], ik heb in mijn kennissenkring eens rondgevraagd a.g de overbruggingsgarantie; 2 mensen hebben dit gedaan, bij de ene heeft het uitstekend gewerkt; de andere had na 12 maanden zijn pand nog niet verkocht en toen hield de regeling op...is er bijna failliet aan gegaan, daarnaast, vaste lasten g/w/e etc zijn gewoon voor eigen rekening, mits je wil gaan verhuren maar dan heb je daar weer gedoe mee...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:56

Maar dat uit de verkoop halen zal een onderlinge afspraak zijn geweest. Juist het voordeel bij een no risk is dat je gewoon de verkopen door kan zetten, maar dat je al een koper hebt. Mocht er een ‘nieuwe’ koper komen kun je de oude koper de kans geven om het direct te kopen (tegen de toengeldende voorwaarden) of om er vanaf te zien. Daar zit helemaal geen risico of nadeel aan. Sterker nog je kan tegen die nieuwe koper zelfs zeggen we hebben dit er al voor, je zal minstens meer moeten bieden en dan kun je de oude koper dwingen er nu voor te gaan. En soms kunnen die niet, omdat ze dat risico niet kunnen lopen.

Uit de verkoop halen hoeft helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:56

Oei, dan is het een pijnlijk verhaal inderdaad. Wij hebben een garantie van 24 maanden weten te krijgen, maar was niet nodig, omdat ons huis binnen 1 week verkocht was.

Je moet natuurlijk ook zelf even goed uitzoeken hoe "verkoopbaar" je huidige huis is? Dat geeft natuurlijk geen zekerheid, maar dan je in ieder geval een inschatting maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:57

Sammie schreef:
Maar dat uit de verkoop halen zal een onderlinge afspraak zijn geweest. Juist het voordeel bij een no risk is dat je gewoon de verkopen door kan zetten, maar dat je al een koper hebt. Mocht er een ‘nieuwe’ koper komen kun je de oude koper de kans geven om het direct te kopen (tegen de toengeldende voorwaarden) of om er vanaf te zien. Daar zit helemaal geen risico of nadeel aan. Sterker nog je kan tegen die nieuwe koper zelfs zeggen we hebben dit er al voor, je zal minstens meer moeten bieden en dan kun je de oude koper dwingen er nu voor te gaan. En soms kunnen die niet, omdat ze dat risico niet kunnen lopen.

Uit de verkoop halen hoeft helemaal niet.

Klopt helemaal. Bij ons werd het huis ook niet uit de verkoop gehaald.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:03

Wildgirl schreef:
@Wendy, ja maarrrr....mocht mijn huis snel verkocht worden, dan zijn ook zij snel van hun pand af :D
Daarnaast is het informeren over het algemeen een stuk wat de makelaar voor zijn rekening neemt, dus ik zie het bezwaar niet zo.

Dat snel verkocht hebben, kan ook zonder dat ze ingaan op jouw bod. Immers, als jij dat huis echt wilt hebben, dan kom je toch wel terug zodra je eigen huis wél verkocht is.
Want zo te lezen is het in de markt zetten van je huidige woning toch al het plan en niet afhankelijk van of je deze woning kunt krijgen.

Even uit eigen ervaring: wij hebben destijds ook een bod willen doen onder voorbehoud van verkoop van eigen woning (no-risk clausule). De verkoper is hier dus niet op in gegaan. Ons huis stond toen al te koop.
Toen ruim een maand later ons huis wel verkocht was, hebben we alsnog een bod gedaan op datzelfde huis.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:04

Wij zijn nu ook bezig met een nieuw huis, maar hebben eerst gewacht tot we mensen hadden voor ons huis. Het voorlopig koopcontract is getekend en nu is het wachten op de financiering. Wij zijn gaan zoeken en hebben vrij snel ook 'ons' huis gevonden, maar ook wij willen liever ook geen 2 hypotheken, dus hebben er inderdaad de no-risk clausule in laten zetten. Voor ons werkte dat, omdat we al een voorlopig koopcontract getekend hebben.
Maar als je je eigen huis alleen maar op de markt hebt staan is het een waardeloze clausule. Ondanks wat de makelaar zegt kan je huis nog wel jaren te koop staan, dan wil geen verkoper die no-risk clausule in het contract wat jij met hun tekent. Dan kunnen zij ook gaan zitten wachten tot jouw huis verkocht is. En wat als de mensen die jouw huis zouden willen kopen zelf ook met een huis zitten en dezelfde clausule erin willen? Zit je daar zelf dan op te wachten? Dat zou je waarschijnlijk ook niet doen. Dan komt heel de markt stil te liggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:10

Denise.. een no risk hangt meestal aan 6 maanden. Daarna vervalt de koop of je verlengt hem. Jij hebt geen flaus te maken met een eventuele no risk van jouw koper. Dat is hun zaak en hun pakkie an.

De hele markt werkt op doorstroming tot je bij de starters aankomt, dus stilliggen op een no-risk slaat nergens op. Helaas. (of gelukkig eigenlijk :+ )

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:12

Ik zou eerst maar eens heel goed nadenken of je een dergelijk risico wel wilt nemen.
2 huizen hebben heeft veel nadelen zoals o.a. hogere hypotheekrente, belastingaftrek van maar 1 huis etc etc.
In deze huidige tijd is het moeilijk om te zeggen hoe snel een huis verkocht word.
Ik kan je wel vertellen dat onze andere woning bijna 5 jaar te koop heeft gestaan bij 2 verschillende makelaars die beide zeiden binnen 6 maanden te kunnen verkopen. Het betrof hierbij nieuwbouw, zeer goed onderhouden en een scherpe prijs. Uiteindelijk hebben we ruim € 70.000 onder de toen getaxeerde waarde verkocht.
Dus... niet te veel geloven op snelle praatjes en van gelukstreffers die hun huis snel verkocht hebben. Dat komt bijna niet meer voor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:13

tamaramt schreef:
Ik zou eerst maar eens heel goed nadenken of je een dergelijk risico wel wilt nemen.
2 huizen hebben heeft veel nadelen zoals o.a. hogere hypotheekrente, belastingaftrek van maar 1 huis etc etc.
In deze huidige tijd is het moeilijk om te zeggen hoe snel een huis verkocht word.
Ik kan je wel vertellen dat onze andere woning bijna 5 jaar te koop heeft gestaan bij 2 verschillende makelaars die beide zeiden binnen 6 maanden te kunnen verkopen. Het betrof hierbij nieuwbouw, zeer goed onderhouden en een scherpe prijs. Uiteindelijk hebben we ruim € 70.000 onder de toen getaxeerde waarde verkocht.
Dus... niet te veel geloven op snelle praatjes en van gelukstreffers die hun huis snel verkocht hebben. Dat komt bijna niet meer voor.

Jawel joh, het komt juist weer steeds meer voor!