Nieuwe auto kopen, maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

welke auto zou jij kiezen?

Poll eindigt op

Kia Picanto
12 (20%)
Mitsubishu Space Star
8 (13%)
VW Up
24 (40%)
Toyota Aygo nieuwe model
15 (25%)

Totaal aantal stemmen: 59

hafjelinger

Re: Nieuwe auto kopen, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:09

Wij hebben zelf de Mitsubishi Space Star thuis :) Een automaatje, dat wel.

Ding bevalt ontzettend goed!! :j Hij loopt best wel zuinig, zo'n 1 op 18, is behoorlijk ruim van binnen en wij vinden hem fijn rijden. Verder ziet hij er ook best leuk uit!

Ik zou als ik jou was gewoon in alle auto's die je leuk vind eens een proefritje maken :)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:20

chazzie schreef:
De 7 jaar garantie van de Kia is wel een voordeel, hoorde alleen dat de auto nogal zou rammelen, is dat echt zo?

Wat bedoel je met rammelen? In de zin van geluid maken? Heb ik in ieder geval absoluut geen last van (net flink stuk snelweg gereden vanaf de dealer naar huis).

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:27

Dan zou ik kijken naar een VW polo 2de hands! Heb je net iets meer auto :) Maar dat is persoonlijk. ;)

Of een Fiat 500 inderdaad! Vind ik ook meer 'auto' dan een vw up bijv.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:29

Ik heb een paar jaar met volle tevredenheid een picanto gereden.
Heerlijk ding om mee op weg te zijn.

Tis dat ik meer laadruimte nodig had en een sterkere motor omdat ik tegenwoordig veel in de bergen zit, maar anders was hij er nooit niet uit gegaan.

Ben echter wel bij de Kia gebleven want het zijn gewoon hele fijne auto's waar ik nog nooit wat aan heb gehad behalve de kosten door gebruik ( dus bijvoorbeeld nieuwe banden of remblokken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:31

Is één slagje groter niet iets? Ik vind zelf de Suzuki Swift een onwijs lekkere auto om in te rijden :)

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:33

Ik ga mee met wat anderen hier zeggen. De Fiat 500 is echt een waanzinnige auto. Een vlot autootje wat heerlijk op de weg ligt. Hoe harder je rijdt, hoe zwaarder het stuur wordt. Ideaal voor bijvoorbeeld inparkeren of het rijden in de stad. Korte draaicirkel en dus makkelijk te hanteren.

Met de auto's die jij als keuze geeft kan ik me niet vinden. Vind ze allemaal niet fijn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:36

Mijn vader heeft een Mitsubishi Spacestar, schakelauto.. Maar man, wat heb ik een haat aan dat ding. Hij rijdt echt verschrikkelijk := Ik stap er ook nooit van mn leven meer in, tenzij iemand anders rijdt. Wat een klein flut ding zeg.. Enige voordeel is dat ie zuinig is, maar verder.. Nee bedankt. De andere auto's heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:46

Ghostattack schreef:
Mijn vader heeft een Mitsubishi Spacestar, schakelauto.. Maar man, wat heb ik een haat aan dat ding. Hij rijdt echt verschrikkelijk := Ik stap er ook nooit van mn leven meer in, tenzij iemand anders rijdt. Wat een klein flut ding zeg.. Enige voordeel is dat ie zuinig is, maar verder.. Nee bedankt. De andere auto's heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen :)

Wow echt?? En wij vinden die auto dus helemaal geweldig.. :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:48

hafjelinger schreef:
Ghostattack schreef:

Wow echt?? En wij vinden die auto dus helemaal geweldig.. :')

1 verschil: handgeschakeld en automaat. Als het hier een automaat was, dan was ik er niet zo enorm negatief over geweest. Maar nu: Om te huilen dat ding! :') Zelfs mijn vader en moeder kunnen er na een jaar nog niet normaal lekker mee rond rijden..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:52

Het is ook wel een beetje wat je referentiekader is natuurlijk. Als ik in m'n moeder d'r BMW X3 rijdt en daarna in m'n fiat 500 stap voelt m'n fiat ook aan als een licht koekblikje. Maar als ik vanuit een Aygo in mijn eigen fiatje stap dan is m'n fiat wel echt een verademing.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:12

Ik zou denk ik voor de UP gaan. Wij hebben zelf verschillende VW's gehad en ik vind het toch wel hele fijne auto's. Om even een idee te geven van wat ik bedoel; Wij hebben nu een splinternagelnieuwe Renault Clio Estate (leaseauto). Mooie auto, zondermeer, maar onlogische bediening van de knoppen. We hebben elektrische ramen, maar daarvan moet je het knopje de hele tijd ingedrukt houden tot het raam helemaal open is. Mijn VW Lupo van 11 jaar oud hoeft dat niet eens, 1 keer goed indrukken en het raam gaat automatisch. Het zijn maar kleine dingetjes, maar in gebruik lopen zowel manlief als ik daar toch wel tegenaan, dat, dat bij bijv. een VW net even beter doordacht is.
En wij zijn echt niet van die pietje precies mensen haha! Maar het is een stukje gebruiksgemak, wat misschien de moeite loont om wel naar te kijken.
De andere merken ben ik verder niet bekend mee, behalve Kia, mijn tante heeft een Rio en die is daar helemaal wijs mee.
Mocht je toch nog wel tweedehands overwegen, kijk dan goed naar de onderhoudsboekjes, of de auto netjes optijd zijn beurten heeft gehad. Het is natuurlijk geen garantie dat je er geen problemen mee krijgt, maar het risico is met een nette onderhouden auto toch minder, naar mijn mening.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:06

chazzie schreef:
Hai Bokkers,

Ik ben bezig mij te oriënteren voor een nieuwe auto, maar de keuze is best moeilijk!

Laatst heb ik met mijn huidige auto Toyota Aygo van 2011) een ongeval gehad, waardoor ik mijn auto in wil gaan ruilen na reparatie (was voornamelijk blikschade).

Ik rijdt per jaar 15000 tot 20000 km (woon-werk-verkeer), vooral op de snelweg.

Nu gaat mijn interesse uit naar de Kia Picanto-Comfortline, Mitsubishi Space Star-Inform, VW Up-Move up en Toyota Aygo-X-play.

Ik ben nu erg benieuwd of jullie misschien ervaring hebben met deze auto's qua wegligging op de snelweg of misschien nog een goed alternatief weten. 2e hands wil ik niet aan beginnen, mijn vorige auto was een jonge 2e hands en heb daar zoveel ellende mee gehad...

Uiteraard ben ik van plan om proefritten te gaan maken, maar dan moet eerst mijn huidige auto terug zijn.

Kia Picanto niet. Die heb ik vorig jaar een week als vervangauto gehad. Eerste half uurtje dacht ik, goh leuke auto! En daarna begonnen er mij steeds meer dingetjes te irriteren. Ik weet nog niet eens meer precies was, maar wel dat ik heel blij was toen ik hem terug mocht inleveren.

Volkswagen nooit. Vreselijke wagens, snel mankementen en ik vind ze te duur voor hun geld. Weinig luxe, en (kwestie van smaak) ik vind ze niet mooi.

Toyota die je noemt ken ik zo eigenlijk niet. Dus ik zou dan voor die Mitsubishi gaan. Daar heb je redelijk veel ruimte in en het is een stabiel merk waar niet zo snel iets aan mankeert.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 22:41

Nogmaals iedereen alvast bedankt voor de reacties, kan hier zeker wel wat mee!

Ik begrijp dat veel mensen weg zijn van de Fiat, de 500 oogt ook zeker leuk, maar ben zelf niet weg van dit merk door het lichte sturen, die valt (sorrie) echt af.

Een jonge 2e hands Polo is zeker een goeie optie.

Toch blijft die Mitsubishi maar rondspoken in mijn hoofd, qua type heb ik wel zoiets van wow, zeker in die prijsklasse en ook omdat ik het liefste nieuw wil rijden.

Dus alle ervaringen met Mitsubishi zijn van harte welkom!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:49

Heb je al eens in een 500 gereden? Wat ik denk dat het echt nog wel mee valt. Je moet alleen oppassen dat de city stearing niet aanstaan (Staat een knopje op je midden console). Dat is namelijk echt verschrikkelijk en buiten dat DOODeng.

Heb je ook aan een 107 gedacht? Zijn ook leuke autootjes. Als je een Up gaat, dan kan je beter naar een Seat Mii of Skoda Citigo kijken. Die zijn goedkoper in onderhoud en precies dezelfde als de Up.

Mitsubishi vind ik geen fijne auto's.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 22:56

Peugeot 107 is idem aan de Aygo die ik nu heb en de Citroen c1, die valt af omdat ze bij een beetje wind wel zenuwachtig gaan worden en graag willen uitbreken.

De 500 heb ik nooit gereden, wel andere nieuwe modellen fiat en vind ze ook als die stand uit staat veel te licht sturen, net wat je zegt, dooodeng, hahaha!

De leenauto die ik nu heb is een Opel corsa ecoflex, en dat is wel echt een hele fijne auto, ligt rustig op de weg, maar je voelt hem wel en makkelijk manoeuvreerbaar (we hebben een heel krap parkeerterrein). Qua wegligging zoek ik een auto die wel een beetje zo aanvoelt.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:14

ik heb 2 jaar geleden een nieuwe auto gekocht en het is een Chevrolet Spark bi-fuel geworden. het enige nadeel aan deze auto is is dat hij niet ontzettend veel power heeft qua snelheid en ff doortrekken als je in de 5 zit.
Voordelen: lekker goedkoop op gas rijden, ruime auto van binnen, hele fijne wegligging op de snelweg, je kan lekker hard over verkeersdrempels :) en vijf deuren.

De aygo vond ik heel eng zwabberen op de snelweg. De Up vond ik het allerleukst maar was een stuk duurder. Ik heb in die tijd ook oa Fiat Panda gereden en was erg prettig verrast door de rijstijl en wegligging.

Uiteindelijk heb ik een vergelijk gemaakt tussen de Up op benzine, de Twingo op diesel (reed ook heel fijn) en de Spark op gas. Bij 24000km waren de Up en de Twingo even duur op jaarbasis en was de Spark 600 euro per jaar goedkoper. Natuurlijk is dit gebaseerd op de fabrieksgegevens maar ik vond het verschil te groot om voor de leuke Up te gaan, die ook in aanschaf enkele duizenden euro's duurder was.

Klein dingetje, Chevrolet gaat weg uit Nederland, op zich niet een heel prettig idee maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat er daardoor ook leuke aanbiedingen te vinden zijn....

Uiteindelijk is mijn eerste voorkeur een auto op gas, het tanken is zo ontzettend leuk :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:23

Zoals hierboven al aangegeven zou ik persoonlijk met het aantal km wat je rijdt voor een slagje groter gaan
en dan idd ook de Suzuki Swift met bv net de kop eraf :j

Super wegligging en rijd echt waanzinnig, rammelt niet en je kunt hem net zo goed overal parkeren
Heb er altijd met veel liefde in gereden
en als ik weer kleiner zou gaan rijden, wordt het zeker weer een swift :j

Beste is om is proefritjes te plannen
en daar dan bv ook de swift is in mee te nemen
na 1 ritje ben je zeker weten om :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:28

Ik heb zelf een Mitsubishi, maar geen Space Star. En ook nog een ouder model, dus helaas kan ik je daarbij niet helpen. Heb je al een proefrit gemaakt in een van deze modellen?

VW Polo heb ik zelf in gereden als lease auto. Hoef ik echt nooit meer. Veel mankementen, en ze hebben toen ook alle Polo's uit de lease teruggenomen bij dat bedrijf wegens teveel problemen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:39

Ik heb een redelijk nieuwe Swift. Heerlijke wagen. Ik rij 80km retour naar m'n werk en dat is echt appeltje eitje in die auto. Hij ligt goed en stevig op de weg en je kan iemand ook nog eens goed inhalen mocht het nodig zijn. Ook is hij lekker zuinig :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:24

Mijn vriend klaagt juist dat mijn Fiat 500 zo veel zwaarder stuurt dan zijn BMW, hij zet ook meestal de city steering aan omdat ie dan lichter stuurt. Hij stuurt normaal zeker niet te licht! Een stuk zwaarder dan mijn oude terreinwagen ook en ook zwaarder dan de toyota aygo waar ik eens in heb gereden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:30

Ik heb een Suzuki Alto uit 2012, gekocht met 18000km op de teller en nog een jaar fabrieksgarantie. Ideaal!
Voor een iets groter model zou ik dan voor de Suzuki Swift gaan denk ik. Goede auto's, motorisch sterk en ze staan er om bekend qua onderhoud aardig robuust te zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:35

Ik vind 'm ook niet te licht sturen. Maargoed, ts heeft al een aantal keren aangegeven geen fiat 500 te willen dus ik denk dat dit niet alleen ligt aan het lichte sturen.

Ik vind de opties polo/swift etc zeker niet verkeerd, maar TS vraagt hier om een auto uit het allerkleinste segment. Dat kan je gewoon niet vergelijken. Mocht je toch 1 stapje groter willen dan zijn er natuurlijk wel weer veel meer opties behalve de swift of de polo.

In het segment aygo/picanto/up vind ik persoonlijk de fiat 500 de fijnste auto. Anders zou ik voor de Up gaan, al vind ik die relatief erg duur. De aygo/citroen C1/peugaut 107 vind ik echt niks. Lawaaiig, weinig vermogen, plastic fantastic all-over, niet nagedacht over de kleine dingen en echt te weinig kofferruimte.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:45

_Nelleke_ schreef:
Ik vind 'm ook niet te licht sturen. Maargoed, ts heeft al een aantal keren aangegeven geen fiat 500 te willen dus ik denk dat dit niet alleen ligt aan het lichte sturen.

Ik vind de opties polo/swift etc zeker niet verkeerd, maar TS vraagt hier om een auto uit het allerkleinste segment. Dat kan je gewoon niet vergelijken. Mocht je toch 1 stapje groter willen dan zijn er natuurlijk wel weer veel meer opties behalve de swift of de polo.

In het segment aygo/picanto/up vind ik persoonlijk de fiat 500 de fijnste auto. Anders zou ik voor de Up gaan, al vind ik die relatief erg duur. De aygo/citroen C1/peugaut 107 vind ik echt niks. Lawaaiig, weinig vermogen, plastic fantastic all-over, niet nagedacht over de kleine dingen en echt te weinig kofferruimte.

Ben het hiermee eens.

Ik moet zelfs eerlijk bekennen dat de 500 zwaarder stuurt als mijn Punto en de Panda die ik een keer meegekregen heb.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:53

Ik heb zelf een wat oudere (2006) Fiat panda.
Heb ook een proefrit gemaakt in de nieuwe Panda.
Wat een tof wagentje. Veel meer power dan de oude door de turbo.
Als ik zou moeten kiezen uit je lijstje wordt het de Aygo of de UP. Heb in geen van beide gereden dus echt kiezen kan ik niet.

Als ik zelf zou moeten kiezen buiten je lijstje om wordt het een nieuwe Panda.
Daarmee kan je op een normale manier met 4 man op pad met nog een hele zooi aan bagage.
De wegenbelasting en het verbuik zijn erg leuk.
Mijn zusje heeft een Chevrolet Spark trouwens, ook een fijn vlot auto'tje. En niet ape-duur als je basic blijft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:17

Fiat Panda = hetzelfde als fiat 500. Hetzelfde chassis e.d. dus inderdaad net zoveel kofferruimte en zitruimte enz.