Gevolgen hoge snelheid, lage versnelling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Re: Gevolgen hoge snelheid, lage versnelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:53

Koppakking of moter zijn geen APK punt en worden dus ook niet gecheckt, koppakking kan wel kapot door oververhitting.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 19:54

Klopt, ik weet dat het geen onderdeel is van de apk, maar de auto is wel volledig gecheckt en er is toen niet opgemerkt dat er iets mis was. Kennelijk was hij toen dus nog goed. Dat bedoel ik meer.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:57

De motor is te zwaar belast en door de combinatie van de leeftijd, belasting en kilometers die er al mee zijn gereden is de koppakking geklapt.

Dat gebeurd wel vaker met oudere auto's of auto's met kleine motoren die zwaar worden belast.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:00

Ik denk dat je koppakking gescheurd is door de hoge toeren.
Maar dit kun je never bewijzen. 50 in zn 1 (denk dat je een 1.0 of 1.2 hebt) dan pak je de begrenzer al mee.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:00

Hoi TS, ik heb nagevraagd bij mijn, hij is automonteur en APK keurmeester. Volgens hem heeft de APK niks met het probleem wat je nu hebt te maken omdat dan niet naar de koppakking gekeken wordt. Hij gokt dat de koppakking waarschijnlijk inderdaad ook wat ouder is en dat het rijden met teveel toeren net even het laatste zetje heeft gegeven om lek te gaan. Hij zal echter niet zomaar lek gaan als je voor korte tijd eenmalig met teveel toeren rijdt. Hij zegt dat het lastig is om dit op de verzekering van de ander te verhalen aangezien je het nooit zeker weet. Het één kan wel de oorzaak zijn geweest voor het ander, maar 100% zeker weet je het niet.
Als je meer vragen hebt hoor ik het wel, dan vraag ik het weer aan hem.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:03

EllaBellaah schreef:
Hoi TS, ik heb nagevraagd bij mijn, hij is automonteur en APK keurmeester. Volgens hem heeft de APK niks met het probleem wat je nu hebt te maken omdat dan niet naar de koppakking gekeken wordt. Hij gokt dat de koppakking waarschijnlijk inderdaad ook wat ouder is en dat het rijden met teveel toeren net even het laatste zetje heeft gegeven om lek te gaan. Hij zal echter niet zomaar lek gaan als je voor korte tijd eenmalig met teveel toeren rijdt. Hij zegt dat het lastig is om dit op de verzekering van de ander te verhalen aangezien je het nooit zeker weet. Het één kan wel de oorzaak zijn geweest voor het ander, maar 100% zeker weet je het niet.
Als je meer vragen hebt hoor ik het wel, dan vraag ik het weer aan hem.

Dit dus!

Wel balen zeg! Waarsch was hij idd uiteindelijk wel kapot gegaan, al zal diegene zijn rijstijl het proces wel versneld hebben helaas!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:06

Hij heeft nog een toevoeging: als diegene met koude motor zo weg is gereden is dat hoogst waarschijnlijk het probleem geweest. Als de motor warm is moet hij daar voor korte periode tegen moeten kunnen. Maakte hij op dat moment veel lawaai of nu nog steeds?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:07

Thanks voor het meedenken mensen.

Hij maakt nu geen lawaai meer nee, toen dus wel.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:14

Dan was dat gewoon het geluid van de motor die veel toeren maakt

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:21

Ik heb het ook nagevraagd bij mijn vriend. Die zei zo beetje hetzelfde als EllaBellaah al zei. Ik denk dat je net pech hebt gehad. Die koppakking zal waarschijnlijk vroeg of laat wel kapot gegaan zijn door ouderdom en andere omstandigheden. Maar dat die persoon net het zetje heeft gegeven. Dus een beetje pech qua samenloop van omstandigheden. Waarschijnlijk moeilijk te bewijzen, bij apk niet naar gekeken en dan zal heus de wedervraag komen of hij eerst wel in goede staat verkeerde

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:36

Goof schreef:
Haha ok ok, komt 'ie.

Tijdens vakantie reed een ander op dat moment in mijn auto, trok gigantisch op, vergat in alle stress in verkeersdrukte door te schakelen en trapte door tot net over 50 in 1e versnelling. Auto maakte gruwelijk herrie, het is een oud simpel Twingo'tje, simpele motor, ik ben er zuinig op, hij moet nog even mee.

Twee weken later blijk ik een lekke koppakking te hebben. Ding rijdt dus nog, maar is wel goed kapot. Geen kapotte of geklapte distributieriem etc dus, olie was niet op.
Ik was op het moment zelf al bang voor schade en toen ik dit merkte was ik dus niet blij. Ik wilde weten of dit een gevalletje 'oorzaak-gevolg' kan zijn, want dan kan ik het eventueel verhalen op de verzekering van de ander, maar uiteraard alleen als ik hier zeker van kan zijn.
Ik weet immers ook dat ouderdom dit ook kan veroorzaken. Omdat de auto vorige maand gecheckt is en voor apk gegaan is en volledig goed was, kan ik me niet voorstellen dat het toeval is eigenlijk.

Vandaar dus mijn vraag ;)

zat er genoeg koelvloeistof in je auto?Ik kan mij niet voorstellen...ook omdat je ingreep,dat heel eventjes op een hoog toerental gereden te hebben de koppakking na twee weken stuk is?Dan was dat meteen gebeurd.Kun je merken doordat er water uit je uitlaat komt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:43

APK is een veiligheidskeuring en een momentopname, niets meer en niets minder. Min of meer vergelijkbaar met "ik heb vorige maand m'n bandenspanning gecontroleerd en nu is het blok stuk, hoe kan dat?"

EllaBellaah schreef:
Hij heeft nog een toevoeging: als diegene met koude motor zo weg is gereden is dat hoogst waarschijnlijk het probleem geweest. Als de motor warm is moet hij daar voor korte periode tegen moeten kunnen.

Dat maakt idd flink verschil. Reden jullie 's morgens net weg en was het blok ijskoud kan ie daar een tik(je) van krijgen. Hadden jullie al langer dan een kwartier gereden dan dan zou dat tikje heel klein moeten zijn geweest. Nu was de koppakking twee weken later kaduuk, zonder de hoge toeren was ie misschien 4 weken of 6 weken later aan z'n eind geweest.

Maar zeker weten doe je het nooit. Net zoals een ogenschijnlijk gezond paard ineens kreupel kan lopen kan een ogenschijnlijk technisch prima auto ineens een mankement hebben. C'est la vie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:52

Mensen... Ik ben me bewust van wat een apk is ;)
Ik weet ook, zoals ik al eerder zei, dat dit niet een onderdeel is dat met de apk wordt meegenomen. Omdat ik binnen een week na de apk op vakantie zou gaan (enkele reis 1200 km vanaf Nl) en mijn auto'tje al wat ouder is heb ik gevraagd even alles na te kijken omdat ik graag zonder mankementen weer veilig thuis kom. Dus ja, alle vloeistoffen waren ook in orde, er lekte niets, de koppaking was sowieso nog in orde toen.
Ook begrijp ik prima dat een auto te allen tijde kapot kan gaan, dat was dus ook niet mijn vraag.

Thanks voor het meedenken weer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:57

Goof schreef:
Ik weet immers ook dat ouderdom dit ook kan veroorzaken.

Even sidetrack, dat hoeft niet eens ouderdom te zijn. Ik heb een blikje gehad, nieuw gekregen, die 2 jaar oud al de koppakking eruit vloog. Ook hier is niet de distributieriem geknapt oid. Er zat een heel klein lekje in, die de garage 2 jaar lang dus niet heeft kunnen vinden. Ze hebben hem echt elke maand in de garage gehad. Heb zelf een nieuwe thermostaat en alles erin gekregen.

Het feit dat ze zolang in die eerste versnelling hebben gereden kan dus het proces versneld hebben, maar hoeft niet. En een APK, onderhoud aan de auto hoeft zon lek dus niet boven water te halen.
Wat Rex-Rolfo al schrijft dus.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:03

Issie van rond 94 tot medio 99? Die 1.2 8v blokjes krijgen na een flink aantal jaren allemaal een kapotte koppakking. De 16V minder. De 1.4 blokjes uit die tijd uit de Clio ook overigens, doe je niets aan.

Sterker nog, flink doortrekken in de toeren is helemaal niet erg zo af en toe omdat de afzetting aan de bovenkant van de cilinders er door verminderd wordt. Het kan in dit geval zo zijn dat je headgasket al lek was maar die sludge hem dicht hield ;)