Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:31

Mioux schreef:
Volgens mij moet je tegenwoordig ook examen afleggen ?

Gezien de leeftijd van TS, 1 jaar ouder als ik, vallen wij net buiten die regeling dat je je rijbewijs van scooter zo mocht ophalen. Ik moest ook gewoon examen doen, zou hier wel even goed over informeren voor je aangehouden word en scooter kwijt bent. Je hebt voor scooter tegenwoordig wel apart rijbewijs nodig.

Nee hoor, op mijn rijbewijs staat gewoon AM. In eerste instantie zou ik een certificaat moeten halen, omdat ik mijn rijbewijs kreeg 3 maanden voor de invoering van het plastic kaartje en kreeg ik nog een papiertje. 5 jaar later heb ik mijn rijbewijs vervangen voor het plastic kaartje en nu staat er gewoon AM bij op.

Fijn zoveel reacties al, even op mijn gemakje verder lezen ;)
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-01-15 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:32

Ik heb 2 jaar geleden een scooter gekocht voor naar school, is zo'n 7/8 kilometer. Voor 800 euro met helm, slot etc. Nog geen enkele seconde spijt van gehad. Zeer zuinig in gebruik (lees: 5 euro voor een volle tank, met een volle tank deed ik ongeveer 1.5/2 weken). Examen is niet moeilijk, dus ik zeg doen!

Edit: zie nu dat je geen examen hoeft te doen, foutje :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:34

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:35

Ik heb ook een scooter, het enige wat ik als nadeel vind dat er bij kou wel vaak startproblemen zijn.
Een goed warme ruimte om je scooter neer te zetten is dus wel handig!!
Let bij aankoop dus goed op dat je in de winter ook goed rijden kunt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:36

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:38

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:40

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:41

Er zit geen apk op een scooter!
Wel een kenteken en daar gaat het om.
Wel verstandig om je scooter af en toe voor een onderhoudsbeurt weg te brengen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:42

Ik heb gebeld!

Dit zijn de algemene eisen voor EEN voertuig waar je belasting over betaald. Dit hoeft niet voor een brommer, dus ook geen APK.

Ah, Shiloh was me al voor :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:42

Lekker tegenstrijdig dan op de pagina haha, bij de 1 staat wel apk en ander niet? Om het nog duidelijker te maken voor mensen haha.

U moet motorrijtuigenbelasting betalen. Dit geldt voor personenauto's, bestelauto's, vrachtauto's en motorfietsen.

Die geldt op dit moment dus wel :).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:43

Voor motoren ja, niet voor brommers/scooters ;)
En in jou link hebben ze het ook over de verplichtingen van een voertuig, niet specifiek een brommer. In de eerste zinnen wel, maar in die zin niet ;)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:44

Onderhoudsbeurt is handig en vergeet niet ook af en toe je olie te checken, zo hard gaat dat niet, maar als je dat doet zodra je scooter een seintje geeft, dan weet je zeker dat je goed zit!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:45

Ja dat zeg ik haha :).

Op de ene pagina stond wel apk en de ander niet. Daarom goed dat er gebeld word :) Beller is sneller !

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:54

Mioux schreef:
Ja dat zeg ik haha :).

Op de ene pagina stond wel apk en de ander niet. Daarom goed dat er gebeld word :) Beller is sneller !

At your service *\o/* Haha!

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:59

Mijn dochter moet ook een eind naar school fietsen en langs rustige weg een deel, dus toen ze zestien werd haar AM gehaald een op MP een scooter gekocht, een Vespa. Ik vind het zelf echt onwijs leuke dingen, helemaal niet moeilijk op te rijden, natuurlijk gingen wij ook testritjes maken :+ :D . Er is geen verplichting wat onderhoud betreft, maar vergis je niet in de boetes die je kunt krijgen als ze je aanhouden en het onderhoud is niet goed, daar schrok ik best van. Wij laten hem ook gewoon 1 x per jaar een beurt geven en tussendoor als het nodig is. Die kosten vallen reuze mee.
Wat hier niet genoemd wordt en ik in de volksmond wel veel over hoor, is het makkelijk vallen met een scooter. Je moet wel een beetje opletten waar je rijdt, want je gaat er best snel onderuit. Mijn dochter is best een voorzichtige scooterrijder, maar die gleed er ook onderuit omdat de boeren het fietspad niet schoon hadden gemaakt nadat ze op het land waren geweest, gelukkig had ze niks en de scooter alleen het windscherm kapot, maar je ligt zo op je neus.
Mijn dochter (en wij ook) zijn erg blij met de scooter, scheelt mij een hoop op en neer racen met de auto, geeft mijn kind meer vrijheid, met de scooter vind ik het minder eng om haar in het donker te laten rijden en de kosten vallen erg mee. Mijn man heeft een nieuwe baan in de buurt en we overwegen om nog een scooter aan te schaffen zodat hij daarmee naar zijn werk kan. Ik vind de Vespa dus echt geweldig ;)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:31

Hier ook een tevreden scooter-gebruiker.
Ondertussen al weer een jaar op een tweedehands Peugeot Looxor. Was erg goedkoop in aanschaf (400E).
Wel al van een flinke leeftijd en start moeilijk, maar verder een heerlijk ding. Rij er gerust 80km per dag mee.

Het is waar dat het makkelijk rijden is, maar het daadwerkelijk correct rijden tussen het verkeer went mijn inziens nooit. Je wisselt continue tussen rijbaan en fietspad, vaak slecht en kort van te voren aangegeven. Auto's hebben weinig geduld met je, voornamelijk als je scooter niet harder gaat dan 50. Zeker met de afstanden die ik eerder noemde kan dat best vermoeiend zijn.

Weer maakt me dan weer helemaal niks uit. Ik kleed me er gewoon op en dan is het geen probleem. Sneeuw, ijs, regen en wind vind ik allemaal in principe prima te doen op een scooter.

Verbruik is in mijn geval wel wat extremer dan andere scooters. Is al weer een oud ding, 2-takt, dus die lust wel een slok. Vooral de olie kan niet snel genoeg aangesleept worden.

Heb sinds ik hem heb (een jaar) alleen een nieuwe uitlaat er op laten zetten en hem teruggezet op 50km p/u. Niet veel onderhoudskosten aan gehad dus. Voel wel aan dat ik hem een deze dagen moet laten nakijken, maar zoals door anderen aangegeven valt dat best mee.

Pantykous

Re: Overweging scooter te kopen. Voordelen, kosten? graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:42

Hoewel boven je budget ben ik zeer tevreden met mijn Vespa. Staat inmiddels bijna 13.000 op de teller en hij loopt nog als een zonnetje.

Momenteel rij ik iig 5 keer in de week 25 kilometer met m'n scooter, moet ongeveer 1x in de week tanken en een volle tank kost me iets meer dan een tientje. Dit is een 2-takt scooter, hij gaat 45 kilometer per uur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:44

-never mind, had een stukje gemist-
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-01-15 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:58

In de OP staat dat dat geen optie is omdat de TS al vrij hard fietst :D

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:09

Ook ik heb sinds 2013 mijn Auto ingeruild voor scooter. Mijn toenmalige huis en werk afstand was 4km. Ik betaalde mij blauw aan defect kosten van de auto. Ik heb een 2tact Kymco Super 9, sterke scooter wat tegen een stootje kan, ben al menig keren uitgegleden. Ik bespaar nu E60.- in de maand aan kosten van de auto(brandstof en wegenbelasting). Mijn scooter betaal ik max E20.- in de maand aan brandstof en verzekering.

Voor E700.- heb je een leuke scooter bij een goede dealer. Het nadeel van de scooter is dat ze vrij zwaar zijn. Een brommer is vaak iets lichter en handzamer.

Ik zou er wel voor kiezen je Scooter onderdak te stallen en uit de kou.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 18:13

Uit de kou is helaas geen optie, maar overdekt wel, ik heb een schuurtje in de tuin, maar aangezien die los is van het huis, achterin de tuin, is het daar niet bepaald uit de kou.

Als ik zo trouwens bij dealers aan het kijken ben, vallen de prijzen me toch wel tegen.

Soms gewoon 1000/1100 euro voor een scooter van voor 2010 die al ruim 20.000 gelopen hebben.

Ik kan echt zo slecht inschatten hoe snel een scooter achteruit gaat door de km's.

Er zit een beetje in mijn hoofd dat ik liever niet heb dat die meer dan 10.000 gelopen heeft, maar is dat realistisch?

Wat voor merken kan ik het beste vermijden? Ik zie ook vrij veel Peugeotjes langs komen, hoe zijn die?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:46

Ik betaalde €850,00 voor een tweedehands bij een dealer. Weet uit mijn hoofd niet meer wt er op de teller stond.
Als je wat dichterbij woonde had je wel langs kunnen komen voor een testritje :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:29

Het ligt ook heel erg aan het onderhoud wat de scooter genoten heeft. En wat hield een beurt in? Zijn zoveel beunhazen op dat gebied!

In welke regio woon je? Heb in de regio Arnhem/Nijmegen nog een heel goed en betrouwbaar adres voor je!!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 19:30

Top, laat maar weten. (Mijn woonplaats staat bij mijn naam ;) )

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:52

Ik heb een Piaggio zip. Heerlijk ding. Elke scooter rijd ook anders en niet allemaal even lekker vind ik. := Zou inderdaad wel voor een A merk gaan en niet te oud/teveel km. Zou als je er 1 koopt ook een onderhoudsbeurt nemen als dat nog niet gedaan is.
Ik heb er in de winter winterbanden op zitten, heerlijk. :D