Schoonmaken met katten in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 10:54

Ik heb het borstelen van de katten maar 1x langs zien komen :)
En het scheelt echt zoveel haar.
Mijn kat gaat minstens 1x per week onder de furminator door. Dat zal nooit een hobby van haar worden, maar ze doet het er maar mee }>
Verder heb ik een kat met veel wit en hele lichte meubels en dat scheelt ook een hoop in zichtbaarheid :D
En ik hou ook al niet van zwarte kleding :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:02

Mijn kat (8 maanden) verhaart bijna niet. Alleen op de vensterbank liggen soms een paar haren dus daar ga ik eerst met de stofzuiger langs en daarna met een doekje.

Vervelender vind ik dat de kattenbakkorrels aan zijn pootjes blijven hangen en dan door de keuken + rest van het huis liggen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:02

hier ook weinig last van haar van de katten. nu lopen die van ons veel buiten dus verharen maar twee keer per jaar erg, en dan borstel ik ze met de furminator, en dan heb ik er als nog niet veel last van.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:03

DubbelDun schreef:
Mijn kat gaat minstens 1x per week onder de furminator door. Dat zal nooit een hobby van haar worden, maar ze doet het er maar mee }>
Verder heb ik een kat met veel wit en hele lichte meubels en dat scheelt ook een hoop in zichtbaarheid :D

mijn kater vind het heerlijk, gaat er lekker voor liggen en als ik de ene kant hebt gehad dan rolt hij zelf om zodat ik de andere kant kan doen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:04

In plaats van een Swiffer doekje neem je gewoon de ouderwetse gele stofdoek, even uitkloppen buiten en af en toe uitwassen, milieuvriendelijker dan warm water, zeep gebruiken en dan ook nog elke keer de doekjes uitwassen.

DubbelFun

Re: Schoonmaken met katten in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:09

@koetjeboe: ik heb een redelijk slanke kat, dus met weinig vet op de botjes. Die is blij als ze er weer vandoor kan :D Uit zichzelf blijft ze echt niet liggen :)
Voor afstoffen gebruik ik altijd vochtige doekjes, maar de cavia's hier maken meer stoftroep dan de kat :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:17

DubbelDun schreef:

Is dat niet ontzettend slecht voor de onder vacht om elke week te borstelen? Ik weet het niet, vandaar mijn vraag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:18

Hier ook twee katten, maar als ik goed stofzuig voor ik een doekje pak of ga dweilen heb ik echt geen last meer van haren hoor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:20

_Cindy schreef:
Vervelender vind ik dat de kattenbakkorrels aan zijn pootjes blijven hangen en dan door de keuken + rest van het huis liggen

Daar krijg ik idd ook echt het schijt van! Heb wel matjes gekocht, een euro bij de IKEA, en die voor de kattenbakken gelegd. Dan blijft de hoofdmoot op die matjes liggen (is ook irritant zuigen maar hoef je niet tien keer op een dag je hele keuken)

Begin me nu toch wel af te vragen waarom jullie zoveel haren hebben en ik niet? Ik heb nota bene 2 binnenkatten, 1 die in en uit loopt en 1 buitenkat, plus nog een hond rondlopen binnen (oke, dat is een maltezer, dat scheelt)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:26

Amandavd schreef:
Is dat niet ontzettend slecht voor de onder vacht om elke week te borstelen? Ik weet het niet, vandaar mijn vraag.

Voorlopig is ze er al haast 10 jaar mee geworden en ze loopt dagelijks een paar uur buiten zonder verkouden te worden.
Dus het zal wel goed gaan :)

Je haalt er alleen maar de loszittende haren mee uit, wat goed vast zit blijft gewoon zitten.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:28

Ik heb ook een kleedje voor de kattenbak liggen, het scheelt wel wat inderdaad..

Mijn moeders kat is hier ook wel eens geweest en als ik dan 's middags thuis kwam zag ik precies waar die gelegen had zoveel haar. Geen idee waarom die van mij dat niet heeft. Misschien door het voer, of door de leeftijd, of scheelt het gewoon per kat? Zijn allebei gewoon korthaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:29

Urielle schreef:
_Cindy schreef:

Daar krijg ik idd ook echt het schijt van! Heb wel matjes gekocht, een euro bij de IKEA, en die voor de kattenbakken gelegd. Dan blijft de hoofdmoot op die matjes liggen (is ook irritant zuigen maar hoef je niet tien keer op een dag je hele keuken)

Begin me nu toch wel af te vragen waarom jullie zoveel haren hebben en ik niet? Ik heb nota bene 2 binnenkatten, 1 die in en uit loopt en 1 buitenkat, plus nog een hond rondlopen binnen (oke, dat is een maltezer, dat scheelt)

Wat voor katten heb je? Wij hebben 3 heilige Birmanen, zij verliezen weinig losse haren maar wel veel hoopjes, dus plukjes haar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:34

Gewoon 'Europese kortharen', aka 'vuilnisbakjes' :P
De ene komt uit een half Siamese moeder maar dat lijkt me niet uitmaken?
Ik borstel nooit meer eigenlijk, voer wel barf.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:34

Wij hebben ook 4 katten, helemaal haarvrij zal het nooit worden. Maar bijhouden werkt wel het beste. Regelmatig stofzuigen en ik doe afstoffen met een vochtige doek, daarna een droge eroverheen en dan is het wel weg. Daarbij hebben we nu 2 devon rexen, die ruien bijna niet. Scheelt echt heel veel. We hebben nu veel minder haren dan toen we 3 htk katten hadden. En ze zijn nog ontzettend leuk ook! Voor ons niets anders meer :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:39

Urielle schreef:
Gewoon 'Europese kortharen', aka 'vuilnisbakjes' :P
De ene komt uit een half Siamese moeder maar dat lijkt me niet uitmaken?
Ik borstel nooit meer eigenlijk, voer wel barf.

Wij hadden bij onze Europese korthaar ook maar weinig haar rond dwarrelen, merk wel echt verschil nu we Birmanen hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:42

Oke! Misschien het ras dan, heeft iedereen verder raskatten hier?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:43

Kattenbak korrels door je huis kun je inderdaad verhelpen door een matje voor de kattenbak te leggen,maar hier hielp wisselen van korrels heel goed. Had alleen korrels liggen in de bijkeuken,waar de kattenbak stond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 11:44

Ik heb nu houtkorrels, dat geeft al minder doorloop dan van die witte korrels of die klontvormende minikorreltjes. Maar de katten vonden het in het begin wel briljante dingen om mee te tafeltennissen, eh, vloertennissen. Nu zijn ze eraan gewend en doen ze dat niet meer trouwens

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:12

Kattenbak korrels naast de bak hebben wij ook last van. We hebben 3 bakken, 1 bak staat in een kastje. Dat scheelt al. Verder heb ik speciaal daarvoor een kruimeldief aangeschaft, dan kun je snel en makkelijk even zuigen. Verder zijn wij juist overgestapt van de houtkorrels naar klontvormende korrels. Is een stuk praktischer en goedkoper met 4 katten, vind ik. Hoewel het idd wel wat meer uitloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:15

Hier ook last van, alles zit onder het haar :r
Wit en zwart, nooit kun je kleren aan hebben waar je niet een van de twee kleuren op ziet. Zit het op je kleren, komt het in je eten. Bah. Bank, dekens, kussens, overal liggen ze op.
Kattenbak korrels worden door het huis gemept, op het aanrecht ligt rommel, en als je ze gaat kammen vrees ik voor mn leven want dan worden ze kwaad.
Rare beesten. Wij stofzuigen hier dan ook vaak, de banken en alles word meegestofzogen.

Maar ik houd wel van ze hoor :P

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:18

Kattenbak is echt een hel hier := inderdaad korrels all over the place...
Kammen zijn ze hier ook niet mee eens. Dan krijg ik een blik van 'WIL JE DAAR ONMIDDELLIJK MEE OPHOUDEN >;) >;) '

Je moet er wat voor over hebben :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:43

Verharen heeft veel te maken met voeren.

Ik voer enkel premium voer (vers is naar het schijnt hier nog beter voor). Ik heb royal canin hair & skin, werkt top. Het is wel een binnenkat dus ze komt niet mooi twee maal per jaar in de rui. Het gaat echt in periodes. Nu verliest ze al maanden amper haar (kun je aaien en aaien en geen haartje aan je hand) maar dat is soms wel anders...

Wat betreft stof banken: doe zo een poetshandschoen aan en ga hiermee over de bank, kun je alle haren er zo aftrekken. Of met een vochtig aftrekkertje.

Idd met vochtige microvezeldoek (hoeft helemaal niet wegwerpbaar te zijn) en steeds naar dezelfde kant bewegen.

Wij hebben ook een dyson, scheelt veel frustratie.

Dekentjes gaan geregeld in de was en dan de droger, dan schudt al het haar er ook weer af.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 13:44

O en kattebak staat boven in aparte ruimte, dus dat mag beetje uitlopen, veegborstel staat er ook dus dat is elke dag even opvegen en klaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:13

poes schreef:
O en kattebak staat boven in aparte ruimte, dus dat mag beetje uitlopen, veegborstel staat er ook dus dat is elke dag even opvegen en klaar.

Hier ook een Dyson en de kattenbakken staan in de kattenkamer, dus alleen daar liggen de korrels. De korrels die ze meeslepen zijn dan halverwege al achtergebleven dus de woonkamer is korrel vrij.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:29

Ik wordt vooral gek van het zand en andere troep die de hond en katten naar binnen lopen.. De hond jaagt de katten steeds op de tafel dus veel stofzuigen, en dan nog neem ik de tafel iedere keer met een doekje af als er mensen gaan zitten. Spray met allesreiniger staat standaard klaar :D Ze mogen alleen in de keuken, de rest van het huis hoef ik echt significant minder vaak schoon te maken