Ervaring gevraagd in (zeer) goedkope auto'tjes.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:27

Ik heb 3 jaar geleden een Suzuki Swift gekocht voor 500 euro.
Nooit geen onkosten aan gehad.
Alleen dit jaar heeft hij wat hulp nodig om door de APK te komen.
Qua onderhoud en benzine verbruik heerlijk voordelig autootje.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:44

LZP -> HTT

Mizora

Re: Ervaring gevraagd in (zeer) goedkope auto'tjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:46

Ik cross rond in een suzuki alto 1.0, ook 500€ en helemaal goed. Afgelopen apk (de eerste bij ons), moest hij nieuwe bandjes en nieuwe ruitenwissers. Dus echt alleen regulier onderhoud.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:00

Mn vriend rijd altijd goedkope autos. Zn topstuk was een opel corsa uit 85, honderd euro voor betaald, 2,5 jaar in gereden met 1 reparatie van 30 euro. Ik had er zelf 1 gekocht voor veeeeeel meer, en daar heb ik een reparatie aan gehad van 2000 euro..... dus het kan prima.
Vaak is het wel beter dat je uitkijkt naar een autotje die motorisch gezien vrij simpel is. Dus geen turbo of nieuwere motoren. Hoe minder de auto heeft, hoe minder er kapot aan kan gaan. Maatje van me is monteur en die roept altijd dat ie nieuwe auto's troep vind (deel zn mening overigens niet trouwens haha).
Succes met de zoektocht!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:20

Idd toyota starlet of de daihatsu charade. Ijzersterke auto's!
Had zelf de laatste en heb die tot bijna 300.000km doorgereden. Het was dat ik er toen 1000euro voor kreeg voor de sloopregeling, want op was ie nog lang niet.
Heb je iemand in je omgeving die verstand van auto's heeft? Zo ja, neem die dan mee als je naar een auto gaat kijken.
Voor 500 euro moet je zeker wat leuks kunnen vinden hoor :j

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:35

Mijn eerste auto'tje was een Oude meecedes waar ik €350 voor had betaald. Dat ding heeft de wereld afgereden! Onverwoestbaar! 2 jaar heel veel plezier van gehad. Heb hem naar de sloop gebracht nadat iemand mij had aangereden. 1 keer een reparatie van €20.- gehad, en dat voor een auto met meer als 1.000.000 op de teller!

Heb voor de paarden trailer een ode landrover, €800.- nooit problemen! Het ding ziet er niet uit maar rijdt als een trein!

4 jaar oude Audi A3 gekocht, nu in een jaar heel veel problemen gehad! Auto heeft een godsvermogen gekost in aanschaf, en allemaal kleine dingetjes die ik gelukkig allemaal op garantie of verzekering heb kunnen verhalen, maar toch moet ik hem wel elke keer weg brengen en ben ik hem een paar dagen kwijt.

De Audi is misschien mooier en luxer, maar als ik mag kiezen doe mij dan maar weer het oude lel van een Mercedes, weet ik zeker dat ik aan kom en niet ergens halverwege met een technische storing sta!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:27

Wauw wat een positieve reacties! Had ik echt niet verwacht!
En ja je moet zeker geluk hebben met auto's.. Ik heb zelf 3 auto's gehad, tussen de 1000 en 4000 euro, en ik heb er (klopt af) nooit pech mee, die bakkies kunnen heel wat hebben.. Een vriendin en een nichtje van mij hebben beide dure auto's en om de haverklap pech...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:50

Het kan best maar zoek dan ook een betrouwbare garage!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:52

Ik heb een oude Fiat panda.
Goedkoop en zuinig en weinig kosten in onderhoud als je hem bijhoud

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:55

Ik, en mijn vader ook trouwens, hebben een klein Subaru Vivio' tje. Kleine auto' tjes, zuinig, goedkoop in verzekering/wegenbelasting en in aanschaf. Aanschaf rond de 350/500 euro.
Mijn vader heeft m al 2 of 3 jaar, en ik anderhalf denk ik. Geen problemen mee gehad,
starten altijd. Mijne is wel 1x remmen vervangen en nog iets (wat ook wel weer 300.- was), maar verder rijden ze prima en dat was gewoon standaard onderhoud.

Bevalt dus prima!

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:58

De Audi van 2008 is wat vaker kapot dan de Polo van 1998/1999 :D

Laatste gekocht voor €700 van de eerste eigenaar, was niks mee aan de hand. Begint nu wel op te raken beetje bij beetje maar goed, een keer alles goed vervangen en het kan weer jaren mee voor niet zo een gek hoge prijs.

Die onderhoud/vervangingen heb je toch altijd.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:00

Wij hebben een starlett van 27 en loopt nog prima! Helaas komt er te veel roest in de auto, we laten de apk op een maand na aflopen en brengen m dan naar de sloop. 16 jaar plezier van gehad, auto startte altijd, nooit pech gehad en rijd als een zonnetje :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:04

ik rij al járen ( sinds 1995) in auto's die het liefst zo goedkoop mogelijk zijn...dat wil zeggen dat ik in auto's rond gereden heb die gratis waren tot een max van 1000 euro...

als ze stuk gaan dan gaat zo'n ding naar de sloop ,krijgen we vaak nog 150 euro terug en kopen we een nieuwe voor heel weinig :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:05

druppeltje schreef:
Ik heb ook een Peugeot 205 uit 1990 5 jaar geleden gekocht voor 700 euro. Op een lekke band na, nooit iets mee gehad! Vloog door de apk en steekproef :'). Nu heb ik eindelijk een andere en ga ik deze verkopen. Maar met pijn in mijn hart, zo'n trouwe vind ik niet meer.

Je moet geluk hebben, Let heel goed op de roest bij de dorpels.

Dan is jouw oude auto misschien wel een oplossing voor ts :D

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:09

En als het maar geen ford is!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:21

als je kiest voor een hele goedkope auto < 1000 euro, dan moet je er rekening mee houden dat de eigenaar een zeer goede reden heeft om hem zo goedkoop van de hand te doen.. bijvoorbeeld

- motor op zijn eindje
- groot onderhoud komt er aan (dan zit je zo op 200-400 euro extra aan te vervangen onderdelen)
- hij gaat volgend jaar niet door de apk komen door uiteenlopende redenen
etc

en je moet handig zijn met auto's want gegarandeerd dat je er eerder kleinere en grotere issues mee gaat krijgen dan met een wat jongere of betere auto.

goedkoop in de meeste gevallen is duurkoop, al kun je mazzel hebben natuurlijk en er een paar jaar mee doen..

maar ik zou persoonlijk kijken of je tijdelijk een extra inkomsten kunt genereren en iets meer sparen zodat je voor de volgende keuring om kunt kijken naar een autootje waarbij de kans op langer plezier ervan wat groter is.. anders kan het goed zijn dat je volgend jaar rond deze tijd weer met hetzelfde probleem zit en dan moet je weer zorgen voor een extra bedrag voor een auto.. je zit dan snel in een viscieuze circel van 'autoellende'

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:28

Ik heb meerdere oude auto's gehad. Er is er nooit 1 stuk gegaan motorisch maar wel door roest. Zou even goed kijken waar je naar gaat kijken. Van de oudere auto s roesten opels fiat Peugeot snel. Mn pa is wegenwacht en kan hem wel eens vragen wat je dan het beste kan kopen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:33

Ik zou gaan voor een goedkope auto, maar wel na met iemand die er verstand van heeft ernaar te zijn gaan kijken.

Dus rond de 500/600 euro,
Ik heb zelf een suzuki alto gehad voor die prijs, verder niks aan gehad en nog dik 2 jaar meegereden.
Nu heb ik er een van 1000 euro en ook al bijna 1000 aan kosten gehad :)
Dus een klein maar fijn autootje voor weinig zou ik de volgende keer zo weer doen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:36

Bedankt voor jullie advies. Ik heb nu een Suzuki Alto 1.0, maar deze heeft echt teveel roest. Op 1 plek is ie al helemaal doorgeroest.. Verder echt een sterk bakkie :)
Dus bij de volgende aankoop kijk ik iig naar roest, en distributieriem..
Ik ken iemand die een eigen autogarage/autodealer heeft/is, en die wil mij helpen zoeken naar een leuk autootje. Hij heeft ook elke keer de APK van dit bakkie gedaan, en ik moest er naar dit jaar toch echt afscheid van nemen van hem haha.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:43

je kunt geluk en pech hebben met auto's zowel met goedkope brikken als dure glanzende bakken..

natuurlijk is de kans met een jonge auto groter dat je minder issues hebt als met een goedkope.. al zijn er geen garanties..

overigens vind ik 1000 euro ook nog steeds een 'goedkope' auto hoor, dan kan er inderdaad ook zo maar een post van 1000 euro bovenwater komen..

zelf ooit een auto gekocht van 3500 euro en pas na 6 jaar de eerste kleine issues ermee gehad..
In totaal zo'n 1500 aan verpijkert (naast apk met een lampje hier of vloeistof daar).. Na 10 jaar heb ik m moeten laten halen voor de schroot vanwege hele grote issues.. teruggerekend is het daarmee zo'n 500 euro per jaar waar ik zeer tevreden mee kan zijn voor een middenklasser waar ik zo'n 90.000 kilometer mee gereden heb (laatste twee jaar stond hij meer stil.. daardoor begon de grote achteruitgang ook).

nu een autootje op de kop kunnen tikken voor 4500 euro, met 64.000 op de teller (citroen C3).. ik hoop dezelfde ervaring te mogen hebben en nog vele jaren met weinig kosten te mogen rondrijden.. Ok, mijn sterretje werd bij reparatie een complete barst dwars over het raam, maar dat is overmacht..

het is een berg geld in een keer, en niet voor iedereen beschikbaar natuurlijk.. maar als je de kans hebt, zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een lage km stand in combinatie met een relatief lage prijs met onderhoud keurig op orde.. gewoon om de kans op zorgenloos rijden te vergroten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:59

Ik heb nu een nieuwere nissan micra die hebben geen distributie riem maar een ketting. Weet niet of de oudere dit ook hebben? Micra s zijn wel heel goed ook de oudere. Misschien is dat een optie?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 14:50

elenaMM77 schreef:
als je kiest voor een hele goedkope auto < 1000 euro, dan moet je er rekening mee houden dat de eigenaar een zeer goede reden heeft om hem zo goedkoop van de hand te doen.. bijvoorbeeld

- motor op zijn eindje
- groot onderhoud komt er aan (dan zit je zo op 200-400 euro extra aan te vervangen onderdelen)
- hij gaat volgend jaar niet door de apk komen door uiteenlopende redenen
etc

Dat is echt flauwekul. Er is een overschot aan occasions, mensen betalen niet veel voor een oude auto, ook al is die nog zo goed. Daarbij is het ene merk populairder dan een andere.
Ik heb een poging gedaan om de probleemloze Fiat (net zonder aanmerkingen door de APK) met minder dan 60.000 km voor 1250 te verkopen. Persoonlijk vond ik dat voor de auto, die ondanks zijn veertien jaar oud als nieuw was, een schijntje. Helaas kwam er niemand voor en heb ik hem na een maand uiteindelijk voor 1.000 euro verkocht.

Mijn slechtste auto ooit was een Opel Vectra van tien jaar oud. Kostte me bij een Bovag bedrijf 4.000 euro. Na veel ellende heb ik hem twee jaar later naar de sloop gebracht. Nee hoor, geef mij maar een goedkoop brikkie (ben zo trots op de mijne dat-ie zelfs in mijn profiel staat), dan vind ik het ook niet zo erg als ik er niet zo lang mee doe.

En inderdaad, Micra's zijn ook niet stuk te krijgen. Ook niet erg populair, goed op internet zoeken en ik weet zeker dat je er voor een klein bedrag een vindt met weinig kilometers.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 14:56

Wat fijn al deze bemoedigende woorden op de zondag! :D

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:04

ah meer mensen last van roest dus bij een Suzuki Alto 1.0 ;)
daar zeker naar kijken TO.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:46

nou voor zoiets zou ik zo gaan hoor:
http://link.marktplaats.nl/m848109900

mits ik een kleine auto zou zoeken...

wij rijden zelf al jaren volvo's maar die zijn in wegenbelasting niet leuk in nederland,maar kleine auto's zijn echt ruim te vinden voor een leuke prijs in nederland :j

en als na een jaar de APK tegen valt dan ga je er toch niets aan versleutelen??

breng dan de auto naar de sloop,of zet hem goedkoop op MP ,en dan koop je weer een auto voor weinig op MP....