Goede en leuke eerste auto?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:50

Ik zou door sparen tot je een iets nieuwere auto van een jaar of 4 kan kopen. Op die manier heb je er langer plezier van en vaak minder kosten dan als je een oude auto koopt waar elke keer wat aan mankeert.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:51

Mijn eerste auto was een ford ka.
Maar de roesten aan de onderstel. Deze heb ik toen volledig laten lassen, ik zou wel iemand meenemen die hier verstand van heeft, en goed kan kijken ivm het roesten.
Verder was het echt een heeerlijke auto en vind ik het nog steeds erg jammer dat ik hem niet meer heb!!

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 08:54

Mijn eerste autootjes was een appeltjesgroene Volkswagen Lupo. Vind het zelf wel een leuke auto om te zien, maargoed dat is een kwestie van smaak. :)

Vind het ontzettend jammer dat ik hem weg moest doen. Maar helaas moest er vrij veel vervangen worden, en tja dat kostte meer dan de auto waard was :).

_Nelleke_

Re: Goede en leuke eerste auto?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:02

Mijn eerste auto 10jr geleden was een vaalrode nissan micra. Geweldig ding. Startte altijd en had nooit iets. Bij 270.000km is deze verruild voor een volkswagen golf. Fijne auto hoor, heel degelijk, maar ik heb er best vaak iets aan gehad. Remmen die ineens op de snelweg niet meer werkten, vanuit het niks niet meer starten, uitvallen terwijl ik gewoon 50 reed etc. Na het snelwegincidentje was m'n vertrouwen helemaal weg in de auto en heb ik een bijna nieuwe fiat 500 gekocht. Wat een topauto! Maargoed, ver boven je budget!

Ford KA heb ik 'vroeger' ook naar gekeken en waren toen al roestbakken, zou er nu helemaal niet meer aan beginnen.

Ik zou gewoon echt een klein degelijk autootje kopen en niet zozeer kijken naar het uiterlijk. Je kan je lol en vertrouwen in het autorijden zo kwijtraken als je auto niet betrouwbaar is of als je elke maand 300 euro naar de garage moet brengen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:04

Ik heb ook een oud model ford ka gehad. Ook hier ontzettend veel roest. Ding reed wel behoorlijk goed voor zo'n kleintje, lekker pittig ook. Startte altijd, heb slechts 2x stil gestaan met de uitlaat die er onder weg gevallen was en de accu die kuren had.. Op het laatst begon ie wel wat meer moeite met starten te hebben. Persoonlijk zou ik er denk ik niet weer voor kiezen, ivm de roest. Dan liever even doorsparen en een betere kopen, zeker als je de auto niet direct nodig hebt (wat in mijn geval dus wel zo was..)

Overigens vind ik persoonlijk de ka enorm lelijk, maarja, je moet wat hè :P Het ding had op het eind wel een enorme emotionele waarde, alle avonturen die 'ie meegemaakt had :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:08

imd, dat heb ik ook altijd met auto's... := Ik vind het nog steeds 'zielig' dat ik m'n golfje heb afgedankt. :')

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:08

Ik heb in 5 jaar tijd 5 verschillende auto´s gereden... Ik rij nu de 5de zeg maar. Met de andere iedere keer pech gehad. Begonnen met een citroen saxo, super autootjes! Helaas blokkeerde er na een tijd een achterwiel. Ik trok de strepen op de weg :) Inmiddels wat gespaard en ingeruild voor een Citroen C2. Super fijne auto en een stuk jonger dan de saxo. Enorm fijn mee gereden, helaas reed er iemand anders achterop en was de auto total loss.
Daarna een Daewoo Matiz. Bloedlinke auto als je er harder dan 50km per uur mee wil rijden. Echt een miskoop. Ielig koekblikje die niet lekker reageerde.
Toen kwam er een Ford Fiesta, maar die bleek zo doorgeroest (altijd de onderkant bekijken!!!) dat hij niet meer door de keuring zou komen.
Nu een Toyota Starlet en tot nu toe een prima autootje gebleken! Ook de enige waarbij ik tot nu toe NIET de ANWB nodig heb gehad... (afkloppen :-P )

Moraal van dit verhaal: Er zijn zat leuke autootjes, maar je weet nooit wat je koopt, je hebt er een dosis geluk bij nodig en ook maar hopen dat de mensen om je heen goed opletten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:11

_Nelleke_ schreef:
imd, dat heb ik ook altijd met auto's... := Ik vind het nog steeds 'zielig' dat ik m'n golfje heb afgedankt. :')

Ik had altijd een vilten hartje aan de spiegel hangen, die heb ik bewaard. En de sleutelhangers ook.. :o :o

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 09:12

Nelleke, de fiat 500... Wauw als ik geld haha dan was het sowieso die geworden, die wil ik het allerliefste.

Maar voordat ik een duurdere auto kan komen zijn we al een eindje verder en ik moet wel blijven rijden en het is ook handig voor als ik hierna ga werken, want dan heb ik de mogelijkheid om ook wat verder weg te gaan werken.

Kijk ik spaar gewoon zo veel mogelijk, maar 1000 euro was een begin. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel ik spaar. Maar ik wil nog niet boven de 2500 euro. Want het is niet voor een super lange tijd maar om rij ervaring op te doen en als ik er een deuk in rijd dan is dit toch iets minder erg dan van een auto vanaf 5000.

Zoiets zoals Toyota aygo modelletjes zijn leuk maar wel iets prijziger.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:28

Ik heb de aygo als eerste auto. Niemand zegt dat je deuken rijd. Zo moet je niet denken. oliebol happens als ik m wel rijd.. ja ik rijd liever veilig en in een degelijke auto zonder continue kosten of dat ie zuipt dan een lelijke roestige barrel waar je meer kosten aan hebt wss.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:30

Super autootje. Mankeert weinig aan en heeft ook een distributie ketting ipv een riem waardoor deze niet vervangen hoeft te worden. Want dat is altijd een duur grapje. En
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:37

Ik ben sinds een jaar aan mijn tweede Nissan Micra bezig. Ik wilde per se dezelfde :)) De vorige was bijna 20 jaar oud en heb ik vier jaar in rondgereden met uiteindelijk 230.000 km op de teller. Fantastische dingen, ze zijn zuinig, kosten weinig en roesten niet onder je kont vandaan.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:45

technisch oke en niet te duur.... als die versleten is kun je voor iets moois gaan!

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 09:56

Flits__ schreef:
Mijn eerste autootjes was een appeltjesgroene Volkswagen Lupo. Vind het zelf wel een leuke auto om te zien, maargoed dat is een kwestie van smaak. :)

Vind het ontzettend jammer dat ik hem weg moest doen. Maar helaas moest er vrij veel vervangen worden, en tja dat kostte meer dan de auto waard was :).

Wat een gave auto! Mag ik vragen wat je er ongeveer voor betaalde in de maand?

Ik ben namelijk ook aan kijken voor eerst autotje. Onder de 1000 euro zit alleen met het geknoei hoeveel ze in de maand gaan kosten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:01

Ik kan je een Seat Ibiza aanbevelen. Is mijn eerste auto, over het algemeen wel iets duurder dan wat je graag wil. Die van mij was net geen 2000 euro, maar stond dan ook nog geen 100.000 km op en zag er nog netjes uit. Kost me zo'n 98 euro per kwartaal aan wegenbelasting. Die van mij is uit 2001 en rijdt ongeveer 1:15. De verzekering doet mijn vader, dus dat durf ik zo niet te zeggen. Is wel echt een degelijke auto. Mijn vader is automonteur geweest en heeft echt gekeken naar een auto die je niet na een jaar weer afdankt..

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:09

Ik en mijn vriend (autotechnoloog) zijn erg tevreden met mijn Toyota Starlet! Heb hem 3 jaar geleden gekocht als 1e auto voor 500 euro. OK, misschien niet de mooiste auto, maar wel lekker klein en handig om te parkeren :D
De auto is al 16 jaar oud en ik heb hem 3 jaar. Heb er echt nog nooit kosten aan gehad, heb slechts 1 keer de distributieriem moeten laten vervangen omdat ik al meer dan 120.000 km had, dus dat is niet vreemd.
Komt altijd probleemloos door de keuring :) Als je gewoon netjes op tijd je olie vervangt rijd je er zo 300.000km mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:11

Ik heb een seat ibiza. Maar wil nu wel sparen voor een nieuwere en grotere auto ivm honden transportboxen achterin.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:12

Er zijn al veel typische eerste auto's genoemd zo te zien. :) Ik zou als ik jou was niet een ford Ka nemen, zeker niet eentje die maar 1000 euro is. Geheid dat dat ding al half verroest is. Het is echt een
Probleem met die auto's.

Als ik jou was zou ik zo min mogelijk naar het uiterlijk kijken. Met een budget van maar 1000 euro lijkt het mij belangrijker dat je een degelijke auto koopt met zo min mogelijk KM's en die zo zuinig mogelijk is. Uiterlijk zou wat mij betreft dan niet op de eerste plaats komen. Ik zou een ford Ka niet doen, tenzij je geld hebt voor een nieuwere. Zelf hebben mijn moeder en ik hierdoor toch ook afgezien van een ford Ka. Mijn mams wilde er graag eentje en wij hadden een kleine 2500 euro te besteden en nog waren het ongelofelijke roestbakken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:16

Hier vooralsnog wel tevreden over mijn ford Ka. Altijd binnen gestaan en nauwelijks kilometers op de teller :D . Geen roest(ook bij APK monteur verbaasd over goede onderhoudsstaat). Maar daarvoor ook heel wat Ka's bekeken met inderdaad verschillende auto's met te veel roest.

Ik wilde eerst ook een autootje kopen voor 1000 euro, maar heb gewacht tot ik het dubbele bedrag had. Dan is er opeens veel meer keus en koop je niet de "zooi" van een ander(althans iets minder ;) ).

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:21

Yipee schreef:
Met een budget van maar 1000 euro lijkt het mij belangrijker dat je een degelijke auto koopt met zo min mogelijk KM's en die zo zuinig mogelijk is.

Hier ben ik het ook mee eens. Als je op dit moment echt een auto nodig hebt en niet veel budget, tja sorry maar dan moet je gewoon kiezen van wat er aangeboden wordt :Y)
Als je nog niet direct een auto nodig hebt en je kan nog even sparen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik heb zelf een Peugeot 206 gekocht. Ik vond en vind het nog altijd niks, wat een piepauto :+ maar ik kom van een BMW dus ik ben een beetje verwend Ik heb hem gekocht voor 1300 met 152.000 op de teller dus ze zijn er wel te vinden! Ik had helaas ook geen keus, ik moest gelijk en direct een auto hebben dus dan wordt de keus helaas gewoon wat minder..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:34

Ik heb overigens nooit een deuk gereden in mijn eerste auto. Ook niet in m'n tweede en ook niet in m'n huidige. Heb 10jr m'n rijbewijs en nooit iets gehad (behalve dat iemand tegen m'n geparkeerde auto aan is gereden) dus een oude auto kopen om het in te oefenen vind ik persoonlijk een beetje gekke beredenering.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 10:39

_Nelleke_ schreef:
Ik heb overigens nooit een deuk gereden in mijn eerste auto. Ook niet in m'n tweede en ook niet in m'n huidige. Heb 10jr m'n rijbewijs en nooit iets gehad (behalve dat iemand tegen m'n geparkeerde auto aan is gereden) dus een oude auto kopen om het in te oefenen vind ik persoonlijk een beetje gekke beredenering.

Het is niet om te oefenen. Want al zou ik moeten oefenen dan had ik toch nooit mijn rijbewijs kunnen krijgen? Ik vind t wel leuk om te kunnen rijden want straks kan ik dat niet veel.
Maar goed, een auto die ik wil die kan ik nu simpelweg niet betalen en ook niet over een half jaar. Dus ik moet iets goedkopers kopen, maar misschien dat zo'n aygo model straks wel leuk is.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:55

Kun je een gekke beredenering vinden. Een vriend van mij dacht ook dat dat hem niet zou gebeuren en kocht als eerste auto een c1 van 5000 euro en reed er mee de dijk af toen het glad was. Helaas pindakaas, weg eerste auto.

Ik zou in je budget meer kijken naar de kwaliteit van een auto. Idd weinig km is minder slijtage en veel binnen gestaan tegen roestvorming.

Ik heb mijn auto voor 250 euro gekocht en opgeknapt. Opnieuw laten keuren en rij voor nog geen 400 euro een leuke auto waar veel meiden jaloers op zijn. Hij is nu in verkoop waarde weer rond de 1400 waard. Oude franse of Italiaanse auto's vertrouw ik overigens voor geen cent. Ik hou het lekker bij Japans, betrouwbaar en zuinig. Voor mij niet zomaar anders meer.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:03

Peugot niet kapot te krijgen. Leuk twingotje...

Ik ben begonnen met een fiat seicento.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:59

Een Suzuki Swift? Niet echt de vorm auto waar je naar op zoek bent denk ik, hij is niet echt rond, maar een prima auto vind ik (om mee te beginnen). Zijn ook niet te duur in aanschaf tweedehands. Ook qua belasting lekker goedkoop.