Hoe ziet jouw studentenkamer eruit + tips!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:43

Ik lees ook mee, zelfde als hierboven.
Ik zoek alleen een kamer in A'dam... mocht iemand nog een tip hebben of een huis/studiogenootje zoeken; Let me know! :)

Ik neem waarschijnlijk mijn hele kamerinrichting van thuis mee naar A'dam, en als ik dan thuis kom slaap ik op de logeerkamer. Mijn moeder tovert mijn kamer dan om in een kast/kantoor :j

xSwanHeart

Re: Hoe ziet jou studentenkamer eruit + tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:31

Voor Amsterdam is studentenwoningweb een hele goede! :) Met een jaar/anderhalf kan je toch wel een aardig studio'tje huren.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:58

Ik zal morgen even wat foto's voor je maken van mijn kamer. Ik heb een kamer van 15 m². Maar heb heel veel ruimte weten te creëren door kasten enzo.

Enige wat ik mis is een bureau. Maar daar zou ik sws al niet aan zitten xD

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:06

Ik lees ook mee!
Ik ga in juli ook op kamers. Kan ik alvast inspiratie opdoen voor als ik mijn kamertje ga inrichten :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:11

Ik heb geen foto's van mijn 'kamer', om ruimte te besparen heb ik mijn matras bovenop keukenkastjes gelegd, zo kon ik mijn kleding, boeken e.d. opbergen zonder dat het mij ruimte zou kosten, ik sliep immers bovenop de kastjes. Echt ideaal. Ik had overigens een tweepersoons bed (1.40).

Misschien is het voor jou ook een optie :).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:32

xSwanHeart schreef:
BaileyMix schreef:
Oh leuke kamer :j Wel groot voor een studentenkamer, ik zit voor mijn budget steeds rond de 8 m² en kleiner :')

Mag ik vragen waar je dan zoekt? Kamernet? Want daar zijn de kamers in Utrecht echt niet te betalen. Als je particulier wilt huren, dan moet je dat echt via via voor elkaar krijgen.
Bij SSH krijg je veel meer kamer voor je geld. Je moet je daar wel alleen ruim op tijd inschrijven. Zou het je zéker aanraden! (http://www.sshxl.nl)

Dankjewel! Nu via Kamernet inderdaad, bedankt voor het zeggen want dan weet ik dat ook weer haha :j Dan ga ik me morgen even rustig aanmelden op SSH, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:45

Ik heb twee van mijn drie kamers wel via Kamernet gevonden. Het ligt er heel erg aan wat je zoekt en ook wel heeeeel erg wat je budget is. SSH heb ik geen geweldige ervaringen mee, het duurt in Utrecht echt 4 á 5 jaar voordat je in aanmerking komt voor een fatsoenlijke kamer, en vaak moet je dan ook nog hospiteren. Als je het niet erg vindt om in Zeist of Nieuwegein te wonen kan je, je daar wel inschrijven. Daar zijn de wachttijden 1 á anderhalf jaar.

Utrecht is gewoon een lastige stad, heel veel studenten die er graag willen wonen en hele beperkte ruimte. Ik heb nu heel erg het geluk dat ik in een kamer van 20 m² woon die super licht is. Betaal wel wat meer dan het gemiddelde studentenbudget, 450 euro per maand, maar dat heb ik er zeker voor over. Toen ik net ging zoeken wou ik ook niet meer dan 300 á 350 kwijt zijn, maar vooral voor je eerste kamer en al helemaal als je haast hebt zijn dat best wel onrealistische verwachtingen. Goedkope kamers zijn vaak kleiner, en daarbij reageren er vaak enorm veel mensen op. Daardoor zit je met overvolle hospiteeravonden, en je moet maar net uitgekozen worden. Als je, je budget wat vergroot betaal je dus misschien wel meer, maar heb je vaak meer kans om uitgekozen te worden en uiteraard een grotere kamer.

Ik heb dus een vrij grote kamer met een gigantisch balkon, en ook nog eens een woonkamer waar ik best wel vaak met mijn huisgenootjes zit. We hebben allemaal grote kamers dus niemand is echt "verplicht" om in de woonkamer te gaan zitten. In mijn vorige huis woonde ik op 9 m² en met een tweepersoonsbed is je kamer dan gewoon vol. Als je geen openbare ruimte heb kan ik dit zeker niet aanraden, ook met een hoogslaper is het gewoon erg klein en na een tijdje ga je, je er waarschijnlijk erg oncomfortabel voelen.

Ik heb in mijn kamer het geluk dat ik een ingebouwde kast heb, en ook nog eens een hele grote. Ik heb een tweepersoonsbed in het midden staan, mijn bureau tegen de kant van het raam en dan naast mijn deur nog een best wel groot ladeblok. In de hoek staat ook nog een Billy kast van de Ikea. Ik zal morgen foto's maken!

Qua inrichting denk ik dat alle mensen die op zichzelf wonen ongeveer hetzelfde zeggen. Lang leve de Ikea. Mijn hele kamer komt uit de Ikea, inclusief beddengoed. Het is niet altijd even mooi of authentiek maar het is wel ontzettend betaalbaar. Als je toch iets meer specifieke dingen wilt kan je altijd even bij de Kringloop kijken, soms hebben ze daar echt leuke dingen voor zachte prijsjes.

Voor de mensen die een kamer zoeken in Utrecht - een vriendinnetje van mij is op zoek naar een huisgenoot. Weet niet precies wanneer de hospiteeravond is maar als je per 1 april in Hoograven kan en wilt gaan wonen dan kan je me even een PM sturen met wat info over jezelf, dan kan ik dat naar haar doorsturen en dan kan ze kijken of ze je wilt uitnodigen :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:50

Oh dat is wel erg lange wachttijd dan Emma..! Daar heb ik helaas de tijd niet voor - geen enkele student lijkt me... Ik zat inderdaad budget rond de 300/350 te denken maar dat ga ik dan toch moeten bijstellen? Mag ik vragen hoe je dat dan financiert naast een opleiding? Daar zit ik namelijk nogal mee, want het is ook best tof als je af en toe eten op je bord hebt :))

Inrichting heb ik verder niet echt gevoel voor ofzo, een bed een kast een spiegel en een lamp is genoeg dus daar hoef ik niet direct een hele boekhouding voor te maken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:56

Ik heb altijd baantjes naast mijn studie gehad om mijn eten van te betalen. Ik heb eigenlijk altijd geleend tot ik mijn huur eruit kon halen, en wat ik dan verdiende door te werken kon ik van eten. Nou heb ik op dit moment even geen baan dus ik leen vol bij op mijn stufi. Dat brengt mijn totaal rond de 820 euro en daarvan kan ik makkelijk mijn huur en een maand boodschappen betalen. Geen ideale situatie, maar een baantje vinden in Utrecht is ook niet het makkelijkste wat er bestaat haha.

Als je het niet erg vindt om klein te wonen en waarschijnlijk ook nog op een niet al te prettige locatie is 300 euro een prima budget. Als je in Overvecht of Kanaleneiland anti-kraak gaat zitten betaal je zelfs de helft, al kan je, je daar vaak niet inschrijven, wat wel weer heel vervelend is. Utrecht is nou eenmaal een dure stad.. Ik heb zelf mijn verwachtingen ook heel erg bij moeten stellen. Eerst voor 350 op 20 m² gezeten, ook nog eens op een super locatie. Toen op een net zo geweldige locatie, maar dan 9 m² voor 370 euro.. Nu betaal ik 450 en zit ik op een mindere locatie, maar heb ik wel een fantastische kamer en dat vind ik echt belangrijker.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:57

Emmaa_ schreef:
Ik heb twee van mijn drie kamers wel via Kamernet gevonden. Het ligt er heel erg aan wat je zoekt en ook wel heeeeel erg wat je budget is. SSH heb ik geen geweldige ervaringen mee, het duurt in Utrecht echt 4 á 5 jaar voordat je in aanmerking komt voor een fatsoenlijke kamer, en vaak moet je dan ook nog hospiteren. Als je het niet erg vindt om in Zeist of Nieuwegein te wonen kan je, je daar wel inschrijven. Daar zijn de wachttijden 1 á anderhalf jaar.

...

4 à 5 jaar? Uithof al vanaf anderhalf jaar, en centrum zou ik zeggen 3 à 4 jaar. Ik heb een half jaartje in Bilthoven gewoond, ligt even ver van de Uithof als Zeist, maar wel dichter bij het centrum. Ik betaalde daar 260 euro voor 12m2 plus twee inbouwkasten.

Een goede tip voor mensen met een kleine kamer, ik had hele grote kussens op mijn bed, waardoor ik hem overdag gewoon als bank kon gebruiken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:58

Overigens kan ik het alle meiden die de komende tijd uit huis willen gaan echt gigantisch aanraden om te zorgen dat ze een spaarpotje achter de hand hebben. Mijn ouders zijn ooit heel lief geweest en hebben alles voor me betaald, mijn hele inboedel en mijn eerste borg, maar ik kan ook heel goed begrijpen dat niet iedereen dat kan. Bij veel kamers moet je echt rekening houden met een volle maand huur aan borg bovenop je daadwerkelijke huur voor de eerste maand. En dat is als je particulier huurt, als je het via een makelaar gaat spelen omdat je bijvoorbeeld nooit uitgekozen wordt met hospiteren dan betaal je vaak óók nog eens een volle maand huur bemiddelingskosten. De eerste maand heb ik zelf ook heel erg geknoeid met boodschappen doen, en hoe ik dat het makkelijkst allemaal kon regelen. Ik ging heel veel uit en gaf daar echt bakken met geld aan uit terwijl ik dan alleen maar noodles kon eten omdat mijn geld op was :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 02:00

RusselNuwell schreef:
Emmaa_ schreef:

...

4 à 5 jaar? Uithof al vanaf anderhalf jaar, en centrum zou ik zeggen 3 à 4 jaar. Ik heb een half jaartje in Bilthoven gewoond, ligt even ver van de Uithof als Zeist, maar wel dichter bij het centrum. Ik betaalde daar 260 euro voor 12m2 plus twee inbouwkasten.

Een goede tip voor mensen met een kleine kamer, ik had hele grote kussens op mijn bed, waardoor ik hem overdag gewoon als bank kon gebruiken. :)

4 á 5 jaar is de wachttijd die ik opgekregen heb toen ik me inschreef bij de SSH twee jaar geleden :j Ik heb me ondertussen weer uitgeschreven omdat ik het niet meer nodig had, maar toch. Ik heb toen wel aangegeven dat ik graag in het centrum wou zitten omdat dat op dat moment mijn prioriteit was. Mevrouw aan de telefoon was super eerlijk, dat het gewoon even een poos ging duren.

Bilthoven/Nieuwegein/Zeist is inderdaad prima te doen, je zit dan een stuk van het centrum maar als dat niet je prioriteit is dan is het echt een fijne locatie.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 02:05

Lastig lastig lastig allemaal! Bijkomend 'voordeel' (is maar net hoe je het ziet) is dat ik nog maar 17 ben als ik op kamers ga en dus hoogstwaarschijnlijk nog steun van ouders krijg (kinderallimentatie?) betreffende de huur.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 02:08

Mijn prioriteit was inderdaad niet het centrum, maar gewoon een betaalbare kamer. Nog een goede tip voor beginnende studenten trouwens, wees voor je eerste kamer niet te kieskeurig. Mijn enige eis was betaalbaar. Vanuit de stad zelf is verder zoeken naar een mooiere kamer veel makkelijker dan vanaf thuis.

@Baileymix: minderjarig zijn is helaas echt een nadeel, je krijgt namelijk nog geen stufi en dus ook geen OV...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 02:11

Ik ben ook op mijn 17e uit huis gegaan, en het hoeft geen nadeel te zijn. Als je studeert krijg je gewoon studiefinanciering, de kinderbijslag die je ouders ontvangen komt dan te vervallen. Als je particulier een kamer zoekt (dus via hospiteren) hoeft het ook absoluut geen probleem te zijn dat je 17 bent. Via makelaars of de SSH wordt het dan wel wat lastiger.

Maar ik ben het er wel absoluut mee eens dat je niet al te kieskeurig moet zijn op je eerste kamer. Ik zou gewoon proberen iets te zoeken wat vooral binnen je prijsklasse ligt en vanuit daar verder zoeken. Mijn vorige kamer was ontzettend duur en ontzettend klein, maar ik kon het betalen dus ben daar gaan wonen. Nu betaal ik wat meer maar woon ik echt in een paleis :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 02:17

Ik krijg inderdaad wel gewoon stufi en ov, heb ik speciaal naar geïnformeerd want anders werd het een jaartje weg :j Het ging overigens specifiek om kinder alimentatie die dus gewoonlijk mijn moeder zou ontvangen om voor mij onderhoud en andere bijkomende kosten te bekostigen. Die gaat volgens mij gewoon door toch, of zie ik dat nu verkeerd?

Kieskeurig ben ik volgens mij niet echt, enige eisen zijn leuke huisgenoten ( :Y) ) en liefst niet ál te ver van Utrecht af, want dan kan ik net zo goed in een andere stad gaan studeren :+ En ja als het groter dan 10m² is, is dat zéér mooi meegenomen..!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 02:23

Alimentatie ontvang je als het goed is gewoon tot je 21e, dat gaat gewoon door. Ik kom er net achter dat ik het met stufi verkeerd begrepen had :o je krijgt alleen de eerste maand geen stufi als minderjarige -logica van de duo...-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 02:40

Ja da's inderdaad erg verwarrend, gelukkig valt een maand natuurlijk te overbruggen :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 03:06

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8915_n.jpg
Dit was de kamer toen ik er net in kwam.

Zo heb ik hem nu ingericht :) 16 m2 inclusief inbouwkast. Is een best hoog plafond; ik woon in zo'n chique ogend herenhuis := Mijn kamer was wat lastig in te richten. Ik heb een hoek met een schuin deel, en aan beide kanten van die hoek heb ik een heel laag raam. Daardoor, en omdat mijn kamer ook nog eens heel smal is, heb ik maar beperkte keuze hoe ik alles indeel.
Groot bureau was echt een bewuste keuze btw, ik maak er veel gebruik van, hij functioneert als eettafel, en ik werk (privéles Engels) er ook aan met klanten, dus een beetje ruimte is erg prettig.

Afbeelding

Afbeelding

Eventuele tip voor mensen die hun kamer in willen richten;
Ik heb mijn klerenkast eigenlijk 'omgekeerd' neergezet, met de rug naar de kamer. Zo creëer ik achter de kast een 'hok' waar ik mijn kapstok heb, schoenen neer kan zetten en eventuele zooi kan dumpen zodat niemand er last van heeft.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:33

Oh prachtig die hoge ramen en plafond :j Leuke kamer, ook best groot toch of lees ik daarover heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:35

Hoi,

Als jullie het goed vinden lees ik hier ook even mee, en ontvang ik graag tips.
Op zich woon ik nog thuis hoor, maar aangezien ik mijn kamer ook wil veranderen en studenten altijd leuke tips hebben!

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:36

Studenten zijn vooral goed in kamers van 9 m² zo inrichten, dat er een bank, bureau, make-up tafel en tweepersoonsbed in past :')

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:40

Ik woon in Utrecht en huur ook via de SSH! Ja, de wachttijden zijn lang maar je kunt je al inschrijven vanaf 17 jaar, wat ik dus ook meteen heb gedaan. Ik ben eerst in Zeist gaan wonen (15 minuten fietsen naar de universiteit) en een jaar later ben ik verhuisd naar de Uithof.

Ik heb nu een kamer van 19m2 voor 290 euro, dat vind ik die wachttijd echt wel waard!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:41

Leuk! Ik heb een hoogslaper in mijn kamer met daaronder een bank. Daarnaast een wastafel met kastje eronder en kast ernaast. Dan staat er ook nog een tafel met twee stoelen die uitklapbaar is. Ook heb ik nog een inloopkast waar mijn koelkast, vriezer, kledingkast en rommelkast inzitten!

Hier wat foto's toen het net klaar was, nog helemaal leeg en kaal dus.

http://nl.tinypic.com/r/1zbtn9g/8
Dit is mijn hoogslaper met mijn bank eronder. Echt een héérlijke bank trouwens :D

http://nl.tinypic.com/r/2h8cv39/8
wastafel met kastje ernaast

http://nl.tinypic.com/r/2a8hs83/8
Tafel met stoelen en een enorme spiegel (die staat hier nog op de tafel, maar hangt er inmiddels boven).

http://nl.tinypic.com/r/219ubv8/8
Tv'tje

http://nl.tinypic.com/r/ermwb9/8
Inloopkast, met links en rechts twee grote kasten en in het midden mijn koelkast met daarop een vriezer

http://nl.tinypic.com/r/21kaz68/8
En als laatste nog een keertje mijn bank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:44

Ik heb zelf een kamer van 20m2. Maar dit zijn 2 kamers (toog verbind ze). Ook heb ik schuinde daken dus dit belemmerd mij erg in het inrichten. Vandaar dat tips altijd mooi zijn meegenomen en misschien zie ik nog wel erge leuke ideeën voorbij komen.

Mooi ingericht char!