Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
milatje schreef:Ik ben mijn standen ook gaan checken. Ik heb sinds half januari de sleutel van mijn huis en ben er eind januari gaan wonen.
Dit is mijn verbruik tussen 13 januari en 28 april:
*
Ik vind zelf mijn gasverbruik erg hoog. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik woon in een eengezinswoning (tussenwoning) uit de jaren 60. Geïsoleerd en dubbel glas, al tocht het wel wat in huis (vermoedelijk komt dat bij de voordeur vandaan). Ik woon alleen. Verwarming staat meestal op een graad of 18 a 19. Als mn vriend hier is soms op 20 want dat is een koukleum. Verder kook ik op gas. Douchen doe ik niet zo lang. Iemand die wat vergelijkingsmateriaal heeft?

c_alsemgeest schreef:mwah... wordt verrekend met het gas helaas... maargoed, ik betaal €40,- per maand en hou nog over aan het eind van het jaar
Aan de andere kant zitten we voor waterschapsbelasting e.d. wel in het duurste deel van het land, dus helaas doet dat onze besparingen weer teniet.
) dus ik zeg: goed gedaan
Ik "moet" sowieso heel erg pro zonnepanelen zijn, aangezien ik werk voor een leverancier die nogal van de duurzaam is hahahaha
Die waterschapsbelasting is dan weer zonde
Neej schreef:houd er rekening mee dat je gasverbruik, in ieder geval wanneer je gas verbruikt tbv je centrale verwarming, dat echt het overgrote deel van je verbruik zich in de wintermaanden concentreert. En van januari tot april is wintermaanden. Als je gaat kijken naar wérkelijk verbruik tov het voorschotbedrag, verbruikt een gemiddeld huishouden in de zomer veel minder dan maandelijks in rekening wordt gebracht, maar in de winter veel méér. En als het goed is, trekt dat in een heel jaar dan gelijk, zodat je niet hoeft bij te betalen op je jaarafrekening

Het is in ieder geval een schatting geweest. Kelly_ann schreef:Interessant C_alsemgeest! Wat was de investering om die zo aan te leggen?
Wij hebben er geloof ik 4 of 6. Toen kreeg je nog subsidie ervoor.
.
is het overwegen waard Utixo! Utixo schreef:Even over een andere boeg, ik zit me al langer af te vragen of het bij mij op stal niet voordeliger is om de TL lampen te vervangen. Mijn jaarverbruik van vorig jaar is, schrik niet, 21700. Hier zit wel alles op, dus ook de pompen, de omheining van het weiland en dergelijke.
In principe is het de bedoeling dat de lichten in de avond blijven branden, en de laatste ze uitzet. Helaas werkt dit in de praktijk niet zo. Financieel is het niet haalbaar om alle TL verlichtingen in 1x te vervangen (50, 60 stuks). Heeft het zijn om ze steeds beetje bij beetje te vervangen, of scheelt dit op jaarbasis vrijwel niets?
Utixo schreef:Ik bedoel meer dat mensen vaak te fanatiek zijn met uitzetten. Heb iets teveel gehamerd op dat ze de lichten achter hun kont uit moeten zetten, nu krijg ik er niet meer in dat ze in de avond gewoon mogen blijven branden.
lifaya schreef:Ik vind jouw verbruik niet schokkend hoor :p je hebt een wasmachine, die verbruiken best veel volgens mij. Is nog best normaal voor 1 persoon
lifaya schreef:Je zit er maar een paar kWh naast, je meter zal dus niet stuk zijn in ieder geval.
Misschien even goed in de gaten houden wat je gemiddeld per dag gebruikt?