Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
MarliesV schreef:Mogelijkheid om je pinpas af te geven aan je ouders en elke week een budget van hen te krijgen cash?
Zo zie je wat je uitgeeft en als de bodem in zicht komt.
Inzicht is een belangrijk punt, zelf een (online) huishoudboekje bijhouden elke dag is stap 1. Doe dit consequent elke dag op een vast tijdstip (ontbijt of voor je naar bed gaat bv). Anders schiet dat er bij in en wordt het nog onoverzichtelijker.
Alle bonnetjes van wat je koopt (ook al is het 50 cent) bewaren, op een stapeltje, bijwerken in je boekje.
Sparen kan je aan beginnen door een spaarpot te kopen die niet open kan behalve als je hem sloopt. Dat is zonde van je centen om te slopen dus elke dag doe je er 1 euro in, dat is 7 per week en ongeveer 30 per maand. Is niet veel maar als je merkt dat het werkt of als je van je weekbudget geld over hebt kan je dat er bij in doen.
moyra schreef:Je kunt van alles op zeggen maar de knop moet in je hoofd om.
Eerder zal er niks veranderen.
Je wilt geen boekjes bij houden maar het is wel de manier om helder te krijgen waar wat heen gaat.
Dat broodje die je 7 x per week (voorbeeld ) bij de bakker koopt kost €1.30,-
Wanneer je dat op maand basis bekijkt is het toch €1.30×7= 9.10 p.w
Dat is bij elkaar opgeteld toch al ruim 35 euro.
Terwijl het bedrag zo per dag wel mee valt.
Nogmaals het is de knop die in je hoofd om moet want wanneer er niks veranderd dan zul je de rest van je leven achter de feiten aan lopen.

Ik doe trouwens ook af en toe 'medische' onderzoeken voor studenten. Ben je een uurtje bezig en heb je toch weer een paar euro. Akshay schreef:Een schop onder je achterste, iemand die je pinpas afpakt en je zakgeld per week gaat geven? ... je eigen knopje moet om.. en dat moet vanuit jezelf komen
Wat zonde dat een volle lening van duo er zo doorheen gaat.. dat moet je allemaal terug betalen. . Een krediet als dat ligt loodzwaar op je mogelijkheden in de toekomst wbt een huis kopen of iets dergelijks. .
Ik ben zelf redelijk makkelijk in uitgeven wat ik heb. Heb voor sparen echt doelen nodig. Dus geen geld opzij zetten om "te sparen " maar "voor een vakantie/laptop/nieuwe vloer en plafond" zodat het tastbaarder is.

Cayenne schreef:De knop in je hoofd zal inderdaad om moeten. Je wilt veel, maar ook weer niet teveel moeite doen. Zo werkt het niet![]()
De tip van een bepaald bedrag per maand pinnen is een hele goede. Ik doe het ook weleens en merk dat ik dan echt minder uitgeef aan boodschappen en er helemaal een soort sport van maak om aan het eind van de week nog geld over te hebben
En verder: tja, toch werken. Een luxe leven is nou eenmaal niet gratis. Een kasboekje lijkt me voor jou toch geen overtollige luxe.
Heb je nog geen BKR registratie? Kijk daar wel mee uit, want je komt er niet zo makkelijk meer vanaf en dat kan je later nog pittig wat problemen opleveren.
Is er misschien iemand die daar wat meer verstand van heeft die me wat meer voorlichting kan geven? Begin nou het idee te krijgen dat mijn vader het een beetje heeft weggewuifd... Emmaa_ schreef:Super bedankt voor de tips meiden. Het klinkt misschien alsof ik het wegwuif maar ik probeer jullie alleen een beetje in te laten zien hoe slecht ik daadwerkelijk met geld ben en wat een verandering in mijn mentaliteit ik moet gaan maken als ik dit wil aanpassen. Zit nou stiekem en beetje te janken omdat ik echt baal van mezelf. Ik ben altijd al slecht geweest met geld, maar eerder was dit nooit een probleem omdat ik heel veel om te besteden had. Nou is het wat minder en merk ik dat het gewoon moeilijk gaat...

Akshay schreef:Een schop onder je achterste,
) geloof ik iets over Ritalin? Heb je ADHD?