Energie aanbiedingen en/of overstappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 07:19

keeyzie schreef:
Wij zijn zojuist overgestapt op Essent. Per maand zijn we nu 1.60 meer kwijt maar we hebben we een media markt cadeaukaart gekregen van 175 euro :)

Wij zijn ook overgestapt, zaten pas 7 maanden bij Eneco. Die bedrijven betalen toch steeds de boetes. Overigens kregen wij € 225,00!

Hoop alleen dat het goed gaat met Toon (dat kastje wat je op afstand kan bedienen en waar je je verbruik ziet ed).
Maar goed anders stappen we wel weer over!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 07:29

lotteElb schreef:
keeyzie schreef:
Wij zijn zojuist overgestapt op Essent. Per maand zijn we nu 1.60 meer kwijt maar we hebben we een media markt cadeaukaart gekregen van 175 euro :)

Wij zijn ook overgestapt, zaten pas 7 maanden bij Eneco. Die bedrijven betalen toch steeds de boetes. Overigens kregen wij € 225,00!

Hoop alleen dat het goed gaat met Toon (dat kastje wat je op afstand kan bedienen en waar je je verbruik ziet ed).

Jullie zijn overgestapt naar Essent? Maar zitten jullie daar dan 3 jaar vast? Of gewoon 1 jaar?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:31

Wat ik belangrijk vond, is ook de klantvriendelijkheid en eigen beheer. Bij zowel Essent als Greenchoice kun je online inloggen en tussentijds je meterstanden doorgeven. Zo betaal je nooit teveel of te weinig, want je kan zelf je maandbedrag aanpassen. Ook heb je inzicht in hoeveel je verbruikt en wat de verwachting is.Als je een keuze gaat maken, zou ik daar ook op letten of dat mogelijk is. En dan gewoon elke twee maanden controleren of je op koers ligt :-)

Overstappen zelf ging perfect.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:43

Muga schreef:
Jullie zijn overgestapt naar Essent? Maar zitten jullie daar dan 3 jaar vast? Of gewoon 1 jaar?

We hadden een contract bij EnergieDirect van 3 jaar, echter is er sinds vorig jaar een regeling dat iedere consument mag overstappen. Er komt dus een boete vanuit EnergieDirect maar deze betaald Essent voor ons. We zitten nu inderdaad 3 jaar aan Essent vast. Maar stappen we volgens jaar over dan betaald de energiemaatschappij die we dan nemen de boete weer :j Hier merken we zelf helemaal niets van.

Je zit dus nooit langer dan een jaar vast aan een energiemaatschappij, ook al heb je wel een contract van drie jaar. *D

Ze gaaf ook eerlijk aan dat we nu goedkoper zaten bij EnergieDirect maar dat het ons uiteindelijk met deze korting wel weer voordeel zou opleveren. Daarnaast verbruiken wij echt het minimale waardoor het dus maar 1,60 per maand zou schelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:36

Daancha schreef:
elenaMM77 schreef:
vastrecht verschilt niet per leverancier.
alleen de leveringskosten (zit ook al in het woord .. leverancier> levering)
de netbeheerder bepaald de vastrechtkosten.

over het algemeen heb je een leverancierscontract.. dat wil zeggen dat de rekening van de netbeheerder via de leverancier voldaan wordt.. de kosten van het netbeheer wijzigen echter niet, dit wordt gewoon 1:1 naar je doorberekend.

ezelsbruggetje:

Leveranceiers contract.. de L heeft maar 1 poot.. 1 rekening
netbeheerders contract.. de N heeft 2 poten, je ontvangt 2 rekeningen 1 vd leverancier, 1 vd netbeheerder... deze variant komt niet of nauwelijks meer voor

De leverancier bepaalt wel degelijk zelf zijn vastrecht. Zie ook het artikel dat vorige maand in de gids van de Consumentenbond stond. Daarin staat de boodschap die TS ook noemt: kijk naar het tarief per eenheid stroom en gas en naar het maandelijks vastrecht, dat verschilt per aanbieder. Overige kosten zijn inderdaad van de netbeheerder of belastingen. Ook per product bij dezelfde leverancier (bijv. 1, 2 of 3 jaar vast of variabel) kan het vastrecht verschillen.

mijn excuses.. ik haalde nu zelf de begrippen door elkaar..

netwerk kosten veranderen niet, vastrechtkosten kunnen licht anders zijn..

let wel.. de vraag is, wat krijg je ervoor terug?

Vastrecht energielevering is een vast bedrag je betaalt voor onder andere de facturen die je ontvangt en het verwerken van uw betalingen. Deze kosten zijn niet afhankelijk van je verbruik.

dan is dus de vraag:
- wat betaal je per minuut aan de telefoon als je een keer een vraag hebt?
- wat betaal je als je juist wel of geen automatische incasso hebt
- kun je een kopie krijgen van een jaarafrekening zonder ervoor te betalen?
- moet je wat betalen bij een administratieve wijziging of verhuizing?
- hoelang moet je (betaald) wachten voor je een medewerker aan de lijn krijgt?

de vastrechtkosten van de leverancier zijn mede bedoelt om kosten die onafhankelijk van die kwh zijn te dekken.. uit het verleden weet ik dat er bedrijven zijn die extreem lage kosten rekenen.. maar als er eens wat is, moet je driedubbel dwars extra betalen om eens iets na te gaan. daarmee wordt je totale bedrag natuurlijk wel ineens anders.

overstappen lijkt heel simpel, en dat is het feitelijk ook.. maar laat je niet gek maken door bedragen.. maar kijk ook naar wat je mogelijkheden zijn binnen het bedrijf en hoe de klantenservice is.
Tenzij je echt op budget moet gaan en je dus per definitie de goedkoopste moet kiezen welke dat ook is.. zou ik persoonlijk kijken naar waar ik mij het prettigst bij voel en wat mij het meest vertrouwen geeft. zo kan oxxio misschien soms nog zo goedkoop zijn, het feit dat ze opgerezen zijn uit een oplichtersbende is voor mij voldoende om daar nooit naartoe over te stappen, ik vertrouw ze gewoon niet meer.. ook al zijn de issues wellicht al bijna 10 jaar geleden opgelost.. de verkoop praktijken zijn nog steeds een grijs gebied. (voor de mensen die bekend zijn met het begin van de vrije energiemarkt.. oxxio is uit de as van durion gerezen)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 16:48

3 jaar. Maar zoals al gezegd, als je wil overstappen neemt de nieuwe aanbieder de boete toch op zich.
En bij mijn weten zitten we zelfs niet minimaal 1 jaar vast. Want we zaten pas 7 maanden bij Eneco...

Muga schreef:
lotteElb schreef:

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:29

lotteElb schreef:
3 jaar. Maar zoals al gezegd, als je wil overstappen neemt de nieuwe aanbieder de boete toch op zich.
En bij mijn weten zitten we zelfs niet minimaal 1 jaar vast. Want we zaten pas 7 maanden bij Eneco...

Muga schreef:

Dat klinkt goed. Ik woon alleen en zit vanaf maart bij energie direct. Geen idee of ik nu goed zit qua maandbedrag. Denk het wel. Betaal 100 euro voor een appartement... Ga er morgen toch maar eens achteraan

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:05

Ik stap ook elk jaar over na een avondje vergelijken. Het bedrag schroef ik altijd wat omhoog (hou ik gelijk met jaar ervoor dus), zodat ik altijd wat terugkrijg bij de eindafrekening (kregen dit jaar €700 terug).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 19:10

Omdat ik toch een schijterd ben net de overstap gemaakt naar Essent.
We zaten bij Nuon.

De andere maatschappijen durfde ik nog niet aan.
maar kon als ik gaslicht.com moest geloven nog wel meer besparen.

14 dagen bedenkt tijd zit er toch nog bij.

Heb de verbruik standen ingevoerd die op de jaar rekening stonden.

PreHungaro

Re: Energie aanbiedingen en/of overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:41

Muga: ik denk dat je dan al aardig goed zit, wij komen ook ongeveer op dat bedrag. Nieuwbouw appartement met z'n tweeën maar niet veel thuis.

Wij betalen nu iets meer in de maand dat gaf Essent ook toe maar woog niet op tegen die 175 euro ;)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:26

Ik Heb op internet eens gelezen maar vind erg veel negatieve reacties op de mediamarkt actie... Vooral mensen die meer blijken te moeten betalen dan voorgerekend in de winkel... Is dat jullie ook gebeurt? Of klopt dat nu wel gewoon?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:33

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met korting bedingen bij je eigen aanbieder? Wij zitten bij Essent en zitten daar eigenlijk wel goed, maar heb wel eens gehoord dat je door te bellen en een aanbieding te vragen ook als al bestaande klant wel korting zou kunnen krijgen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 23:02

Ja hoor deed ik eerder ook bij de Nuon.
Of zeggen dat je denkt aan overstappen of dat bv mensen aan de deur zijn geweest.
Wel weten dan wat de kosten van de andere maatschappij zijn.
Bij mij vroegen ze daar toen om.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:12

Ik heb me vorig jaar ingeschreven bij Sloopdecrisis.nl.
Ik ben toen ook vh eerst overgestapt (eerder vond ik het ook nogal een dingetje). Maar ging prima. Sloopdecrisis heeft veel mensen die zich hebben ingeschreven. Hierdoor laten ze bedrijven inschrijven en die komen met een bod. Vandaar dat ze zo laag kunnen inzetten.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:51

Omdat het weer tijd is om over te stappen gooi ik dit topic weer even omhoog.
Essent is me reuze meegevallen *\o/* nu zijn we door een nieuwbouw appartement ook wel erg zuinig.

Toch wil ik dit jaar weer overstappen. Iemand enig idee of er nog leuke acties zijn?
Vorig jaar kregen we van Essent 200 euro aan cadeaubonnen voor de Mediamarkt :j

Als je zo elk jaar wat kan meenemen kun je toch heel wat besparen.
We waren wel iets meer kwijt als het jaar daarvoor bij Energiedirect maar dat is tientje werk.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:58

Even voor de duidelijkheid. Als je hebt gekozen voor een 3-jarig contract kun je een boete krijgen als je deze eerder afgezegd echter zijn er een paar energie leveranciers die de boete vergoeden. Dit heb ik tot nu toe gevonden.

Electrabel – vergoed € 125,- per product – Minimaal een één jaar contract afnemen
EnergieDirect – vergoed € 50,- – Minimaal een drie jaar contract afnemen
E-ON – vergoed € 250,- – Je mag dan geen gebruik maken van de aanbiedingen
NLE – je moet een verzoek indienen en zij kijken dan of je in aanmerking komt – Minimaal een één jaar contract afnemen
NUON – vergoed max € 125,- per product – Afhankelijk van de contractduur hoe hoog de vergoeding is
Delta – vergoed max € 250,- per product – Vergoeding afhankelijk van de duur van je nieuwe contract

Vorig jaar deed Essent dit dus ook voor ons t.o.v. EnergieDirect geen idee of ze dat nu nog doen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:06

Wij zijn nog aan het kijken wat we gaan doen.

Zitten nu bij Essent.

Grootste 'probleem' is dat wij geen gas afnemen en ook geen gas aansluiting hebben.
Via bv gaslicht.com komen we dus niet verder want die bieden alleen inclusief gas aan.

En gezien we een nieuwbouwhuis hebben weten we nog niet goed wat ons elektra verbruik is. De eerste maanden van het jaar waren we nog met de bouw bezig dus dat verbruik is niet te vergelijken met nu, en sinds april wonen we er, maar ja dan heb je de wintermaanden nog niet gehad.

Dus of overstappen voor ons nu handig is weet ik niet, zucht....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:13

Ik ben ook weer overgestapt :j scheelde 15 euro in de maand iig dus dat kan wel uit. Nadeel is dat wij slecht in kunnen schatten hoeveel energie en gas wij denken nodig te hebben. Eerste jaar waren wij aan het verbouwen en hebben wij veel moeten stoken om de boel te drogen, tweede jaar hield onze meterstandding ermee op, dus ik heb alleen accuraat verbruik van de laatste paar maand nu. Dus heb voorschot maar gegokt...

Zie wel berichten van sloopdecrisis.nl hier voorbij komen nog van vorig jaar, maar dat is een gevalletje 'wij van wc eend adviseren wc eend' aangezien het bedrijf daarachter de NEM is en daarmee altijd als goedkoopste uit de bus komt.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:13

Ja sloopdecrisis is een grote reclame, had me daar voor aangemeld. Maar na zelf te rekenen kwam ik toch op hele andere bedragen uit. Ik vergelijk ieder jaar alles zelf. Het is een middagje werk maar het scheelt toch veel op jaarbasis.

Dan is het inderdaad lastig inschatten. Wij zitten hier nu ruim 2 jaar en weten dus ook goed wat ons verbruik is.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:06

Even wachten op de jaarrekening eind december en dan ga ik weer vergelijken! :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 05:42

Wij kunnen ook weer overstappen.
Contract loopt essent nu tot eind december.
Vorig jaar via gaslicht.com overgestapt.
Is goed bevallen en leuke kortingen daar.
De jaar rekening is nog afwachten.
Ik zal daar eens achteraan gaan want heb nog niks moeten invullen bedenk ik me net.

Nuon waar we hiervoor zaten heeft alngebeld we kunnen 50% korting op elektriciteit krijgen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:52

Ik hijs dit topic weer even omhoog met een vraag! Hoe zoeken jullie uit of het de moeite waard is over te stappen? Vergelijken jullie zelf alle gegevens van verschillende aanbieders, of kan dit ook betrouwbaar via een website o.i.d.?

Wij zitten nu bijna een jaar bij greenchoice voor stroom en hebben een jaarcontract. Gas hebben we niet en stadsverwarming gaat automatisch via Nuon.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:18

Ik heb me er eigenlijk nooit echt mee bezig gehouden. Ik heb een heel klein appartement (30 m2), dus alle maandbedragen zouden waarschijnlijk wel dicht bij elkaar liggen.
Ik zit al 2 jaar bij Greenchoice en ik betaalde €25 euro per maand en kreeg dan elk jaar nog een redelijk bedrag terug, heb nu m'n maandbedrag teruggezet naar €15. Dat kun je zelf instellen op hun website.

Ik heb overigens ook geen gas en wel stadsverwarming.