Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:00

Ik zeil niet ;)

Dit is een inter 540 (plaatje via Google ;) )
Afbeelding

Raineri

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:04

Zal niet zoveel schelen alsnog.. Was meer om de maat van de boot aan te geven. Ik gok op 10, maar denk dat je het zo kunt opvragen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:05

Danique_G schreef:
Friendships!! Ben helemaal fan van die dingen!!
Hebben zelf een nieuwe friendship 22, gaaf dingetje! Sportief en toch van alle gemakken voorzien.

Die zijn inderdaad erg leuk :j Maar er is zo ontzettend veel keus op marktplaats! En nog blijft het lastig om dé perfecte boot te vinden!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:07

Uhm geloof dat wij 60 euro per jaar betalen aan verzekering.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:09

De boot an zich is het probleem niet. Als er 1 komt, wordt het deze ;)
Heb er nu al zin in om m helemaal op te knappen,maar goed, eerst een ligplaats zien te krijgen :j

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:42

sinds vorig jaar ben ik ook een boot eigenaar. Je kent het gezegde vast al wel "koop een boot en werk je dood" dat klopt inderdaad.
Mijn boot is 7 jaar zo goed als niks aan gedaan en moet nu dus opgeknapt worden, als in, schilderen en het achterstallig onderhoud.

Zo zag hij er 7 jaar geleden uit

het is een de ruyterkruiser

Afbeelding

Kosten vallen mee maar hij ligt in het Ganzendiep in een vrij goedkope haven (500€ +55€ lidmaatschap per jaar) rest van de kosten kan ik je nog niet vertellen want dat weet ik nog niet.

wat info over vaarbewijs
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... vaarbewijs

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:49

Elk jaar de antifouling... Bah viez werk. Varen is geweldig maar later hoef ik geen boot. Geloof dat dat wel een duur goedje is. Je bent zo op 50 euro in een potje.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:52

vorig jaar een pot gekocht voor 24€ en elk jaar is niet echt nodig :P

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:56

Hmm tsjaa hangt ook van het merk af de prijs. Maar wij doe het heel trouw. Hiervoor een houten bm'er gehad ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:52

Antifouling?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:59

Zwart laagie aan de onderkant tegen micro organismen aan je boot. Als je hem er in het najaar uit haalt dan zit d'r niet meer op. Als je dat zo laat dan krijg je allemaal vieze slakken aan je boot :r

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:47

Wij hebben zelfreinigende antifouling. Die doen we om het jaar.

Wij hebben gewoon een motorboot om te watersporten. Op dit moment zijn we de motor aan het reviseren

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:53

laatste keer dat die van mij een laagje heeft gekregen was dus 7 jaar geleden en toen is er nog teer op gekomen, na het vaar seizoen gaat hij het water uit en hoop ik dat ik hem kan laten zandstralen en een laag epoxy erop zodat hij daarna weer eens mooi strak in de verf kan

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:56

Wooow barryplopper?? Hoe doe je dat? Die van ons is na 1 seizoen echt door z'n antifouling :oo

Misschien is een botentopic een idee? Ik ben best nieuwsgierig nu en anders ga ik offtopic :o

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:59

nadat hij helemaal opnieuw in de verf is gezet is er 1x mee gevaren en verder heeft hij de rest van die 7 jaar stil gelegen. Het onderschip zal waarschijnlijk één grote bende zijn maar dat gaan we binnenkort mee maken als hij er uit gaat om een koelpijp te vervangen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:03

Oh da's een hele klus als je hem ook nog in de epoxy gaat zetten.
Maar hij ligt nu dus in het water nog? (Of al)

Onze friendship 22 http://instagram.com/p/caT9JyzGM7/

Binnenkort gaan we de startmotor vervangen.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:13

hij ligt nog steeds in het water ja. Ben zelf al een poos bezig om wat meer informatie te vinden over de boot maar dat is nog knap lastig, ik weet dat het bouwjaar ongeveer 1971 is geweest en dat het een "De Ruiter" is maar het exacte type is niet meer bekend al vermoed ik dat het een "Grand Star" is

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:26

Wij hebben een moterboot met kajuit en vanaf het begin alleen masr pech met dat ding! Het begon al toen we hem naar onze thuishaven wilden varen. Dasr zouden we 3 dagen over doen maar onze boot dacht op de ijssel bekijk het maar. We zijn door de vrijwillige brandweer naar ern haven gesleept de volgende dag een vrachtwagen geregeld en een plek waar hij uitgetakelt kon worden. Waren we paar 100 lichter! Uiteindelijk heeft mijn vriend hem gemaakt. Paar maand weer mis met de moter viel steeds uit. Naar de monteur gevaren terugweg ongeveer half uurtje varen lagen weer stil en moesten we weer gesleept worden. Wij hebben toen die winter uit het water gehaald om te schilderen weef paaf 100 euro verder. Vorig jaar weer uit het water gehaald omdat de verf begon te bladeren onder de boot. Vanmiddag de boot gewassen en hop weer stukken verf eraf. Dus dit winter kan hij er weer uit. Het kleed begint te scheuren en bij het raam lekt hij ergens waardoor het hout van de kajuit niet beter word. Zo zeggen wij koop een boot en werk je dood! Maar je kan natuurlijk ook een goeie boot kopen! ;) :o

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:33

was het een houten boot?

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 00:37

Wij hebben twee boten. Een polyester zeilschip met houten opbouw en een houten sloepje. Wij zeggen altijd "Zeilen is als geld overboord kiepen terwijl iemand emmers water in je gezicht gooit" :')
Het houtwerk moet ieder jaar geschuurd en gelakt worden. Het polyester moet inderdaad in de antifouling. Wij doen dat ook elk jaar, maar het maakt wel uit of je boot zout water te zien krijgt. De antifouling gaat langer mee als het niet met zout in contact komt is mijn ervaring. Ook schilderen we de hele romp elke vijf jaar. Beide boten gaan elke winter de kade op en in een loods, het houtwerk lakken gaat erg moeilijk buiten. Dat kost aardig wat, gelukkig mag ons sloepje gratis onder de grote staan.
Ligplaats is in populaire havens idioot veel geld vind ik. Onze zeilboot ligt aan het IJsselmeer. Voor alleen ligplaats en winterstalling betaalt mijn vader zo'n 5000 euro per jaar. Maar goed, dat ding is wel ruim 13 meter lang. De sloep ligt gratis bij ons in de buurt.
En dan heb ik het nog niet over de kosten aan de motoren. In het zeilschip is een keer de hele aandrijving inclusief motor vervangen en al drie keer de schroefas. Ook hebben we de nodige lekkage gehad en is het ding zelfs een keer half gezonken... Bouwjaar is wel 1962, dat helpt ook niet.
Maar goed, mijn vader vindt het klussen geweldig. En het varen op een mooie zomerdag met een fijn briesje, dat is heerlijk!

Ik wens je veel plezier aan je boot!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 06:55

Danique_G schreef:
was het een houten boot?

Nee wij hebben 1 van staal

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:04

We zijn er nu 3 keer mee op vakantie geweest. Maar dit jaar gaan we in een huisje. Ik ben er een beetje flauw van geworden. Ieder jaar hebben wij regen en onweer gehad tijdens onze boot vakantie. En alles werd vies en nat. Elk jaar is er wel wat. Zo zondags varen vind ik wel fijn. Vooral met het weer van afgelopen weekend.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:08

Danique_G schreef:
Wooow barryplopper?? Hoe doe je dat? Die van ons is na 1 seizoen echt door z'n antifouling :oo

Misschien is een botentopic een idee? Ik ben best nieuwsgierig nu en anders ga ik offtopic :o

Bij ons houd het ook wel op na 1 jaar. Dan bladert het er al af. terwijl mijn schoonouders laten de boot er ook 5 jaar inliggen en er is niks mee.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 07:11

Ik vind het heerlijk op het water . Lekker relaxed en veen haast.

En het schilderen van een stalen boot kan lastig zijn, en is afhankelijk van een boel dingen, het weer de verf de plamuur en hoe lang je het laat drogen tussen door

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 08:18

Danique_G schreef:

Een botentopic lijkt me leuk!
Ik heb vorig jaar een zeiltopic geopend, maar daar kreeg ik weinig reacties.