dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: dit gebeurt er dus als je te koud wast met vloeibaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:14

Hoe doe je dat dan? Gaat dan niet al je was meuren?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:17

Ik doe elke handoekenwas op 90 graden met flink wat azijn.
Voor de rest was ik veel op 30 graden en daaarbij ook regelmatig azijn als voorwas.
Ik heb wel hard water (waterkoker moet eens op het kwartaal zeker ontkalkt worden als niet vaker)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:19

Hier inderdaad ook elke maand een kookwas met azijn. Bij de donkere was en sportkleding gaat sowieso azijn omdat ik het anders muf vind ruiken. Witte was nooit problemen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:19

Maar stinkt je was dan niet naar azijn? Doe je bij die handdoeken ook wasmiddel nog? En het azijn in het wasbakje met voorwas?
En is dat azijn om te eten of schoonmaakazijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:20

Ik draai standaard één keer per maand een 90 graden programma, zonder was maar met een halve fles ontvetter een flinke schep soda en een halve fles azijn, laat ook altijd de deur op een kier staan als hij niet in gebruik is. Zo voorkom je vetluis waar dus de grijze puntjes op je witte was en de muffe geur vandaan komen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:24

Mijn was stinkt niet naar azijn.
Ik gebruik het als voorspoelmiddel en ik gebruik gewoon die flessen van ce supermarkt. Gewoon die goedkoopste, geen idee welke dat is (ik gebruik geen azijn in mijn eten)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:40

Een zeepfabrikant kan beter zijn schoonmaakprodukten in een waspoeder kwijt, dan in vloeibaar wasmiddel.
En daarom kan je beter poeder gebruiken.

Als je met poeder wast en er blijven strepen achter op je kleding heb je teveel poeder in je wasmachine gestopt, en vaak is de wasmachine ook te vol beladen. Waardoor je zeepresten en vuil achter blijft houden. ( zoals een oude bedrijfsleider bij ons zei: je spoelt je kleding, je wast niet!)

Je kan heel goed als wasverzachter ( en om de laatste zeepresten te verwijderen) schoonmaakazijn gebruiken. Ruikt naar azijn als je het in je bakje stopt, maar als je was gewassen is, merk je daar niets van.
Fles kost € 0.49, wat aanzienlijk scheelt met een fles wasverzachter.
Daarbij lost schoonmaakazijn zeep op. Waardoor je geen vieze geurtjes hebt, maar ook minder last hebt van het verschijnsel op de foto.

Wat je soms kan doen als je wast op 60graden, is een wasmachine aansluiten op een boiler of op de heetwaterkraan. Scheelt je lange opwarmtijd. Dus ook minder elektra.
Waterkoker of gieter vullen met heet water en een aantal keren erbij gooien via je zeepbakje ( wordt die ook goed schoon gespoelt) werkt ook om je programma te verkorten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:50

ikkeniet schreef:
Een zeepfabrikant kan beter zijn schoonmaakprodukten in een waspoeder kwijt, dan in vloeibaar wasmiddel.
En daarom kan je beter poeder gebruiken.

Als je met poeder wast en er blijven strepen achter op je kleding heb je teveel poeder in je wasmachine gestopt, en vaak is de wasmachine ook te vol beladen. Waardoor je zeepresten en vuil achter blijft houden. ( zoals een oude bedrijfsleider bij ons zei: je spoelt je kleding, je wast niet!)

Je kan heel goed als wasverzachter ( en om de laatste zeepresten te verwijderen) schoonmaakazijn gebruiken. Ruikt naar azijn als je het in je bakje stopt, maar als je was gewassen is, merk je daar niets van.
Fles kost € 0.49, wat aanzienlijk scheelt met een fles wasverzachter.
Daarbij lost schoonmaakazijn zeep op. Waardoor je geen vieze geurtjes hebt, maar ook minder last hebt van het verschijnsel op de foto.

Wat je soms kan doen als je wast op 60graden, is een wasmachine aansluiten op een boiler of op de heetwaterkraan. Scheelt je lange opwarmtijd. Dus ook minder elektra.
Waterkoker of gieter vullen met heet water en een aantal keren erbij gooien via je zeepbakje ( wordt die ook goed schoon gespoelt) werkt ook om je programma te verkorten.

dat wist ik dus ook niet maar kan dat gewoon zo maar dan?? gewoon je wasbakje openen tijdens t draaien? :o

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:56

Ik was eigenlijk alles altijd op 40 graden. Wordt er allemaal mooi schoon van hoor. Eens in de maand ongeveer laat ik een lege trommel of met een paar habddoeken erin draaien met wat schoonmaakazijn erbij.

Ik hoor vaker dat poeder beter is dan vloeibaar, volgende keer dan maar eens poeder halen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:59

Ik was ook regelmatig op 60 graden en elke maand doe ik een wasbeurt(zonder was erin) met soda op 90 graden en daarna eentje met 90 graden met schoonmaakazijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:02

Ik gebruik per wasbeurt een scheut azijn als 'wasverzachter'.
Werkt prima, je ruikt het niet, en eventuele zeepresten worden meegenomen.

Trouwens, de meeste mensen gebruiken sowieso teveel wasmiddel.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:07

Inderdaad scheutje azijn bij de was. En ik doe eens in de maand kookwas met soda. :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:10

ik was iedere week handdoeken op 90 met azijn. de rest 30/40

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:11

Ik ken het probleem van TS, maar dat is de "schuld" van Miele zelf.
De aangetaste gedeelte komt omdat deze van aluminium zijn gemaakt.
Dit gaat oxideren en dan valt het op den duur uit elkaar.

Vloeibaar wasmiddel (welke het goed doen op lage temperaturen) zijn wat agressiever dan de standaard poeder wasmiddel, dit tast dus het aluminium sneller aan.
Ook het gebruik van soda/zuiveringszout gaat slecht samen met aluminium, en veel mensen gebruiken dit regelmatig om de wasmachine te ontkalken/te reinigen.

Ik heb nu een simpele wasmachine van Electrolux, was ca 2à3 x per dag op lage temperatuur, en ca 2à3 x per week heet.
Gewoon met vloeibaar wasmiddel (wat ik ook deed bij mijn Miele), maar deze heeft geen aluminium onderdelen en ik heb helemaal geen problemen meer.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:25

ik vind het best schrikbarend dat een wasmachine gewoon "uit elkaar valt" door het oxideren.
dat er veel aluminium in zit wist ik niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:28

Brainless: hoe ontdek je of je wasmachine aluminium onderdelen heeft? :) Is het met schoonmaakazijn ook erg?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:34

Ik was iedere was met antikalk poeder erbij. Ik weet namelijk dat er veel kalk in het water zit hier. (Als ik een glas water uit de kraan haal, is het eerst wit)

Ik heb antikalk poeder van een onbekend merk, een paar euro bij de Dirk.

En regelmatig een kookwasje. :) hopelijk gaat mijn machine nog even mee! :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:41

Ik ben sinds een tijdje ook weer overgestapt naar poeder. Alleen al omdat het zo veel goedkoper is dan die bolletjes. Er wordt hier sowieso 1 keer per week gewassen op 95 graden, werkkleding en ondergoed op 60 graden en de rest gaat gewoon volgens wasvoorschrift. En 1 keer in de twee maand doe ik een fles schoonmaakazijn in het zeepbakje en laat de trommel leeg draaien op 95 graden. In de 5 jaar dat we onze wasmachine hebben, hebben we er gelukkig nog nooit problemen mee gehad.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 00:59

ikkeniet schreef:

In theorie zal dat best opgaan, in de praktijk is mijn ervaring heel anders.

Ook bij 'halve wasjes' houd ik strepen (helemaal als ik mijn kleding binnenstebuiten was) en te veel poeder gebruiken... Zou niet weten waarom, ik ben zo zuunig als de pest. Maar blijkbaar doe ik dan toch wat verkeerd. :-)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 01:14

Ik was alleen op 40 graden (of minder), was altijd met vloeibaar wasmiddel, draai hem nooit op 90 graden en toch is mijn Miele al 13 jaar oud. Mijn vorige Miele heb ik na 15 jaar weggegeven (overcompleet) en die heeft het ook nog jaren daarna gedaan. :D

Ik was alles in mijn machine: ook dekjes, peesbeschermers, zweetdekens etc. Het enige wat ik daarna doe is een kort spoelprogramma.
Overigens waste ik vroeger alle Anky pads met poeder (niet teveel) en had ik altijd witte naden en met vloeibaar wasmiddel nooit meer gehad.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 05:10

Onze wasmachine was bij de slangen enzo met een laagje vloeibaar zeep aangezet. Omdat er teveel vloeibaar wasmiddel gebruikt was. (Ik gebruikte de hoeveelheid die ze aanraden bij de wasmiddelen) in dat laagje zeep was schimmel gaan groeien. Lekker verhaal,I know.

In ieder geval kreeg ik de volgende tips. Was een paar x met een vaatwas tablet op 90 graden (om de boel de ontvetten). Gebruik meerdere keren per maand het warmste programma. Gebruik maar de helft van wat ze voorschrijven aan wasmiddel en dan idd poeder. Wasverzachter is ook niet goed voor je machine.

Ik heb op deze manier mijn wasmachine kunnen redden. Een aeg en hij was destijds 7 of 8 jaar oud. Nu doet hij het weer perfect.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 06:44

Mijn wasmachine is 7 jaar geworden en die gebruikte ik elke dag minstens twee a drie keer 9veel was hahaha0 op 40 graden met vloeibare ariel.
Nooit geen problemen gehad en hij had het nog wel een paar jaar gedan als ik er niet per ongeluk (wist het niet) iets in had gegooid (zat tussen de was en had het niet gezien) waardoor er een gat in kwam.
We hebben nu ook een nieuwe en die draai ik ook op 40 graden met vloeibare ariel

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:09

Aluminium,.........lekker verhaal van Miele. Geen idee of wij zo'n machine met alu hebben of niet.
Hij wast super!

En ook hier af en toe azijn er in. Ook om stink (sport) kleding even goed de geurtjes eruit te wassen.

Verder gebruik ik heel erg weinig poeder/wasmiddel. Lekker cheap :D

Tevens..........als we toch bezig zijn..........ik breek de vaatwasblokjes altijd door de midden. Want ik vaatwasblokje is ook veel te veel voor 1 machine. Ik hou geen vieze resten over van die blokjes, en alles is goed schoon. Die blokjes van Lidl komen als beste uit de test en breek je makkelijk door midden. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:23

Ik doe keuken-, vaatdoeken en handdoeken die ik voor mn paard gebruik altijd in een aparte wasmand. Wanneer deze vol is (een volle trommel) was ik het op 95 graden met poeder. Blijft de machine ook mooi schoon van.

In poeder zit desinfectiemiddel, iets wat in vloeibaar niet zit, dit is technisch niet mogelijk. Daarnaast gaan sommige bacterieën pas dood vanaf 70 graden. Daarom is het het meest hygiënisch wanneer je ondergoed, handdoeken en beddengoed een keer heet wast, óf strijk het na het wassen.

Wanneer je altijd met vloeibaar en op lage temperaturen wast krijg je 'vetluis' in je was.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetluis

Enkel iets van wol was ik met vloeibaar op 30 graden.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 11-04-14 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:24

Handige tips hierboven.
Dimple : inderdaad,ik had vaak dat er nog stukjes van die vaatwasblokjes in de afwasmachine lagen.
Dat ga ik dus ook maar proberen.
Onze Miele is inmiddels al een jaar of 17 of 18 en die doet het nog steeds. Maar ik doe ook regelmatig hete was en eigenlijk nooit onder 40 graden wassen.
Maar azijn kunnen we ook wel eens proberen :)