Een desktop kopen, do and don'ts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:17

Ik heb twee goedkope schermen van de Aldi. Medion. _O- Nog geen 100 euro per stuk. Heb er wel een kalibrator bij gekocht, want dat is wel nodig met goedkope schermen. -O- Ik blijf het woord "kalibrator" een vreemd woord vinden. _O-

Mijn oude rekenbeestje was i7 920 en had 6GB geheugen. Die was op gegeven moment te traag geworden dat ik overstap heb gemaakt naar een i7 4770K met 16GB.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:28

Ik heb een goed beeldscherm van 150 euro van Acer. Niks mis mee :D 23 inch volgens mij, mooi helder en mooie kleuren etc. Geen kalibrator er bij overigens :P

De iMac waar ik nu op werk heeft:
2.5 GHz Intel Core i5 processor
12 GB 1333 MHz DDR3 geheugen xD Letterlijk overgenomen van 'Over deze Mac'.

Deze voldoet goed voor werkzaamheden met Adobe programma's. Ook meerderen tegelijk. Mijn computer thuis is echter wel sneller. Maar je kan niet alles hebben. We hebben hier ook wat iMacs staan met iets minder geheugen, zijn nog iets minder snel naar mijn idee maar voldoen ook nog.

Maar ik blijf er bij, je krijgt meer waar voor je geld als je voor een windows PC gaat xD Mits je een goede samenstelt. Maar 2e hands iMac is denk ik ook zeker geen verkeerde optie.

8nnemiek

Re: Een desktop kopen, do and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:53

Ik zou idd voor een tweedehands imac gaan :)
Geheugen kun je heel makkelijk erbij doen, daar zit een klepje voor aan de onderkant van het scherm :) maar met 2 GB kun je al redelijk vooruit hoor. Ik heb tijden lang mijn iMac met 4GB gedraaid en ik opende echt alles tegelijk en het ding bleef ontzettend soepel lopen. Voordeel aan een iMac is dat OSX gewoon veel lichter draait dan windows waardoor je minder geheugen nodig hebt voor dezelfde prestaties. En een iMac gaat gewoon veel langer mee.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 12:02

Ik zit nu te kijken naar het kopen van los RAM geheugen voor bij de iMac.
Neig toch ontzettend naar een iMac, omdat ik uiteindelijk voor alles bij elkaar (desktop + accessoires) ongeveer op dezelfde prijs uitkom als wanneer ik een iMac + los RAM geheugen koop. :)

Edit; ik lees iets over max RAM... :+ Hmm.. dat betekent dus dat ik niet zomaar kan upgraden.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:01

Toevallig van de week bij een apple store geweest, meneer vertelde mij dat alleen bij een 27 inch je later nog geheugen erin kan laten plaatsen, bij de 21,5 moet dat in de fabriek al gebeuren, later ging niet meer :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 13:09

20 inch blijkt ook te kunnen, tot 4 of 8 GB, ligt aan de serie.

Maar dat maakt t wel lastig.. := toch maar Windows denk ik.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:15

Seni schreef:
Toevallig van de week bij een apple store geweest, meneer vertelde mij dat alleen bij een 27 inch je later nog geheugen erin kan laten plaatsen, bij de 21,5 moet dat in de fabriek al gebeuren, later ging niet meer :)

27" Is toch ook groot zat voor het nabewerken van foto's? ;)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 13:17

En 1200 euro tweedehands... :+ little over budget..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:18

8nnemiek schreef:
Ik zou idd voor een tweedehands imac gaan :)
Geheugen kun je heel makkelijk erbij doen, daar zit een klepje voor aan de onderkant van het scherm :) maar met 2 GB kun je al redelijk vooruit hoor. Ik heb tijden lang mijn iMac met 4GB gedraaid en ik opende echt alles tegelijk en het ding bleef ontzettend soepel lopen. Voordeel aan een iMac is dat OSX gewoon veel lichter draait dan windows waardoor je minder geheugen nodig hebt voor dezelfde prestaties. En een iMac gaat gewoon veel langer mee.

Dat laatste is niet waar :+ Ik heb thuis een mac gehad die na 3 jaar doorgebrand is van binnen. Op het werk is een mac volledig gecrashed na 2,5 jaar en de grootste (27 inch) en duurste mac die hier op het werk staat is nu zo'n 3 of 4 jaar oud en wordt ongelooflijk traag. Daar gaat vast ook iets mee gebeuren binnenkort :'). Inmiddels al te veel nare ervaringen gehad. Ervaringen die ik nooit mee maak met windows computers van de zelfde prijsklasse of minder zelfs. Maar goed, een Windows PC bestaat natuurlijk uit allerlei onderdelen van allerlei merken. Dat heeft Windows (bewust) niet in de hand, Windows software, hardware regel je in principe zelf. Dus het is mogelijk om een goedkope PC samen te stellen met onderdelen van allerlei goedkope flutmerken. Logisch dat hij dan niet goed en lang mee gaat. Apple echter, heeft voor zijn Software zijn EIGEN hardware. Naar mijn mening zou er dan niet zo veel mis mogen gaan.

Nadeel bij een iMac is dat je hem dan op moet sturen en dan moet je hopen dat hij gemaakt kan worden en dat het nog binnen de garantie valt. Bij een Windows computer echter, is er iets kapot, vervang je dat onderdeel of je laat het doen door een bekende met verstand van, of een computer zaak om de hoek, en je bent weer klaar.

Stel je vindt je videokaart na een jaar of 2 of 3 toch niet goed genoeg in je windows PC, dan kan je die vervangen. Dat is bij een iMac onmogelijk. Dus technisch gezien gaat een iMac minder lang mee, als je namelijk meer wil, moet je meteen een hele nieuwe kopen. Alleen geheugen kan je upgraden.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 27-08-14 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:20

Dat is alleen bij die nieuwe platte iMacs.
De oudere iMacs kan het wel hoor, bijplaatsen van geheugen.

Ik had een Windows desktop met i7 (3,4 GHz ofzo?) processor en 8 GB geheugen, en die werd altijd erg nijdig van Adobe.
Mijn Macbook van 4 jaar oud met 2.3 GHz i5 processor en ook 8 GB geheugen doet het echt met z'n vingers in z'n neus... Alleen het opstarten van InDesign duurt wat langer, maar hij staat ook propvol :+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:22

Als je overigens problemen hebt met je geheugen op je Windows PC kan dat met een simpele instelling te maken hebben :') Schijnt dat hij niet altijd van zich zelf de juiste dingen voor het korte geheugen bewaart en de juiste dingen (die je minder vaak gebruikt) voor het lange geheugen zeg maar. Mijn broer stelde het laatst voor me in.

Het slaat namelijk nergens op, de computer is wel snel met de programma's en toch geeft hij een melding van geheugen tekort. Was dus iets niet goed ingesteld.

Wat weet ik niet meer precies _O-

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:43

Thesserd schreef:
Als je overigens problemen hebt met je geheugen op je Windows PC kan dat met een simpele instelling te maken hebben :') Schijnt dat hij niet altijd van zich zelf de juiste dingen voor het korte geheugen bewaart en de juiste dingen (die je minder vaak gebruikt) voor het lange geheugen zeg maar. Mijn broer stelde het laatst voor me in.

Het slaat namelijk nergens op, de computer is wel snel met de programma's en toch geeft hij een melding van geheugen tekort. Was dus iets niet goed ingesteld.

Wisselbestand?

@TS, ik zou voor een Windows machine kiezen. Zelfbouw heeft mijn voorkeur, kan je het helemaal naar wens maken, maar tegenwoordig zijn de kant en klare systemen ook prima te doen. Windows 8 werkt ook prima, ik zou niet weten wat daar mis mee is, zelfs stabieler dan Windows 7 nog.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 16:24

Quad schreef:
Thesserd schreef:

Wisselbestand?

Dat inderdaad! Thanks, nu weet ik eindelijk zelf ook hoe het heet haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:03

Wat voor mij de doorslag voornamelijk is tussen windows en mac is het besturingssysteem. Ik heb eigenlijk nooit problemen met OSX, geen virussen, geen defragmentatie, geen schijfopruiming, niet jaarlijks herinstalleren.. etc. Voor mijn gevoel veel stabieler.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:35

Dat klopt wel inderdaad, deels dan vind ik iig :P Wat ik fijn vindt aan OSX is dat het gewoon prettig werkt. De Finder _/-\o_ , en virus vrij inderdaad. Maar herinstallaties zijn hier op t werk ook wel eens nodig geweest, misschien niet jaarlijks, maar wel na 2 jaar (die computer kon niet meer geupdate worden op een één of andere manier). Ook schijfproblemen e.d. Dus sja :P

Mijn probleem er mee is vooral dat het veel duurder is. En je betaalt dan dus voor het besturingssysteem en voor het compacte design. Dat heb ik er niet voor over. Niet voor thuis in ieder geval :P Heb zelf ervaren dat ze niet langer mee gaan, net zo goed sloom worden en ook zeker niet altijd betrouwbaar zijn. Maar misschien heb ik ook gewoon veel pech gehad :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 18:15

Dan heb je veel pech gehad. Mac staat juist bekend om zijn betrouwbaarheid, anders zou niemand ze meer kopen. Dat is hét grote voordeel van de mac. Ik heb zooooo veel problemen gehad met windows. Als grafisch vormgever zit ik veel achter de computer.. Sinds 4 jaar heb ik een mac, en vriendlief heeft er ook een, en beide nog zo snel als in het begin, nooit een enkel probleem mee gehad :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:46

Grappig, ik ben ook Grafisch Vormgever :P En ik zit ook minimaal 40 uur per week achter de computer :+ Ik geloof wel dat macs over het algemeen betrouwbaarder zijn. Maar zoals ik al zei, dat moet ook wel aangezien Apple naast de software ook de hardware onder eigen beheer heeft.

Maar zelf vind ik de meerprijs te hoog t.o.v. wat je er voor terug krijgt. Op het werk vind ik het heerlijk zo'n mac, maar voor thuis zou ik hem nooit halen. Thuis doe ik meer dan alleen ontwerpen (ook gamen :+ ) en dan zit je bij een Mac toch over het algemeen bij het verkeerde platform. Daar komt nog bij dat ik nu meer prestaties heb voor dezelfde prijs. Geluk met een nerdy broer :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:05

Ik heb windows geïnstalleerd naast OSX op mijn iMac, voor de games die niet op mac draaien :)
Vriendlief heeft wel eens geïnformeerd naar een goede windows pc met scherm die door een bedrijf in elkaar zou worden gezet.. Maar hij zou ruim 1000 euro kwijt zijn, en daar heb je ook een 21,5 inch iMac voor.
Maar hoe vaak ik wel niet met een grote foto bezig was in Photoshop, net een flinke bewerking gedaan, en dan wil je die toepassen en *floep*, je knippert met je ogen en Photoshop is weg _-:( -:(- |o :x
Sinds ik een mac heb heb ik dat probleem niet één keer meer gehad :D daar heb ik wel een beetje extra voor over!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:04

Dat had ik inderdaad ook op mijn eigen iMac thuis destijds, via Bootcamp Windows draaien, daar heb ik op gegamed en toen is mijn videokaart doorgebrand -O-

Haha die vastloop problemen heb ik niet overigens op mijn Windows PC :P iig niet nadat ik dat wisselbestand gebeuren goed heb ingesteld.

Verder heb ik nu een best wel high end gaming PC van zo'n 1100 euro en zou ik dezelfde prestaties willen in Mac vorm zou ik echt veel meer kwijt zijn. Die iMac die ik toen had ook, dat was er één van 1800 euro en dat houdt het dan 3 jaar vol. Verder qua game prestaties zwaar ondermaats, ik kon ook niet fatsoenlijk een 1080p film kijken. Dat kon hij niet aan. Al met al viel die iMac me heel erg tegen. Dat was een 24 inch iMac uit 2009 als ik me het goed kan herinneren :)

Het nare van alles was dat ze bij mij thuis (vader en broer zijn nogal nerds) helemaal niks met Apple hebben, en toen werd hun (voor)oordeel dus helaas bevestigd :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:28

Dat fancy zwarte ronde torentje van apfel zou wel kunnen voldoen aan mijn wensen en eisen. :') Dan maar Windows 8. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:44

Ja dat fancy zwarte torentje vind ik erg gaaf <3

Ik heb zelf twee macbooks, eentje van 2008 en eentje van 2012, beiden draaien nog als een zonnetje :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:46

Als ik ooit teveel geld heb :Y)
Maar ik zou eigenlijk niet weten wat ik ermee zou moeten.. alles draait hier prima op mijn i5 met 4 gig geheugen en mijn 1gig videokaart!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:13

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 09:19

4GB RAM is niet zoveel, volgens mij heb je echt wel meer nodig voor een game pc.. :)

Ik kan een oude game pc van iemand overkopen. Die voldoet aan mijn eisen en ik hoef er niet de volle mep voor te betalen. :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:30

Nee dat klopt idd, maar in principe kun je er gemakkelijk bijsteken. Vooral omdat er al1tb inzit.

Wel super handig dat je dan zo een goede pc gevonden hebt!