wat waren/zijn je eisen voor je eerste koophuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LauwtjuhLevi

Re: wat waren/zijn je eisen voor je eerste koophuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:14

Hoe zoeken jullie je huis, of zijn jullie aan je huidige huis gekomen?
Ga je bij een makelaarskantoor langs om te kijken of ze iets voor je hebben of kijk je op funda of je iets ziet staan en neem je dan contact op met de makelaar om een bezichtiging te plannen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:18

Huizenzoeker.nl daar staan alle funda en meer woningen op. Eerst weten wat je budget is en dan kun je op deze sites simpel zoeken.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:30

Wij hielden alleen Funda in de gaten. Toevallig zijn we voor dit huis gebeld voordat het te koop stond. We hadden daarvoor al twee keer dat we net te laat waren voor een 1e bezichtiging voor een huis, dus had de makelaar ons beloofd ons te bellen als ie iets soortgelijks in de verkoop zou krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:38

Ik kijk ook via funda.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:01

Kijk dan ook via huizenzoeker want funda zijn meestal alleen de nvm makelaars en er zijn er meer. Ik kijk altijd eerst op funda en daarna op huizenzoeker, de laatste heeft gewoon meer woningen.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:06

Wij hebben net een huis gekocht. In december krijgen we hier de sleutel van.
Ik had niet heel erg veel wensen. Eigenlijk maar 2 kleine dingetjes. Ik houd niet van verhuizen en wilde daarom een huis waar we een ruime tijd in kunnen wonen. Geen starterswoning dus. En ik wilde me meteen bij de eerste bezichtiging thuis voelen. Nou en dat hebben we gevonden!

Een prachtig huis wat ook nog voldoet aan de wensen van mijn vriend:
- Vrijstaand
- Mooi ruime grote tuin
- Genoeg bergruimte
- Grote slaapkamers
- Minimaal 3 slaapkamers
- Huis waar we in de toekomst kunnen blijven wonen

Zijn wensenlijstje was iets langer maar toch hebben we het dus voor elkaar gekregen. Het was het tweede huis waar we zijn gaan kijken en ieder huis waar we hierna kwamen was toch niet zoals dit huis. Dus die keuze was vrij vlot gemaakt. *\o/*

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:07

LauwtjuhLevi schreef:
Hoe zoeken jullie je huis, of zijn jullie aan je huidige huis gekomen?
Ga je bij een makelaarskantoor langs om te kijken of ze iets voor je hebben of kijk je op funda of je iets ziet staan en neem je dan contact op met de makelaar om een bezichtiging te plannen?

Wij hebben onze wensen bij de makelaar neergelegd en ondertussen heeft hij dit huis voor ons al gevonden. Daarnaast hebben we wel zelf iedere keer op Funda gekeken maar het was het telkens net niet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:08

Dingen die we graag wilden:
huiskamer aan (achter)tuin zijde
veel licht in huis
zo vrij mogelijk uitzicht
voldoende parkeergelegenheid in de buurt

Als je een huis gezien hebt op internet, eerst eens gaan kijken, overdag en 's avonds. Zo zijn wij bijvoorbeeld eens bij een huis gaan kijken waar het wel leek of een riool in het slootje erachter uit kwam.... Wát een lucht...
Inderdaad niet naast een school.
Vond een kerkklok (vooral de zondagochtend) in de directe buurt ook niet fijn, maar is het toch geworden :+
Vinden vooral de omgeving en ligging van het huis heel belangrijk. In en om het huis kun je van alles veranderen, de locatie doe je niets aan :P

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:44

Mijn droomhuis wensen:

Vrijstaand
Moet oud zijn (liefst in oude staat ook)
Klein (tot 80m2)
Grote kelder
Groot erf (1000m2 + Om pony's en camper aan huis te kunnen hebben)
Buren zover mogelijk weg :D (zeker geen school dichtbij)
Rustige weg
Achterstallig onderhoud/afbouw geen probleem
GEEN cv (word ik ziek van dus gaskachel of houtkachel)
Ontbreken van muur/dak/vloer isolatie en dubbelglas geen probleem (heb ik nu ook)
Wandel/rij en men mogelijkheden dichtbij in de vorm van natuurgebied/bos
Maakt niet uit waar in NL

Ik heb al een paar huisjes op het oog die ik ook kan betalen (Kom dan zelfs LAGER te zitten met hypotheek dan nu met huur := )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:54

aikon schreef:
Mijn droomhuis wensen:

Vrijstaand
Moet oud zijn (liefst in oude staat ook)
Klein (tot 80m2)
Grote kelder
Groot erf (1000m2 + Om pony's en camper aan huis te kunnen hebben)
Buren zover mogelijk weg :D (zeker geen school dichtbij)
Rustige weg
Achterstallig onderhoud/afbouw geen probleem
GEEN cv (word ik ziek van dus gaskachel of houtkachel)
Ontbreken van muur/dak/vloer isolatie en dubbelglas geen probleem (heb ik nu ook)
Wandel/rij en men mogelijkheden dichtbij in de vorm van natuurgebied/bos
Maakt niet uit waar in NL
Ik heb al een paar huisjes op het oog die ik ook kan betalen (Kom dan zelfs LAGER te zitten met hypotheek dan nu met huur := )

Jij bent dus op zoek naar een plaggenhut :D :D , grapje. Er zijn nog veel meer verwarmingsmogelijkheden en als je toch voor een echte opknapper gaat, let eens op zonnepanelen icm warm water en vloerverwarming. 10 bij 8 is niet groot, maar te doen en 1000m2 is ook wel erg weinig om pony's en huis en camper op te houden. Als het je niet uitmaakt waar je woont moet dit toch zeker te vinden zijn, afhankelijk van je budget.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:41

:D Plaggenhut mag ook :j Maar mag niet van onze roverheid ^ Iets met "mensonterend" of zoiets)

Zonnepanelen moet het dak kunnen dragen. Vaak betekend dat het dak geheel/gedeeltelijk vernieuwd moet worden. Vloer verwarming komt er ook niet in :n Gaat ook niet goed.
Het gaat echt om de lucht vochtigheid in huis, die is met water verwarmde dingen (cv vloerverwarming....) veel te droog voor mij. En je hebt overal de zelfde temperatuur.

Heb eentje op het oog van 80m2 met woonkamer, eetkamer, keuken, badkamer, wc, 2 slaapkamers op begane grond en inpandige berging. Maar overal zal een TJE achter gezet moeten worden :D Heb het nog niet van binnen bekeken. (ben ik wel van plan :D Ben nieuwsgierig :D )
Och een paddock paradijs van 800m2 voor de pony's (D-tje en A-tje ) en mijn camper is klein (5,4 lang en 2,10 breed) Min 80m2 huis is de rest voor de tuin :j

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:52

Wij hebben onlangs ons eerste huis gekocht en krijgen in november de sleutel :)

Onze eisen waren:

- minimaal 3 slaapkamers, liefst 4
- garage
- ruime tuin
- in een woonwijk/niet aan een drukke straat
- niet in het centrum, liefst in de buurt van het buitengebied
- geen kluswoning
- badkamer op de bovenverdieping
- betaalbaar! :+

Wij hebben vrij snel een woning gevonden die aan alle eisen voldeed. Niet in onze huidige woonplaats, maar in een dorpje iets verderop.
Bovendien zijn de badkamer, toilet en keuken nog niet zo heel lang geleden gerenoveerd en is het huis verder eigenlijk ook al helemaal naar onze smaak :)

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:59

Onze eisen waren:

- oude boerderij ( liefst echt oud met zeer oude elementen )
- rustig gelegen
- in de omgeving van onze families
- voldoende grond voor de paardjes
- mogelijkheden tot het creëren van stallen

En dat hebben we gevonden!

Een boerderij uit 1886 met een groot binnenplein, originele eiken gebinten in het dak die in perfecte staat zijn, ...
Op 5min van vriendlief zijn ouders, op 15 min van die van mij, ruim 1,5 ha grond ( wat meer dan voldoende is voor mijn mini's ) en vele bijgebouwen die ofwel in prima staat zijn om stallen in te plaatsen ofwel vergund zijn om opnieuw te bouwen.
Super rustig gelegen ook, en ons stuk achteraan wordt begrensd door een rivier, waar achter een groot bos begint.

En het leukste van allemaal? We hebben ZEER weinig betaald :+ De notaris heeft zijn werk niet goed gedaan, er is totaal geen "reclame" voor gemaakt. Gevolg, wij, en nog 1 ander koppel waren op de openbare verkoop, en dat andere koppel had echt geen budget om een huis te kopen. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:17

Toen wij ons huis kochten bestond funda nog niet. Wij hebben ouderwets bij de makelaar brochures bekeken en bezichtigingen gepland. Onze eisen:
-centraal gelegen (dichtbij winkels, OV)
-hoekhuis of 2 onder 1 kap
-garage
-gelegenheid om trailer bij huis te parkeren
-3 slaapkamers
-rustige buurt
-ruime tuin
Het ging ons vooral om de locatie. Alle andere dingen zoals een badkamer die niet bevalt, kleurtje op de muur etc kun je aanpassen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:57

Een hypotheker vertelde mij dat een huis met een keuken uit 1980 in gif groen minder waard was dan een huis met een 2002 keuken in pimpelpaars met gele olifantjes :? Als beide keukens nog gaaf zijn maakt de kleur toch geen ene reet uit?
Ik heb altijd geleerd dat je "om" kleuren en behangpatronen heen moet kijken, want die kan je altijd veranderen. Hypoteker dacht er anders over.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:19

Wij hadden als eis vrijstaand en met ruimte om paarden te houden.
Af en toe wel Funda in de gaten gehouden, maar nooit iets gevonden wat ons aansprak, en dan met name prijstechnisch (hadden wel een budget in gedachten, en alles zou daarboven vallen na opknappen).
Totdat het huis tegenover mijn paard te koop stond. Prijs was ruimschoots haalbaar, huis is ook af. Perceel (850 m2) is te klein om paarden te houden, wel groot genoeg voor een stalling te maken. Via de buren is weidegang wel mogelijk (zowel overburen als naaste buren). Maar mijn paard staat prima waar ze nu staat, dit is nog steeds praktisch aan huis, maar zonder de ellende van weide-onderhoud, voeren (toch lastig met onregelmatige diensten), etc. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:22

Wij hadden vrijwel alle eisen die jullie hadden en dat hebben we nu ook :D Waar ergens zoeken jullie?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 18:18

We zoeken in almere. De huizen lijken wel nu al sneller verkocht te worden. We hadden bijna 15 adressen waar we langs waren gereden daarvan bleven er 6 over maar er zijn er al 4 van verkocht in 2 weken :') wij willen er graag rustig de tijd voor nemen, maar blijkbaar als je iets ziet wat naar je smaak is moet je soms wel opschieten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:59

Is er niemand die kijkt naar de bestemmingsplannen van de wijk/omgeving? Of de originele bouwtechnische tekeningen, de aanpassingen daarop een bijbehorende vergunningen?

Waar ik door het huis van mn vriend achter gekomen ben: niet in wijken willen wonen met veel 1 richtingsverkeer wegen, kruisigen met trams enz (wij staan dagelijks beide minimaal 6 minuten voor het verkeerslicht om de straat uit te komen of weer in te rijden, gaat snel vervelen!)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:45

Hebben jullie ook een idee wat een redelijke tijd is tot de sleuteloverdracht? Kun je bijvoorbeeld zeggen ik wil dit huis kopen, maar de sleuteloverdracht wordt januari?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:51

Daarover kun je onderhandelen m.b.t. de vraagprijs. Wij zaten bijvoorbeeld een flink eind onder de vraagprijs, maar waren wel bereid om de verkopers de ruimte te geven om hun nieuwe huis in orde te maken en de sleuteloverdracht pas na 4 maanden te doen. (zij zaten middenin een verbouwing, huis was nog niet bewoonbaar)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:53

Ons huis hadden we vrijwel geen eisen, was maar voor een paar jaar en moest goed door te verkopen zijn. Verliep iets anders door de huizencrisis maar goed.
Tweede huis wel eisen

* aan 3 kanten vrij of geschakeld
* minimaal 3 slaapkamers, liever 4
* rustig dorpje met veel groen
* ruime tuin
* (mogelijkheid tot) open keuken
* school op loopafstand
* tuingericht huis
* niet teveel kluswerk, huis ma 1970
* minimaal 100m2, liever wat meer
* perceel minimaal 250m2

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:28

rommulus schreef:
Wij hebben niet heel veel eisen...
4 maar

Moet bewoonbaar zijn (als in mag uit het jaar 0 komen zolang je er maar redelijk in kan wonen)
Ik bedoel ik heb bewoonbare huizen gezien waarbij je van binnen zo naar buiten kon kijken door muren en daken, en ik heb bewoonbare huizen gezien waarbij je zeker weet dat die geluk hebben dat ze de storm hebben overleefd zo scheef dat ze staan.
Nee we zoeken iets war we in kunnen desnoods eerst voor een paar jaar om hem dan tegen de wereld te gooien.

Nabij drens friese wold en of dwingelerveld zijn en toch nabij uitvalwegen (ivm werk in zuiden voor mij en in assen voor mijn vriend).
Vriend heeft vast werk in assen dus die zou graag in een 30 min ongeveer in assen willen zijn en ik wil graag met paard snel in het bos zijn.
Ook zou het fijn zijn als ik al wat minder reis tijd heb richting het zuiden des lands waar ik met periodes ivm mijn werk erg veel zit.

En ruimte om de deur voor paard en minimaal een halve ha maar bij voorkeur 1 of meer
Bij voorkeur meer gezien je dan zelf je eigen hooi kan hooien en je dat precies zelf in de hand hebt wat er in zit.
En je ook de mogelijkheid hebt om evt uit te breiden ed.
Ook zou ik geen moeite hebben met een aantal aftandse schuren die tegen de wereld moeten in de loop der tijd om die te vervangen voor mooie stalletjes ed en evt een overdekte bak.
En voor vriend lief zijn schuur waar hij zijn hart kan ophalen om met sleutelen te gaan beginnen en waar hij de ruimte er voor heeft (zijn man cave +) )(ja ja droomt verder .....)

Op zich zijn dit geen rare eisen maar het budget wel ...
Zo'n hoog budget hebben we helaas niet dus blijven we vrolijk verder zoeken....

Dus mocht iemand nog wat weten ??????
Na 4 jaar zoeken grijp je een hoop aan :D

Hoe hoog is jullie budget?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:45

Wat een leuk topic!

Wij wonen inmiddels in het koophuis van mijn vriend, dus wanneer we nu gaan verhuizen is dat echt met het zicht op de toekomst met uitbreiding van gezin. :D

Als ik het echt voor het kiezen heb zag ik graag het volgende:

- In een van de drie dorpen naar keuze.
- Liefst half vrijstaand of helemaal vrijstaand.
- Beetje grond er om heen voor dingen zoals: geitjes, schapen, kippen etc.
- Liefst rustig gelegen maar wel dichtbij het dorp. Dus in een zijstraat maar wel binnen 5 tot 10 minuten bij school/dorp.
- Ruime keuken en woonkamer. Keuken liefst soort van keukeneiland. Ben dol op koken.
- 4 slaapkamers.
- 1 apart toilet en 1 badkamer met douche, bad en toilet.
- Garage en oprit.
- Voortuin en ruime achtertuin zonder kunstgras.

Dat was het denk ik wel, maar zoals je je kan voorstellen zal dit wel een droom blijven. :D Dus ik neem genoeg met drie slaapkamers, een tuin en een badkamer met bad. :P

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 08:53

Ik had doordat ik alleen was een zeer beperkt budget slechts 135.000 euro.
Ik wilde geen groot huis omdat ik in mijn eentje ben en hoe groter hoe meer kosten (stoken enzo)
Niet te ver van het werk af, moet s ochtends vroeg beginnen (6:00)
Ook ik wilde niet te veel klussen, het meeste kan ik niet zelf en heb geen gereedschap.

Kwam toevallig een leuk huisje tegen slechts 20 kilometer van het werk af voor 137.500 euro.
Kant en klaar en ongeveer mijn smaak.
125 geboden dat werd afgewezen. Dus verder gaan kijken.
Werd ik een paar weken later gebeld of ik nog interesse had en dat ze toch akkoord gingen met 125.

In december krijg ik de sleutel. In principe is het alleen schilderen want ik vind het donker grijs op de muur niet mooi. En de tuin heeft een beetje TLC nodig.