Offerte en factuur kloppen niet bij aanbieding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:18

Dat jij die offerte niet goed hebt gelezen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:19

Maar de faktuur is toch in overeenstemming met de offerte die je heb getekend dus je kan niet miepen dat er iets niet goed is
Had je op voorhand voordat je tekende maar goed de offerte moeten lezen en als je het er dan niet mee eens bent dan niet tekenen

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:19

butengeweun schreef:
offerte is bindend, heb wel eens gehad prijs opgevraagd en toegestemd per mail. Kwam bij afrekening (erkend bedrijf) de BTW a 21 % er nog even bij. Toen ben ik ook niet akkoord gegaan en heb de BTW niet betaald. Had een prijs afgesproken en als concument mag je ervan uitgaan dat een prijsaanbod inc. btw is tenzij anders vermeld.

Dit is niet helemaal waar.
Offerte is bindend als er ook een datum op staat waarop de werkzaamheden uitgevoerd worden.
Vind ik erg krom maar helaas zijn wij hier zelf al tegen aan gelopen. Als er geen definitieve datum op de ondertekende offerte staat heb je als bedrijf juridisch geen poot om op te staan. (Ook werkzaamheden worden uitgevoerd in juni is niet voldoende).
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 05-06-14 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:20

in de offerte staat de prijs, die heb je getekend ( en neem aan gelezen voor het tekenen) dus lijkt me een dom probleem voor jezelf :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:22

pattypaard, daar kan ik me geen voorstelling bij maken! Bij het uitbrengen van een offerte heb je geen idee of deze opdracht wordt. Dan valt een ingeplande uitvoeringsdatum vermelden toch niet mee??

butengeweun

Re: Offerte en factuur kloppen niet bij aanbieding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:23

er staat vaak op een offerte/prijsopgave dat deze geldig is tot zoveel dagen/maanden na dagtekening. Geef ik in deze termijn opdracht dan is het voor die prijs.

Zo heeft het altijd gewerkt op mijn werk en zo handel ik als particulier ook.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:34

Kentaro schreef:
pattypaard, daar kan ik me geen voorstelling bij maken! Bij het uitbrengen van een offerte heb je geen idee of deze opdracht wordt. Dan valt een ingeplande uitvoeringsdatum vermelden toch niet mee??

Het klopt inderdaad dat je bij het maken van de offerte niet weet of je wel/niet een opdracht hebt. Als de offerte akkoord is wordt deze als opdrachtbevestiging gezien.
Hierop zou dan ook een uitvoerdatum gezet moeten worden voor juridisch gezien dichtheid te krijgen.
Of er zou een ander document bijgevoegd (en ondertekend) moeten worden hier voor.

Situatie;
Wij geven een offerte/opdrachtbevestiging uit voor een verhuizing en deze wordt ondertekend. Bij de datum wordt gezet nader te bepalen want de klant is afhankelijk van de verkoop van het huis voor de verhuizing.
Na 3 maanden horen we nog niets en blijkt de klant niet meer te gaan verhuizen maar in de woning te blijven wonen.
Gevoelsmatig zeg ik dan dat ze iig annuleringskosten horen te betalen. Als de klant hier niet mee akkoord gaat en wij naar een incassobureau gaan en een (recht)zaak willen opzetten zal de klant er onder uit komen omdat er geen uitvoerdatum vastgelegd is.

Had de klant op de opdrachtbevestiging 4 juni gezet en de verhuizing annuleert moet deze de annuleringskosten wel voldoen.

Ik vind akkoord = akkoord maar de mazen in de wet.. ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:48

Je hebt absoluut gelijk dat ik ook vind dat afspraak is afspraak en dat die mensen op z'n minst hadden kunnen bellen (mailen) dat de verhuizing niet door ging!
Maar juridisch snap ik het ook wel weer. Als de datum 4 juni erin gestaan had, hadden jullie er voor die dag rekening mee gehouden in de planning en daardoor eventuele andere afspraken voor die dag afgehouden.
Nu de datum open was, was er niets ingepland en dus geen onkosten gemaakt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:53

belle_boef schreef:
Als het te mooi is on waar te zijn is het dat vaak ook.

Dat saat bij dit voorbeeld nergens op.
Het was niet "te mooi om waar te zijn", die prijs geldt gewoon voor een bepaalde oppervlakte en de klant heeft voor een grotere oppervlakte (en wat andere dingen extra) getekend. Kwestie van vragen om de aanbieding, komt de prijs niet overeen met wat je denkt, dan vraag je daar naar. Vóór je tekent uiteraard. Zoveel mensen tekenen blind maar van alles, zonder goed te lezen. Sukkels. En dan achteraf lopen mekkeren.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:56

Jij snapt um Kentaro ;)
We stonden even mooi te kijken dat het zo is en juridisch snap ik het ook wel maar ben het er gevoelsmatig niet helemaal mee eens haha. Maar dat maakt niet uit, we hebben er van geleerd en houden er nu rekening mee.

(Om terug te komen op misleiding, de klant misleid het bedrijf in deze dat het bedrijf denkt een uit te voeren opdracht te hebben :P )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:08

Dat komt uiteraard ook voor en is ook verkeerd. Net als mensen die iets bestellen, het gebruiken en dan weer terugsturen in de zichttermijn. Dat is gewoon verwerpelijk.

Maar het streven van klant en bedrijf moet wat mij betreft zijn om gewoon heldere afspraken te hebben, waarbij je allebei weet wat er verwacht wordt, ipv via slinkse trucjes iets voor elkaar te krijgen dat de ander niet doorheeft.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:12

Pattypaard schreef:
Meteen bij de offerte van 190,- over de aanbiedingsprijs van 100,- beginnen als uit de offerte niet duidelijk is waar de meerprijs van 90,- vandaan komt.
Lijkt me vrij logisch dat je iets wat je niet begrijpt niet tekent en niet na ondertekening (en uitvoering) achteraf over de prijs begint :)

precies dat. Mensen tekenen al snel, terwijl er altijd kleine lettertjes zijn om rekening mee te houden.
daarnaast zijn veel van dergelijke bedrijven aangesloten bij een overkoepelend orgaan, dus mochten zij zich niet aan de afspraken houden, kan je het altijd daarbij navragen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:20

Ik denk dat het in dit geval zelfs niet eens om kleine lettertjes gaat. Althans ik ga er niet vanuit dat er op de offerte staat: totaalprijs €100 in het groot, en er onder in het klein "er komt wel nog een meerkost van 90 euro bij omdat deze offerte een beetje anders is". Lijkt mij dat je gewoon klaar en duidelijk 190 ziet staan, en dan ook gewoon kan vragen waarom. Waarop het antwoord dan gewoon zal zijn dat de aanbieding maar voor een specifieke situatie geldt en jij net iets anders hebt.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:22

Wat geven mensen aan dan als reden TS dat ze er dan niet mee eens zijn? Dat ze de offerte niet goed hebben gelezen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:25

Dat zal echt wel niet :+ Dan geven ze hun eigen 'fout' toe.... Het zal wel zijn dat het bedrag op de factuur niet overeenkomt met het bedrag van de aanbieding.... :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 15:42

Als mensen bellen achteraf is het: maar dat kostte toch 100 euro?
"Ja mevrouw, dat klopt. De aanbieding is een basisprijs, aangezien u voor rode voegen en 1m2 extra heeft gekozen, is er een meerprijs"

Ja! Dat is me niet verteld!

"Het spijt me dat dat niet verteld is mevrouw, maar u heeft een offerte gekregen waarop 190 euro staat, die heeft u ondertekend, en vervolgens heeft u ook 190 euro af gerekend"

Ja, maar dat kan ik toch niet weten wat er allemaal in de kleine lettertjes staat? Dit is gewoon oplichting! Ik ga naar kassa schrijven!

Ik vind dit soort gesprekken altijd wel lastig hoor.... Je wilt de klanten zoveel mogelijk tegemoet komen, maar hierin ligt de fout imo niet bij het bedrijf.
Ja ok, wellicht had de verkoper de afnemer er beter op kunnen wijzen dat er een meerprijs is, maar aan de andere kant, het blijkt toch duidelijk uit de offerte en factuur.
Misschien toch wat harder worden

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:47

Tuurlijk zijn dat soort gesprekken niet fijn, maar mijn ervaring hier is dat het 99% de mensen zijn die het minst in hun gelijk staan die zo onredelijk doen.... (ze balen er dan in hun achterhoofd van dat ze zo 'dom' gedaan hebben, en moeten dat toch op iemand proberen af te reageren)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 16:02

Van de andere kant - het kan je ook aanzetten om duidelijker te communiceren wat je biedt. Als het vaker voorkomt dan kun je er dus vanuit gaan dat het dus niet duidelijk genoeg is. En of 'harder' worden de juiste weg is... het levert je vermoedelijk geen bonuspunten op (maar eerder slechte reviews), en het kost veel tijd en energie. Over het algemeen is het voorkomen van de misverstanden een stuk efficienter dan ze daarna op brute kracht met incassobureau's en dergelijke uit te vechten. Soms is het onvermijdelijk, maar het kan geen kwaad om eens goed te kijken waarom klanten andere verwachtingen hebben.