macbook apple of windows laptop?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hamsterfan

Re: macbook apple of windows laptop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:34

Macbooks die nooit vastlopen?
Mijn laptop (een windows) kan er wat van (komt door de windows 8.1 update die totaal niet werkt op mijn laptop, maar dat is een ander verhaal), maar die macbooks van mensen uit mijn klas ook hoor ! :=
Ik vind het verschrikkelijk om op een mac te werken omdat ik het niet gewend ben. Soms help ik klasgenoten uit mijn klas en 9 vd 10 mensen hebben dus een mac. Ik snap geen reet van het trackpad (iedereen heeft hem ook weer anders ingesteld), maar als je het eenmaal een beetje door hebt is het volgens mij best handig. Ook zijn de opladers vaak erg slecht.

Mijn volgende laptop wordt misschien wel een mac, duur grapje, maar eigenlijk heb ik dat nodig voor het werk wat ik later wil doen (een mac is nu dus verplicht gesteld voor de opleiding die ik volg). Ik wil dan dus wel iets van een 15 inch of iets groter (mijn laptop is nu 15,6 inch en ik wil hem eigenlijk niet heel veel kleiner dan dat := ), maar ik hou eigenlijk echt van Windows..

Wel kan mijne gewoon de zware programma's van Adobe prima aan (InDesign, Illustrator, Premiere pro, After effects etc) en ook tegelijk dus Windows kan het wel :D

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:43

macbook 13 inch met retrina scherm heb ik nu!
geweldig ding super ligt en dun!
Hiervoor een andere macbook gehad oom 13inch en die leeft nu al 4 jaar en nogsteeds perfect! Die is nu alleen van mn broertje omdat hij er 1 nodig had voor school .

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:23

Ik ben volgens mij een van de weinige Apple gebruikers die minder enthousiast is :P Programma's die we op school gebruiken kan ik vaak niet downloaden, het heeft maanden geduurd voor ik het systeem snapte, en nog steeds kan ik foto's en video's niet makkelijk terug kijken. Voordeel is wel dat mijn macbook pro een geweldige batterijduur heeft en nog altijd snel is (hoewel hij nu, na drie jaar, vast loopt als er te veel tabbladen open staan). Dit waren voor mij de twee redenen om een macbook te kopen, en daar ben ik nog steeds heel tevreden over.

Kortom: waar ga je je laptop voor gebruiken? Wat zijn de eisen van je opleiding/studie/werk? En hoe handig ben je zelf met de computer om eventuele problemen te fixen? :) ik zou afhankelijk hier van kiezen voor een macbook of Windows.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:32

Ik zou niet meer anders willen dan mijn Macbook Pro. Vroeger altijd windows gehad, maar toen ik twee jaar geleden een nieuwe laptop nodig had voor mijn studie ben ik voor een Apple gegaan. Ik vind hem heel gemakkelijk in gebruik, het is eerst altijd even wennen maar het werkt al snel heel lekker. Ik zou even doorsparen (dat moest ik in ieder geval wel haha) maar dan zou ik zeker voor een Apple gaan. Mijn vader heeft sinds twee manden voor zijn werk nog een Air bij gekocht. Die is super licht en werkt net zo prettig en is een tikje goedkoper dan de Pro!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:33

sunnybellami schreef:
macbook 13 inch met retrina scherm heb ik nu!
geweldig ding super ligt en dun!
Hiervoor een andere macbook gehad oom 13inch en die leeft nu al 4 jaar en nogsteeds perfect! Die is nu alleen van mn broertje omdat hij er 1 nodig had voor school .

Ookal ben ik geen Apple person- dit is wel kwaliteit hoor. Als ik veel geld had, ook mijn voorkeur. Retina display is fantastisch. Maar je moet jezelf afvragen: wat past beter bij je? Apple is meer benadrukking op comfort en fancy, prachtige kwaliteit. Dan heb je Windows, kun je beschouwen als het altijd brave paard van de buren bij wijze van. Betrouwbaar, stevig en geen gezeur. Minder fancy, meer mogelijkheden.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 02:55

Prijs kwaliteit gezien zijn laptops met windows veel beter, apple is veel te duur voor wat het is.
Daarnaast heb je veel meer keuze uit windows laptops.
Ik heb genoeg macbooks gezien die vastlopen bij zware photoshop bestanden.
Daarbij zijn er nog vaak programma's niet beschikbaar of niet optimaal voor macbooks.
Ik heb een redelijk grote voorkeur voor windows zoals je merkt, ik zie echt de voordelen niet van een macbook :Y)
Maar bij normaal gebruik is het maar wat je zelf wil en hoeveel je kan en wil besteden.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 04:07

Ik zeg altijd, eens een apple, altijd een apple :Y)

Mijn macbook is de nieuwste macbook pro, hij is verplicht op school. In het begin dacht ik echt van ''wat moet ik nou met dat trackpad.''. Maar als je het eenmaal doorhebt werkt het heel fijn! Er kunnen meerdere zware programma's tegelijk op draaien, zo heb ik programma's als photoshop, popcorn time en nog enkele bewerkingsprogramma tegelijk staan. In de appstore staan superveel leuke gratis spelletjes, die je kunt spelen als je je verveelt. Een macbook is makkelijk in gebruik, in het begin alleen eventjes wennen. Hiervoor had ik altijd eerst een windows computer, werkte ik ook wel redelijk prettig mee maar vind een macbook gewoon echt veel beter werken. Bij mij is hij nog nooit vastgelopen (heb een halfjaartje?) maar kan nog altijd gebeuren natuurlijk. Reageert altijd meteen.

Het hangt natuurlijk ook sterk van het geld af dat je te besteden hebt. Windows is gewoon veel goedkoper, alhoewel ik de kwaliteit van Apple veel beter vind terwijl die reteduur is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 04:12

Ook hier een apple fan. Het heeft me welgeteld een week gekost voor ik aan apple gewend was, en de voornaamste reden dat ik het lastig vond in het begin is omdat ik gewoon veeeeeel te moeilijk nadacht. Denk zo simpel mogelijk, en je kunt een mac besturen.

Ik loop op mijn werk steeds vaker te vloeken op mijn windows computer. Van de week wilde ik de energie stand en dus het gaan slapen van de computer instellen. Ik moest zo lang zoeken in windows voor ik het gevonden had. Echt de meest directe weg was minimaal 5 x klikken, alles met geschreven tekst en super onlogisch nadenken over waar het staat en uiteindelijk zit het menutje ergens verstopt (windows 7)

Wil je hetzelfde doen bij MAC. Systeemvoorkeuren --> energie, KLAAR

Echt ze zeggen niet voor niets
"Once you go Mac, you never go back"

Ja Apple is duur, maar het werkt, het wordt bijna niet trager (in tegen stelling tot windows) en het is zo veel simpeler. Ik heb juist helemaal niet de ervaring dat veel programma's niet beschikbaar zijn voor Mac. Ik kan eigenlijk alles vinden wat ik zoek. En in het sporadische geval dat Mac niet een gelijkwaardig of hetzelfde programma heeft wat je zoekt, heb je altijd nog de optie om naast OSX, windows te installeren.

Ja, de eerste aanschaf is aan de prijs, maar na een jaar of 2 kun je je laptop voor ongeveer de helft nog weer doorverkopen. Dat geld ga je er bij een windows computer echt niet uit krijgen op die manier. En los daarvan, gaan de laptops veel langer mee. 6 jaar voor een apple laptop is echt geen uitzondering.

Ik heb zelf een 13" Macbook Pro, nieuwste model. Ik kwam hierbij uit omdat het mijn primaire computer is en ik toch wel wilde dat die wat meer power had. Ik vind hem niet veel zwaarder, groter of dikker dan de huidige macbook air. Dat is hij wel een beetje, maar ik vind deze ook prima draagzaam en hij past makkelijk in een sleeve mee in mijn eastpak. Accu duur is heerlijk. Ding gaat op intensief gebruik makkelijk 6-8 uur mee.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:45

Shiloh schreef:
Ja Apple is duur, maar het werkt, het wordt bijna niet trager (in tegen stelling tot windows) en het is zo veel simpeler. Ik heb juist helemaal niet de ervaring dat veel programma's niet beschikbaar zijn voor Mac. Ik kan eigenlijk alles vinden wat ik zoek. En in het sporadische geval dat Mac niet een gelijkwaardig of hetzelfde programma heeft wat je zoekt, heb je altijd nog de optie om naast OSX, windows te installeren.

Voor zover ik weet is het installeren van Windows iets makkelijker gezegd dan gedaan := Op internet lees ik vooral waarschuwingen dat je heel goed moet weten wat je doet, omdat je bij een foute installatie flinke schade kunt aanrichten op je laptop. Of weet jij toevallig een duidelijke site waarop je dit vrij veilig kunt doen? Want dan zou ik die heel graag willen hebben :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:53

Je hebt twee programma's die bij mijn weten goed werken. Ik gebruik het zelf niet, maar heb daar eigenlijk alleen goede dingen over gelezen.

De ene is bootcamp, daarmee kun je bij het opstarten voor Windows kiezen ipv osx, en zit je dus echt volledig in Windows omgeving. De andere is een programma die je in osx draait waarmee je wat ze noemen een "mirror" creëert waarin Windows virtueel draait als een programma in een venster in osx. Beide schijnt goed te werken.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:54

juudii5 schreef:
Limux is?. Een merk?

Ik ben.inderdaad elke keer aan het kijken en uitproberen.
Voordelen en nadelen op een rijtje etc.
Straks bij btw dagen.van mediamarkt wil ik beslissing maken

Linux is een besturingssysteem, net zoals Windows en IOS.
Linux Ubuntu is vlgns mij de eenvoudigste versie.
Ubuntu is geheel gratis en er zijn nauwelijks/nooit virussen. Het is open-source.
Het is even uitzoeken als je het wilt, maar dan is het ook heel prettig!
Het is heel eenvoudig in gebruik als je het eenmaal geïnstalleerd hebt, alles zit op logische plaatsen.

Kan op elke laptop, volgens mij zelfs ook op Mac.
(http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu/desktop)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:06

Ik zit zelf ook te twijfelen mijn (windows) laptop is bijna op. Mijn broer en vriend zijn allebei icters en zeggen allebei dat ik geen macbook moet nemen.. Linux is idd een besturingssysteem. Daar bij heb ik wel een iphone 6.. Alleen ze zijn wel heel duur. Hoelang gaat een macbook mee?
Mijn broer en vriend adviseren lenovo laptops..

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:07

Ik zou voor apple gaan, maar be prepared. Once you go apple, you never go back.. Niet goed voor je portemonnee dus. :')

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:19

Als mensen net zo veel geld uit zouden geven aan een Windows laptop als wat ze uitgeven aan een Mac dan valt het met dat vastlopen ook wel mee allemaal.
Je kan natuurlijk moeilijk een laptop van 500 a 600 euro vergelijken met een Mac van meer dan 1000 euro.
Of je het OS fijn vindt is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je gewend bent en fijn vindt.

Succes met je keuze.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:29

Ik heb ook een macbook pro, ondertussen al 7 jaar, werkt nog steeds prima. Enigste wat ik nu begin te merken is de batterijduur, die gaat nog maar 3-5 uur mee (afhankelijk wat ik ermee doe) ipv 8-10 uur in het begint. Maargoed, dat is ook het enige.

Verder herken ik wat anderen hier zeggen over de klantenservice totaal niet. Ik ben altijd supergoed geholpen. Heb twee keer m'n trackpad kapot gehad door eigen schuld (water erin laten lopen + iets op laten vallen) en is beide keren volledig gratis gemaakt.

Het is wel even wennen in het begin als je van windows komt, daar had ik zelf ook even moeite mee, maar na een weekje of 2 ben je er helemaal aan gewend.

Ik weet niet of je m al binnen kort nodig hebt? Maar in een actie kopen is wel vaak wat voordeliger.
Zo heeft de apple store hier in de buurt in het begin van het schooljaar altijd de "back to school" actie, met korting, vaak gratis/met kleine bijbetaling office erbij, etc. Ik heb de mijne toen ook in zo'n actie gekocht en dat heeft me in totaal bijna 500 euro gescheeld

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:35

hafjelinger schreef:
MarlindeRooz schreef:
Sinds ik een macbook heb ben ik om.

Het WERKT gewoon, hij is altijd snel en loopt NOOIT vast. :j

Dit! ;)
Ik heb zelf een Macbook Air van 13 inch, met een i7 processor en 8gb RAM geheugen. Heb er een jaar hard voor gewerkt, maar ik ben er zo gigantisch blij mee!
Hij is snel, licht (fijn omdat ik elke dag moet reizen voor studie), mooi beeldscherm, gebruiksvriendelijk, echt super!!
Maar ik heb er wel even aan moeten wennen hoor ;) gelukkig heeft mijn neef alle basisdingetjes uitgelegd, verder alles op google gevonden. Ik wil niet anders meer!

Ik had trouwens eerst een windows laptop met windows 8, maar dat vind ik echt een klotesysteem.. Dat vond ik al voordat ik mijn Mac had

Ik heb Windows en ook 8GB RAM op een i7 processor, maar ik heb er waarschijnlijk minder dan helft van de jouwe voor betaald. En dan heb ik ook nog een groter beeldscherm. Dat vind ik zo jammer, je betaalt voor het merk.

Mijn Windows loopt overigens ook bijna nooit vast en is erg snel. Ik vind Windows juist erg logisch, kan alles in een mum van tijd vinden.
Gold overigens op voor m'n Apple iPhone en iPod maar de slechte garantie (hier al eerder genoemd) in combinatie met de veel te dure prijs houdt mij tegen om weer een Apple product te kopen.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 18-01-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:36

Ik heb ook nu jaren mac en ik zal nooit meer terug gaan. Maar apple blijft een geld-gierig bedrijf dus je moet er wel voor betalen. Ik kon mn oude mac bv niet eens meer maken want dat zou duurder zijn dan een nieuwe mac. Wel even 80 euro moeten betalen om dat te horen te krijgen. Ik heb een hekel aan apple zelf maar hun macbooks zijn wel super.
Wat ik wel vreemd vind is dat ik een nieuwe macbook heb die een jaar oud is nu en de harde schijf is nu al op 3/4e van z'n leven. Schijnbaar heeft mijn mac (die stabiel op m'n bureau staat) al vaak tikken gehad. Vreemd, want hij staat hier maar gewoon. Dus binnenkort de harde schijf vervangen... Maar dan nog, nooit meer windows :P

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:43

Fangio schreef:
Ik heb ook een macbook pro, ondertussen al 7 jaar, werkt nog steeds prima. Enigste wat ik nu begin te merken is de batterijduur, die gaat nog maar 3-5 uur mee (afhankelijk wat ik ermee doe) ipv 8-10 uur in het begint. Maargoed, dat is ook het enige.

Verder herken ik wat anderen hier zeggen over de klantenservice totaal niet. Ik ben altijd supergoed geholpen. Heb twee keer m'n trackpad kapot gehad door eigen schuld (water erin laten lopen + iets op laten vallen) en is beide keren volledig gratis gemaakt.

Het is wel even wennen in het begin als je van windows komt, daar had ik zelf ook even moeite mee, maar na een weekje of 2 ben je er helemaal aan gewend.

Ik weet niet of je m al binnen kort nodig hebt? Maar in een actie kopen is wel vaak wat voordeliger.
Zo heeft de apple store hier in de buurt in het begin van het schooljaar altijd de "back to school" actie, met korting, vaak gratis/met kleine bijbetaling office erbij, etc. Ik heb de mijne toen ook in zo'n actie gekocht en dat heeft me in totaal bijna 500 euro gescheeld

Jemig zeg mijn laptop van acer is de accu al van kapot kan hem geen paar seconden uit de stroom halen en was nog veel meer aan de hand. Dat je er 7 jaar mee doet!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:45

Trackpad is toch niet speciaal iets van mac? Veel andere laptops hebben dat ook.

Zelf heb ik al sinds windows 2000 eigenlijk geen grote problemen met windows, en de manier van werken bevalt mij beter dan macOs. Dat is persoonlijke voorkeur denk ik, maar ik heb gewoon echt niet kunnen wennen. (Ik heb ook nog steeds ruzie met ipads, die ik ook in een aantal opzichten echt onlogisch en onhandig vind, en helemaal niet het toonbeeld van echt goeddoordacht gebruiksgemak.)

Maar goed, iedereen heeft daarin z'n eigen voorkeur :) Maar ik zou wel vooraf even kijken of een mac je bevalt, want het is wel zonde om veel geld uit te geven aan een systeem dat je niet ligt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:03

ShadowO, de trackpad van mac is voor zover ik weet wel anders in dat hij multitouch gebaren gebruikt. Scrollen met twee vingers, slepen met drie, van scherm wisselen met vier. Zoom door pinch. Etc. Voor zover ik weet hebben andere merken dat niet op het twee vingers scrollen na. Dat ben ik 1 keer tegengekomen.

En de secuurders van de trackpad is trouwens ook echt niet te vergelijken met andere toestellen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:07

Ik heb onlangs een Asus gekocht en ben hier enorm tevreden over! Loopt evenmin vast, start snel op (ondanks dat er geen speciale harde schijf in zit, zelfs een trage), wordt niet warm en werkt zeer aangenaam en vlot. Ja er zit windows 8 op maar met Classic Shell heb ik een laptop die vrijwel gelijk staat aan windows 7. Ik merk erg weinig verschil meer, al zal de windows 10 die binnenkort uitkomt misschien wel aangenamer werken als mijn gefixte windows 8. Zelf heb ik de N551jk, maar in een lager segment zijn de Asus-laptops nog steeds goed. Een goede vriendin van me heeft een iets goedkoper model en die is hier ook zeer tevreden over.

En zoals anderen hier al zeggen, Apple is toch echt flink overpriced. Deze zou qua wat erin zit vergeleken kunnen worden met de duurste Apple momenteel (Apple heeft hier en daar wat punten beter, en deze heeft hier en daar wat punten beter) maar deze heeft wel maar 1000 euro gekost in plaats van 2500.
Je moet zelf bekijken wat je het liefst hebt en waarmee je het liefst werkt maar dat geen windows vergeleken kan worden met Apple op vlak van wat het ding kan, dat is onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:09

Ik heb altijd met Windows computers/laptops gewerkt en was er altijd heel tevreden over. Nou werd het voor mijn opleiding aangeraden om een Macbook te kopen omdat bepaalde programma's hier nou eenmaal beter op draaien. Het is niet voor niets de voorkeur van grafisch vormgevers en dergelijke.

Macbooks zijn het eerste half uurtje wennen, dan weet je niet hoe je moet omgaan met het trackpad en is het moeilijk om programma's te openen en dergelijke, maar als je het eenmaal door hebt (en langer dan een uurtje duurt dat echt niet) vind ik het veel, maar dan ook veel fijner werken dan Windows.

Dat Macbooks niet vastlopen is inderdaad een fabeltje, ik heb behoorlijk wat problemen met die van mij gehad omdat ik niet genoeg werkgeheugen had om bepaalde handelingen uit te voeren en dergelijke, maar in principe zijn Macbooks sneller en lopen ze minder snel vast dan Windows laptops, mits je er genoeg werkgeheugen in hebt zitten en je er niet al te gekke dingen mee doet.

Kijk trouwens ook even op http://www.leapp.nl, daar kan je tweedehands/demomodellen kopen van Mac die zijn opgeknapt. Heb die van mij daar voor 800 euro gekocht, en dat scheelt dus wel aanzienlijk met wat je er normaal voor betaalt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:11

Shiloh, die heb ik ook allemaal hoor. (Ik gebruik ze niet, maar het kan wel.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:14

Overigens hebben ze het bij Apple tegenwoordig wel beter geregeld dan 'vroegah'. Door de komst van de Genius bars hoef je voor consulten niks meer te betalen, dokken doe je alleen als hij opgestuurd moet worden. Tenminste, dat was bij mij het geval. Ben toen uiteindelijk teruggegaan naar de winkel waar ik hem gekocht heb en de mensen daar hebben hem terwijl ik erop zat te wachten voor me gefixt :j

Edit: Daarbuiten zijn er heel veel trucjes binnen Apple systemen om ze wat sneller te laten runnen en dergelijke, ik heb mijn problemen eigenlijk via het internet kunnen oplossen, alleen een extra gb werkgeheugen erin moest iemand anders voor me doen

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:50

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iedereen die zweert bij Windows ooit een langdurige periode gewerkt heeft met een Mac en andersom? Dus of je het ook goed kan vergelijken.. Geldt natuurlijk ook voor mensen die zweren bij Apple.