Wie heeft er een mooi schoonmaakschema?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:11

GamblersCup schreef:
Mijn schema: gewoon alles achter je kont opruimen. Eén keer in de week de poetsvrouw alle verdiepingen laten doen en zij doet alles grondig :D Klaar! :')

Lijkt op mijn schema, behalve dan zelf nog 1x per week beneden stofzuigen en een paar keer per week aanrecht en fornuis schoonmaken :j

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:12

Woonkamer + hal:
- 2x pw stofzuigen
- 1x pw dweilen
- 1x pw afstoffen
- 1x pm deuren nat afdoen
- 1x pm plinten nat afdoen
- 4x pj ramen lappen

Keuken:
- Iedere dag aanrechtblad
- 1x pw deuren buitenkant met nat
- 1x pw koelkast reorganiseren
- 1x pm koelkast met nat
- 2x per jaar kastjes van binnen
- 2x pj vriezer ontdooien

WC:
- 2x per week schoonmaken
- 1x pw dweilen
- 1x pm wanden schoonmaken

Badkamer:
- 1x pw douche schoonmaken
- 1x pw bad schoonmaken
- 1x pw putjes schoonmaken
- 1x pw wastafel schoonmaken
- 2x pw wc schoonmaken
- 1x pm wanden schoonmaken

Slaapkamers:
- 1x pw stofzuigen
- 1x pw dweilen
- 1x pw alles nat afdoen

Overig:
- 2x pj onkruid wieden oa.
- 2x pw de was wassen/opvouwen/strijken

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:13

Wat een handig topic.

Ik ben te lui om alles meteen achter m'n kont op te ruimen en vaak komt me dat ook totaal niet uit (ik wil m'n eten graag warm naar binnen werken en niet eerst het gasfornuis afnemen, bijvoorbeeld).
Verder ben ik niet te lui om elke dag of m de dag flink aan te pakken, maar ik merk dat ik eigenlijk achter de feiten aanloop en nooit het hele huis lekker aan kant kan krijgen.

Die Pinterest lijstjes vind ik wel wat, maar zijn wel zwaar zeg! Ik heb nog meer te doen :o

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:14

Alles opruimen wat je gebruikt.
Verder:
2 x per week wc
2 x per week keuken, hal, slaapkamer, woonkamer stoffen (ook deuren even afnemen)
Elke dag stofzuigen slaapkamer, woonkamer, keuken en hal + wc
1 x per week dweilen keuken + woonkamer
1 x per week douche met een doekje

Verder doe ik de rest wat nodig is. Denk bijvoorbeeld aan binnenkant keukenkastjes, ramen lappen, koelkast schoonmaken, oven schoonmaken etc.
Maar als je dit elke week doet, hou je het goed bij en is een grote schoonmaak minder nodig.

Saintelette

Re: Wie heeft er een mooi schoonmaakschema?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:15

Wel handig dit topic, ik bedenk me net dat ik mn wc al enige tijd niet meer afgedaan heb

Ga ik gelijk even doen haha :)*

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:19

Woonkamer + hal:
- 1x pw stofzuigen
- 1x pw dweilen
- 1x pw afstoffen
- 1x pw deuren nat afdoen
- 1x pm plinten nat afdoen
- 6x pj ramen lappen

Keuken:
- Iedere dag aanrechtblad en afwassen
- 1x pw deuren buitenkant met nat
- 1x pw koelkast reorganiseren
- 1x pm koelkast met nat
- 2x per jaar kastjes van binnen
- 1x pj vriezer ontdooien

WC:
- 1x per week schoonmaken
- 1x pw dweilen
- 2x pm wanden schoonmaken

Badkamer:
- 1x pw douche schoonmaken
- 1x pw putjes schoonmaken
- 1x pw wastafel schoonmaken
- 2x pm wanden schoonmaken

Slaapkamers:
- 1x pw stofzuigen
- 1x pw dweilen
- 1x pw alles nat afdoen
- 1x pw bed verschonen

Overig:
- 2x pj onkruid wieden oa. (dit doe ik incl aanvegen elke 2 weken in het seizoen)
- 2x pw de was wassen/opvouwen/strijken/wegpakken
- 1x per 6w buiten ramen lappen
- 1x pw papier/plastic/glas wegbrengen

Ik doe eigenlijk alles op 1 dag qua poetsen. Dus op zaterdag ga ik het hele huis door, alles aflappen nat, daarna alles stofzuigen en dan de dweil er door.
Daarnaast doe ik elke week wat extra zoals plinten/ramen lappen binnen of buiten/tuin enz.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:21

Wendy schreef:
GamblersCup schreef:
Mijn schema: gewoon alles achter je kont opruimen. Eén keer in de week de poetsvrouw alle verdiepingen laten doen en zij doet alles grondig :D Klaar! :')

Lijkt op mijn schema, behalve dan zelf nog 1x per week beneden stofzuigen en een paar keer per week aanrecht en fornuis schoonmaken :j

Die dingetjes tussendoor schrijf ik niet op, dat gaat automatisch. Niet stofzuigen, dat doe ik alleen zelf als de kattenharen omhoog dwarrelen als ik rondloop :D
Fornuis afnemen gaat hier sowieso niet direct na het koken, die moet eerst afkoelen (electrisch). En ik wil ook graag warm eten. Dat doe ik als ik dan na het eten koffie ga zetten bijvoorbeeld. Dan gaan ook de spullen in de vaatwasser. Wassen doe ik als mijn wasmand vol is. Mijn kleding, handdoeken etc is allemaal zwart of jeansblauw, kan allemaal samen, lekker makkelijk.
Aanrecht etc doe je ook gewoon als je daar staat. Valt onder mijn "achter je kont opruimen".

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:23

Wij hebben niet echt een schema nodig om het huishouden te verdelen. We doen allebei net zo veel en hebben wat dat betreft dus niks te klagen. We hebben maar 40m2 dus bij ons is het ongeveer als volgt:

1 x per week alles stoffen, stofzuigen, badkamer schoonmaken(incl. toilet), beddengoed verwisselen

Om de dag haal ik een bezem door het huis.

we hebben geen vaatwasser wat betekend dat ik tijdens het eten koken de vaat van daarvoor afwas. Zo doe ik eigenlijk twee dingen in een. Dit betekend wel dat er na het eten ook weer afwas staat.

We hebben ook geen droger dus ik kan de volgende was pas doen als de andere droog is op het rek. Meestal ben ik dus van donderdag tot maandag zoet met de was :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:31

Mijn hemel, maken mensen hier schema's voor? :+ Ik snap dat nooit, planningen en schema's komen hier nooit uit omdat er altijd wel van alles tussendoor komt, hebben anderen dat dan niet?

Ik doe gewoon de dingen wanneer ze nodig zijn en wanneer ik tijd heb. Alleen stofzuigen doe ik vrijwel dagelijks vanwege de dieren, maar verder kijk ik wel wat voor klusjes er liggen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:34

RedPassion schreef:
Mijn hemel, maken mensen hier schema's voor? :+ Ik snap dat nooit, planningen en schema's komen hier nooit uit omdat er altijd wel van alles tussendoor komt, hebben anderen dat dan niet?

Ik doe gewoon de dingen wanneer ze nodig zijn en wanneer ik tijd heb. Alleen stofzuigen doe ik vrijwel dagelijks vanwege de dieren, maar verder kijk ik wel wat voor klusjes er liggen.

haha sommige dingen komen wel elke week terug, maar als het een keer op een dag niet uitkomt dan is het jammer en komt het wel weer. Ik zou wel bang zijn met zo'n schema dat het echt als een verplichting gaat voelen. Natuurlijk moet er schoongemaakt worden, maar of daar een schema voor nodig is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:35

RedPassion schreef:

Zo doe ik het nu dus, maar ik loop achter de feiten aan. Was stapelt zich op, omdat ik geen droger heb en ik het ook niet buiten kon hangen in de regen (gelukkig is het nu mooier weer), om een voorbeeld te noemen. Ik denk wel dat een schema verschil zal maken in sommige huishoudens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:37

phormicola schreef:
Ik denk wel dat een schema verschil zal maken in sommige huishoudens :j

Misschien als je (in het algemeen, niet jij specifiek) je er aan kunt houden, maar ik zal vast niet de enige zijn met een chaotisch leven waarbij er altijd onverwachte dingen gebeuren en zaken tussendoor komen?
Dan kan je plannen wat je wil, maar dan loop je toch al niet meer op schema. Ik heb meestal globaal in mijn hoofd wat ik op een dag wil doen, maar meestal lukt de helft daarvan. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:38

RedPassion schreef:

Ik functioneer vooral beter met de schoonmaakster. Maar anders zou een schema idd wel prettig zijn, juist als stok achter de deur, maar ook om overzicht te houden met wat er op een dag allemaal moet gebeuren. Maar ik leef sowieso graag met een schema, anders raak ik het overzicht makkelijk kwijt en functioneer ik niet bepaald efficient (en daardoor raak ik gestresst). Dus ja, doe mij maar een schema :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:39

RedPassion schreef:
phormicola schreef:
Ik denk wel dat een schema verschil zal maken in sommige huishoudens :j

Misschien als je (in het algemeen, niet jij specifiek) je er aan kunt houden, maar ik zal vast niet de enige zijn met een chaotisch leven waarbij er altijd onverwachte dingen gebeuren en zaken tussendoor komen?
Dan kan je plannen wat je wil, maar dan loop je toch al niet meer op schema. Ik heb meestal globaal in mijn hoofd wat ik op een dag wil doen, maar meestal lukt de helft daarvan. :D

Het schema haalt het uit mijn hoofd, waardoor er meer ruimte is voor andere dingen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:39

Ik kan me dat wel indenken hoor. :j Maar is de stress niet des te groter als je je niet aan je schema's kunt houden, of heb je dusdanig veel speling dat dat wel lukt?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:41

Nee hoor, ik maak geen schema. :)
Ik lepelde gewoon op wat er in mn hoofd zat. ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:42

met 3 honden is elke dag stofzuigen helaas iets wat moet *huil*

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:49

Pff handig die schema's. Voortaan er nu maar bij houden.

Keuken:
Elke dag, doekje over fornuis, vaatwasser in en uitruimen, gootsteen schoonmaken.
2 x per maand: Kastjes stof afnemen/plankjes
1 x per maand: Oven schoonmaken, koelkast schoonmaken.
1 x per week stofzuigen en dweilen.'

Bijkeuken:
1 x in de 2 dagen de was + opvouwen.
1 x per week vensterbank, deur, wasmachine, droger, plankjes afnemen + kattenluikje.
1 x per week stofzuigen en dweilen.

Woonkamer:
1 x per week: deuren afnemen, stopcontacten/lampenknopjes, vensterbank, tafel
tv meubel.
1 x per week: dweilen + stofzuigen
1 x per 2 weken: Omhoog kijken en bovenkant afstoffen + lampen afstoffen + dvd speler/playstation.

Badkamer/toilet:
Elke dag de badkamer na gebruik uitdrogen.
1 x per week helemaal schoonmaken met schoonmaakmiddel + toilet schoonmaken.
+ stofzuigen en dweilen.
Toilet beneden 1 x per week alle tegels afnemen + wasbak en toilet schoonmaken + stofzuigen en dweilen
en prullenbakjes opruimen.

Slaapkamers:
2 x per maand schoon beddengoed.
1 x per week stofzuigen/dweilen + alles afnemen. (vensterbank/deuren/nachtkastjes)

Tsjah en dan heb je de ramen nog. Daar ben ik echt heel slecht in. Doe dat denk ik maar 2 a 3 x per jaar.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:02

ok ik was ook echt een rámp met het huishouden doen.. totdat ik , na vele lijstjes-pogingen, hierop uitkwam:

wat je dagelijks doet:
- troepjes woonkamer opruimen, werk van voor naar achter
-vaatwasser uitruimen en inruimen
-vlakke oppervlakken met natte doek afnemen
-bezem door de hal en woonkamer halen
-wcbril met plantenspuit bespuiten en met keukenpapier afnemen. boven en beneden
-chloor in wc's boven en beneden
- was checken en evt. vouwen of strijken
- mijn kleding verzamelen *er ligt overal wel wat.. naast mijn bed, bij mijn kast, in de badkamer*

wat je wekelijks doet:
- stofzuigen en dweilen
-boven stofzuigen
-badkamer meubel afnemen
-vuiniszak verschonen

Dit is voor mij een globaal overzichtje.. want als ik mijn lijstje niet heb weet ik niet zo goed waar te beginnen. Ondertussen is het lijstje van oog-hoogte naar knie-hoogte verhuisd en ik moet zeggen dat het nu al een stuk automatischer gaat dan eerst.

Ohja, in die plantenspuit doe ik allesreiniger, een beetje bleek en water, hier spray ik dan de tafels, gasfornuis, vensterbanken enz. mee in en ga er vervolgens met een nat doekje overheen.. scheelt weer gezeur met een sopje maken enzo!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:23

Tjee wordt al gek als ik sommige schema's zie hier! Sommige dingen echt te vaak in mijn ogen! Dan doe je niets anders meer dan schoonmaken in mijn ogen. En heb er al een hekel aan. Liefst hadden we een poetsvrouw maar ja die zijn ook zeldzaam:)

Maar bij ons met 2 kleine kinderen, 2 katten, 1 hond en 4 paarden aan huis;) DOen we alles zoals het komt. Kan een heel schema maken maar meestal komt er wel iets tussen waardoor het niet loopt. Paar keer geprobeerd te doen. Maar is gewoon niet te plannen hier. We leven met de dag...

Dus als ik nu zie dat was teveel aan het worden is (met 2 kleintjes snel gedaan:) Stop ik er gewoon een was in. En klaar is in de droger en dan zien we wel. Meestal is de helft alweer gebruikt voor het in de kast uitkomt zelfs. Dagelijks staat er wel eentje aan hier. Stofzuigen doen we 2x per week hele huis. Vegen doen we dagelijks even omdat dit met een kruipende baby wel handig is dat die niets vind voor in zijn mondje.

Man lapt de ramen als er teveel vingers op komen enz. En dit is niet met enige regelmaat standaard:0 Badkamer poetsen we eens in de maand denk ik goed en verder bijhouden wie er is geweest doet een doekje over wasbak.

Bedgoed wordt hier vaak verschoont met 2 kleintjes waarvan eentje zindelijk aan het worden is voor de nacht;) Gaat vaak tussen het naar bed brengen door van de kinderen.

Ik probeer gewoon niet teveel te willen..vind het al niet leuk..krijgt het erbij cadeau helaas...dus probeer het zo simpel mogelijk te houden. Daarom ben ik ook een voorstander van dichte kasten:) Zodat je niet teveel stof ergens in hebt hangen en zoveel mogelijk praktische spullen. EN vooral afwasmachine.

Nieuwe keuken komt er nog..reken maar dat die strak is want ben geen keukenprinses als hij maar makkelijk schoon te houden is en opgeruimd is. Dus veel dichte deuren:) Liefst zou ik nog een zelfreinigde kookplaat willen:) Of zn zelf schoon wordend toilet...maar die zijn iets te duur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:25

O ja, dat heb ik ook; alle kasten hebben deuren. Dus dat scheelt een berg stof :D boekenkast afgesloten, alle keukenkastjes afgesloten etc en op bv de kleine vensterbanken staat ook weinig tot niets. Dus dat is zo klaar :D
De vloer van de inloopkast is ook volledig vrij, dus even dweil erdoor en klaar! Dus ik maak het mijzelf wel makkelijk :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:34

wiebke schreef:
wat je dagelijks doet:
-wcbril met plantenspuit bespuiten en met keukenpapier afnemen. boven en beneden
-chloor in wc's boven en beneden

Ik was al bang dat ik de enige zou zijn die iedere dag de WC schoonmaakt. Ik vind dat zo verschrikkelijk belangrijk.

Stofzuigen en stoffen het hele huis 4x per week, keuken iedere dag aanrecht + gootsteen + fornuis, badkamer 1x per week, wastafel 2x per week en bed verschonen iedere 5 dagen.

Ik schrik echt van de keren (of nja juist niet) dat de bokker poetst.

Oja en ja ik werk fulltime, heb een hond, 2 konijnen en 2 paarden (+ een vriend ;) )

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:38

Wc hier ook minimaal 1x per dag schoon hoor;) Want dat vind ik ook belangrijk:)
Manlief werkt voltijd en ik parttime..maar dan nog moet alles gedaan worden:) meeste is voor mijn rekening. En vaak onbewust tussendoor doe je alles wel. Maar doe dus ook de paarden buiten verzorgen en schoonhouden en kinderen verzorgen. Brandschoon zeker niet hier in huis! maar vies ook zeker niet! Een brandschoon huis maakt ook dat je straks nergens meer tegen kan zeg ik dan:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:40

Ik doe dat niet, ik heb reinigingsdoekjes in de buurt van de toiletten liggen en als ik er aan denk gaat er een paar keer per week een doekje door het toilet. Maar het is het idee, op de afstandsbediening, de deurkrukken en zo nog wat alledaagse dingen zitten véél meer bacterien als op het toilet, is allang uitgezocht :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:41

@Kostolany, onee brandschoon bij mij ook niet hoor. Er kan altijd wel een verdwaald hooitje van de konijnen binnen liggen of haren van de hond. Alleen als ik maar 1 of 2x zou stofzuigen dan waait de smerigheid mij om de oren :P