Welk navigatiesysteem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Welk navigatiesysteem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:19

En ik vind juist Tomtom beter de weg vinden in the middle of nowhere
Buren hebben garmin en zouden volgens dat ding 3 kilometer om moeten rijden naar huis :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:27

3 km omrijden is niet erg als het ding tenminste weet waar het naartoe moet.
Bij de tomtom kon ik alle gehuchten invoeren, hij kende ze niet en zocht dus ook gewoon niet. Had dat probleem in de Dordogne en had het hier ook. De grotere dorpen ging nog net maar de echt kleine gehuchten waar 1 boerderij stond (en waar ik dus moest zijn) kende hij niet.
En daar stond toch echt gewoon een recente Europese kaart op.
Garmin vind altijd het juiste boerengat.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:28

Frankrijk geen ervaring.
Maar met de tomtom nog niet gehad dat hij een plaatsje niet kon vinden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:33

Zoals genoemd, belangrijk verschil tussen TT en Garmin is de kaart: teleatlas vs Navteq. Soms is de ene kaart wat beter up to date, soms de ander. Ligt ook aan het gebied, in NL schijnt teleatlas de net wat betere kaart te hebben.

In veel vergelijkingstesten komt TT als goed en erg gebruikersvriendelijk naar voren. In de motorwereld wordt veel met Garmin gewerkt omdat je daar het beste routes op kunt maken. Maar voor de gewone A -> B navigatie zijn er meerderen in mijn kennissenkring die zweren bij TomTom.

Omwegen kunnen door veel dingen ontstaan. B.v. als je "onverharde wegen vermijden" hebt aangevinkt en de meest logische inmiddels lang verharde weg staat nog als onverhard op het kaartmateriaal.

Dekking: behalve dat de details van de kaarten steeds beter worden (m.n. Oost-Europa, WE staat bij de meesten al een jaartje of wat vrij gedetailleerd op de kaart) zal ook daar verschil in uitvoering zitten. Weinig geheugen en toch grote dekking willen hebben? Dan maar een kaart met minder detail erop. Of het is er één met Benelux dekking. Kan dan nog wel de grote plaatsen in F/D vinden, maar niet de details.

Ook komt er wel voorbij "mijn nieuwe XY is beter dan mijn oude AB". Ja dank je de koekoek, de ontwikkelingen in de electronica en het beter worden van de kaartdetails gaat snel. Dan is nieuw gewoon beter dan oud, de nieuwe AB zal ook beter zijn dan een oude XY.

En voor de 'oudjes' doet de nieuwste firmware, kaart en harde reset soms ook wonderen.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:50

Met hierboven. De juiste ephemeris bestanden voor de GPS van de TomTom én de QuickGPSfix 1x in het kwartaal even bijwerken en je hebt gegarandeerd binnen een minuut je GPS signaal.

Overigens, en ik denk dat daar alle verhalen vandaan komen, had TomTom vroeger inderdaad in de firmware zelf een softwarefout zitten waardoor de batterij ook in stand-by heel snel leeg was. Als de accu helemaal leeg is, klopt de tijd niet meer en ben je ook VEEL langer bezig met vinden van een gps signaal. Dat is later opgelost maar die firmware update moet je zelf doen. En daarnaast had je vroeger de zogenaamde 1GB kaarten waar inderdaad zaken uit verwijderd waren om eea passend te maken. Met de huidige generatie die gewoon 4 of 8GB geheugen heeft heb je dat probleem niet meer. Daarnaast hebben de LIVE modellen ook Assisted GPS en Enhanced Position Technology (door kunnen navigeren als GPS wegvalt door flats bijvoorbeeld) waardoor de gps lock nog sneller gaat.

TomTom heeft echt moeten leren van fouten maar de nieuwste navi's zijn echt prima, zeker qua gps gevoeligheid!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:53

Thioro schreef:
3 km omrijden is niet erg als het ding tenminste weet waar het naartoe moet.
Bij de tomtom kon ik alle gehuchten invoeren, hij kende ze niet en zocht dus ook gewoon niet. Had dat probleem in de Dordogne en had het hier ook. De grotere dorpen ging nog net maar de echt kleine gehuchten waar 1 boerderij stond (en waar ik dus moest zijn) kende hij niet.
En daar stond toch echt gewoon een recente Europese kaart op.
Garmin vind altijd het juiste boerengat.

Tip.....bij gehuchten in het buitenland,niet de naam van het plaatsje,maar de gemeente,of nog liever de postcode invoeren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:57

En wat als 5 verschillende gemeenten dezelfde postcode hebben?
Mijn postcode hier is bvb hetzelfde als 4 omliggende dorpen. Elk dorp heeft dan ook nog z'n eigen gehuchten.

Het probleem in Frankrijk zijn de zogenaamde 'lieu-dits' (oftewel: plaatsnamen). Die horen bij dorpen of gemeenten en hebben dus dezelfde postcode maar kunnen makkelijk 5km verder liggen. Straatnamen zijn hier bvb eerder uitzonderlijk, al begint het te beteren en hier en daar hebben ze zelfs al het bestaan van huisnummers ontdekt.
En het is juist voor die dingen dat ik gps of kaart soms nodig heb. Mappy is daarbij mijn grote vriend. En de kaarten voor wandelaars zijn ook handig.
Ken meerdere mensen die voor de echt gedetailleerde kaart in Frankrijk beter af zijn met garmin dan met tomtom. Maargoed, woon hier nu al lang genoeg om het adressysteem beetje door te hebben.
Kan best dat in Nederland tomtom beter is op dat gebied. Duitsland weet ik niet.

Voor de grotere trajecten is er geen verschil en ook in snelheid heb ik geen verschil tussen beiden opgemerkt.