Studenten... Hoe fornuis schoon krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:26

Mijn idee toen ik de titel las was ook 'aluminiumfolie'!! Maar helaas moet je hem eerst nog schoonmaken.

Dasty zou ik ook proberen! Komt weer helemaal in me boven hoe smerig alles kon zijn.... bovenop de keukenkastjes, kabels, pannen die al een eeuwigheid op het platte dak stonden.....

Succes :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:27

Ook hier een Dasty fan...
Voorheen was ik een Mr Muscle fan, maar mijn huisgenoot (ook hier een half studentenhuis... al zijn we allemaal al wel de studentenleeftijd ontgroeid := ) kwam een keer met Dasty aanzetten en dat is helemaal geweldig!
Werkt ook goed voor rookaanslag op deuren oid, is ook zo'n vettige aanslag

Dasty kun je bij de wibra kopen en is niet duur, toevallig net 2 flessen gehaald, fles van 1 liter voor 2,19 (meeste andere middelen hebben flessen van 500 ml maar zijn dan ook rond die prijs...of duurder)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:27

SAKKIA schreef:
Het is echt geen moeite om dagelijks na het koken even het fornuis schoon te maken. Ik denk idd dat ik daar sneller mee klaar ben dan alufolie leggen. Dat moet precies om de pitten en dan verschuift het weer :+ Nee als je een goede ontvetter hebt, is het ding in 2 tellen weer schoon na het koken :j

Opzich niet nee, maar als je met veel mensen in een huis woont en de meeste doen het niet is het al snel meer werk om hem steeds schoon te krijgen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:28

miccamaaike schreef:
Ooit in een studentenhuis gewoond Sakkia? :P

Nee maar het was meer om aan te geven dat het leggen van alu folie waarschijnlijk langer duurt dan het schoonmaken ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:30

SAKKIA schreef:
miccamaaike schreef:

Nee maar het was meer om aan te geven dat het leggen van alu folie waarschijnlijk langer duurt dan het schoonmaken ;)

Dat ligt eraan hoeveel voorgangers het voor je niet hebben schoongemaakt.
Af en toe vraag ik me echt af of één van mijn mannelijke huisgenoten een topkok na probeert te doen door alles in de pan omhoog te gooien en weer op te vangen.
Helaas voor hem (en mij omdat hij het niet opruimt) heeft hij die techniek niet onder de knie en kun je altijd zien wat hij die avond gegeten heeft door op en rondom het fornuis te kijken

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:31

SAKKIA schreef:
Het is echt geen moeite om dagelijks na het koken even het fornuis schoon te maken. Ik denk idd dat ik daar sneller mee klaar ben dan alufolie leggen. Dat moet precies om de pitten en dan verschuift het weer :+ Nee als je een goede ontvetter hebt, is het ding in 2 tellen weer schoon na het koken :j

Dat precies om de pitten leggen is niet zo moeilijk: Je haalt de pitten eraf, rolt een strook van de juiste lengte af en prikt de 'gasbuisjes' van de pitten erdoorheen met terugleggen. Nauwelijks gedoe, al moet je even oppassen dat je de uitgestanste rondjes niet in de opening laat zitten.

Voordeel van alufolie is ook dat je dan helemaal al die etensresten eronder niet hoeft schoon te maken. Hoe meer oud vet op je fornuis, hoe beter de alufolie op zijn plek blijft plakken :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:34

miccamaaike schreef:

Kan best hoor, wij deden het wel. Tafels afnemen, vuilniszak, gasfornuis en vegen, samen 1 taak. Moest het af en toe wel wat grondiger, maar het ging toch best goed.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:37

oomens schreef:
SAKKIA schreef:

Dat precies om de pitten leggen is niet zo moeilijk: Je haalt de pitten eraf, rolt een strook van de juiste lengte af en prikt de 'gasbuisjes' van de pitten erdoorheen met terugleggen. Nauwelijks gedoe, al moet je even oppassen dat je de uitgestanste rondjes niet in de opening laat zitten.

Voordeel van alufolie is ook dat je dan helemaal al die etensresten eronder niet hoeft schoon te maken. Hoe meer oud vet op je fornuis, hoe beter de alufolie op zijn plek blijft plakken :Y)

Ja maar dat werkt niet overal zo :+ Ik heb namelijk geen gasbuisjes om ergens door heen te prikken. Of die buisjes heb ik wel, maar die zitten weggewerkt in het fornuis. Dus ik zal toch echt zelf gaten e.d. moeten gaan maken.

Waarom is het zo moeilijk om dingen gewoon schoon te houden en afspraken met elkaar daarover te maken. Als je later op jezelf gaat wonen wil je toch ook niet op een vuilnisbelt wonen?

VillaNeusjes

Re: Studenten... Hoe fornuis schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:40

Als je stalen gaspitten hebt kun je die goed schoon krijgen met brillo stalen schuursponzen. Moet je niet op het emaille gedeelte gebruiken maar voor de pitten zelf werkt het als een trein (net een 2e hands fornuis weer blinkend gekregen)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:47

SAKKIA schreef:
Waarom is het zo moeilijk om dingen gewoon schoon te houden en afspraken met elkaar daarover te maken. Als je later op jezelf gaat wonen wil je toch ook niet op een vuilnisbelt wonen?

Dát heb ik me ook jaren afgevraagd. Ik denk dat een aantal van mijn huisgenoten ook nu nog steeds op een vuilnisbelt wonen. Of geld hebben voor iemand die ook hun keuken poetst. Of een vrouw hebben gevonden die hun keuken poetst.
Maar punt is natuurlijk wel dat van 1 keer koken een gasfornuis doorgaans niet heel vies wordt, maar van 4 of 5 mensen die zo'n ding op een avond gebruiken wel en dan voelt blijkbaar niemand zich geroepen om het weer schoon te maken..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:56

Voor veel mensen is het ook makkelijk om om dingen heen te leven, die beleven het anders. Het maakte ze ook echt niet uit. En een beetje die neiging heb ik ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:01

Ik leef ook heel erg om vuilnis heen, het doet me niet zo heel veel. Denk dat het voor heel veel mensen (incl mezelf) anders wordt als ze echt een eigen plekje hebben. In een studentenhuis sta je uiteindelijk toch vaak de rommel van iemand anders op te ruimen, en dat vertik ik gewoon simpelweg :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:10

Ik ben iemand die gewoon een hekel aan schoonmaken heeft. Soms loopt het uit de hand en ben ik een paar uur zoet met het schoonmaken. Maar over het algemeen is het niet echt vies en dus maak ik het dan maar gemiddeld eens in de week schoon. Overigens heb ik mijn gehele studententijd al een eigen keukenblokje, dus daar ligt het niet aan. Aluminiumfolie is ideaal omdat je het na een week gebruik gewoon weg kan gooien. Als je het iedere avond ververst wordt het misschien al anders. Maar 5 man sterk die een week lang kookt, dat krijg je echt niet sneller schoon dan dat je aluminiumfolie kan vervangen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:12

liedje89 schreef:
Ik gebruik altijd de ontvetter van cillit bang, gewoon goede ontvetter even met een gewone schuurspons erover vet gaat er helemaal niet zo moeilijk af meestal.
Cif ontvet volgens mij helemaal niet zo goed je kan beter iets gebruiken wat bedoeld is voor fornuizen/ontvetten, gaat ook niet krassen.

Glassex moet je altijd echt alleen voor glas gebruiken, op ander materiaal bijt het vaak uit terwijl het de vlekken niet weghaalt.

cif gebruik ik vooral om het ingebakken vuil weg te poetsen (schuren dus.. vet krijg je er wel vanaf met cilit.. echter zwarte koppen weer goed schoon krijgen, dat lukt er niet mee, dat is geen 'vet' meer maar vastzittend koolstof. dat schuur je er dus af.. en daarna nog een ronde cilit om te ontvetten (onder kool kan weer vetdeeltjes ingekoekt zitten).

vandaar dat ik bij erg vuile koppen afwissel.. en in een studentenhuis zijn het meestal ook niet alleen 'vetresten' maar ook oud koolstof (vanwege wisselende schoonmaakpogingen. stoppen bij 'redelijk' schoon bijv.)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:29

ik zeg ook, lekker alufolie over heen doen, eens in de zoveel tijd folie er af en nieuwe er op en klaar
is echt een klusje van drie seconden ,
op de club doen we dit ook met de tweepitter, ik vind het namelijk geen enkel probleem om het fornuis even af te doen na gebruik, helaas vind de andere vereniging het wel een grote moeite en ik heb geen zin om continu de pineut te zijn met het poetsen van andermans zooi :+
de folie trek ik er gewoon af als het smerig is en ik rol er zo een nieuw stuk overheen

en als ik mijn bezoekjes aan studentenhuizen herinner, is het een ideale oplossing om onder het telkens weer de zooi van een ander moeten opruimen uit te komen, of het in ieder geval , het een stuk makkelijker te maken

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:38

Het erge is dat dit fornuis maar met 2 gebruikt wordt, de andere 3 hebben een eigen (smerig) keukenblok :') Maar ik zit er nog maar 2 weken, het is dus de zooi van mijn voorgangers := Heb er twee weken aan weten te ontkomen door gewoon niet te koken haha. Heb net ook nog 'vileda microfaser scheuer schwamm 2in1' doekjes gekocht, ziet er wel goed uit want staat een fornuis op de voorkant :))

Bedankt voor alle tips en wish me luck!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:39

Een student hier, wonend in een studentenhuis...

Ook ik zeg: DASTY.

Daar krijg je echt alles mee schoon!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:42

BaileyMix schreef:
Het erge is dat dit fornuis maar met 2 gebruikt wordt, de andere 3 hebben een eigen (smerig) keukenblok :') Maar ik zit er nog maar 2 weken, het is dus de zooi van mijn voorgangers := Heb er twee weken aan weten te ontkomen door gewoon niet te koken haha. Heb net ook nog 'vileda microfaser scheuer schwamm 2in1' doekjes gekocht, ziet er wel goed uit want staat een fornuis op de voorkant :))

de deur uitgooien, tweedehands 'nieuwe' zoeken. die plaatsen en tegen je medegebruiker zeggen !schoonhouden!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:33

Wat een draaaama dit :brr:

De pannendrager (4, aan elkaar vast) moest ik letterlijk los bikken omdat 'ie zo vastgeplakt zat met allemaal zooi %) De onderkant daarvan was één vieze dikke laag vet, echt onbeschrijflijk smerig.

Toen eerst de 'bodem' schoon gaan maken, man man man. Lagen stof, vet, etensresten echt niet weg te krijgen. Na flink schuren en bikken is die dan wel redelijk schoon geworden.

Maar de pannendrager :r De onderkant maar gelaten voor wat het was want daar ga ik echt van over m'n nek. Boven- en zijkanten zo goed mogelijk proberen schoon te krijgen, mission impossible. Vrij zeker dat het niet alleen hardnekkig vet, maar ook schimmel is... Echt niet schoon te krijgen, hij is nu iets schoner (lees: geen etensresten en oppervlakkig vet meer) maar alsnog oude laagjes vet erop.

Ben in staat het hele ding eruit te pleuren -O-

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:54

@ElenaMM, dat was onze oplossing eerder ook idd! De kringloop is je beste vriend (banken, fornuis, wasmachines.... en tegenwoordig heb je MP, lijkt me helemaal ideaal *\o/* ):D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:57

elenaMM77 schreef:
BaileyMix schreef:

de deur uitgooien, tweedehands 'nieuwe' zoeken. die plaatsen en tegen je medegebruiker zeggen !schoonhouden!

als je de deur er uitgooit ben je nog weinig opgeschoten met het verkrijgen van een schoon kooktoestel :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:00

Beetje laat, maar met ovenreiniger krijg je alles schoon! Je hebt het van verschillende merken. Het is een schuim wat je het liefst een nacht laat intrekken en daarna ga je er met een vochtige spons overheen en veeg je het vuil gewoon weg, zonder te schrobben. Ook geschikt voor de kookplaat. (niet voor keramische kookplaten natuurlijk!!) Voor heel hardnekkige vlekken, dat schuim icm een staalspons.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:03

Pannendrager kun je heel gemakkelijk schoon krijgen met een stuk staalspons! Wel zelf handachoenen aan doen want anders liggen je handen open.
Toen ik in ons vorige huis ging wonen stond er ook zo'n smerig ding, met een staalspons zo schoon!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:03

Het is geloof ik eerder gezegd: Dasty!!! Heeft zelfs het fornuis van vriendlief schoongekregen toen ik hier in trok.

En het kostte niet eens extreem veel moeite, waar ik eerder met mr proper, muscle, vanish en weet ik veel wat voor zooi aan de gang ben geweest.

En daarna folie over je fornuis doen. Dat wekelijks/ maandelijks vervangen en je hebt nooit meer ernstig schoonmaakwerk aan je fornuis.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:27

Dasty is inderdaad geweldig spul voor zoiets.
Maar gebruik het niet voor de keukenkastjes bijvoorbeeld. Dasty tast dat aan. Mijn broer heeft al zijn deuren van zijn keuken mogen vervangen dankzij de Dasty.