Tips om huis te verkopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:39

Begrijp je volkomen maar dat is gewoon puur gezichtsbedrog en lokt wel potentiële kopers na het huis
Er is niets aan gefotoshopt niets het is gewoon net het juiste standpunt van de fotograaf tov de ruimte

Het is meer de juiste presentatie van een huis
Je kunt het niet groter maken dan het is maar je kunt het wel groter laten lijken
Terwijl als je goed kijkt je wel kan zien hoe groot het ongeveer is
Je kunt een gang niet ineens 1 meter breder maken maar wel net dat beetje meer dat hij goed uit komt

kohtje

Re: Tips om huis te verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:42

Het is natuurlijk best een moeilijke prijsklasse en ik vind persoonlijk de kleuren best heftig.
In het begin heb je wat nieuwsgierige mensen die komen kijken .

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:55

Ik vind ook heel veel foto's hetzelfde. 4 foto's van de keuken, 2 bijna dezelfde foto's van de trap. Houd het simpel :j

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 17:00

Wow, dat Bokt soms handig kon zijn wist ik, maar dat ik zoveel tips zou krijgen had ik niet verwacht. Fijn allemaal, dat jullie zo serieus reageren. Hier kunnen we echt wat mee! _/-\o_

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:03

Ik ga inderdaad mee met voorgaande tips; veel te veel foto's en de kleuren zijn afleidend.
Een neutraal ogend huis is makkelijker te verkopen, daarin zie je jezelf sneller wonen dan in een huis wat al echt een persoonlijke stempel heeft.
Ik vind realistische foto's heel belangrijk. Niets is zo erg als het gevoel hebben dat je in de maling wordt genomen doordat de keuken wit lijkt op de foto, maar in het echt zachtgeel is en de badkamer schoon lijkt, maar overal dikke kalkaanslag en krassen op de tegels zitten.
Ook zijn na 1 juli de eisen van de hypotheek aangepast, waardoor mensen minder kunnen lenen.
Misschien speelt dit ook mee?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:18

Ik mis nog wat feiten: heeft het huis dubbel glas, uit welk jaar is de CV ketel, uit welk jaar is de inbouwapparatuur in de keuken, wanneer is het hout in de verf gezet, tuin is op het zuiden? (veranda met avondzon zegt me dan te weinig, daar moet je over nadenken), voeg op de plattegrond de tuin toe, dat soort zaken. Dat geeft je direct een indruk van de ligging en de hoeveelheid 'werk' die je er nog aan gaat hebben.

De foto's lijken nu aardig door elkaar te staan, ik kan niet goed volgen welke ruimte zich nu waar in het huis bevindt. Probeer een verhaal te vertellen, bijvoorbeeld van woonkamer naar keuken, naar de bovenverdieping met de badkamer, naar de zolder, de tuin, en dan nog de garage/bergruimte. Verminder het aantal, je blijft nu klikken, en kijk ook kritisch naar de hoek waarin de foto genomen is.

Als je voor 'rust en ruimte' gaat, zou ik kijken of je dat ook meer op de foto's kunt laten zien. Leg de focus bijvoorbeeld niet op de tafel en stoelen op het terras (die nemen de huidige bewoners toch mee, neem ik aan) maar op het uitzicht vanaf het terras. Is de Oude Bovendijk een mooie straat om aan te wonen? Zet die dan ook op de foto.

Succes!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:26

Joh in deze tijd is het gewoon kwestie van de juiste persoon op juiste moment. Er gaan huizen tegen prijzen waarvan je denkt..joh dat raak je niet kwijt en die worden in no time verkocht en er zijn huizen tegen redelijk tot lage prijzen en die staan jaren te koop.

Er zijn hier huizen die zijn compleet gerenoveerd met nwe badkamer etc maar als het iemand zijn smaak niet is dan rukken ze hem dr zo uit.

Mensen hebben altijd wel wat te piepen en de prijs is het ook niet want in deze omgeving worden bouwkavels verkocht voor €600.000 of "kippenhokjes" van 5 ton en die gaan zo plat.

geduld. ..en ja als je graag weg wilt is elke dag er 1 teveel..

Suc6

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:28

Ik vind het een mooi huis met zeker voor de omgeving een mooi vrij uitzicht. Ik vind het alleen geen villa, daar heb ik een ander beeld bij :o . Ik zou het houden op vrijstaande woning, maar goed, dat is misschien een verschil tussen de regio’s.

Ik vind het huis op de eerste foto heel smal ogen in het aangezicht. Dat is op de tweede foto al veel beter. Ik zou die eerste foto weg laten en alleen de 2e en 3e tonen van huis en pad/garage.

De foto’s van de kledingkast en rommelige garage verdienen geen schoonheidsprijs. Weg laten en het doen met een omschrijving of minimaal heel strak opruimen voor de foto. Zeker de garage zal dan ruimer ogen.

Ja, en idd, die enorme donkere muur. Dat vertekent enorm.

Hou de volgorde van de foto’s logisch. Als ik op de foto’s klik wil ik het gevoel hebben alsof ik door het huis loop. Nu springt het heen en weer van de kamer naar de zithoek naar de keuken naar de zithoek van boven naar beneden. Heel chaotisch.

En tja, ik vind het ook een hoop geld. Je zegt dat het huis meer waard is en ze al flink gezakt zijn. Maar wie bepaald die waarde? Dat is uiteindelijk de markt/de koper. Als het huis voor dit geld niet verkocht wordt, is het te duur. Zeker als ze er relatief snel vanaf willen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:35

Voor deze locatie is dit zeker geen duur huis. Maar bij 48 foto's haak ik af. Het is al meerdere keren gezegd: het zijn er teveel van hetzelfde en sommige foto's zijn niet logisch. Verder zou ik een verkoop stylist in de arm nemen zodat het huis aantrekkelijker wordt voor een grote groep mensen. Succes.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:47

Als ik zonder voorinformatie de foto's bekijk zou ik het volgende zeggen:
- 1 en 2 samenvoegen: 1 van een afstandje maken
- 3 eruit halen
- 4 en 5 praktisch hetzelfde
- 6 en 7 eruit halen
- 8 is weer hetzelfde als 3 maar mooier
- 9 en 10 zou ik met een groothoeklens laten maken. Het ziet er nu heel armoedig en krap uit.

Oef het zijn er wel heel erg veel. Ben inmiddels de tel kwijt.

Ik zou me beperken tot max 3 foto's van de woonkamer.
Keuken is smal en niet zo luxe: ook met een groothoeklens laten maken.

Die trap met die wasmachines zou ik heel rap weghalen.

Ik zou overwegen om de zolder wit te schilderen, alles weg te halen en foto's te maken.
Nu ziet het er als een hok uit terwijl er wellicht nog best iets van te maken is.

Foto van de hal eruit, die heb ik ook al gezien.

Ene slaapkamer zou ik ook leger halen en nieuwe foto maken.

Foto van de overloop word ik ook niet echt warm van.

1 foto van de badkamer kan eruit.

Waarom nu opeens weer tuinfoto's? Kun je het niet beter groeperen?
Dat jullie een leuke tuinset hebben: fijn! Maar die krijg ik er helaas niet bij als ik het huis koop...
Dus die foto's kunnen eruit.

--------------------------------------------

Ik zou:
- nieuwe foto's laten maken met een groothoeklens
- niet teveel foto's plaatsen
- kritisch naar de zwakke punten in het huis kijken en bedenken of je daar eventueel wat aan kan doen voor weinig geld. Zolder is bijvoorbeeld zo wit geschilderd.
- eventueel een interieurstyliste raadplegen. Dat kost echt niet zoveel geld en zij hebben vaak erg goede tips voor het maken van goede foto's. Ze hebben zelfs kartonnen meubels die ze gebruiken in plaats van je eigen (opzichtige) meubels.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:48

Naja, wat rien10 zegt, alleen heb ik wat langer gedaan om mijn post te tikken. :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:52

Roodvos schreef:
Ik vind het een mooi huis met zeker voor de omgeving een mooi vrij uitzicht. Ik vind het alleen geen villa, daar heb ik een ander beeld bij :o . Ik zou het houden op vrijstaande woning, maar goed, dat is misschien een verschil tussen de regio’s.

Ik vind het huis op de eerste foto heel smal ogen in het aangezicht. Dat is op de tweede foto al veel beter. Ik zou die eerste foto weg laten en alleen de 2e en 3e tonen van huis en pad/garage.

De foto’s van de kledingkast en rommelige garage verdienen geen schoonheidsprijs. Weg laten en het doen met een omschrijving of minimaal heel strak opruimen voor de foto. Zeker de garage zal dan ruimer ogen.

Ja, en idd, die enorme donkere muur. Dat vertekent enorm.

Hou de volgorde van de foto’s logisch. Als ik op de foto’s klik wil ik het gevoel hebben alsof ik door het huis loop. Nu springt het heen en weer van de kamer naar de zithoek naar de keuken naar de zithoek van boven naar beneden. Heel chaotisch.

En tja, ik vind het ook een hoop geld. Je zegt dat het huis meer waard is en ze al flink gezakt zijn. Maar wie bepaald die waarde? Dat is uiteindelijk de markt/de koper. Als het huis voor dit geld niet verkocht wordt, is het te duur. Zeker als ze er relatief snel vanaf willen.

ik dacht precies hetzelfde. Ik vind het ook geen villa, maar gewoon een vrijstaand huis. Vind het wel een heel mooi huis trouwens.

En idd wat de rest ook al zegt; teveel foto's van 1 gedeelte. Die zwarte stoel in het zitgedeelte is idd erg storend en zou ik weglaten. Rest hebben mn voorgangers allemaal al wel gezegd.

De prijs is idd ook behoorlijk natuurlijk en zeker in die prijsklasse zijn de juiste foto's toch wel je winnende factor. Zo'n foto als bv die van die garage die helemaal volstaat; daar lok je geen mensen mee die 5 ton aan een huis kunnen spenderen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:57

Kritisch kijken maar de foto's.
Dit zijn er teveel en ze zijn niet allemaal even geweldig (trap en toilet, rommelige schuur, zolder).

Ik heb moeite met de 'rare' kleuren van de deuren en gordijnen.
Neutrale kleur zou fijner zijn.

Duidelijke plattegrond van beide verdiepingen is ook altijd handig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:29

Ook ik val over de foto's, teveel foto's van hetzelfde. Vraag me bij sommige foto's ook echt serieus af wat de bedoeling van die foto's is. Bijvoorbeeld 2 bijna dezelfde foto's van de tafel buiten, willen jullie een tafel verkopen of een huis??? Er is bijna niets anders op de foto te zien als die tafel.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:45

je zal een hoger segment aan moeten spreken gezien de vraagprijs. En dit segment houd niet van bonte inrichtingen. Ik zou zeggen haal de helft van de inrichting eruit en maak alles wit

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 19:15

Allemaal echt super bedankt voor de vele tips. We gaan er zeker mee aan de slag!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:22

Persevero schreef:
je zal een hoger segment aan moeten spreken gezien de vraagprijs. En dit segment houd niet van bonte inrichtingen. Ik zou zeggen haal de helft van de inrichting eruit en maak alles wit

Dat is een goede verkooptip, maar heeft werkelijk niks met een segment te maken :')
Ook mensen met meer geld hebben uiteenlopende smaken :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:00

Klopt helemaal, wij hebben ook in deze prijsklasse een huis gekocht met rode keuken en rode badkamer. Wel neutrale muren, maar toch enorme kleur erin.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:08

Neonlight schreef:
Klopt helemaal, wij hebben ook in deze prijsklasse een huis gekocht met rode keuken en rode badkamer. Wel neutrale muren, maar toch enorme kleur erin.

Ik zou liever knal muren hebben dan een pimpelpaarse keuken en badkamer. Die muren schilder je nog wel makkelijk over, snap ook niet wat iedereen daar zo op tegen heeft.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:11

Het is denk ik niet dat iedereen specifiek iets op een gekleurde muur tegen heeft, maar als je in een hoger segment je huis wil verkopen en het lukt niet, dan kan het denk ik geen kwaad om te kijken naar de dingen die mensen (waarschijnlijk) zouden willen veranderen. Het verven van een muur is dan een kleine moeite en kan er wel voor zorgen dat de mensen die geen zin hebben in werk aan de nieuwe woning niet direct afknappen op de foto's van een enorme paarse wand :))

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:15

M_i_R schreef:
Het is denk ik niet dat iedereen specifiek iets op een gekleurde muur tegen heeft, maar als je in een hoger segment je huis wil verkopen en het lukt niet, dan kan het denk ik geen kwaad om te kijken naar de dingen die mensen (waarschijnlijk) zouden willen veranderen. Het verven van een muur is dan een kleine moeite en kan er wel voor zorgen dat de mensen die geen zin hebben in werk aan de nieuwe woning niet direct afknappen op de foto's van een enorme paarse wand :))

Mensen kunnen daar nu eenmaal moeilijk doorheen kijken, dat heeft niks met een hoger of lager segment te maken.
Genoeg mensen, bijvoorbeeld hier op bokt, die uiteindelijk bijvoorbeeld hun flatje hebben weten te verkopen door hun felgekleurde muur over te verven. En een flatje is nu niet echt hoger segment.
Veel kopers hebben helaas moeite om daar doorheen te kijken, ongeacht hoeveel budget ze hebben voor een huis.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:40

Ik heb net zelf de afgelopen maanden naar huizen gekeken en uiteindelijk 1 gekocht.

Wat mij opvalt in de foto's is vooral de hoeveelheid zoals hier al vaker is gezegd.
Een ander punt is dat ik echt nergens een kookplaat in de keuken zag tot ik de plattegrond had bekeken en weer terug ging naar foto's. Misschien minder keuken foto's maar 1 waarbij je de kookplaat wel ziet. (is een mooie neutrale keuken!)

Dan valt mij boven de kamer met het houten plafond op. Dit is voor mij zeker met deze prijs meteen een afknapper er zit werk in terwijl het al redelijk duur is.

En wat ik zelf merkte dat als niet alles op de foto stond maar wel heel gaaf klonk in de omschrijving ik veel nieuwsgieriger was naar het huis dan wanneer alles op de foto stond. Dit was voor mij een reden om te gaan kijken als de andere foto's me aanspraken.

Ook ik had wat moeite met de paarse wand in combi met de vloer vooral. Beide niet echt mijn smaak maar zo'n wand is snel geverfd een nieuwe vloer zal veel extra kosten.
Succes met de verkoop en hopelijk lukt het snel!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:48

Er zijn geen onverkoopbare huizen, wel te dure huizen. De huizenmarkt trekt weer aan dus dat is het geuk, maar het is nog niet op het oude niveau helaas. Ons huis stond in 2006 te koop voor 349, nu te koop gezet voor 295; wel kijkers maar nog geen kopers helaas. Drie makelaars waarvan er twee toch nog boven de 3 ton taxeerden, we hebben de makelaar met de laatste vp genomen omdat we snel weg willen.

PS; als de makelaar slim is adviseert hij het huis enkele maanden van funda te halen en het er dan weer op te zetten als zijnde "nieuw". Huizen die al lang te koop staan zijn voor nieuwe kopers op de markt minder aantrekkelijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:53

Wat mij bij de foto's opviel zijn voornamelijk de buiten foto's ik vind het zo kaal en wat rommelig, dacht in eerste instantie dat het huis leeg stond, maar als ik de binnen foto's zie wonen ze er nog wel in?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:59

Ik heb niet alle post gelezen.
Idd de prijs is geen prijs die iedereen kan betalen.
Daarbij is een rond bedrag sws geen goed idee.
Beter kunnen ze hier b.v €499.500 van maken. Dat lijkt al heel anders.
Vragen of de fotograaf 360 graden foto's kan maken.

Alles in zo neutraal mogelijke kleuren.
Wij hebben ons huis in 3.5 week verkocht.
Nu hebben wij echt een starters woning wat bijna iedereen wel kan betalen maar zo snel hadden wij ook niet verwacht.