Jaar verbruik elektriciteit. Wat is normaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:28

Hier mijn meterstanden uit 2014 en 2015. Is dit normaal verbruik?

Afbeelding

Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:00

hier verbruiken we ongeveer 2000Kwh per jaar en 380 m3 gas. 1 volwassene en 2 kinderen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:04

Een centraal topic. Dan gooi ik mijn vraag ook maar even hier neer.
Ik kreeg al de tip om het rondom mijn deur beter te isoleren met een tochtstrip. Dat ben ik ook zeker van plan.

milatje schreef:
Ik ben mijn standen ook gaan checken. Ik heb sinds half januari de sleutel van mijn huis en ben er eind januari gaan wonen.

Dit is mijn verbruik tussen 13 januari en 28 april:
*

Ik vind zelf mijn gasverbruik erg hoog. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik woon in een eengezinswoning (tussenwoning) uit de jaren 60. Geïsoleerd en dubbel glas, al tocht het wel wat in huis (vermoedelijk komt dat bij de voordeur vandaan). Ik woon alleen. Verwarming staat meestal op een graad of 18 a 19. Als mn vriend hier is soms op 20 want dat is een koukleum. Verder kook ik op gas. Douchen doe ik niet zo lang. Iemand die wat vergelijkingsmateriaal heeft? :+

*Afbeelding:
Afbeelding

Iemand die mij wat verder kan helpen? :D

Neej

Re: Jaar verbruik elektriciteit. Wat is normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:15

houd er rekening mee dat je gasverbruik, in ieder geval wanneer je gas verbruikt tbv je centrale verwarming, dat echt het overgrote deel van je verbruik zich in de wintermaanden concentreert. En van januari tot april is wintermaanden. Als je gaat kijken naar wérkelijk verbruik tov het voorschotbedrag, verbruikt een gemiddeld huishouden in de zomer veel minder dan maandelijks in rekening wordt gebracht, maar in de winter veel méér. En als het goed is, trekt dat in een heel jaar dan gelijk, zodat je niet hoeft bij te betalen op je jaarafrekening :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:21

c_alsemgeest schreef:
mwah... wordt verrekend met het gas helaas... maargoed, ik betaal €40,- per maand en hou nog over aan het eind van het jaar :')
Aan de andere kant zitten we voor waterschapsbelasting e.d. wel in het duurste deel van het land, dus helaas doet dat onze besparingen weer teniet.

Beter dan 155 betalen en aan het eind nog bij moeten betalen (nogmaals, met 2 man in een appartementje _O- ) dus ik zeg: goed gedaan :D Ik "moet" sowieso heel erg pro zonnepanelen zijn, aangezien ik werk voor een leverancier die nogal van de duurzaam is hahahaha :P Die waterschapsbelasting is dan weer zonde :+

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:55

Neej schreef:
houd er rekening mee dat je gasverbruik, in ieder geval wanneer je gas verbruikt tbv je centrale verwarming, dat echt het overgrote deel van je verbruik zich in de wintermaanden concentreert. En van januari tot april is wintermaanden. Als je gaat kijken naar wérkelijk verbruik tov het voorschotbedrag, verbruikt een gemiddeld huishouden in de zomer veel minder dan maandelijks in rekening wordt gebracht, maar in de winter veel méér. En als het goed is, trekt dat in een heel jaar dan gelijk, zodat je niet hoeft bij te betalen op je jaarafrekening :)

Dat is natuurlijk wel zo. :j
Maar wat is dan een acceptabel bedrag om te betalen per maand? Ik heb het idee dat ik heel erg laag zit met mijn 58 euro per maand. Alleen kan ik dus nergens terug vinden waar dat bedrag op gebaseerd is. :+ Het is in ieder geval een schatting geweest.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:17

Je kan toch gaan uitrekenen.. je weet je standen. dat waren koudere maanden dus hou dit aan voor het hele jaar. leveringskosten en vastrecht heb je zowiezo.. dus vermenigvuldigen en delen zo zie je ongeveer wat je zou moeten betalen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:44

TS jullie stroom vind ik absoluut niet gek, jullie gas daarentegen vind ik echt ontzettend hoog, dat is ook het duurste.
Ik verbruik aan stroom in een jaar tussen de 1900 en 2000 kwh, aan gas 180 en aan water 30m3
1 pers huishouden, koukleum, trek nooit stekkers uit het stopcontact, vroeg lichten aan, maar gebruik eerst een dekentje en zet dan pas een verwarming aan. Ik betaal 77 per maand en krijg standaard tussen de 300 en 400 per jaar terug maar zo hou ik speling voor een extreem koud jaar.
*Edit: Ik ben overigens nagenoeg de hele dag thuis, en heb overal verlengstekkerdozen liggen die niet uit kunnen en/of gaan en waar dus alles altijd in zit

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:11

Kelly_ann schreef:
Interessant C_alsemgeest! Wat was de investering om die zo aan te leggen?

Viel best mee aangezien mijn man ze helemaal zelf geeft aangelegd en aan heeft gesloten. Er moesten wel flink wat aanpassingen gedaan worden aan de de elektra en een dubbele aansluiting (meer ampere) e.d.
De zonnepanelen konden wij toen als set kopen. Waren iets van 2000 per vier, duits fabrikaat. Niet de chinese die in de brand kunnen vliegen :') Wij hebben er geloof ik 4 of 6. Toen kreeg je nog subsidie ervoor.

Onze thermostaat staat altijd op 20. Maar het huis hoeft niet veel verwarmd te worden omdat het erg goed geisoleerd is en niet groot. Ca 100 vierkante meter.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 01:48

Even over een andere boeg, ik zit me al langer af te vragen of het bij mij op stal niet voordeliger is om de TL lampen te vervangen. Mijn jaarverbruik van vorig jaar is, schrik niet, 21700. Hier zit wel alles op, dus ook de pompen, de omheining van het weiland en dergelijke.

In principe is het de bedoeling dat de lichten in de avond blijven branden, en de laatste ze uitzet. Helaas werkt dit in de praktijk niet zo. Financieel is het niet haalbaar om alle TL verlichtingen in 1x te vervangen (50, 60 stuks). Heeft het zijn om ze steeds beetje bij beetje te vervangen, of scheelt dit op jaarbasis vrijwel niets?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 01:54

Ik wil denk ik niet weten hoeveel ik aan stroom verbruik. De tv staat elke nacht standaard aan hier, anders slaap ik niet :').
Eerste jaar in mijn eigen huisje, dus ben benieuwd wat de eindrekening wordt aan het eind van het jaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:28

Led is een stuk zuiniger nog dan TL :j is het overwegen waard Utixo!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:33

Led is geloof ik iets van 500x zuiniger dan TL dus zelfs al vervang je een aantal lampen zou je er wat van moeten merken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:24

Ik ga eens even een kostenplaatje maken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 13:59

knabbelgirl en het gas was nog vel hoger.
Nu dak en spouwmuur isolatie gekregen.
En een zonne boiler.
We douchen ook lang hoor vooral ik.
Dat kost ook veel gas.
Verwarming vaak tussne 20-21.5 graden.

Wij zijn overgestapt naar essent voor dit jaar.
Hiervoor zaten we bij de nuon.
Ik kan bij de nuon nog steeds inloggen en mijn standen invullen en zo houd ik het bij en kan ik vergelijken met vorig jaar.

Bellatrix hoe woon je en met hoeveel personen?
Het invoeren je vraag op pagina 1 is zo te zien wel gelukt toch?

De liken van Yessy zijn ook handig:
http://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
http://www.milieucentraal.nl/energie-be ... everbruik/

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:00

Ik woon alleen, beneden verdieping. Enkel glas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:00

Utixo schreef:
Even over een andere boeg, ik zit me al langer af te vragen of het bij mij op stal niet voordeliger is om de TL lampen te vervangen. Mijn jaarverbruik van vorig jaar is, schrik niet, 21700. Hier zit wel alles op, dus ook de pompen, de omheining van het weiland en dergelijke.

In principe is het de bedoeling dat de lichten in de avond blijven branden, en de laatste ze uitzet. Helaas werkt dit in de praktijk niet zo. Financieel is het niet haalbaar om alle TL verlichtingen in 1x te vervangen (50, 60 stuks). Heeft het zijn om ze steeds beetje bij beetje te vervangen, of scheelt dit op jaarbasis vrijwel niets?

Kan je die lampen ander niet alvast op een tijdklok zetten? Dat ze in elk geval op een bepaalde tijd uit gaan, dat zal alvast iets schelen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:14

Ik bedoel meer dat mensen vaak te fanatiek zijn met uitzetten. Heb iets teveel gehamerd op dat ze de lichten achter hun kont uit moeten zetten, nu krijg ik er niet meer in dat ze in de avond gewoon mogen blijven branden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:40

Utixo schreef:
Ik bedoel meer dat mensen vaak te fanatiek zijn met uitzetten. Heb iets teveel gehamerd op dat ze de lichten achter hun kont uit moeten zetten, nu krijg ik er niet meer in dat ze in de avond gewoon mogen blijven branden.

Dat is het nadeel van tl, dat verbruikt bij het opstarten vrij veel stroom.

Maar idd, een tijdschakelaar erop is makkelijk te realiseren, en niemand hoeft meer naar het licht te kijken.
Tel daar dan de vervangen lampen per keer bij op en het zal wel snel gaan.

Hier heb ik eigenlijk geen idee hoe hoog het dit jaar zal zijn. We zijn nogal ingrijpend aan het verbouwen dus er veranderd veel.

Zo hadden we warm water op gas, alleen houtkachels voor een beetje warmte en er was geen isolatie.

We gebruiken hier flessen gas dus dat is makkelijk bijhouden. Denk dat we de afgelopen 2 jaar 10 flessen hebben verbruikt met douchen en koken.

We hebben nu een warmtepomp die de warmte uit de aarde trekt om het water mee op te warmen, en om de vloerverwarming te verwarmen. Deze gebruikt dus geen brandstof, alleen een beetje stroom om het water rond te pompen.

Verder zijn we van het hoognodige aan apperatuur naar wat luxer gegaan, en er komt alleen maar bij.

Dus hoe het zal zijn als we klaar zijn, dat kan ik je over een paar jaar pas vertellen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 23:49

Gevonden!
Naar aanleiding van het topic over een torenhoge rekening.

Hier geen schrikbarend bedrag.
Wel voor mijn leefsituatie erg hoog.

Woon zelf op 32 m2.
Elektrische boiler, koken op gas en verder alles elektrisch.
Verwarming wordt geregeld in de flat en valt buiten mijn elektriciteit.
Ik ben ook regelmatig weg van thuis, en het was mijn eerste jaar nu waarvan mei en juli geheel afvallen.
10 maanden in m'n eentje 1935 kWh.
Terwijl ik drie led lampen heb, 1 tv altijd met stekker er uit, twee led/spaar plafondlampen een koelkast en een wasmachine.
Dan is 1935 mega veel.

Lees ik vh weekend jouw topic..
Ben ik ook eens extra gaan nakijken.
Maandag tm net een uur geleden was ik weg. Maandag de groep van de boiler uitgeschakeld.
Verbruik bij 3 dagen niet thuis: 11 kWh
Dat klopt echt niet met die paar lampen in het stopcontact uit en een tafelmodel A+ koelvrieskast. Tafelmodelletje zal 0,5 per dag moeten verbruiken.

Ik baal enorm!

Mijn meter komt uit 1972, niet afgekeurd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:03

Ik vind jouw verbruik niet schokkend hoor :p je hebt een wasmachine, die verbruiken best veel volgens mij. Is nog best normaal voor 1 persoon

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:06

lifaya schreef:
Ik vind jouw verbruik niet schokkend hoor :p je hebt een wasmachine, die verbruiken best veel volgens mij. Is nog best normaal voor 1 persoon

Gemiddeld 1 persoons huishouden geschat voor 32 m2 is 1900 kWh.
Wel geschat door het nibud met tv en computer enzo.
Echter...
Ik ben weinig thuis, nooit tv, klein koelkastje aa+/a+, geen pc aan, 1 A 2 wassen in de week (aa+) en gemiddeld 1 of twee led-lampen aan als ik thuis ben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:12

Je zit er maar een paar kWh naast, je meter zal dus niet stuk zijn in ieder geval.
Misschien even goed in de gaten houden wat je gemiddeld per dag gebruikt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 00:15

lifaya schreef:
Je zit er maar een paar kWh naast, je meter zal dus niet stuk zijn in ieder geval.
Misschien even goed in de gaten houden wat je gemiddeld per dag gebruikt?

Ben ik gaan doen vanaf jouw topic!
Bij niet thuis zijn dus 3 à 4 kwh per dag.
Dat is gek..

Zou betekenen dus al zonder thuis te zijn 1000/1400 kWh per jaar. 935/535 kWh heb ik extra verbruikt (1935 kWh was m'n afrekening ).

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 06:27

2000 kwh per jaar en een elektrische boiler hebben... dan is dat niet veel hoor. Zo'n boiler trekt veel stroom