Toerental auto schiet steeds omhoog, help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:47

Mijn gloednieuwe (2maanden) scooter doet dit ook!
Als ik voor het stoplicht sta en ik zit nergens aan/gas los dan draait hij standaard 2000 toeren (dat is dus normaal) en dan soms loopt ie opeens op naar 3000.. uit het niks.

Soms ben ik bang dat ik bijna opstijg! En mensen kijken ook van wat een aansteller zeg :P

Dus ik lees even mee!

Sodeletuut

Re: Toerental auto schiet steeds omhoog, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:48

Haha Jeffcha, welkom bij de aso-club :P Ik heb trouwens ook een brommer gehad die zo iets deed!

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:51

Ja vooral als je soms wegrijdt dan zit ik even met geknepen billen in de auto _O- _O-

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:53

Het enige wat ik denk is: 'Please lieve Jaap, hou nog even vol tot december' <3 (dan is zijn apk verlopen en moet hij naar de schroothoop -O- -O- -O- )

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:54

Is het zo ernstig? 15 jaar is nog geen schoothoop leeftijd

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:56

Ja.. Vorig jaar bij de APK zeiden ze dat dit zn laatste jaar is... Mehh zo jammer! Maar hij is nogal afgeragd denk ik voordat hij bij mij kwam want hij heeft inmiddels ook al een nieuwe motor en koppakking gehad.. Maar nu zijn het de stuurkogel en versnellingsbak die op zijn.. Zo jammer, het is zo'n fijne auto..

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:57

Bij m'n vaders auto was toen de koppeling naar z'n grootjes. Alleen liep het toerental niet zo hoog op als bij jou.
Die auto is ook een jaar of 14/15 oud.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:58

Muisbal: dit is waarschijnlijk een domme vraag, maar staat de koppeling los van de versnellingsbak of niet?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:01

Daar heb ik dan weer geen verstand van :') Ik weet wel dat om het te verhelpen de halve auto aan de voorkant uit elkaar moest _O- Maar was in een halve dag gebeurd en ook niet heeel duur geloof ik.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:03

Oh haha oke dankje! :D Nou we gaan het beleven.. Ik moet toch maar even bellen geloof ik... Help.. Voelt net als naar de tandarts gaan en dan hopen dat de verstandskiezen er niet uit hoeven :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:04

Ik had er 1 die het ook deed. Als ik stil stond noest ik ook echt mijn rem intrappen anders reed hij weg.
Ik kan me zo even niet meer herinneren wat het precies was, volgens mij iets met kleppen en bougies.
Het gaat iig niet vanzelf over dus ik zou gewoon even langs een garage rijden als ik jou was.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:05

Onze auto heeft het ook gehad, precies hetzelfde. Maakt inderdaad een hoop herrie en iedereen kijkt je aan, maar zelf kon je er zo weinig aan doen. Ik kan morgen even aan mijn vader vragen wat het precies was, maar ik geloof dat het best wel wat gekost heeft om het op te knappen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:07

Dankjewel Goof! Bougies zei iemand anders idd ook al, misschien is dat het gewoon, ik hoop het! Ik moet inderdaad toch m aar even langs!

DewiRox: aaah dankjewel dat je het even wil vragen! Oh veel geld ga ik echt niet meer uitgeven.. Die auto heeft al drie keer meer gekost in reparaties dan in aanschaf :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:20

Hier wordt de luchtmassameter ook genoemd als mogelijke oorzaak. Maar je komt er maar op 1 manier achter ;) succes bij de garage.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:29

Dankje Dee_Es! Ja dat is waar haha, thanks!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:32

Koppeling verbind de motor met de versnellingsbak. Dit lijkt me eerder een stationair-regelaar of luchtmassameter probleem. Defecte bougies en bobines etc. zorgen er in de meeste gevallen voor dat de motor hinkelt, en dat lijkt me hier niet het geval. Een oude auto heeft een mechanische ralenti regeling en bij de recentere wagens is het elektronisch. Mijn auto draait de eerste minuut na koud start bijv. op 1000 ipv 800, en dit kan ik dan weer aanpassen in de computer mocht ik het willen. Bij een oudje is dit vrij makkelijk en vrij goedkoop te regelen. Maar niemand heeft de auto natuurlijk gezien dus we kunnen alleen af gaan op de beschreven syndromen. Luchtmassameter defect zorgt ervoor dat de er geen correcte info meer over de hoeveelheid lucht en dus het uiteindelijke mengsel meer beschikbaar is. Waardoor er geschat moet gaan worden dmv voorgeprogrammeerde gegevens, waardoor de motor anders en slechter kan gaan lopen. Anyways ik zou me voor een oude auto niet te veel zorgen maken over de kosten.

Edit: autocorrect weghalen
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 06-07-15 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 23:34

Wow Lara_Silver, wat weet jij er veel van! Bedankt voor je antwoord! Nee de motor zou absoluut niet afslaan hierdoor en hij stottert ook niet (ja soms wel, maar dat staat hier compleet los van).. Bedankt!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:42

Moet ook wel ik ben net afgestudeerd als automonteur/elektronicien haha! :D Al blijft het voor mij moeilijk om vanaf symptomen echt ergens de vinger op te leggen, dat is de ervaring die ik nu op moet gaan doen. In ieder geval succes morgen!

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:33

Ik schop dit topic weer even omhoog, heb je het probleem intussen al gevonden? Mijn auto doet het namelijk nog steeds :(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 16:25

Rosemarin schreef:
Ik schop dit topic weer even omhoog, heb je het probleem intussen al gevonden? Mijn auto doet het namelijk nog steeds :(

Uuuhm ja volgens mij was het de luchtpomp ofzo?