Wie heeft een huis opgeknapt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: Wie heeft een huis opgeknapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:56

Ja verbouwen is duur maar ik vind het feit dat je daarna een huis hebt dat precies zo is geworden als je zelf wil een zodanige plus dat dat er voor mij tegenop weegt. Maar dan is het wel zaak om tijdens de verbouwing heel strikt te zijn voor jezelf: geen concessies waardoor je er spijt van krijgt.

Wij kunnen ivm ons werk alleen in de weekenden klussen, daardoor gaat het niet heel snel - nog los van het feit dat over werkelijk alles moet worden nagedacht omdat we het helemaal kaal hebben gehad en we water, CV en stroom ook allemaal opnieuw aanleggen -. Het is daarom niet zo erg dat we niet al het benodigde materiaal in 1x kunnen kopen. We kunnen het toch niet allemaal in 1x kwijt, daarvoor hebben we tenslotte ook gewoon weer tijd nodig. Het loopt nu mooi gelijk op :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:06

Ik heb geprobeerd een beetje een overzicht te maken wat het zou kosten. Sommige dingen als het stucwerk en schilderwerk vindt ik heel lastig om in te schatten. Je leest ook hele verschillende prijzen op forums qua wat mensen hebben betaald. Het gaat om een woning van 110m2, maar de zolder laten we nog even voor wat het is.

Buitenschilderwerk 3500
cv ketel 1600
parketvloer 2e verdieping 350 (3 slaapkamers en overloop)
koelkast inbouw 400
gasfornuis 1200
stucen beneden/boven plafonds en muren 3000

Er is wel een ketel misschien valt het mee in is deze met onderhoud werkende te krijgen (geen warmwaterdruk), maar laat ik van het slechtste uitgaan en dat is een nieuwe. Ik zou wel zo min mogelijk met dubbele lasten willen zitten dus zeg maar in een maand tijd zoveel mogelijk gedaan hebben en dan even leven in een huis waar nog aan gewerkt wordt :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:10

Kijk ook even goed naar hoe oud de ketel is. Wellicht dat hij de reparatie niet meer waard is. Ga tevens niet te klein/goedkoop zitten met een eventuele nieuwe. Echt dat gaat je irriteren.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:11

Als ik je prijzen zo zie ga je alles laten doen? Parketvloer lijkt me laag ingeschat overigens :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:12

Gasfornuis 1200? Dat is best aan de hoge kant denk ik! Tenminste, die van mij was niet zo duur.

Stuken is lastig idd, mijn vader heeft alles gestuukt en geschilderd, dus ik heb geen idee wat de kosten zijn O:)

Denk dat de parketvloer wel wat duurder is dan 350.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:13

Ach, ik vind het gasfornuis dan weer aan de lage kant. Beetje mooi ding kost zo € 1.500,- maar het hangt er helemaal vanaf wat je wil. Wil je een mooie AGA kan je zo een paar duizend euro neertellen. Wil je een vierpittertje opbouw, ben je voor een paar honderd euro klaar :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:17

Er zit verder al een op zich oke keuken in alleen het fornuis wat 6 pits is staat los. Hier kan ik niet zomaar een 4 pits tussen zetten want dan hou je opeens ruimte over :+ . Die 6 pits kosten wel rond de 1200 als ik een beetje op internet rondkijk en dan heb ik het niet over een dure. Of ik kijk niet op de goede sites :P ? Tips zijn uiteraard welkom. De CV is van 2008 dus nog niet heel erg oud, maar sinds die tijd is er gok ik nog geen onderhoud aan gedaan. Als ik de websites aflees is het installeren en aankopen van een nieuwe cv 1600,- dus dan heb ik denk ik met het duurste rekening gehouden?
Ik heb een plattegrond en daarmee kun je als een van de weinige dingen wel de prijs van het parket redelijk goed uitrekenen :o Het zal geen hoge kwaliteit vloer zijn, maar degene die ik wel heel mooi vind is 8,- m2 bij ikea. De vloer leggen we dan zelf.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:21

vergeet de plinten en de ondervloer niet bij je laminaat en je (ongeveer) 10% snijverlies.
90 cm breed zijn idd prima gasfornuizen te vinden van ongeveer € 1.200,-. Wij hebben een deel van de spullen weg bij de keukenloods. Zijn we tevreden over, ging allemaal netjes en snel.

CV zou ik lekker laten. 2008 vind ik echt een jonkie. Die van ons is van '93 :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:21

Wij hebben straks ook een hout gestookt fornuis, maar dat is meer noodzaak haha

Maar we kunnen ook meteen kijken of hij bevalt, en of we dan dus voor een mooi fornuis gaan kijken of dat we alleen maar op gas gaan koken.
Als er straks een houtfornuis komt, word deze wel gecombineerd met een gasplaat omdat je in de zomer echt geen hout wil stoken in huis :)
Maar dan zit je al snel aan een fornuis van 100cm

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:23

Mooi toch, heerlijk robuust zo'n groot losstaand fornuis. Wij hebben nu ook zo'n ding en ik ben er helemaal verliefd op. veel pitten, veel ruimte, goede oven en zo mooooooooooi <3

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 11:24

M_i_R schreef:
vergeet de plinten en de ondervloer niet bij je laminaat en je (ongeveer) 10% snijverlies.
90 cm breed zijn idd prima gasfornuizen te vinden van ongeveer € 1.200,-. Wij hebben een deel van de spullen weg bij de keukenloods. Zijn we tevreden over, ging allemaal netjes en snel.

CV zou ik lekker laten. 2008 vind ik echt een jonkie. Die van ons is van '93 :+

93, ja in dat geval is de CV nog vrij nieuw. Alleen doet de warmtedruk het dus niet goed en ik heb ook geen idee hoeveel het zou zijn om de cv te laten maken zonder onderhoudscontract? Ik kan echt alleen informatie vinden over als er wel een contract is. Deze zal ik zelf wel gaan afsluiten, maar dan weet ik zo nog niet wat de eenmalige kosten zullen zijn.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:29

Jahoor, ik vind het ook wel mooi, en ik bouw gewoon de keuken eromheen :)
Grote schouw er boven, die maak ik van een grote oude balk die uit de vloer komt.

Ik probeer ook zoveel mogelijk materiaal dat uit de muren komt enzo nog ergens te gebruiken.
De binnenmuren zijn hier nog van leem, geplakt tussen houten balken.
Die balken gebruik ik dan weer voor de kledingkast ofzo (die ik uiteraard ook zelf maak ;) )

Oja en ons huis had helemaal geen cv ;) alleen dan het houtfornuis en een houtkachel in de woonkamer.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:33

Wij gebruiken ook veel bouwmaterialen opnieuw in de opbouw van wanden en plafonds. Het eerste deel van de verbouwing hebben we zelfs schroeven opnieuw gebruikt. Aangezien er toch al gauw enkele tienduizenden schroeven in gaan was dat feest snel overigens :+

Geen CV is niet zo ongebruikelijk in die oude boerderijen in La France toch? Ze hebben vaak hele dikke muren die - als het een keer warm is - de warmte ook goed vast houden. Prachtig project hebben jullie. Dat staat ooit ook op ons wensenlijstje :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:43

moonsparkle schreef:
Er zit verder al een op zich oke keuken in alleen het fornuis wat 6 pits is staat los. Hier kan ik niet zomaar een 4 pits tussen zetten want dan hou je opeens ruimte over :+ . Die 6 pits kosten wel rond de 1200 als ik een beetje op internet rondkijk en dan heb ik het niet over een dure. Of ik kijk niet op de goede sites :P ? Tips zijn uiteraard welkom. De CV is van 2008 dus nog niet heel erg oud, maar sinds die tijd is er gok ik nog geen onderhoud aan gedaan. Als ik de websites aflees is het installeren en aankopen van een nieuwe cv 1600,- dus dan heb ik denk ik met het duurste rekening gehouden?
Ik heb een plattegrond en daarmee kun je als een van de weinige dingen wel de prijs van het parket redelijk goed uitrekenen :o Het zal geen hoge kwaliteit vloer zijn, maar degene die ik wel heel mooi vind is 8,- m2 bij ikea. De vloer leggen we dan zelf.

Fornuis kan je inderdaad zo gek maken als je zelf wilt.

De cv is dan inderdaad nog jong zat. Die kan nog wel een jaar of 10 mee normaal gesproken. (Overigens vind ik €1600 een koopje maar dat terzijde). Qua reparatie zou ik gewoon een installatiebedrijf laten komen en een offerte laten maken. Wellicht is het bv alleen het drukvat. Een onderhoudscontract is overigens wel een aanrader.

Voor de vloer zou ik toch zeker wel letten op de kwaliteit. Wij hebben ook eens goedkoper laminaat gebruikt en dat zag er op den duur echt niet meer uit door de enorme kale plekken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:44

Leuk even een stipje zetten.
Kom vanavond met een hele boel foto's over onze verbouwing.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:44

M_i_R schreef:
Wij gebruiken ook veel bouwmaterialen opnieuw in de opbouw van wanden en plafonds. Het eerste deel van de verbouwing hebben we zelfs schroeven opnieuw gebruikt. Aangezien er toch al gauw enkele tienduizenden schroeven in gaan was dat feest snel overigens :+

Geen CV is niet zo ongebruikelijk in die oude boerderijen in La France toch? Ze hebben vaak hele dikke muren die - als het een keer warm is - de warmte ook goed vast houden. Prachtig project hebben jullie. Dat staat ooit ook op ons wensenlijstje :)

Geen cv is heel normaal in Frankrijk inderdaad. Zeker in het buitengebied zijn er zo goed als geen huizen aangesloten op aardgas en de tanks voor in je tuin zijn lelijk en duur. Er word dus nog heel veel op hout gestookt en tegenwoordig komen de pellets en aardwarmte steeds meer op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:49

Nu hebben wij wat aardwarmte betreft geluk dat we op een blok graniet wonen.

Helaas heeft het in andere opzichten ook nadelen :) maar je went er aan dat je bijna niet de grond in komt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:18

We gaan als het door gaat denk ik toch de keuken eruit halen. De volgorde zou dan zijn: keuken eruit halen + 2 lagen tegels. Dan hoop ik dat de muur een beetje egaal is, maar dan laten we het stucen, daarna de keuken monteren en dan de vloer. Het kost meer tijd maar niet veel meer geld en dan heb je daarna wel een huis wat nieuw is en naar smaak.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:11

Inmiddels zijn we weer een stukje verder met onze woonkeuken :)

2 van de stukken muur die gevoegd gaan worden zijn af.
Afbeelding

De muur daar tegenover is aan de noord kant dus die is goed geïsoleerd. Deze kunnen we dus alleen maar wegwerken achter gipsplaat ;)
Afbeelding
(De muur die je aan de rechter kant ziet gaan we ook zo maken als de muur op de 1e foto)

En het stukje met het orginele houtwerk erin is ook bijna klaar, alleen nog verven.
Afbeelding

En zo ziet de hal er nu uit :)
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 11:34

jeetje wat een werk hierboven _/-\o_

Ik heb nu een globaal lijstje gemaakt van de volgorde van het klussen. Het stukadoren en het buitenschilderwerk(wat er niet in staat) laten we doen. Het behang afstomen zal mij gaan benieuwen want sommige wandjes zijn volgens mij gipsplaat en dat schijnt niet zo makkelijk te zijn. Ik hoop dit alles in 2 maanden voor elkaar te krijgen en dan werken we ook nog fulltime :P :

Stopcontacten/lichtknoppen verwijderen
Radiators boven verwijderen
Behang boven afstomen

Stucadoor boven laten komen

boven verven

radiators/lichtknoppen/stopcontacten terugplaatsen

boven vloerleggen

trapmatjes verwijderen
trap schuren

vloer uit de woonkamer halen
keuken demonteren
toog verwijderen
tegels keuken verwijderen
stopcontacten/lichtknoppen verwijderen?
radiators verwijderen
behang beneden afstomen

stucadoor beneden laten komen

beneden verven en trap verven
radiators/stopcontacten/lichtknoppen terugplaatsen

cv ketel nakijken

keuken bestellen/monteren

vloer leggen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:11

Haha nou wij zijn er bijna fulltime mee bezig, maar hebben een beperkt budget (eigenlijk hebben we helemaal geen geld maar toch). Tussendoor werken we nog wat om wat geld bij elkaar te krijgen zodat we weer verder kunnen.

Kreeg vrijdag een brief van de bouwmarkt, dat we extra korting krijgen omdat we al meer dan €6000 hebben besteed :x
Wat gaat dat hard. En dan hebben we eigenlijk nog niets af -O-

De keuken begint aardig op te schieten, die hoop ik over 1,5 maand toch wel af te hebben zodat we uit de caravan kunnen. Dat begint best wel fris te worden nu :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:49

Ik ben inmiddels aan de eerste van de 2 badkamers begonnen.

Door wat problemen met grondwater hebben we besloten om de vloer omhoog te brengen zodat we voorlopig geen last hebben van het vocht, tot we dat probleen buiten hebben aangepakt.

Dus eerst een fundering gemaakt, alle afvoeren gelegd, isolatie eroverheen tegen het vocht en om de warmte van de vloerverwarming in de vloer te houden, leidingen boven de isolatie gelegd tegen het bevriezen en platen gelegd waar straks de vloerverwarming op vast gemaakt wordt, waarna we beton kunnen storten.

De indeling gaat ongeveer zo worden:
Afbeelding

Rechts de douche, in het midden de wastafel en links komt de wc.
Naast de wasbak aan de linker kant is nog een raam, maar moet de isolatie nog inknippen ;)

Ook gaat het plafond nog een heel stuk omhoog want die balken liggen nu voor mij op schouder hoogte ongeveer |o maar daar moet ik nog 2 muurtjes voor maken waar de balken op komen te liggen.
Eerst de vloer maar maken :)

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:33

Jee wat een klus!

En ik was al aan het kijken of het plafond optisch bedrog was, maar het was echt zo laag! :D

Succes!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 00:37

Voor mij hingen ze al te laag om zo onderdoor te lopen maar de vloer gaat ongeveer 20 cm omhoog. De balken gaan 60 of 70 cm omhoog.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:14

Er is mij vaak gevraagd of ik een topic wil maken over ons project, en dat heb ik nu uiteindelijk ook maar gedaan :)

Dus voor degene die het leuk vinden om ons te volgen :
[HTT] Ons project in Frankrijk

Hier zal ik voortaan de updates plaatsen.