Effectief sparen met klein inkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 11:12

dorientjuh schreef:
Kun je dan niet op Marktplaats of zo kijken voor een energiezuinigere koelkast? En soms kun je ook dergelijke apparaten gratis afhalen.

Als ik volgende maand weer zoveel kan sparen dan gaat er inderdaad linea recta een betere koelkast komen :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:15

Zo zie je maar dat zelfs een balkon kan om wat te verbouwen creatief met de ruimte die je heb. ;) :D

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:15

Ik ben student en ben op facebook lid van een weggeefhoek. Daar word van alles gratis aan geboden, van kleding en eten tot koelkasten en bedden.

Daarvandaan heb ik de helft van mijn meubilair voor mijn kamer vandaan waaronder een 1,5/2 persoons bes met matras. Beide mijn kasten heb ik ook geen ratis van kennissen gekregen. En dan maak ik veel klein spul zelf (kastje, houten op berg bakjes). Eerlijkgeid gebied mij te zeggen dat ik op een kunstopleiding zit en dat daar een groot gedeelte van het matriaal word "vergoed".

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:16

heb je alle belastingvoordeeltjes die er zijn al eens uitgezocht.

inderdaad investeren in een energiezuinige diepvries kan heel veel geld opleveren. dan kan je een voorraad aanbiedingen bewaren. handig!

vind je het niet zonde om de energiemaatschappij rente van jouw geld te laten trekken?

ik denk dat je goed bezig bent, en de tips die hier worden gegeven zijn zeker bruikbaar.

sterkte met je laatste loodjes, en succes met de bevalling.
toen ik krap zat heb ik thuis werk gedaan en ben ik een tijdje gastouder geweest (voor alle regels werden ingevoerd) dat leverde ook best een leuk zakcentje op.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:20

Inspirerend, dat gespaar van iedereen! :D Ik ben een studente van 17, en wil volgend jaar als ik van studie ben geswitcht op kamers in Amsterdam. Amsterdam is niet goedkoop, maar voor €400,- heb je een fatsoenlijke kamer inclusief. Mijn inkomsten komen nu van de Appie, een klein gedeelte van de stufi ( de rest sluis ik door naar mn ouders die mn studie betalen ) en ik wil van de zomer gaan werken bij Pepperminds, dus abonnementen aansmeren op straat :+ Ik volg even om bespaartips mee te pikken :D

Grapjasjes12

Re: Effectief sparen met klein inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 11:22

Ik heb binnenkort een afspraak met een belastingadviseur van de gemeente! Want, ik moet toegeven dat ik een enorme drol ben wat dat betreft :')

Hier zijn we ook fan van de weeggeefhoek op FB :D Ik heb er bijna nieuw laminaat gescoord, 40m2, dat gaan we morgen ophalen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:33

Zo te horen zijn jullie al op de goede weg! Misschien nog een tip ik ben zelf ook zwanger en met mijn zwangerschapaverklaring heb ik tijdelijk mijn sportschool abbo stil kunnen zetten. Scheelt voor nu wat geld omdat ik toch niet ga sporten en mijn abbo loopt hierna een aantal maanden door maar dan maak ik er wel weer gebruik van.

Luiers van de kruidvat zijn perfect en vaak heel erg in de aanbieding. Voor de rest zou ik ook niet voor de dure zwitzal gaan maar bijv neutral of nutralis van de kruidvat zitten geen parfums en andere zooi in wat toch niet fijn is voor de kleine.

Een goede koelkast en vriezer zou voor mij wel een pre zijn omdat dit energie vreters zijn! De grotere is handig ivm inslaan van aanbiedingen.

Voor de kleine kan je zelf fruithapjes maken en dit is ijsklontjes zakjes voor in de vriezer bewaren, goedkoop je kan veel kwijt en je kan ze per stuk openen zonder veel te moeten ontdooien!

Let ook op met wassen vaak zijn in de avond en weekend de tarieven lager. Ik zelf heb aardig voorraad hyrofiele luiers enz omdat de kleine toch erg veel was gaat veroorzaken en het zonde is halve wasjes te moeten draaien omdat je niks meer in de kast hebt.

succes met alle besparingen je bent goed opweg!

Oh ja en let op niet alle aanbiedingen en groot verpakkingen zijn ook daadwerkelijk aanbiedingen! Dit geld zeker voor de baby dingen. Zorg dat je van te voren weet wat het normaal kost ze willen nog wel eens van de normale prijs de aanbidingsprijs maken en dan de normale prijs die er voorstaat om hoog schroeven .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 14:19

Ik heb nagedacht over het tijdelijk stopzetten van mijn sportschool abo. Als test heb ik 2 weken niet gesport en ik kreeg in die twee weken tijd ineens zwangerschapskwaaltjes. Heupen, rug, benen, alles deed zeer. Zodra ik weer ging sporten verdween dat. Aangezien ik een fysiek beroep heb vind ik voor nu de sportschool nog een goede investering. Zodra het echt allemaal niet meer gaat zal ik het uiteraard stop zetten :)

Ik ben van plan om ons meisje via de Rapley methode te leren eten (dus eigenlijk gewoon van je eigen bord mee laten eten) en daarvoor/naast borstvoeding. Dan moet dat wel allemaal lukken natuurlijk :+ Nog goede tips wb flesvoeding, als ik dat eventueel moet gaan geven? Ik ben daar nog helemaal niet in thuis!

Ja, is dat echt zo dat het 's avonds goedkoper is? Moest je daar niet een speciaal iets voor in je meterkast hebben? Ik zal er eens wat meer over opzoeken, ik was nu voornamelijk overdag omdat ik m'n buren 's avonds niet tot last wil zijn.

Kwa aanbiedingen heb ik 1 regel: Is het C-merk alsnog goedkoper, de aanbieding laten staan. Is het op de markt of elders goedkoper? Aanbieding laten staan. Ik ben echt een bloedhond wdb _O-

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:22

Flesvoeding moet je niet op besparen maar kijken waar je kindje tegen kan en waar ze het goed op doet. De ene kan wel tegen kruidvat of Etos merk en de andere alleen tegen nutrilon maar dit is echt per kindje verschillend.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 14:29

Zo'n vermoeden had ik al :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:30

In België kan je dat aanvragen, dat je vanaf 21.00 uur en in het weekend gunsttarieven hebt, waardoor wasmachines etc een stuk goedkoper draaien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:08

Bij een goedkoop elektriciteitstarief heb je 2 stroommeters in je meterkast. Bij 1 meter kan dat niet. Aanpassen kost ook geld en de nieuwe smartmeter die je dan hoogst waarschijnlijk krijgt lust ook een hap(je) stroom. Dat kost je met de kleiner wordende tarief verschillen tussen dag en nacht stroom je besparing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:29

Wij hebben dubbeltarief, en dan kost de stroom extra wat je 's avonds bespaart.
Wanneer het nachttarief in gaat verschilt per regio en ligt tussen 21:00 en 23:00 in.
N-Brabant en Limburg is 21:00 uur en de rest van het land 23:00 uur.
(tot 7:00 's ochtends).

Het was voor ons voordeliger toen wij beide nog werkten (en overdag veel weg waren) maar toen ik eenmaal kinderen had, was het niet meer goedkoper.
Maar dan nog scheelde het maar max 20E per maand en je moet altijd op de klok kijken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:54

Nu in de zomer geen kachel aanzetten en anders lekker kaarsjes <3

De islamitische slager is vaak goedkoop qua vleeswaren.

De weggeefhoeken zijn ideaal qua spullen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:58

Jeetje goed bezig hoor _/-\o_
Ik heb eigenlijk geen tips, maar ik heb ook een klein inkomen en ik wil
ook meer sparen dus ik ga meelezen :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:27

Ik koop inderdaad al ons vlees bij de islamitische slager :j

Ik heb even gezocht naar de dubbele meter en ik denk dat het geen optie is voor ons. Wel jammer, aangezien wij voornamelijk 's avonds leven, maar ik lees vrij veel dat het ook dan niet echt veel verschil maakt :)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:30

Hoe vaak eet je vlees, dat is op opzich maar 2x oer week 'nodig'

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:33

Voor mijn man kan ik daar niet mee aankomen en ben er ook huiveriger voor nu ik zwanger ben. Ik ben wel enorm fan van veganistisch eten (vooral tempeh :9 ) en het staat dan ook vaak genoeg op het menu, met soms dan een half stukje vlees of kaas voor manlief. Mijn eigen portie vlees heb ik ook kleiner gemaakt, zo'n 50-75gr per keer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:39

Soja is geen voedsel (en al helemaal niet geschikt voor baby's/jonge kinderen). Het bindt zich in elk geval dusdanig makkelijk aan mineralen die ook in je eten zitten dat je lichaam ze niet meer kan opnemen. Zeker geen goede keuze als je zwanger bent en extra nodig hebt om baby te bouwen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:42

Haha, ik zit het net te eten _O- Ik moet 10 juni weer bloed laten prikken, maar vorige keer zat alles aan de hoge waarden of zelfs te hoog, dus zo'n ramp zal het niet zijn :')
Maar ik zal er wat beter op letten :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:56

phormicola schreef:
dorientjuh schreef:
Kun je dan niet op Marktplaats of zo kijken voor een energiezuinigere koelkast? En soms kun je ook dergelijke apparaten gratis afhalen.

Als ik volgende maand weer zoveel kan sparen dan gaat er inderdaad linea recta een betere koelkast komen :Y)

Maar als je huidige koelkast nog niet kapot is zou ik juist rustig eens rondkijken op marktplaats, weggeefhoek / ruilhoek etc en niet van je spaarpotje direct een andere aanschaffen. Want hoeveel zou een energiezuinige koelkast op jaarbasis besparen? Een kleine diepvries erbij lijkt me dan wenselijker? En spaargeld lijkt me beter om te reserveren voor de dringende onverwachte kosten die vaak op de meest ongelegen momenten op je pad komen (kapotte wasmachine, eigen risico in de zorg, fiets gekat).
Als je dat al doet dan heb ik niets gezegd hoor! :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:02

Het probleem is alleen dat ik geen ruimte heb voor een aparte vriezer, anders had ik dat zeker gedaan :j Het gaat me ook niet echt om wat het me bespaard kwa energie, meer omdat ik dan meer kan inslaan :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:25

Een apparaat wat op stand-by staat, bijvoorbeeld een tv verbruikt nog steeds stroom. Haal het apparaat wanneer het een langere tijd niet gebruikt gaat worden (s'nachts) van de stand-by af en zet hem gewoon helemaal uit.
http://www.nuon.nl/energie-besparen/art ... uik-tv.jsp

Adapters die je niet op je apparaten aangesloten hebt verbruiken ook stroom. Uit het stopcontact halen dus.
Besparing is ongeveer 10 Euro per jaar (per adapter) en het is een kleine moeite om hem er even uit te trekken wanneer je ze niet nodig hebt.

Tip van een cv monteur. Als je je was machine vlakbij je CV ketel hebt staan is het rendabel om je machine te voeden met warm water direct uit de cv ketel. Gas is goedkoper dan stroom. Je wasmachine gebruikt veel stroom om het water tot een bepaalde temperatuur te verwarmen.
Staat je machine ver van de CV ketel (een verdieping lager) is het niet rendabel. Omdat de machine niet heel erg veel water gebruikt en je cv toch aanslaat...

Gebruik de spoel stop op het toilet als je alleen een kleine boodschap hebt gedaan. Dit bespaard een berg water op jaarbasis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:32

Adapters verbruiken geen 10E per jaar.
Een adapter verbruikt minder dan 1 watt per uur, en is eigenlijk verwaarloosbaar.

Hier hebben we ooit een een meter er tussen gehangen en toen waren de kosten < 1 kw/h per maand.
Dat kwam op 25 cent per maand aan kosten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:37

Adapters loop ik inderdaad na als een gestapo officier :') Stand-by wordt ook niet gebruikt, ik heb dit allemaal van huis uit meegekregen. Helaas is manlief Amerikaan en echt een verschrikking :+ Dat is zeker een cultuurverschil waar we normaal gesproken niet snel bij stil staan, maar Amerikanen hebben geen kaas gegeten van energiebesparing. Ik moet constant achter z'n reet aanlopen om de lichten uit te doen, zeker weten dat de computer en kachel uit zijn, adapters uit het stopcontact, etc. Ik word hier nog steeds elke keer boos om, maar niets maakt me bozer dan wanneer hij de gaskachel aanzet en daarbij het raam open lekker wijd opengooit :wow: Want 'de combinatie van warmte en frisse lucht is zo lekker'. Door het lint ga ik dan :+
Binnenkort ga ik wdb eens goed met hem in gesprek, want ik voel me op dat vlak niet serieus genomen en alsof ik elke keer het gevecht aan moet gaan. Ik weet dat hij het niet expres doet, hij snapt het hele concept gewoon ECHT niet.

Wij hebben alleen een geiser in de keuken, is dat goedkoop of juist duur?