Eikenprocessierups, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 16:20

:\
Ik zal es ff mijn lijstje pakken, heb wel een keer opgeschreven watvoor klachten ik had, was heel vaag allemaal, oa ook pijnlijke ogen, gevoelig voor licht, veel jeuk maar zonder uitslag oid maar ook duizeligheid, misselijkheid en ga maar door. Is wel de laatste 2 weken minder geworden alleen het kortademige is gebleven en de laatste paar weken zijn die 'muggen' bulten erbij gekomen.
Maar zijn die rupsen al actief aan het verharen vanaf eind maart/begin april dan?

Als dit gevolg is van die rupsen is dat wel heel bijzonder, huisarts kwam al met oorzaken die echt héél ver verwijderd liggen van 'rups'. :=
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 19-06-14 16:25, in het totaal 2 keer bewerkt

else80

Re: Eikenprocessierups, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:23

Dat verschilt heel erg per jaar, net hoe warm/ koud het is, wat voor winter we hebben gehad etc.
Normaal zijn ze later, meestal zo eind mei, begin juni. Maar dit voorjaar was het natuurlijk wel vroeg al warm, dus het zou misschien kunnen. is er bij jouw gemeente niet iemand die dit monitort? Of de GGD eens vragen?

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:24

Hopelijk doet de gemeente er snel wat aan. Zeker met jonge kinderen. Mijn vader is waarschijnlijk ook ooit eens in contact gekomen met zo'n rups toen hij in de tuin bezig was. Hij kreeg een soort van uitslag in zijn nek met blaasjes. Toen het over ging bleven er witte plekjes (littekens) zichtbaar.

Deliana1993

Re: Eikenprocessierups, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:26

ze verharen ongeveer 3x perjaar, begin lente begin zomer en eind zomer ofzo. Maar kijk even op Wikipedia daar staat echt een goeie uitleg