Leren met geld omgaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:29

Een schop onder je achterste, iemand die je pinpas afpakt en je zakgeld per week gaat geven? ... je eigen knopje moet om.. en dat moet vanuit jezelf komen

Wat zonde dat een volle lening van duo er zo doorheen gaat.. dat moet je allemaal terug betalen. . Een krediet als dat ligt loodzwaar op je mogelijkheden in de toekomst wbt een huis kopen of iets dergelijks. .

Ik ben zelf redelijk makkelijk in uitgeven wat ik heb. Heb voor sparen echt doelen nodig. Dus geen geld opzij zetten om "te sparen " maar "voor een vakantie/laptop/nieuwe vloer en plafond" zodat het tastbaarder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:30

MarliesV schreef:
Mogelijkheid om je pinpas af te geven aan je ouders en elke week een budget van hen te krijgen cash?

Zo zie je wat je uitgeeft en als de bodem in zicht komt.

Inzicht is een belangrijk punt, zelf een (online) huishoudboekje bijhouden elke dag is stap 1. Doe dit consequent elke dag op een vast tijdstip (ontbijt of voor je naar bed gaat bv). Anders schiet dat er bij in en wordt het nog onoverzichtelijker.
Alle bonnetjes van wat je koopt (ook al is het 50 cent) bewaren, op een stapeltje, bijwerken in je boekje.

Sparen kan je aan beginnen door een spaarpot te kopen die niet open kan behalve als je hem sloopt. Dat is zonde van je centen om te slopen dus elke dag doe je er 1 euro in, dat is 7 per week en ongeveer 30 per maand. Is niet veel maar als je merkt dat het werkt of als je van je weekbudget geld over hebt kan je dat er bij in doen.

Thanks voor de tips! Ik heb nu in mijn ING app verschillende kopjes geopend waaronder ik kan sparen. Heb ik makkelijk inzicht in hoe veel ik per maand zou moeten sparen om mijn doel te bereiken. Is een hele hoop meer dan verwacht.

Dingen met mijn ouders regelen is helaas vrijwel onmogelijk. Ik woon op mezelf en zie mijn ouders maar ongeveer eens per maand. Mijn pinpas aan m'n huisgenoot geven of iets in die trant is wel een optie, zij is wel erg georganiseerd met geld.

@Cleo_: Klopt, ik heb daar ook al een gesprek met mijn vader over gehad. Ik vertelde hem dat ik een incassobureau op mijn dak had en hoewel hij er niet blij mee was heeft hij me wel gerust kunnen stellen. Ik ben 19 en student, en hoe verschrikkelijk het is dat ik zo slecht met geld ben.. Je kan ook weer uit het BKR register komen. Hij heeft me tenminste verteld dat als ik over 7-10 jaar een huis wil kopen dit me niet zou moeten achtervolgen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:31

Ik ben van werkende naar student gegaan, dus financieel erg op achteruit gegaan terwijl de rekeningen en hypotheek hetzelfde blijft.

De tip van een boekje bijhouden met inkomsten en uitgaven is al een goede: zo kan je na een tijdje zien waar je op kan besparen en wat goedkoper kan.

Voor de boodschappen maken we (meestal) een weekmenu met dingen die in reclame staan of seizoensproducten. Promoties worden hier vaak ook in huis gehaald voor in de vriezer.
Overschotjes gaan hier de vriezer in of worden de volgende dag opgegeten.
Voor we naar de winkel gaan, kijken we eerst ook nog wat er in huis is. We maken ook telkens een lijstje voor de boodschappen, en proberen er niet vanaf te wijken.

Hypotheek en verzekeringen ben ik vorig jaar gaan bekijken of het niet goedkoper kon, dus overgeschakeld. Ook een ander abonnement voor gsm.
Zo kan je vaak ook besparen op gas/elektriciteit.

Als je gaat shoppen: altijd de vraag stellen of je het nodig hebt. Eventueel laten hangen en als je er enkele dagen later nog steeds over denkt dat je het nodig hebt én het kan betalen zonder in de problemen te komen: dan pas kopen. Persoonlijk ga ik veel minder shoppen.

En voor de rest: we gaan minder uit. Indien we uitgaan zal ik ook nooit meer een hele avond aan cocktails zitten, maar max 1 à 2 cocktails en daarna op iets goedkoper overgaan.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:31

Ook hier is het zelfde probleem, maar ik weet ook waar het aan ligt.

Je zegt zelf te weinig geld over te houden, terwijl je weet dat je het MET roken zou moeten redden.
Maar wat nou als je ipv stoppen met shoppen, stopt met roken?

Het is altijd keuzes maken, en hierbij is het dus bijvoorbeeld roken of shoppen.
Om maar een voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:32

moyra schreef:
Je kunt van alles op zeggen maar de knop moet in je hoofd om.
Eerder zal er niks veranderen.

Je wilt geen boekjes bij houden maar het is wel de manier om helder te krijgen waar wat heen gaat.
Dat broodje die je 7 x per week (voorbeeld ) bij de bakker koopt kost €1.30,-
Wanneer je dat op maand basis bekijkt is het toch €1.30×7= 9.10 p.w
Dat is bij elkaar opgeteld toch al ruim 35 euro.
Terwijl het bedrag zo per dag wel mee valt.

Nogmaals het is de knop die in je hoofd om moet want wanneer er niks veranderd dan zul je de rest van je leven achter de feiten aan lopen.

Klopt, is absoluut waar. Ik heb slecht inzicht in waar mijn centen naartoe gaan maar als ik zo kijk is het inderdaad die paar euro per dag die ik in de cafetaria van school uitgeef aan koffie, blikjes red bull en broodjes :j

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:34

En toch begint het wel bij het kasboekje ;)

maak voor jezelf eens en berekening van al je ECHT nodige uitgaven per maand.
Dus evt huur/kostgeld sigaretten studiegeld voeding telefoonrekening sport etc.

Dit geld moet sowieso op jouw rekening blijven staan! Daarnaast houd je ongetwijfeld een bedrag over dat je normaal kunt uitgeven. Dat bedrag zou ik persoonlijk volledig op een spaarrekening zetten. Elke keer als jij dan geld wilt uitgeven moet je dat bedrag dat je wilt uitgeven eerst overzetten naar je betaalrekening en kan je het vervolgens uitgeven. Verder geen incasso etc doen!

Het probleem ligt niet bij het kasboekje bijhouden dat faalt maar jij faalt in het omgaan met geld. Als je straks je studie hebt afgerond moet je je lening gaan afbetalen en aangezien dat ook geen feestje is zou ik mijzelf nu maar gaan aanwennen hoe je met geld moet omgaan anders krijg jij echt een groot probleem in de toekomst.

Ik leen zelf ook bij het DUO maar spaar maandelijks 300 euro. Daarnaast heb ik ook geen bijbaan en heb ik 2 paarden die ik zelf moet bekostigen. Ik heb nooit het geld op aan het einde van de maand ik zorg dat ik minimaal 50 euro heb voor onvoorziene omstandigheden. Moraal van het verhaal word volwassen en denk goed na over de keuzes die je maakt. Door incasso etc bij de H&M ben je jouw eigen toekomst nu al in gevaar aan het brengen.

Mocht je ondanks dat je het benul hebt dat het anders moet toch nog het gevoel dat het zo niet wil, klopt dan zsm aan bij bijvoorbeeld het Nibud. Zij geven goede voorlichting!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:35

Nou hup geen dingen meer kopen in t cafetaria maar zelf brood kopen en meenemen. Scheelt aanzienlijk

Evelijn

Tja... wil je wel veranderen? ... want je wil dus al niet gaan bijhouden waar je je geld aan uitgeeft.

Ik zou nu eerst eens van een paar maanden wat je allemaal hebt gekocht.. en dan goed nadenken welke uitgaven belangrijk waren... en welke je gedaan hebt om hele andere reden.,.. en welke reden dat was. Denk dat je best alles terug kan halen... wanneer je wat hebt uitgegeven. Vanuit daar kan je dan gaan rekenen... hoeveel je per maand je nodig hebt voor boodschappen, sigaretten, sociale dingen etc.

Zet voor al die zaken die je belangrijk vindt een bedrag vast... en het bedrag wat je dan overhoudt... schrijf je de 23ste over naar een spaarrekening (of naar je schuldeisers)

Verbied jezelf op rekening te kopen!... je hebt geld of je hebt het niet... meteen betalen als je wat aanschaft... dat voorkomt gedonder achteraf.

Als je nog schulden hebt. Ga NU een lijst maken met schuldeisers... en ga daar contact mee opnemen. Zorg dat hun weten dat je ermee bezig bent... en zorg dat je weet wanneer je ze kunt terugbetalen.

En... alle kleine beetjes helpen.. dus niet denken dat besparen helpt niet... want het gaat om hoe je met je geld omgaat... als je al niet voorzichtig bent met kleine bedragen ben je dat ook niet met grotere bedragen.

Ghostattack

Misschien nog een kleine tip, als je er de tijd voor hebt: spaarprogramma's zoals Euroclix gebruiken. Het is op lange termijn, maar uiteindelijk haal je er wel geld uit zonder er al te veel moeite in te steken. Zo af en toe is dat wel fijn. Dat geld zou je bijvoorbeeld kunnen sparen of, als je toch geld wil uitgeven, exact dat bedrag uitgeven? Ik schrijf bijvoorbeeld artikelen voor Infonu, kost wat tijd maar uiteindelijk verdien ik er af en toe wel lekker mee. Op dit moment doe ik er niks voor, ik kijk er alleen naar en haal toch 2x per jaar een uitbetaling van minimaal 70 euro. Klinkt weinig, maar het is toch geld :) Ik doe trouwens ook af en toe 'medische' onderzoeken voor studenten. Ben je een uurtje bezig en heb je toch weer een paar euro.

Ik heb voor mezelf trouwens een excel bestandje met mijn standaard inkomsten en uitgaven per maand. Zo weet ik wat er per maand binnen komt en wat er uit gaat en wat ik dus kán uitgeven (en niet moet uitgeven).

Edit: Voordat je met bovenstaande tip begint, wel eerst je zaken op orde hebben lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 18-02-15 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Tsja, weetje. Als je op de rest bezuinigt, dan kan je blijven roken. Als je op de rest bezuinigt maakt het echt niet uit of je lid blijft van de sportschool of niet...

Het punt is... je moet érgens beginnen met bezuinigen.

Kijk eens terug naar de uitgaven die je de afgelopen maand hebt gedaan, en zet eens op een rijtje welke echt essentieel voor je waren, welke uitgaven echt het geld waard waren, en welke uitgaven je eigenlijk heel goed had kunnen snijden.

Voor de volgende maand, sníjd daar dan ook echt in. Die dingen die eigenlijk nergens voor nodig waren, zorg dat je daar begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:36

Akshay schreef:
Een schop onder je achterste, iemand die je pinpas afpakt en je zakgeld per week gaat geven? ... je eigen knopje moet om.. en dat moet vanuit jezelf komen

Wat zonde dat een volle lening van duo er zo doorheen gaat.. dat moet je allemaal terug betalen. . Een krediet als dat ligt loodzwaar op je mogelijkheden in de toekomst wbt een huis kopen of iets dergelijks. .

Ik ben zelf redelijk makkelijk in uitgeven wat ik heb. Heb voor sparen echt doelen nodig. Dus geen geld opzij zetten om "te sparen " maar "voor een vakantie/laptop/nieuwe vloer en plafond" zodat het tastbaarder is.

Ik heb nu inderdaad voor mezelf spaardoelen opgezet en een excel bestandje aangemaakt. Heb nu eerst even alles onder elkaar gezet wat ik moet betalen als ik mijn stufi binnen heb gekregen, en daarna ga ik verder berekenen hoe veel ik nodig heb voor boodschappen per week en de rest opzij zetten.

Pinpas laten afpakken is inderdaad in overleg, m'n huisgenoot krijgt hem op haar kamer zodat ik niet meer alles ga pinnen, en dat knopje dat om moet... Ik weet het. Ik roep het al maanden maar het feit dat ik dit topic open is wel weer een teken dat het nu echt moet. Kan er niet meer omheen, is echt geen mogelijkheid meer om het uit te stellen.

purny

Envelopjes maken. Dus dat je elke week een bepaald bedrag kan uitgeven

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De knop in je hoofd zal inderdaad om moeten. Je wilt veel, maar ook weer niet teveel moeite doen. Zo werkt het niet :P
De tip van een bepaald bedrag per maand pinnen is een hele goede. Ik doe het ook weleens en merk dat ik dan echt minder uitgeef aan boodschappen en er helemaal een soort sport van maak om aan het eind van de week nog geld over te hebben :P
En verder: tja, toch werken. Een luxe leven is nou eenmaal niet gratis. Een kasboekje lijkt me voor jou toch geen overtollige luxe.

Heb je nog geen BKR registratie? Kijk daar wel mee uit, want je komt er niet zo makkelijk meer vanaf en dat kan je later nog pittig wat problemen opleveren.

pjer

ik heb een enorm frustrerende tip voor je: bij alles wat je wilt kopen je direct afvragen, "heb ik dit echt nodig" en "waar ga ik het voor gebruiken" en dan wel echt eerlijk tegen jezelf zijn.
meestal heb je er namelijk wel al een alternatief voor en is de aankoop puur voor de heb.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:38

Ik heb niet alles gelezen. Ik kon ook niet sparen en toen heeft mijn zusje mijn spaarrekening beheerd. Zij had er namelijk 2 waarvan ze er maar 1 gebruikte. (we hadden beiden niet zo veel spaargeld dat je met de belasting in de knoei komt) Is toch een drempel om dan geld te vragen voor dingen die eigenlijk niet nodig zijn.

En idd verder bij houden wat je koopt en allen dingen kopen die nodig zijn en je een week budget opleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:38

Super bedankt voor de tips meiden. Het klinkt misschien alsof ik het wegwuif maar ik probeer jullie alleen een beetje in te laten zien hoe slecht ik daadwerkelijk met geld ben en wat een verandering in mijn mentaliteit ik moet gaan maken als ik dit wil aanpassen. Zit nou stiekem en beetje te janken omdat ik echt baal van mezelf. Ik ben altijd al slecht geweest met geld, maar eerder was dit nooit een probleem omdat ik heel veel om te besteden had. Nou is het wat minder en merk ik dat het gewoon moeilijk gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:40

Cayenne schreef:
De knop in je hoofd zal inderdaad om moeten. Je wilt veel, maar ook weer niet teveel moeite doen. Zo werkt het niet :P
De tip van een bepaald bedrag per maand pinnen is een hele goede. Ik doe het ook weleens en merk dat ik dan echt minder uitgeef aan boodschappen en er helemaal een soort sport van maak om aan het eind van de week nog geld over te hebben :P
En verder: tja, toch werken. Een luxe leven is nou eenmaal niet gratis. Een kasboekje lijkt me voor jou toch geen overtollige luxe.

Heb je nog geen BKR registratie? Kijk daar wel mee uit, want je komt er niet zo makkelijk meer vanaf en dat kan je later nog pittig wat problemen opleveren.

Ik heb geen idee of ik een BKR registratie heb, wou het checken maar op de site zag ik dat dat geld kostte en dat kan ik nu dus even niet missen := Is er misschien iemand die daar wat meer verstand van heeft die me wat meer voorlichting kan geven? Begin nou het idee te krijgen dat mijn vader het een beetje heeft weggewuifd...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:40

Ik zou ook beginnen met een overzichtje te maken wat je écht moet betalen, dus je kamer, boeken, verzekeringen, telefoonrekening, etc. Alles wat niet echt nodig is. zeg je op. Vervolgens wat je per week nodig denkt te hebben aan bijvoorbeeld eten kopen (20 euro), af en toe een cadeautje (10 euro), keertje stappen (20 euro). Vervolgens pin je dit bedrag keer het aantal weken in de maand en daar heb je het mee te doen. Pinpas bij je ouders of ergens anders waar je er moeite voor moet doen, en ook even je ouders vragen streng te zijn.

En misschien ook een goede eye-opener: besteed eens een avondje aan een aantal afleveringen van 'dubbele op z'n kant', daar zijn een hoop mensen zoals jij en dat geeft je een idee wat er gebeurt als je dit probleem niet oplost voor het 'echte' leven begint.

Wat betreft verse groenten en fruit: op de markt of in van die Turkse winkeltjes kost dat echt drie keer niks, dus dat is geen excuus om 50 euro per week aan boodschappen uit te geven. Vriendlief en ik leven al jaren van 10 euro per dag (dus 5 euro p.p.) aan boodschappen en daar doen we geen enkele moeite voor (winkelen bij de AH en kopen gewoon wat we lekker vinden).

Succes!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:43

Emmaa_ schreef:
Super bedankt voor de tips meiden. Het klinkt misschien alsof ik het wegwuif maar ik probeer jullie alleen een beetje in te laten zien hoe slecht ik daadwerkelijk met geld ben en wat een verandering in mijn mentaliteit ik moet gaan maken als ik dit wil aanpassen. Zit nou stiekem en beetje te janken omdat ik echt baal van mezelf. Ik ben altijd al slecht geweest met geld, maar eerder was dit nooit een probleem omdat ik heel veel om te besteden had. Nou is het wat minder en merk ik dat het gewoon moeilijk gaat...

Kop op het feit dat je beseft dat het anders moet is er. Daar heb je al een win-win te pakken. Als je van shoppen houd wees dan eens kritisch. Maak de keuze ga je voor primark goedkoop duurkoop? (waar best wel oke spul te krijgen is) OF ga je voor iets dat meer kost en langer mee kan? Probeer je dan ook in het type stof te verdiepen goedkope jersey vergaat snel.

Kritisch zijn is zoo ontzettend belangrijk in het leven, bij alles! En sparen voor je reis naar Amerika is een prachtig doel dus dat zou wel een x bedrag per maand waard zijn ;)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:43

Doelsparen spaarrekening openen :)

Geld komt pas vrij op het moment dat je naar Amerika gaat.
Maak voor jezelf eens een keer een overzicht met een inschatting van je maandelijkse kosten en opbrengsten en houdt jezelf aan het geen je voor budget hebt uit die berekening.

Zo kun je ook uitrekenen wat je iedere maand naar een spaarrekening kan doen voor je reis :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:44

Akshay schreef:
Een schop onder je achterste,

Dat dus.
En stoppen met roken en een doel voor ogen houden.
Je wil geld uitgeven in Amerika? Simpel, zodra je geld gestort wordt laat je het automatisch diezelfde dag nog gedeeltelijk overschrijven naar een spaarrekening.
Van wat je overhoudt kun je boodschappen doen en eventueel wat anders doen.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:44

Het belangrijkste is overzicht hebben:
- in wat er binnen komt
- welke vaste lasten je hebt
- in wat je daadwerkelijk uitgeeft
- waaraan je het uitgeeft
- welke rekeningen nog openstaan

Ik las in je andere topic (over je kamer :)) ) geloof ik iets over Ritalin? Heb je ADHD?
Dan is overzicht scheppen natuurlijk niet een makkelijk iets, maar probeer voor jezelf te onderzoeken wat voor je werkt.
Overzicht hebben is belangrijk bij het leren met geld om te gaan, maar op welke manier je dit doet, is aan jou om te bepalen :j

Ik hou graag een boekje bij, terwijl anderen liever een Excel bestandje op de pc bijhouden.
Voor mij helpt bijvoorbeeld ook de vraag bij aankopen; heb ik het echt nodig? Kan ik echt niet zonder dat ene shirtje? Tuurlijk wel, ik heb er nog vijf hangen in de kast :+
En soms is het antwoord ja, soms heb je wel kleding nodig. Probeer het dan alleen te doen als je er daadwerkelijk geld voor hebt en niet op maandfactuur bijvoorbeeld.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:45

Bepaald bedrag pinnen (even uitrekenen hoeveel je per week nodig hebt aan eten en drinken, alleen hoognodige dus) waar je die week mee moet doen, en je pinpas vervolgens ergens neerleggen dat je die alleen in geval van nood kan pakken (of bijvoorbeeld door je ouders in bewaring laten houden)
en dat net zo lang tot je aan je nieuwe uitgavenpatroon gewend bent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:47

Je ouders hebben flinke steken laten vallen in je opvoeding. Daar hoort ook financieel gedrag bij. Zoals je nu bezig bent voorzie ik een potentiele client bij een Dubbeltje op z'n kant. Ik snap dat het moeilijk is maar jij leent maximaal, dus zo'n 900 euro per maand. Dat zou absoluut voldoende moeten zijn voor alles wat met je studie te maken heeft en je levensonderhoud. Betalen je ouders ook nog wat?? Want dan word het echt tijd voor een rigoureuze draai.
Kijk eerst eens wat je kunt besparen, sportschool is al genoemd, boodschappen en mobiele telefoonabbo. verzekeringen en teruggave zorgverzekering allemaal geregeld??
Je hoeft niet van jezelf te balen, ken er genoeg die met 20 a 30 duizend euro schuld uit hun studie komen. De knop moet echt om bij je anders kan het nog wel eens heel vervelende gevolgen hebben, reken je niet elke keer rijk als er weer wat op je rekening staat, maak een overzicht en plan je uitgaven.
En vooral, zoek een baan, als je werkt kun je niet uitgeven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:47

- Groenten/fruit haal je op de markt (liefst aan het einde van de dag, dan is het soms nog goedkoper)
- Booming leven? Tjah, leuk, maar die kledinghoop die je in Amerika wil halen moet je ook ergens van betalen. En even heel simpel: Hoe lastig is het om een zaterdagochtend in de week te werken?
- Dingen die je niet nodig hebt: Niet kopen.
- Onnodige abo? Weg ermee.

Waar een wil is....