Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
EllaBellaah schreef:Hoi TS, ik heb nagevraagd bij mijn, hij is automonteur en APK keurmeester. Volgens hem heeft de APK niks met het probleem wat je nu hebt te maken omdat dan niet naar de koppakking gekeken wordt. Hij gokt dat de koppakking waarschijnlijk inderdaad ook wat ouder is en dat het rijden met teveel toeren net even het laatste zetje heeft gegeven om lek te gaan. Hij zal echter niet zomaar lek gaan als je voor korte tijd eenmalig met teveel toeren rijdt. Hij zegt dat het lastig is om dit op de verzekering van de ander te verhalen aangezien je het nooit zeker weet. Het één kan wel de oorzaak zijn geweest voor het ander, maar 100% zeker weet je het niet.
Als je meer vragen hebt hoor ik het wel, dan vraag ik het weer aan hem.
Goof schreef:Haha ok ok, komt 'ie.
Tijdens vakantie reed een ander op dat moment in mijn auto, trok gigantisch op, vergat in alle stress in verkeersdrukte door te schakelen en trapte door tot net over 50 in 1e versnelling. Auto maakte gruwelijk herrie, het is een oud simpel Twingo'tje, simpele motor, ik ben er zuinig op, hij moet nog even mee.
Twee weken later blijk ik een lekke koppakking te hebben. Ding rijdt dus nog, maar is wel goed kapot. Geen kapotte of geklapte distributieriem etc dus, olie was niet op.
Ik was op het moment zelf al bang voor schade en toen ik dit merkte was ik dus niet blij. Ik wilde weten of dit een gevalletje 'oorzaak-gevolg' kan zijn, want dan kan ik het eventueel verhalen op de verzekering van de ander, maar uiteraard alleen als ik hier zeker van kan zijn.
Ik weet immers ook dat ouderdom dit ook kan veroorzaken. Omdat de auto vorige maand gecheckt is en voor apk gegaan is en volledig goed was, kan ik me niet voorstellen dat het toeval is eigenlijk.
Vandaar dus mijn vraag
EllaBellaah schreef:Hij heeft nog een toevoeging: als diegene met koude motor zo weg is gereden is dat hoogst waarschijnlijk het probleem geweest. Als de motor warm is moet hij daar voor korte periode tegen moeten kunnen.

Goof schreef:Ik weet immers ook dat ouderdom dit ook kan veroorzaken.