Graf overwoekerd, hoe aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Graf overwoekerd, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:28

Mocht je trouwens iets in kleur willen zou je ook nog aan een stamroos kunnen denken. In allerlei soorten en maten te krijgen en prima binnen de perken te houden. Wat hoogte is misschien wel mooi bij je heg.

In ieder geval sterkte en succes, zijn niet de leukste klussen om over na te denken.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:48

Vaak bestaan er maximale hoogtes voor beplanting op graven, bij ons is dat b.v. 75 cm. Daar zou je dan wel even op moeten letten als je een hogere plant zoals een stamroos neer wilt zetten. Je moet dan ook het snoeien goed bijhouden zodat hij niet alsnog te groot wordt.

Edit: ik heb je aanvullend nog een pb gestuurd.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:34

Buxus zou ik behouden.
Heb je er al aan gedacht om worteldoek te leggen ? Daarover een mooie bodembedekker bv. maagdenpalm.
Witte steentjes zijn ook wel mooi, maar moet je daar geen vergunning voor aanvragen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:41

Je hebt van die stenen randen die je, als het hegje weg is, er langs kan zetten en dan misschien mooi gekleurde of witte steentjes erin, dan kan je bijvoorbeeld nog een mooie plant in een pot of meerdere neerzetten.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:08

Steentjes of grind mag meestal niet zomaar, op sommige begraafplaatsen is het zelfs verboden.
Wit grind lijkt heel mooi, maar vervuilt snel, zakt weg, rolt tot buiten het grafoppervlak, wordt groen (en dat krijg je bij wit marmer er ook nooit meer uit), onkruid haal je er moeilijk tussenuit, kortom, ik zou het niet aanraden.
Bij ons op de begraafplaats is nu nog grind toegestaan, mits dit in een gesloten bak (lees: tussen grafbanden op een betonnen onderplaat) wordt toegepast, maar in de toekomst wordt het mogelijk helemaal verboden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:09

Wit grind zou ik ook zeker niet doen, wij hadden althans mijn vader denk ik ooit besloten, grind op mijn oom zijn graf (tweeling broer van me pa). En dat werd elke keer zo enorm vies... zeker rond de herfst was het een ramp.

We hebben onlangs toen we voor mijn vader een grafsteen moesten halen ook voor dat graf een steen genomen zonder grind want was echt veel werk...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 16:08

Ik zie wel wit grind bij andere graven...maar denk niet dat ik dat wil...ik kom er niet heel veel en dan is het niet handig als het veel onderhoud nodig heeft...

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:52

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 01:33

Buxus inderdaad eind mei snoeien. De voorste plant is een potentilla, exacte soort weet ik zo even niet.
Als je bloem wil en niet teveel woeker kun je campanula zetten, bloeit het hele seizoen door en is in je kleur. Verder zijn er ook leuke kleurrijke phlox-soorten die niet teveel onderhoud vergen. En de eerder genoemde heide.