uitbetaald krijgen auto schade

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 07:37

Waarom politie? Ze willen het zonder politie hebben meen ik te weten. Op een gelijkwaardige kruising kwam ik van rechts.

Ondanks zwart hebben wij eerst de verzekering op de hoogte gesteld, die heeft mijn formulier gehad en stuurde een expert. Zaak op pauze omdat hij mij zwart wilde betalen. Na 2 weken verder met verzekering aan de slag.

Dat is een maand geleden en nog geen papier opgestuurd. Ik bewaar alles gelukkig. Vanmiddag verder hier mee. Nu werken.

Hij heeft alleen zijn formulieren niet opgestuurd als hij die nog heeft.

Mijn auto is gemaakt en rijd weer, wel met grote schoonheidsfoutjes, maar dat maakt voor mij niet uit

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:40

Maar waarom heb je jou verzekering op de hoogte gesteld (of was het die van hem?) zij gaan deze schade niet betalen, dat is aan de verzekering van de tegenpartij. Jou verzekering heeft er echt verder niets mee te maken, enkel als jij een fout begaat.

Jolandaa_

Re: uitbetaald krijgen auto schade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 07:41

We hebben zijn verzekering benaderd, omdat hij zijn papieren niet wil sturen, en gezien we inmiddels weten met wat voor man we te maken hebben zal hij die ook niet op sturen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:25

Zoals beloofd. :)

Ik zal even een paar dingen samenvatten uit jouw verhaal.

* Jij kwam van rechts op een gelijkwaardige kruising. Voor zoverre er geen bijzonderheden zijn, ga ik er bij deze vanuit dat de tegenpartij 100% WA is. Ik ga er ook vanuit dat dit ook op deze manier op het schadeformulier ingevuld is en dat het door beide partijen ondertekend is.
* Jij bent niet allrisk/casco verzekerd, wel heb je rechtsbijstand. Dat is prima. Zij helpen jou met het verhalen van de schade op de tegenpartij en hebben kennelijk dus al de expertise geregeld.
* Het onderling regelen is in principe geen enkel probleem hoor. Gebeurt wel vaker. Zorg ervoor dat je in ieder geval een schadeformulier hebt waar je op terug kan vallen als dingen niet naar zin verlopen (zoals in dit geval)

Wat je wel kunt doen:
* Niet zoveel helaas. Wat er nu gebeurt is dat dat de verzekering van de tegenpartij hem in staat stelt om het schadeformulier te sturen. Wanneer hij dit niet doet dan volgt er nog een herinnering. Wanneer hij het dan nog steeds niet doet dan stuurt zijn verzekering hem jouw schadeformulier met de vraag daarop te reageren en wanneer hij dit niet doet, de schade afgewikkeld wordt op basis van jouw schadeformulier.

Wat niet nodig is:
* De politie bellen bij een aanrijding zonder letsel of waarbij je het gewoon eens bent over het invullen van het schadeformulier. Zelfs al ben je het niet eens hoeft er nog geen politie te komen. Gewoon je eigen verhaal op je eigen helft zetten en beiden ondertekenen.

Wat niet klopt:

Brainless schreef:
Maar waarom kwam er dan een expert van de tegenpartij?
Ook al krijgen zij van hun verzekerde de spullen niet; er is met jou al een bedrag afgesproken horen zij dit gewoon te betalen.

Een WA expertise geldt ten aller tijde onder voorbehoud van aansprakelijkheid.

Jennyj01 schreef:
Je moet gelijk bellen met de verzekering van de tegenpartij. Of ze de formulieren hebben ontvangen en een expert kunnen sturen. Dat werkt het snelst.

Niet per definitie. Dat is een ingewikkeld verhaal, maar het komt er op neer dat een verzekeraar het niet fijn vindt om rechtsbijstandsdossiers lang te hebben lopen. Met de rest zal ik je niet vermoeien. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:46

ik sta er echt van te kijken dat je zoveel zelf moet doen := Ik heb meerdere aanrijdingen gehad (niet mijn schuld :+) en heb nooit geld moeten betalen of ergens achteraan. Gewoon schadeformulier opsturen, auto laten maken en schadebedrijf stuurt de rekening naar verzekeraar. Die gaan het vervolgens verhalen op verzekeraar van de tegenpartij. Wie dat is hoef jij niet uit te zoeken, maar doet je verzekering. Daar betaal je ze toch voor ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:54

verootjoo schreef:
ik sta er echt van te kijken dat je zoveel zelf moet doen := Ik heb meerdere aanrijdingen gehad (niet mijn schuld :+) en heb nooit geld moeten betalen of ergens achteraan. Gewoon schadeformulier opsturen, auto laten maken en schadebedrijf stuurt de rekening naar verzekeraar. Die gaan het vervolgens verhalen op verzekeraar van de tegenpartij. Wie dat is hoef jij niet uit te zoeken, maar doet je verzekering. Daar betaal je ze toch voor ;)

ja zo is het. Of heb je een hele goedkope verzekering TS?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:54

verootjoo schreef:

als je casco verzekerd bent wel ja, anders niet ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:56

Noukie schreef:
verootjoo schreef:

als je casco verzekerd bent wel ja, anders niet ;)

ik ben altijd gewoon WA verzekerd... nooit all-risk :)

maar TS heeft het zelf al betaald... dat heb ik ook nooit gedaan. Gewoon naar hun schadebedrijf, en die dient de rekening gewoon in. 500 euro is op zich nog te overzien, maar mijn schades liepen meestal in de duizenden euros :o

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:00

Ja maar dat kwam om dat de tegenpartij het zwart zou betalen. en daarna toch ineens weer niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:02

bliver schreef:
Ja maar dat kwam om dat de tegenpartij het zwart zou betalen. en daarna toch ineens weer niet.

dan ga je het toch alsnog niet voorschieten :=

Maar ik denk dat TS het de volgende keer wel anders gaat aanpakken ;)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:09

verootjoo schreef:
bliver schreef:

Wel als je auto gemaakt moet worden en je je auto nodig hebt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:37

verootjoo schreef:

Als jij niet allrisk verzekerd bent gaat jouw verzekering de schade NIET verhalen op de tegenpartij. Soms heb je wel een verhaalservice, maar dat gaat niet verder dan het schadeformulier doorsturen. Een expert wordt geregeld vanuit de rechtsbijstand of de verzekering van de tegenpartij. Een akte van cessie (toestemmingsverklaring van jou dat jij de schadepenningen naar de reparateur over wil laten maken) is iets waar de meeste verzekeraars / reparateurs niet mee akkoord gaan in het geval van een WA-schade (schade van de tegenpartij) waarbij het schadeformulier van de verzekerde nog niet binnen is. Wij geven enkel toestemming voor een akte van cessie wanneer het schadeformulier van de verzekerde al binnen is en de WA erkend.

verootjoo schreef:
bliver schreef:

Hoezo anders aanpakken? TS heeft in mijn optiek niet veel verkeerd gedaan maar heeft gewoon niet zoveel mogelijkheden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:47

Nou iris82 ik ben all risk verzekerd. Heb laatst schade gehad door iemand anders. Mijn verzekering heeft direct toestemming gegeven om het te maken en hebben het verhaald bij de andere verzekeraar

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:55

Ja dat klopt. Zo werkt het inderdaad als je allrisk verzekerd bent. :j

Er zijn meerdere vormen van verzekering (beknopte versie):

- WA (wettelijke aansprakelijkheid)
Verplicht. Vergoed schade die jij met de auto toebrengt aan derden.

- WA + beperkt casco (ook wel WA plus of WA extra genoemd)
Naast WA ook dekking voor ruitschade, inbraakschade, natuurschade, ruitbreuk, diefstalschade.

- Volledig casco (allrisk)
WA + rijtje van beperkt casco en vergoeding voor schade aan jouw auto veroorzaakt door 'van buiten komend onheil'. Om het even makkelijk te maken zullen we het maar enkel hebben over aanrijdingsschade.

(daarnaast kun je ook nog een rechtsbijstand of een verhaalsservice bij je autoverzekering afgesloten hebben en nog wat andere dingetjes die nu niet relevant zijn)

Wat is het voordeel van allrisk verzekerd zijn?
* dat jij jouw schade ook vergoed krijgt op het moment dat jij aansprakelijk bent voor een aanrijdingsschade met een tegenpartij.
* dat jouw verzekeraar jou je autoschade vergoed op het moment dat de tegenpartij aansprakelijk is en dat zij voor jou de schade gaan verhalen. Op het moment dat zij jou een betaling gedaan hebben, hebben zij het recht om de schade te claimen bij de tegenpartij. Je hoeft in dit geval dus niet te wachten totdat de tegenpartij de schade gemeld heeft / zijn schadeformulier ingestuurd heeft.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:23

Ik heb met toestemming van de verzekering de auto mogen maken. Onder auto kon ik niet werken. Ook de garage is goedgekeurd door de verzekering.

Inmiddels hebben we zelf contact gezocht met zijn verzekering. Die reageerde meteen. Ze gaan hem nogmaals verzoeken in te sturen, anders zoeken ze telefonisch contact. Zij willen bevestiging omdat op het papier geen kenteken en gegevens van de verzekering staat. Alleen zijn adres gegevens en wie schuld had. En handtekening. Ik was in shock, heb trillend ingevuld en op dat moment niet realistisch nagedacht.

Ik heb de auto niet verder kunnen rijden, mijn behulpzame garage kwam mij en de auto ophalen.

Ik ben verzekerd bij Zlm, eigenlijk geen slechte aanvaring gehad met ze. Ze hebben er alleen niet zo veel vaart mee. Ik heb nu eerder reactie door het zelf te doen.
Ik heb rechtsbijstand van zlm. Ook onze rechtsbijstand thuis even gebeld en als we er niet uitkomen kan ik hen inschakelen.

Als hij zegt dat hij geen ongeluk gemaakt heeft moet ik aangifte gaan doen van de verzekering, maar dat is het uiterste.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 22:24

Ik heb veel geleerd hier. Iedereen bedankt voor de waardevolle informatie en hulp. Als er een update is laat is het weten. Dankjewel.

Een les heb ik geleerd, volgende keer helemaal invullen! En nooit zwart..