Ik ben een Orchidee moordenaar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:12

Hmm, arme witte, verdronken...

Hoe lang nu wachten voor ik m weer water geef?

Wel grappig, de paarse orchidee krijgt net zoveel/vaak water, staat in het midden van de kamer welke vrij donker is. We hebben een airco in huis en die blaast precies op die plaats. Je ziet hem waaien in de wind van de airco, die zou het dus veel slechter moeten doen... maar doet het juist erg goed eigenlijk, haha.

Ik kan wel even kijken of ik m ergens anders kan zetten. Nu heeft ie in de ochtend wel zon (als die schijnt...), de rest van de dag niet.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:13

Die van mij krijgen 1 x in de 2 weken een bad. Dan zet ik ze in de waskuip en die vul ik met water tot ze tot hun begin van de nek onder water staan. Dan laten staan tot de wortels weer groen kleuren.

En verder 1 keer per week lichtjes sproeien met plantenspuit.

Verder geef m zonlicht maar geen zon en geen schaduw.
Als de bloemen zijn afgestorven en de takken beginnen ook afknippen op het laagste punt en dan in een rust punt zetten bij mij is t aan de andere kant weinig zonlicht maar wel licht.

Dan komen ze vanzelf weer op en gaan ze naar de voorkant waar zonlicht is

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:14

Ah meer soortgenoten :D

Ik ben altijd dol op orchideeën maar ik ben tegelijkertijd ook een professionele moordenaar. Die dingen zijn bij mij echt op hun laatste rustplaats.

Tot ik in het ziekenhuis op de kamer lag met een bloemiste. Ik kreeg van haar twee schitterende orchideeën met een verzorgplan.

Dat is nu een ruime maand geleden en ze leven nog steeds! :oo

Eens in de 10 dagen de pot waar ze in staat onder water zetten met handwarm water, 10 minuten laten staan en dan uit laten lekken en klaar is kees.
En dat werkt als een trein.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:14

niet in de harde zon zetten, en af en toe een plens water erin en tussendoor laten "uitdrogen".

Zo heeft mijn orchidee van het werk (gekregen bij in diensttreding) het 4 jaar vol gehouden op kantoor.

Quir

Re: Ik ben een Orchidee moordenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:18

4 jaar?! Jeetje, bij mij redden ze het een week of 6 tot 10 maximaal...

Maar zo te horen krijgen ze bij mij echt te veel water, ik verdrink ze gewoon zelf...

Wel mooi dat er een hele hoop orchidee moordenaars zijn, was er heilig van overtuigd dat ik de enige was... bij iedereen staan ze er altijd zo mooi bij!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:19

LiesbethDW schreef:
Mijn orchideeën blijven prachtig, maar ik slaag er wel in om cactussen te vermoorden.

Dat is ook een kunst! _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:22

Net mijn orchideetjes maar weer wat water gegeven, geloof dat het 3 wkn geleden was.
Staan hier in de directe zon.
Hou het maar op spataphylums.. daar zie ik aan wanneer ze dorst hebben en dan kan je ze nog redden.
(maar vind orchideetjes zo mooi..)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:22

Gulpje schreef:
LiesbethDW schreef:
Mijn orchideeën blijven prachtig, maar ik slaag er wel in om cactussen te vermoorden.

Dat is ook een kunst! _/-\o_

Haha xD dat klopt! Ik heb zelfs een keer een vetplantje vermoord :+ echt geen idee, ik dacht dat die dingen niet dood konden. Blijkbaar dus wel.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:28

Hier worden ze ook goed verwaarloost en dan gaat het prima :D 1 x in de week een scheutje water en ze staan in het half donker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:29

1 keer in de week, 3 seconden water geven en sindsdien vermoord ik ze niet meer :D orchideeën moet je eigenlijk gewoon een beetje verwaarlozen :j

Eenvoudige vetplanten heb ik wel vermoord :')

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:31

Ik kan ook niets met die dingen, maar heb de oplossing gevonden:kunst! Ideaal! :D

MamaMiesje

Ik heb gewoon neppe, van IKEA :')

Amaris

Quir schreef:
4 jaar?! Jeetje, bij mij redden ze het een week of 6 tot 10 maximaal...

Maar zo te horen krijgen ze bij mij echt te veel water, ik verdrink ze gewoon zelf...

Wel mooi dat er een hele hoop orchidee moordenaars zijn, was er heilig van overtuigd dat ik de enige was... bij iedereen staan ze er altijd zo mooi bij!

Ja, toevallig heb ik hem gisteren weggegooid. Er moest eigenlijk andere aarde bij enzo, maar ik had geen zin om dat allemaal mee te slepen naar werk.

Als ik de orchidee in de volle zon zette werden de bladeren zo "leerachtig". In de schaduw/gewoon daglicht deed ie het beter.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:33

Sjolvir schreef:
Net mijn orchideetjes maar weer wat water gegeven, geloof dat het 3 wkn geleden was.
Hou het maar op spataphylums.. daar zie ik aan wanneer ze dorst hebben en dan kan je ze nog redden.

Waarop?! Spataphylums?

Ik heb mijn Orchideetjes dus gewoon veel te veel verwend!

Oh Amaris, dat kan wel schelen. Ik had die op de vensterbank staan, dus die had erg veel licht.
Ik ga de witte even verhuizen (als ik een plekje kan vinden), kijken of ie het dan ook wat beter wil doen.

Oh en meteen nog een vraag, ik heb een HELE gave plant... maar geeeeen idee wat voor plant dat is, heeft hele grote bladeren. Zal er zo eens een foto van maken, misschien dat iemand kan helpen wat voor plant dat is?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:35

Ook bij mij gingen de orchideeën allemaal dood. Alleen ben ik twee maanden geleden naar mijn huidige huis verhuisd en de vorige bewoner heeft een orchidee achter gelaten. Dus ik dacht: mooi, die gaat vanzelf dood en dan kan ik mijn eigen plant er wel neer zetten!

Nou...niet dus! Er blijven maar nieuwe knoppen aan komen! Ondertussen heb ik zelfs een tweede orchidee gehad... :')

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:35

1x in de week onderdompelen in lauw regenwater, meestal is ons kraanwater te hard voor orchideeën. Is de orchidee uitgebloeid/lijkt hij dood? Op een donkere plaats zetten en 'verwaarlozen' totdat hij weer gaat groeien, tadaaa twee keer plezier van dezelfde orchidee. Ik hoor zelfs dat sommige mensen ze afknippen, dan in het donker zetten en er weer nieuwe bloemen groeien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:38

Quir schreef:
Sjolvir schreef:

Waarop?! Spataphylums?

Ik heb mijn Orchideetjes dus gewoon veel te veel verwend!

Oh Amaris, dat kan wel schelen. Ik had die op de vensterbank staan, dus die had erg veel licht.
Ik ga de witte even verhuizen (als ik een plekje kan vinden), kijken of ie het dan ook wat beter wil doen.

Oh en meteen nog een vraag, ik heb een HELE gave plant... maar geeeeen idee wat voor plant dat is, heeft hele grote bladeren. Zal er zo eens een foto van maken, misschien dat iemand kan helpen wat voor plant dat is?

Deze TS:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... J4BEPwdMAo

Die gaat heel zielig hangen en suf doen en net als je denkt "OMG I killed the Plant!" en je geeft in wanhoop wat water dan 'doet ie het weer'.

Plant voor beginners zeg maar :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:40

Mijne krijgen 1 keer in de week een bad van een uur. Daarna giet ik het water af. Ze staan bij in de volle zon

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:43

Ohhh, die heb ik!! Hahaha.

Dan denk je inderdaad die gaat dood, je geeft hem water en tada hij doet het weer...!
Die staat aan de andere kant van het dressoir en dat is eigenlijk de plant die hier aan geeft wanneer ze water moeten... Alleen de orchidee gaf ik dus vaker, maar de rest tegelijk als die plant zielig was.

Iemand enig idee wat dit voor plantje is:
Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:46

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:48

Oh wauw! Dank je!!
Al weken naar op zoek, kon er echt niets over vinden.

Dacht in het begin even dat ik deze ook vermoord had (bladeren kregen ineens allemaal bruinige vlekken en 1 blad die af stierf), maar nu heeft ie weer een aantal nieuwe blaadjes en alle bruine vlekken zijn weg. Vind het echt een hele gave plant! :)

Edit:

Op de site:
Citaat:
Verzorging
De alocasia is geen gemakkelijke kamerplant. Ze heeft behoefte aan zeer veel warmte, een hoge luchtvochtigheid en veel water geven. Ze houdt het in de huiskamer daarom meestal maar een paar maanden uit.

En die doet het dan wel weer erg goed bij mij... :')
Terwijl hier juist een hele lage luchtvochtigheid is (vanwege airco) en ook niet erg warm (wederom vanwege airco en vriendje die het liefst op de noordpool woont :D ), staat wel naast de verwarming...

Maar ze leeft al ruim een half jaar... Ook al twee keer een bloem gehad...
Laatst bijgewerkt door Quir op 09-07-14 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:50

Maar als je die wél in leven kan houden ben je volgens deze site toch bést goed bezig +:)+ :))
Citaat:
De alocasia is geen gemakkelijke kamerplant. Ze heeft behoefte aan zeer veel warmte, een hoge luchtvochtigheid en veel water geven. Ze houdt het in de huiskamer daarom meestal maar een paar maanden uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:51

:') het is niet jouw schuld, je hebt gewoon een k*tplant :')

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:53

Op aanraden van een Orcideeen kwekerij.... elke week op een vaste dag een half uurtje in lauw water dompelen en dan uit laten lekken.... Bij mijn schoonmoeder bloeit hij nu al heel lang en ze heeft hem zelfs opnieuw in de bloei gekregen.

Wij hebben pas sinds mei weer twee Orchideen (ik wilde er ook niet meer aan), tot nu toe gaat het goed :D Ik zie dat veel meer mensen dezelfde tip hebben, dus het zal wel werken :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:54

Haha, ik had inderdaad net ge-edit, Rije.
Doe ik toch nog iets goed... :')

Maar een Orchidee.....