huis huren van particulier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:07

Klinkt als een uitgelezen kans om aan je voorbij te laten gaan. wettelijk stelt de eigenaar een aantal zaken die niet kunnen, maar als jij tekent en het staat zwart op wit, dan wordt het toch een lastig verhaal. Lekker verder zoeken naar een ander fijn huisje.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:14

Wij hebben particulier via de makelaar gehuurd en in ons contract stonden ongeveer dezelfde dingen.. de makelaar heeft destijds foto's gemaakt van alles en bij de oplevering zijn deze foto's ernaast gehouden zeg maar. De huurder kan niet eisen dat je het huis in betere staat oplevert maar moet wel in dezelfde staat zijn.
Groot onderhoud zoals het ontstoppen/ontkalken van de toilet was voor zijn rekening.. nou moet ik zeggen dat we daar best om hebben moeten zeuren om dat geregeld te krijgen.. dat zijn bij woningbouwvereniging waarschijnlijk niet zo hoeven.. een particulier verhuurder zit denk ik iets meer op de centen dan woningbouw

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:17

mystery1980 schreef:
BridgetF dat is precies waar ik bang voor ben, alleen niet over een jaar maar direct. Er staat namelijk ook in ons contract dat hij mag controleren of alles in geode staat is. Dus die verwacht dalijk een tuin vol planten en een nieuwe vloer en daar gaan wij niet aan beginnen voor een jaartje.

Dat controleren mag alleen nadat hij met jullie een afspraak heeft gemaakt om langs te komen.. mag niet onverwacht oid.. en goede staat is dan dus hetzelfde zoals jullie het gekregen hebben.. Hij kan niet verwachten dat jullie het opknappen, alleen dat jullie het in dezelfde staat houden ;)

bridgetF

Re: huis huren van particulier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:46

ja, maar dan zit je wel met hoe toon je aan, in welke staat het was?
Je kunt wel foto's maken, maar misschien zegt hij tzt wel dat jullie het zo versleten hebben.
Het zelfde geld eigenlijk voor de apparatuur voor de keuken, jullie moeten dus opdraaien voor kosten als het stuk gaat. Maar wanneer is het stuk, als het op en versleten is en daardoor kapot gaat of stuk als je er mee hebt gesmeten, dat de schroefjes afbreken?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 14:55

Het lijkt erop dat hij de wettelijke dingen heeft aangepast om er inderdaad een slaatje uit te slaan. We willen toch proberen eruit te komen omdat het heel lastig is aan een huurhuis te komen. Denk dat we maar een tegen voorstel voor een contract moeten doen en eens zien hoe hij reageert. Reageert hij niet goed zien we er gewoon vanaf.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:02

bridgetF schreef:
ja, maar dan zit je wel met hoe toon je aan, in welke staat het was?
Je kunt wel foto's maken, maar misschien zegt hij tzt wel dat jullie het zo versleten hebben.
Het zelfde geld eigenlijk voor de apparatuur voor de keuken, jullie moeten dus opdraaien voor kosten als het stuk gaat. Maar wanneer is het stuk, als het op en versleten is en daardoor kapot gaat of stuk als je er mee hebt gesmeten, dat de schroefjes afbreken?

bij ons zat er natuurlijk een makelaar tussen als bemiddelaar ;)
Maar hij heeft idd alles op foto's vastgelegd..
maar bij een oud huis is dat alsnog lastig.. als er iets afbreekt idd, komt dat dan door ons zelf of omdat het al 30 jaar oud is.. daar hebben wij ook mee gezeten maar zijn we goed uitgekomen in dat jaar

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 15:44

ja ik had ook liever een makelaar ertussen gehad.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:28

femke_harley schreef:
Op het moment dat je huurt bij een particulier (of andere instantie) en het is NIET op basis van de leegstandswet dan heb je huurbescherming. Dat het contract voor een bepaalde tijd is (een jaar) is dus ook niet zo. Als jullie over een jaar er niet uit willen, hoeft dat niet MITS hij een opzeggingstermijn heeft.

Tenzij. En zelfs al heb je een opzeggingstermijn, dan nog kun je veel maken als huurder. Of het fatsoenlijk is, is een ander verhaal.

Ik zou er inderdaad een contractje over opstellen en die door beide partijen laten tekenen. Huurbescherming gaat heel ver en heb je altijd, da's echt absurd. Gewoon foto's maken van de huidige staat en de afspraken op papier zetten en dan beide prtijen laten tekenen. Maar as ik jou zo hoor heb je er geen goed gevoel bij, dan moet je 't misschien gewoon niet doen :)

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:54

Ik huur ook particulier. De oven ging kapot maar de verhuurder heeft er een nieuwe ingezet. Toilet kapot verhuurder regelt dat het gemaakt wordt. Buitenboel wordt op zijn kosten geverfd, binnen is voor mij. 1x per jaar wordt de cv ketel schoongemaakt op zijn kosten, gaat de cv kapot is dat voor zijn kosten. Eigenlijk niet anders dan bij een woningbouwvereniging. Toen wij er in gingen stond het gras tot aan de ramen omhoog. Hij heeft geregeld dat er een tuinman kwam die heeft alles netjes gemaakt. Zo kan het dus ook. Ik zou alles goed op papier zetten. Moet je ook borg betalen want lijkt er op dat deze meneer die voor zich zelf wil houden als hij nu al begint te eisen.