klusschema realistisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:00

Zaken als stopcontacten verplaatsen moet je ook niet onderschatten..
Zeker bij beton of steen waar je in moet vrezen, dit kan zomaar een dag duren voor je alle sleuven zo hebt als je wilt.

Ook is het eigenlijk bijna altijd wel zo dat je iets bent vergeten te halen, of ergens geen rekening mee hebt gehouden en idd gewoon weer naar de bouwmarkt moet.

Ik weet niet hoeveel mensen je hebt lopen?

Ook het weghalen van de oude kachels, Watvoor kachels zijn dit? Bij gewone radiatoren ben je wel even bezig met alles aftappen zodat niet je vloer vol water komt te staan..

Realistisch? Nee ik denk het niet.

Ook de tuin, daar ben je al een dag mee bezig.

Kozijnen verven, die moet je ook eerst schuren, de slechte plekken eventueel uit het hout halen en opvullen, trap kaal halen is ook niet zomaar gedaan.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:03

moonsparkle schreef:
benangelique schreef:
Maar een keuken laten opmeten kunnen de kosten toch niet zijn? Ik zou daar geen risico's mee lopen

Het kost 100 euro en dan doen ze het met eenzelfde apparaatje als die we hier hebben liggen :+ dus dat leek me wel degelijk iets om op te besparen. De winkel zou zelf trouwens ook pas opmeten als de muren klaar zijn althans dat leek hun wel ook het beste.

Denk er nog eens goed over na........ Die 100 euro krijg je er echt wel af als je gaat kopen en het risico van een niet goed geleverde keuken (wat dan natuurlijk door jouw meting komt) is best groot.......

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:04

Dan snap ik dat je het zelf doet. Hier zat het bij de prijs in en dat terwijl wij onze keuken uit Duitsland hebben zelfs.
Maar toch zou ik het risico niet nemen. Als het toch fout is, kan je je nergens op beroepen

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:05

Oef nee niet realistisch.. zet gewoon alles onder elkaar.En streep per dag af. Plan jezelf niet te veel in. Dan kan jij zorgen voor de koffie lunch en het heen en weer rijden naar de bouwmarkt.
Het is altijd meer werk dan je denkt. Ik heb hier over een kamertje van 3 x3 2,5 dag gedaan over behang afhalen.. vloer die toch te scheef was voor keuken 4 dagen voordat we weer verder konden gaan:p

En die keuken... voor 100 euro het risico bij de winkel laten liggen!
Die 100 euro klets je er wel af

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:11

Ik denk dat het inderdaad een behoorlijk tempo is, maar dat een schema onzin zou zijn omdat je het toch niet kunt redden lijkt me niet. Belangrijk is dat je dan ook kunt zien als dingen echt teveel tijd gaan kosten - dan moet je of makkelijkere oplossingen vinden of meer hulp inroepen.

Het is ook goed om duidelijk te bepalen welke klussen je alleen kunt doen, en welke echt niet, en welke klussen uit te stellen zijn, en welke niet. (Radiatoren demonteren of deuren afhangen zijn echt veel handiger met z'n tweeen, trap verven is juist prima als er verder niemand in de buurt is.)

Maar hou er wel rekening mee dat dingen demonteren, afstomen etc onverwacht veel meer tijd kan kosten. Je weet lang niet altijd hoe slecht het is. Het demonteren van een parketvloer terwijl die heel moet blijven kan ook meer tijd kosten dan verwacht. Verder moet je het puin afvoeren.

Hou er ook rekening mee dat sommige dingen niet tegelijkertijd kunnen. De trap schuren terwijl je de kozijnen in de grondverf zet is bv geen goed idee. De trap in 1 keer schilderen als je ook nog boven aan het werk moet, wil ook niet.

Daarnaast haal je de binnendeuren wel weg, maar hang je ze ook weer terug? Idem voor gordijnrails en trapleuningen, en evt kachels / radiatoren?

Oh, en je hebt dag 8 dubbel! :)

En ik zou naast een bouwlamp ook zeker een stopcontact houden voor thee/koffie en evt een radio :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 13:15

Shadow0 schreef:
Ik denk dat het inderdaad een behoorlijk tempo is, maar dat een schema onzin zou zijn omdat je het toch niet kunt redden lijkt me niet. Belangrijk is dat je dan ook kunt zien als dingen echt teveel tijd gaan kosten - dan moet je of makkelijkere oplossingen vinden of meer hulp inroepen.

Het is ook goed om duidelijk te bepalen welke klussen je alleen kunt doen, en welke echt niet, en welke klussen uit te stellen zijn, en welke niet. (Radiatoren demonteren of deuren afhangen zijn echt veel handiger met z'n tweeen, trap verven is juist prima als er verder niemand in de buurt is.)

Maar hou er wel rekening mee dat dingen demonteren, afstomen etc onverwacht veel meer tijd kan kosten. Je weet lang niet altijd hoe slecht het is. Het demonteren van een parketvloer terwijl die heel moet blijven kan ook meer tijd kosten dan verwacht. Verder moet je het puin afvoeren.

Hou er ook rekening mee dat sommige dingen niet tegelijkertijd kunnen. De trap schuren terwijl je de kozijnen in de grondverf zet is bv geen goed idee. De trap in 1 keer schilderen als je ook nog boven aan het werk moet, wil ook niet.

Daarnaast haal je de binnendeuren wel weg, maar hang je ze ook weer terug? Idem voor gordijnrails en trapleuningen, en evt kachels / radiatoren?

Oh, en je hebt dag 8 dubbel! :)

En ik zou naast een bouwlamp ook zeker een stopcontact houden voor thee/koffie en evt een radio :j

goeie van nog een stopcontact! We hebben na deze dagen nog 7 weken om dan de bovenverdieping af te maken, keuken te monteren, vloer te leggen en dus dingen als lampen op te hangen en dingen terug te plaatsen, maar dan zijn we zelf erg beperkt in tijd(school/werk) en hebben we ook minder hulp. :+ dus dan gaat het werken een stuk langzamer. Daarom dat ik nu enkel het eerste werk wat we met veel mensen aan kunnen pakken probeer te plannen.

Paardennamen

Re: klusschema realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:21

Ik zou gewoon alles wat moet gebeuren, in een lijst zetten en dan de belangrijkste bovenaan. Als er iets gedaan is, kan dit afgestreept worden.
Toen ik ging verhuizen, heb ik per kamer een lijst gemaakt met dingen te doen. Ja, ook dingen als kozijnen afplakken en de tape weer verwijderen. Deze lijsten heb ik op een muur geplakt, zodat direct zichtbaar was wat er nog gedaan moest worden. En als je nog iets tegen komt, schrijf je dit er gewoon bij.

Het lijkt me alleen niet handig om 's avonds de stopcontacten te verwijderen, aangezien de stroom er dan af moet en het dan donker is ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:22

Poeh, het is niet onmogelijk maar vooral dag 4 en 5 zijn wel èrg optimistisch gedacht :P

Als je met meerdere mensen werkt die ook GOED werken met GOED materiaal en dus direct vroeg op de dag vol aan de slag kunnen en daarbij geen rare dingen tegenkomen / tegenslagen hebben, dan zou het misschien wel kunnen.

Bij de ene muur trek je het behang er zó af en blijft er een keurige muur over, bij de andere muur moet je met bloed, zweet en tranen elke cm er vanaf krabben....en dat 5 lagen dik tot krantenpapier uit lang vervlogen tijden aan toe :P En als je pech hebt komen er hele brokken muur en plinten e.d. mee waardoor je dat weer moet gaan repareren.

Zelfde geldt voor de trap :j Als daar de bekleding met oersterke lijm op zit dan heb je die zomaar nog niet kaal èn netjes glad :=

En idem kozijnen en deuren enzo....kan een paar uurtjes simpel schrappen en schuren zijn waarna alles verf-klaar is, maar het kan ook zijn dat je per kozijn al een (halve) dag bezig bent om de boel netjes "blank" en glad te krijgen (reparaties die uit moeten harden!) voordat je kan gaan verven...en je kan eigenlijk ook niet gaan verven terwijl er elders nog geschuurd e.d. moet worden want de omgeving moet wel aardig stofvrij zijn zodat er geen rotzooi op je natte verf dwarrelt :(:)

Ik zou als ik jou was nu even goed nadenken en de klussen op volgorde van belangrijk-heid zetten, en daarbij rekening houden met inderdaad klussen naast elkaar aan kunnen pakken en welke klus af moet zijn (schuren enzo) voordat je een andere klus kan gaan doen (verven bvb.).

En dan gewoon per dag bekijken hoe ver je komt.

Voorbeeldje: wij wilden beneden in principe alleen de lelijke wit plastic lambrizering van de muren af halen :P

Sleutel gekregen, meteen maar begonnen met die lambrizering van de muur af trekken.
Toen bleek dat de gipsplaten er onder aan de onderkant helemaal papperig waren omdat die in contact stonden met de betonnen vloer.... dus tja dan toch maar de gipsplaten vervangen. Toen ik daar een paar gaten in sloeg om en beginnetje te pakken te krijgen, zag ik tot mijn schrik dat er hele ouderwetse elektriciteitsdraden achter hingen....gewoon los (dus niet in een buisje), deels zonder mantel, en ze hingen verdorie ook bijna tegen elkaar aan te knetteren :oo

Dus dan kan je ook de elektriciteit nieuw gaan trekken.... afijn zo kom je steeds vanalles tegen dat je dan toch maar besluit ook maar meteen aan te pakken voordat de boel stuc-klaar is :)

Hou er ook rekening mee dat als je meerdere mensen rond hebt lopen, deze toch ook verzorgd zullen moeten worden: je moet ze wel een beetje tevreden houden :j

Dus zorgen voor koffie, thee, koek, biertje, fatsoenlijk eten... eigenlijk is 1 persoon daar wellicht al de hele dag druk mee met eventueel wat ondersteunende opruimwerkzaamheden om de werkers heen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-01-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:23

Het is een mooie hou vast hoor dit schema. Zeker met handige klussers.
En zorg dat alles in huis is scheelt een hoop. Je zal wat achter gaan lopen omdat het een behoorlijk tempo is maar een hou vast is altijd fijn

Heb even erover heen gelezen wannneer de stucers kwamen voor offerte maar die zou ik de eerst dag laten komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 13:27

StalNollie schreef:
Het is een mooie hou vast hoor dit schema. Zeker met handige klussers.
En zorg dat alles in huis is scheelt een hoop. Je zal wat achter gaan lopen omdat het een behoorlijk tempo is maar een hou vast is altijd fijn

Heb even erover heen gelezen wannneer de stucers kwamen voor offerte maar die zou ik de eerst dag laten komen.

die komen op de tweede dag omdat we de eerste dag alleen de avond hebben.

Ik probeer echter of ik er een al kan laten komen, maar dat moet in overleg met de verkoper.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:18

moonsparkle schreef:
benangelique schreef:
Maar een keuken laten opmeten kunnen de kosten toch niet zijn? Ik zou daar geen risico's mee lopen

Het kost 100 euro en dan doen ze het met eenzelfde apparaatje als die we hier hebben liggen :+ dus dat leek me wel degelijk iets om op te besparen. De winkel zou zelf trouwens ook pas opmeten als de muren klaar zijn althans dat leek hun wel ook het beste.

Alleen doen als je heel zeker van je meetkunsten bent, een paar millimeter maakt echt het verschil tussen een waardevolle of waardeloze keuken. Ik zou naar een andere keukenboer gaan en dat er gewoon bij in bedingen, de meesten doen dit ook al. Of eerst alles afwerken en dan eventueel zelf opmeten, ik zou het risico niet nemen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:40

Een schema is een mooie richtlijn, maar haalbaar hangt er puur vanaf hoe alles verloopt. Wij dachten hier ook heel simpel de maantjes van de trap te halen en even te schuren, maar ieder maantje had zo'n 50 dotjes kit gehad welke je er niet zo even vanaf schuurde. Zijn uiteindelijk dus veel langer bezig geweest dan vooraf gedacht. Wij hebben met het klussen een overzicht gemaakt wat allemaal moest gebeuren en aan de hand daarvan aan de gang gegaan. In ieder geval veel succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 14:49

Kom er ook net achter dat spachtelputz ongeveer 4 dagen moet drogen :+ dat is wel handig om te weten omdat ik de tweede week vrij had, maar dan kan ik beter de tweede week helemaal voor de stucadoors houden en de week daarna vrij nemen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:55

Vooraf kan je nooit zeggen of een schema realistisch is omdat je niet weet welke tegenvallers of misschien meevallers je al doende tegenkomt.

Wij zijn nu een kleine maand onderweg en veel klussen pakken toch anders uit dan we vooraf hadden gedacht omdat je niet weet wat je aantreft als je iets weghaalt. Zo zijn we met vier man en drie sloophamers een hele dag bezig geweest om de tegels uit de keuken te verwijderen. Het infrezen van leidingen heeft ook bijna een dag gekost waarin we verder weinig hebben kunnen doen vanwege het stof.
Bij ons geeft een dag of wat vertraging niet echt, omdat we alles zelf doen en geen afspraken met bedrijven hebben staan. Enige nadeel is dat we op zondag niet veel kunnen (huishoudelijk reglement VvE) en nu nog in een fase met veel herriemakende klussen zitten. Straks kunnen we hopelijk wel beide weekenddagen gebruiken om te klussen.

Iig veel succes en plezier gewenst met het klussen!

Edit: aanvulling: ga niet met 10 man tegelijk klussen... Je loopt elkaar alleen maar in de weg. Wij zijn met 4 of 5 man. 1 fungeert als moeder overste die naar de bouwmarkt rijdt en de patat haalt etc zodat de anderen door kunnen werken :')

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:47

Mijn ervaring is dat het van tevoren heel moeilijk is om in te schatten wat voor tijd ergens in gaat zitten omdat je gewoonweg niet weet wat je tegen gaat komen..

Voorbeeldje, wij zouden hier in huis alleen behang afhalen, vloer uithalen, steenstrips van de muur af trekken, muren afmessen, verven, nieuwe vloer er in en klaar. Ohja, én die lelijke inbouwkast uit de slaapkamer halen. En daar begon het, want het plafond in de slaapkamer bleek vreselijk verzakt na weghalen van de inbouwkast, dus dat moest ook vervangen. En het bleek zachtboard. Over brandgevaarlijk gesproken. Dus heel het huis nieuwe plafonds in. En na uithalen van alle plafonds bleek de elektra een grote chaos te zijn, dus konden we ook geheel nieuwe elektra gaan leggen. Toen we behang af gingen halen bleken er 5 lagen over elkaar te zitten dus daar zijn we ook veel langer mee bezig geweest dan gepland. En de staat van de muren was ook niet om over naar huis te schrijven dus ipv afsmeren moesten we echt gaan stuken. En ergens tijdens de verbouwing sneuvelde ook nog eens de moederhaard, waarna we besloten om dan maar gelijk een goeie CV ketel aan te schaffen, maar toen moesten wél ook de verwarmingsbuizen omgelegd worden. Bij het vervangen van het toilet bleek de afvoer ook nogal rampzalig te zijn....

Om een lang verhaal kort te maken, ipv een makkelijke opknapbeurt is ons flatje ineens onderworpen aan een grootscheepse verbouwing, en dat hadden we van tevoren echt niet zo ingeschat, en ook niet ingecalculeerd hahahaha, na een maand vrij hebben we alles in de avonduurtjes en de weekends moeten doen dus uiteindelijk konden we pas een jaar na sleuteloverdracht het huis betrekken _O- Hielp ook niet dat we nauwelijks hulp hadden en alles dus echt zelf gedaan hebben, maargoed..

Niet om je nou te demotiveren hoor, maar alleen om aan te geven dat het misschien verstandig is om niet rekening te houden met de meest optimistische situatie :P

Heel veel succes gewenst in ieder geval!!!

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:00

Ik denk dat 1.5m op voorhand stuckadoors raadplegen wel héél erg optimistisch is. De echt goede zitten bij mijn weten eerder minstens 1 à 1.5j op voorhand al volgeboekt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 16:11

Evi84 schreef:
Ik denk dat 1.5m op voorhand stuckadoors raadplegen wel héél erg optimistisch is. De echt goede zitten bij mijn weten eerder minstens 1 à 1.5j op voorhand al volgeboekt

Ik had om te kijken wat het ongeveer zou kosten in november een advertentie op werkspot gezet en binnen no time had ik zo'n tien reacties van mensen die binnen een maand aan de slag konden. Je kunt daar ook reviews lezen van andere mensen en foto's van hun werk zien. Ik denk dat bijna niemand toch een jaar van te voren een stucadoor gaat opbellen mits het om een bedrijfspand gaat ofzo?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:17

Als je aan het bouwen van je woning begint, is een stuckadoor iets van het eerste wat je vastlegt, om zeker een goede te hebben ipv maar een doorsnee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:31

Denk je dat het zin heeft nu dan vast contact op te nemen met een stucadoor met het verhaal erbij dat het nog afgezegt kan worden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:33

Een stucadoor huur je toch niet meteen in?
Gewoon bellen dat je een offerte op wil laten maken en aan de hand van diverse offertes beslist welke je belt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:38

Goof schreef:
Een stucadoor huur je toch niet meteen in?
Gewoon bellen dat je een offerte op wil laten maken en aan de hand van diverse offertes beslist welke je belt.

Ja das waar. Ik dacht ook dat als we de sleutel hebben ik er gewoon 2 of 3 laat komen maar dan moeten ze wel de week er na al aan de slag kunnen. Dus ik kan wel nu op zoek naar stucadoors die daartoe bereidt zijn (die dag de offerte de week erop aan de slag ). Ik kan nu alleen in t huis als de eigenaar er is en die zit er niet op te wachten dat ik daar de hele dag ben voor verschillende stucadoor.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:45

Mij lijkt het eerlijk gezegd gewoon onrealistisch. In mijn ogen zijn stuckadoors die de week erna al plaats hebben niet echt vakmensen (want waarom zouden ze anders om werk verlegen zitten of geen werk hebben?)

Mijn nonkel is stuckadoor, een goede. Zijn afsprakenboek zit steeds voor de volgende 2 jaar helemaal volgepland. Iemand die hem contacteert voor binnen 6 maanden is zelfs al véél te laat, laat staan voor 1 week. Daarom dat ik niet echt geloof dat je echt goede vakmensen kunt krijgen op basis van minder dan 1 week. (als je mensen laat komen, duurt het meestal nog enkele dagen eer je de offerte binnenkrijgt, dan nog vergelijken en bevestigen en we spreken over een termijn van enkele dagen..)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:47

Wij huren een Pool in heeft bijna altijd wel tijd. Goedkoop super werk en vlug ook nog.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:51

:') er zijn toch super veel mensen die een huis kopen en die dan echt niet 6 maanden hoeven te wachten tot er een stucadoor komt. Ik kijk dus via werkspot en dan zie je gelijk alle reviews zowel de goede als de slechte. Twijfel wel of ik dan nu vast een advertentie erop zal plaatsen of dat ik anderhalve week wacht tot ik in ieder geval zeker weet dat t huis van ons is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:53

moonsparkle schreef:
:') er zijn toch super veel mensen die een huis kopen en die dan echt niet 6 maanden hoeven te wachten tot er een stucadoor komt. Ik kijk dus via werkspot en dan zie je gelijk alle reviews zowel de goede als de slechte.

Tuurlijk, er zijn altijd stucadoors te vinden, ook goede gelukkig :D