Schijf C staat te vol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 01:23

Je moet sowieso je variabele data (zoals downloads, afbeeldingen etc) niet op je SSD zetten.

SSD's zijn voor software en besturingssysteem installatie bedoeld. Niet voor schoolwerk, series, films, muziek, foto's etc.

En voor de duidelijkheid, op een SSD draait je software dus veeeel sneller dan op een 'gewone' schijf. Dat is het doel van een SSD. Je kan er weinig op kwijt (de SSDs met veel ruimte zijn relatief duur) dus je zet er alleen het belangrijkste op. Dus vanzelfsprekend je Windows installatie en je belangrijkste software. Denk aan Photoshop, Office etc.

Frits2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:55

Een SSD NOOIT defragmenteren :( . Dat is echt funest.
Alle tijdelijke bestanden kunnen verwijdert worden ( maar dat doet Ccleaner ook als het goed is.) De map prefetch kan leeg gemaakt worden. Alle tijdelijke Internet bestanden en cookies opschonen.
Wat heb je in "Mijn documenten" staan? Dat kan ook naar een andere schijf verplaatst worden.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:22

Quad schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik zou de schijf eens defragmenteren. :j

Ho stop! De TS heeft een SSD, defragmenteren is killing voor een SSD, en absoluut niet nodig!!!

Waarom is dat killing?

Paardennamen

Re: Schijf C staat te vol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 20:27

Mijn documenten ed staan al op een andere schijf, een gewone HD. Deze hebben ook nooit op de SSD gestaan.

Die jongen, die toen geweest is, heeft volgens zijn zeggen Microsoft office ook op de HD gezet.

Ik zal straks eens een plaatje uploaden van wat er op mn pc staat :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:14

Ik heb ook een niet heel grote SSD, best lastig is dat. Als ik het had geweten dan had ik wat meer uitgegeven voor een grotere.
Ik ruim steeds maar op en altijd bij installatie opletten dat er niet op C geïnstalleerd wordt.
Overigens wordt er ook wel eens vanzelf wat opgeruimd, dan heb ik ineens een paar gig erbij.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:24

Een tijd geleden heeft mijn technisch wat handigere vriend een laptop van een buurvrouw mishandeld die dit probleem ook had. Deze bleek elke keer als ze haar smartphone op de laptop aansloot een nieuwe back-up van de besatnden naar de harde schijf te kopieren in/als een verborgen/'onzichtbaar' mapje. En dan bedoel ik elke keer een nieuwe back-up, zonder de oude te overschrijven. Omdat ze hem elke dag minstens één keer aansloot, ging dat hard.

Kan het zoiets zijn? Ik weet niet precies meer hoe het zat, maar als je andere apparaten op de computer aansluit, kunnen deze misschien wel wat back-ups maken. Verborgen bestanden weergeven en op zoek gaan..

Just a thought :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:41

Paardennamen schreef:
Quad schreef:

Ho stop! De TS heeft een SSD, defragmenteren is killing voor een SSD, en absoluut niet nodig!!!

Waarom is dat killing?

Een SSD kan maximaal maar een X aantal schrijfacties uitvoeren, met defragmentatie zou je dat alleen maar versnellen.

Nu klinkt het misschien heel erg, maar gelukkig kunnen SSD's wel heel veel wegschrijven. :)

http://nl.hardware.info/reviews/1635/3/ ... agmenteren

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:36

Windows update is vaak een enorme ruimtevreter. Google eens hoe je die updatebestanden opzoekt en zet die dan veilig op je normale HDD. Dat zal je genoeg ademruimte geven :)

Ik heb de fout ook gemaakt hoor. Begon met een 96, toen een 128, toen een 256 en daar heb ik nu weer een normale schijf naast zitten. Voordeel van een iets oudere MacBook pro. Daar kan je de dvd drive uitschoppen voor een extra harde schijf :)

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 18:54

Hoe zit het dan met werkgeheugen? Want als de C dus vol loopt, is mijn werkgeheugen ook weg. Dat is toch ook variabel?

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 19:33

Zojuist de updatebestanden opgezocht en verwijderd en daarmee weer 2 GB vrijgemaakt op de C :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:46

Werkgeheugen is onontkoombaar denk ik, daarmee zorgt ie juist voor snelheid :j

Wel lastig zeg, zo'n kleine SSD :')