Samenlevingscontract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 20:24

Prrrr schreef:
Het klinkt geweldig om er nu van uit te gaan dat je straks, bij stuklopen van de relatie, in staat gaat zijn om in alle redelijkheid een verdeling te maken. De ervaring is echter dat het zo niet werkt: op dat moment lopen de emoties heel hoog op en zijn mensen geweldig goed in staat om elkaar om het minste of geringste de kop in te slaan.

Ik ben er de persoon niet naar om iemand het leven zuur te maken.
Maar ik wil het wel met dit oogopslag doen, stel je voor dat je elkaar niet meer kunt luchten of zien en elkaar de oorlog verklaard :')

Bedankt voor alle bruikbare tips :j

Lynaro

Re: Samenlevingscontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:48

Volgens mij is het ook zo dat bij een samenlevingscontract het zo is dat als er één van de twee komt te overlijden, al zijn/haar bezittingen standaard naar zijn/haar familie gaat. De partner krijgt dan nooit wat. Dit zal dan ook met bv een aangekocht huis zo zijn (helft gaat naar familie.. )

Wij hebben een samenlevingscontract, maar achteraf gezien was het 4x zo goedkoop geweest hier om een geregistreerd partnerschap te nemen. Plus bovenstaande was dan ook beter gedekt.. ik baal achteraf gezien..
Dus laat je goed informeren!!!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 21:12

Testament komt er uiteraard bij :j

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:16

Lynaro schreef:
Volgens mij is het ook zo dat bij een samenlevingscontract het zo is dat als er één van de twee komt te overlijden, al zijn/haar bezittingen standaard naar zijn/haar familie gaat. De partner krijgt dan nooit wat. Dit zal dan ook met bv een aangekocht huis zo zijn (helft gaat naar familie.. )

Wij hebben een samenlevingscontract, maar achteraf gezien was het 4x zo goedkoop geweest hier om een geregistreerd partnerschap te nemen. Plus bovenstaande was dan ook beter gedekt.. ik baal achteraf gezien..
Dus laat je goed informeren!!!

Dit bovenstaande klopt als een bus, bij samenlevingscontract ben je geen erfgenaam en dus gaat bij overlijden alles naar de familie ipv de partner, dit geldt ook met pensioen, huis, inboedel etc.

Ik heb ook een samenlevingscontract en had er bij beter nadenken ook beter kunnen kiezen voor een geregistreerd partnerschap, of nog beter: Trouwen op maandag, is zo goed als gratis. Je betaalt alleen voor de ondertrouw, is ongeveer €37,- en je betaalt voor je inschrijving bij de burgerlijke stand, nogmaals €50,- oid. (is afhankelijk per gemeente)

Wij gaan dan ook in Augustus trouwen, dit kost ons in onze gemeente in totaal is van €75 of €80 euro. We zijn dan wel elkaars erfgenamen, trouwen in gemeenschap van goederen, zonder familie, vrienden etc. Alleen 2 getuigen p.p.

Testament dit daar nog niet bij, die kunnen we altijd later op laten stellen bij een notaris. Hier betaal je dan uiteraard nog wel apart voor. Maar wij kiezen ervoor om dat pas later te doen bij eventuele kinderen over een aantal jaren.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 10:42

Gratis trouwen is hier niet meer :n

We doen een samenlevingscontract en een testament.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:08

Hmmm wij hebben begin dit jaar een samenlevingscontract op laten stellen, ivm aankoop huis. Hierin zit toch echt een stuk over dat bij overlijden alles toekomt aan de partner! Wij hebben geen apart testament, maar wel een afschrift van het samenlevingscontract in het testamentenregister (oid?)

Ik geloof dat wij rond de 350,- kwijt waren!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:37

Dat heet een verblijvensbeding: zolang de overblijvende partner nog leeft, blijven de goederen die onder dat beding vallen bij die partner.