Laptop kopen, waar op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:56

Ik heb een acer van 17", per ongeluk wat te groot besteld, want bij ons was het advies ook 15". Toch is het prima te slepen, dus een lichtere 15" moet ook prima lukken hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:57

i5 of i3 zegt niet zoveel he, de nieuwste (i3 is oud maargoed) i3 doet het beter dan de eerste i5 ;)

http://tweakers.net/pricewatch/434283/a ... ificaties/

Deze nogmaals, heeft full HD scherm, echt wel fijner voor je ogen, is mat ook pluspunt dus.

Genoeg opslagruimte, is 2,3 kg dus op zich nog te doen, 15,6 inch en iets boven je budget..

Je zal geen i5 nodig hebben denk ik zo, ook zonde om ervoor te gaan.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:00

Smileyy schreef:
Yunaa schreef:
Iets waar ik bij mij voor de volgende keer op zal letten is een mat scherm. Ikzelf heb een glansscherm, maar dit is soms erg vervelend kijken in het zonlicht uit bepaalde hoeken. Mijn vriend heeft een mat scherm en dit is ideaal. Je kan zelfs buiten in de zon op je laptop werken.

Hoe weet je of de laptop een mat scherm heeft? Staat dat er dan specifiek bij of zijn er meerdere termen voor?

Zou een 14" scherm ook nog gangbaar zijn om elke dag mee te nemen?

Een mat scherm heet een anti-glare scherm. Daar hoef je echter bij aankoop niet perse op te letten, er zijn namelijk ook speciale anti-glare plastics verkrijgbaar die je zo over je beeldscherm heen plakt. Net als de screenprotector op je iPhone.

Een 14" scherm is prima om mee te nemen, nauwelijks groter dan een 13,3". Let daarbij dan wel ook op gewicht, sommige kleinere laptops zijn toch niet volgens de modernste (en dus lichtste) technieken gebouwd.

Ik heb sinds vrijdag een MacBook Pro. O. My. God. Echt, wat heerlijk. Razendsnel, glashelder Retina scherm, hondsbetrouwbaar.... Echt een verademing. Maar ik doe dan ook veel aan fotobewerking e.d., en dit is wel een alleskunner (en zo'n 1000 euro boven jouw budget). Voor wat jij wil, kan je bijna iedere laptop wel gebruiken. Let alleen op dat je niet per ongeluk een Chromebook koopt, die zijn er veel in die prijsklasse, maar daarmee kan je alleen internetten. Een eenvoudige Windowscomputer, liefst met minimaal een i3 processor en minimaal 4 Gb intern geheugen moet voldoen aan je eisen.

Anoniem

Re: Laptop kopen, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:32

500 GB geheugen vs 1000
Met GPU en zonder GPU
eerste serie en 6e serie..

Waarom luister je niet naar het advies kwa linkjes die we geven..?

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 18:24

Beloven schreef:
500 GB geheugen vs 1000
Met GPU en zonder GPU
eerste serie en 6e serie..

Waarom luister je niet naar het advies kwa linkjes die we geven..?

Ik kijk ook zeker naar de linkjes die hier worden gegeven. Maar ik ben nu aan het kijken of er ook vergelijkbare laptops zijn, maar dan wat goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:49

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 19:00

Beloven schreef:
Dan hecht je dus geen waarde aan full HD, mat scherm etc..

Ook fijn om even te melden ;)

http://tweakers.net/pricewatch/438399/l ... 0-(mca32mh).html

Leuke goedkope laptop.

Hier heb je een punt. Ik heb inderdaad niet gekeken naar full HD. Wat is het grootste voordeel van een full HD scherm, ten opzichte van andere schermen? Naar het type scherm heb ik niet gekeken omdat Babbelientje zei dat er ook anti-glare plastics verkrijgbaar zijn. Maar natuurlijk is het wel mooi meegenomen als het scherm van zichzelf al mat is.

Dat is inderdaad een leuke laptop voor die prijs! Heb jij toevallig zelf ook ervaring met het bestellen bij deze site?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:53

Smileyy schreef:
Beloven schreef:
Dan hecht je dus geen waarde aan full HD, mat scherm etc..

Ook fijn om even te melden ;)

http://tweakers.net/pricewatch/438399/l ... 0-(mca32mh).html

Leuke goedkope laptop.

Hier heb je een punt. Ik heb inderdaad niet gekeken naar full HD. Wat is het grootste voordeel van een full HD scherm, ten opzichte van andere schermen? Naar het type scherm heb ik niet gekeken omdat Babbelientje zei dat er ook anti-glare plastics verkrijgbaar zijn. Maar natuurlijk is het wel mooi meegenomen als het scherm van zichzelf al mat is.

Dat is inderdaad een leuke laptop voor die prijs! Heb jij toevallig zelf ook ervaring met het bestellen bij deze site?

Bij Tweakers zelf kan je niet bestellen, dat is een vergelijkingssite. Er staan onder het kopje 'prijzen' verschillende sites waar je kunt bestellen.

Een full HD scherm heeft een hogere resolutie en dus een helderder, scherper beeld. Dat is fijn als je bijvoorbeeld vaak films kijkt.

Qua prestaties (dus wat kan ie en hoe snel is ie) zou ik vooral kijken naar de processor en het geheugen. In dit geval (linkje hierboven) gaat het om een Celeron processor. Dit zijn processors die Intel, de producent ervan, heeft afgekeurd voor de i-serie (i3, i5, i7). Dat geeft wel ongeveer de kwaliteit weer: ze doen het, maar daarmee is dus alles gezegd. Als je alleen af en toe een tekstje wilt typen en verder een beetje internet is het voldoende, maar dan houdt het echt op.

Zelf zou ik echt kijken naar een laptop met minimaal een i3 processor. i5 en i7 zijn beter, maar dat heb jij niet echt nodig. Je hebt tegenwoordig ook Intel M processors, die zijn even goed als de i3 maar dan lichter en energiezuiniger, maar ook duurder. Daar kan je dus eventueel ook naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:35

Je gaat geen i3 krijgen voor €300.. Degene die ik stuurde van €470 is full HD, mat scherm en een i3.

Deze is leuk om beetje mee te internetten en wat tekst te schrijven. Het is niet afgekeurd voor de i serie, de CPU zit voor de i serie ;)

Via Tweakers kan je indd bij prijzen een site met 5 sterren uitkiezen en bestellen, zit eigk altijd wel goed.

Mijn huidige PC (€3500) ook via zulke sites besteld, zijn zeker wel veilig alleen mensen die niet in de computers zitten kennen alleen mediamarkt etc. :+

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:50

Citaat:
Simpel gezegd is een Celeron processor de budget en aller simpelste processor die Intel maakt.
Het zijn eigenlijk afgekeurde Core of Pentium processoren die niet goed genoeg zijn om als een Core processor te verkopen. Hierdoor is de prijs dus ook een stuk lager.
Het is dus eigenlijk een Core processor maar waarbij er een processorkern niet werkt (en is uit gezet) en waarbij het interne cachegeheugen niet goed werkt of voor een deel stuk is en ook uit is gezet. Of de andere technieken die in een processor zitten als Hyper-Therading of Turbo Boost. Kortom, Intel maakt niet bewust Celeron processoren. Maar ontstaan doordat niet alle processoren goed genoeg presteren om als Core te verkopen.

Bron: http://computerkiezen.nl/website/comput ... processor/

Kortom: dit zou ik zelf nooit kiezen. Dan liever iets meer geld uitgeven!!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:04

Ik heb ook een 15.6 inch en heb er echt geen moeite mee hoor. niets te zwaar. Ik heb dan wel een laptop rugtas Ik raad je die ook aan, zeker als je een stukje moet lopen van bv het station naar school. Ik kan nu bijvoorbeeld uit school nog even de stad in ofzo, toen ik nog een schoudertas had was dat een hele grote nek.

Ik heb mijn laptop bij bol.com besteld. Reden daarvan was dat hij nergens anders echt heel veel goedkoper was(ging over 10 euro) en waar die goedkoper was, hadden we slechte ervaringen mee.

Mijn laptop was wel een stuk duurder( €699,-) maar ik vind hem super fijn. Ik heb een i7 processor. Dus kan je niets zeggen of die langzamere ook goed zijn.

Voor deze laptop had ik een medion laptop van de aldi. Die kostte toen €499 en daar heb ik 5 jaar mee gedaan. Dus misschien is het krantje van de aldi in de gaten houden ook geen gek idee.

wat je sowieso moet doen is hem eerst uitzoeken, eventueel nog 1 à 2 weken wachten, je keuze nog een keer herzien. en hem dan pas bestellen. Ik wou in eerste instantie ook een andere, maar ben achteraf toch voor een duurdere en betere gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:08

Een i7-920 is slechter dan een i5-4460 :+

Dat zegt echt helemaal niks.

i7 is bij de meeste ook overbodige luxe..

Een celeron of pentium processor is prima om mee te surfen op het internet en verhaaltjes mee te typen hoor ;) Als jij daarvoor een goedkoop laptopje wil aanschaffen zou ik daar lekker voor gaan.

Wil je er wat langer meedoen, lekker full HD voor je ogen of ed zou ik net wat meer investeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:30

Ik snap niet waarom er zo op door gehamerd wordt. TS geeft toch duidelijk aan waar de laptop aan moet voldoen? Full HD of een mat scherm lijkt me eigenlijk totaal overbodig voor wat TS er mee wil gaan doen. Heel veel studenten hebben gewoon veel te dure laptops voor wat ze er mee doen, helemaal niet nodig. Wel leuk natuurlijk, ik heb zelf ook een macbook terwijl ik hem alleen gebruik voor wat internetten en wat Facebook en wat verslagen want verder hoeven wij nooit iets digitaal te doen, maar als je daar geen geld aan uit wil geven (ik wilde gewoon graag een macbook :')) dan is dat ook totaal niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:40

Full HD en een mat scherm zijn gewoon 10x fijner dan een niet full hd en glans scherm.. Vooral als je lekker aan het bokken bent etc. Ik spreek uit ervaring.. Zou ik mijn centen graag aan uitgeven (is echt niet zoveel extra hoor..)

Het is eerder het gehamer over de CPU

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:45

Ik heb een nieuwe acer.
14 inch met cd/dvd speler/brander
i3, veel geheugen. Vanaf 28 juli windows 10, nu 8,1
Lange batterijduur en licht van gewicht.
399 bij bol.com
Alleen daar uitverkocht. Wehkamp verkoopt m nog wel voor 389.

Ik had eerst de blauwe maar deze was stuk en nu een rode omdat blauw niet meer leverbaar is. Ik doe veel met wordbestanden, adobe, films streamen en internetten

Rood: Acer E5-471-37FZ
Blauw: Acer Aspire E5-471-3976

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Saaams op 20-07-15 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:46

En wrnslk 50 eu goedkoper bij alternate :+

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:31

Heel eerlijk gezegd, als je niet gamet of veel films en series kijkt bv zou ik geen full HD scherm aanraden. Feitelijk heb je daar betrekkelijk weinig aan en als je veel met photoshop of andere adobe programma's werkt zijn die retekleine iconen ongelooflijk irritant. Zelfs in word stoort de kleinere weergave van de tekst e.d. mij best wel. Ook de weergave van je afbeeldingen is volgens resolutie en dus ontzettend klein in verhouding tot je scherm. Dit werkt wat onhandig en vooral vertekenend vind ik. Vandaar dat ik HD niet per sé zou aanraden aan iemand die de laptop enkel wil gebruiken voor schoolzaken en wat internet. En mijn ervaring is dan nog gebaseerd op een 15 inch scherm, ik wil er niet aan denken hoe klein dat allemaal moet zijn op een 13 inch bv (iets dat velen hier toch ook aanraden).
Een mat scherm is op zich wel een meerwaarde, maar ik merk dat je doorgaans in de hogere prijsklassen zit een dergelijk scherm en het zou begrijpelijk zijn als TS hier niet extra voor wil betalen.

Dit lijkt mij bv een redelijke laptop in jouw prijsklasse. Het enige nadeel is dat er geen CD/DVD-lezer in zit.
http://www.laptopshop.nl/product/454271 ... b-11d.html

Eentje met een CD/DVD-lezer is de laptop hieronder. De verschillen met de Toshiba zijn dat er een íets minder sterke processor in zit, je verliest 2 GB RAM en je hebt wat minder opslagruimte.
http://www.laptopshop.nl/product/584035 ... 02xnx.html

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:59

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie tips en linkjes!

Ik ga nog eens kijken naar alle linkjes en wat andere sites doorkijken. Uiteindelijk een beslissing maken en kijken wat het beste bij mijn wensen past.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:18

Smileyy schreef:
Yunaa schreef:
Iets waar ik bij mij voor de volgende keer op zal letten is een mat scherm. Ikzelf heb een glansscherm, maar dit is soms erg vervelend kijken in het zonlicht uit bepaalde hoeken. Mijn vriend heeft een mat scherm en dit is ideaal. Je kan zelfs buiten in de zon op je laptop werken.

Hoe weet je of de laptop een mat scherm heeft? Staat dat er dan specifiek bij of zijn er meerdere termen voor?

Zou een 14" scherm ook nog gangbaar zijn om elke dag mee te nemen?

Sorry, dat zou ik echt niet weten. Ik denk dat als je er naar vraagt in de winkel, ze daar ook hebben. Dat matscherm is echt ideaal! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 08:27

Als je 2e hands met garantie wat lijkt, wil ik straks wel even zoeken, hoe dat die site precies heet, ben erg tevreden, ook met de service als echte digibeet.

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 19:34

ohjajoh6 schreef:
Als je 2e hands met garantie wat lijkt, wil ik straks wel even zoeken, hoe dat die site precies heet, ben erg tevreden, ook met de service als echte digibeet.

Ja aan tweedehands heb ik ook al gedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 19:51

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 20:38

ohjajoh6 schreef:

Dankjewel! Heb je zelf ook ervaring met deze site? Is het betrouwbaar? En in hoeverre zijn deze laptops nog 'mooi'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:52

Volmondig Ja!! Op alles eigenlijk, mooie en goed en vooral ook gelijk werkende laptop heb ik er gekocht. En ik ben echt een platina blonde digibeet en had wel info gevraagd aan kennis met ervaring, maar verkoper van de site zelf zei exact hetzelfde, toen ik belde om alle vragen nogmaals te doen ter verificatie (voor mijzelf) er zit 1 minuscuul krasje op de buitenkant, maar die had ik er zelf anders ook binnen 10 min op weten te krijgen, ik zou wel voor die paar euro meer een groter geheugen in laten zetten, daar heb ik veel voordeel van, ding is supersnel vergeleken met mijn oudje...