Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:08

LindyH schreef:
alleen al omdat die planten meer kosten dan een heel seizoen tomaten uit de winkel.

Hier moest ik echt even om lachen :D _O-

Nou ja, voordeel is wel dat ze ongespoten zijn, je weet dat er geen rotzooi op of in zit (of water, zodat ze groter worden). Maar niet zelfvoorzienend nee.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:08

Wat enorm leuk zeg! Ik ga volgen :j

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:09

Ik denk dat je het meer moet zien als uitdaging en hobby dan als iets wat geld moet gaan besparen.
Natuurlijk wil ik niet extreem veel geld uit gaan geven, maar ik denk niet dat het in het begin rendabel zal gaan worden omdat ik alles nog moet gaan leren, de hokken moeten worden gebouwd, er moet van alles worden aangeschaft enz.

Ik heb net gebeld naar het ministerie van EZ, aangezien ik mij nog niet kon aanmelden via de site omdat ik nog geen gebruikerscode had.
Ik krijg binnen nu en 2 weken 4 brieven thuis gestuurd met de code, het wachtwoord en nog wat andere dingen.
Ik kan dan via internet het UBN nummer aan gaan vragen.
Ging makkelijker dan ik had gedacht :)

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:12

Dit ga ik volgen.
Ik hoop dat ik ook zoiets ooit ga kunnen doen, nu hebben mijn ouders +1ha tuin, maar da's vooral bos.

In onze tuin is niet lang geleden nieuwe grond gestort. Da's moeilijk om een moestuin op te houden want de grond verzuurt, elk jaar gaat het wel beter. Ik wil ook een frees! Ik moet alles met de schop doen en we zitten nog op zware kleigrond -O- Compost en stalmest erdoor helpen. Ik ga dit jaar eens stukje grond aan een experiment met de three sisters methode wijden.
Die paadjes door de moestuin zijn een goed idee! Doe je daar drainagebuizen onder of is dat niet nodig bij jou?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:16

Waarschijnlijk heb je ook andere dan financiele motiven om ze te willen leven. Tevredenheid met wat je zelf kunt doen, simpeler en meer basisachtig leven of de uiutdaging om te zien of een mens dat vandaag de dag nog kan, min of meer van eigen directie inspanningen leven!
Lijkt me leuker om daarover te horen dan de "spelregels".
Waar komt zo'n vraag precies uit voort, vraag ik me dan weer af. Die zogenaamd eigen tomaten maar ieder jaar nieuwe planten, haha logisch, tomatenplanten sterven af in de winter!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:18

Aangezien ik waarschijnlijk wel met de dieren wil gaan fokken (eigen biggetjes! :D), zullen ze ook een kraamstal moeten gaan krijgen.
We hebben 2 grote schuren, maar eentje ervan word op dit moment gebruikt als opslag en eentje gebruiken ik en mijn vriend om in te werken. Hij bouwt daar zijn motoren en ik knap daar meubels op.
De schuur die word gebruikt als opslag zal dus moeten worden opgeruimd en gereorganiseerd, aangezien dat de enige is met ramen en stromend water.

Word nog best wel een werk denk ik...

Afbeelding

Afbeelding

Ook hebben we tegenover ons een weiland (paar Ha groot) liggen dat van een oudere tweeling (in de 90) is. Er is al jaren niet meer dan een keer per jaar hooien met het weiland gebeurt en heel de buurt loopt op dat weiland te azen. De oude mensen zijn helaas niet bereid om het weiland te verkopen of verhuren. We hebben ze nu wel zo ver dat wij onze paarden er af en toe op mogen zetten om de benen te strekken.
Koeien zouden dus ook pas mogelijk worden als we dat weiland zouden kunnen kopen/huren.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:23

sevenofnine schreef:
Dit ga ik volgen.
Ik hoop dat ik ook zoiets ooit ga kunnen doen, nu hebben mijn ouders +1ha tuin, maar da's vooral bos.

In onze tuin is niet lang geleden nieuwe grond gestort. Da's moeilijk om een moestuin op te houden want de grond verzuurt, elk jaar gaat het wel beter. Ik wil ook een frees! Ik moet alles met de schop doen en we zitten nog op zware kleigrond -O- Compost en stalmest erdoor helpen. Ik ga dit jaar eens stukje grond aan een experiment met de three sisters methode wijden.
Die paadjes door de moestuin zijn een goed idee! Doe je daar drainagebuizen onder of is dat niet nodig bij jou?

Wij zitten ook in de klei, maar gelukkig hebben we in de moestuin nog geen last gehad van te veel aan water. Er lag eerst ook een grasmat overheen, misschien dat dat ook het verschil is.

Afbeelding

Weet wel dat mijn vriend de eerste keer heel hard liep te schelden toen hij er met de tuinfrees doorheen ging, aangezien het super zwaar was dankzij de klei. Nu is het al een stuk fijner en gemakkelijker om doorheen te komen.
De paadjes zijn puur om de groentes te scheiden en zodat je er gemakkelijk doorheen kunt lopen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:29

Wat een leuk idee! Ik volg je ook :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:31

josien_m_ schreef:
Waarschijnlijk heb je ook andere dan financiele motiven om ze te willen leven. Tevredenheid met wat je zelf kunt doen, simpeler en meer basisachtig leven of de uiutdaging om te zien of een mens dat vandaag de dag nog kan, min of meer van eigen directie inspanningen leven!
Waar komt zo'n vraag precies uit voort, vraag ik me dan weer af. Die zogenaamd eigen tomaten maar ieder jaar nieuwe planten, haha logisch, tomatenplanten sterven af in de winter!

Je kunt tomatenplanten ook zaaien, en als je een geschikt ras kiest kun je dat volgens mij zelfs doen met de pitjes uit je eigen tomaten en heb je geen zaaigoed nodig.

Dat is dus eigenlijk mijn vraag: Koop je ieder jaar tomatenplanten, koop je zaden of probeer je zelf zaden te hebben? Koop je varkensvoer voor je varkentjes of krijgen ze restjes? Wat is het streven? Dat zijn keuzes die je moet maken voor alles op je boerderijtje, en ik vraag mij dus af welke keuzes gemaakt zijn of nog gemaakt moeten worden.

Imre

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:34

Wij hebben ook elk jaar tomatenplantjes opgekweekt uit zaadjes. Wel zaadjes uit een zakje, dus niet zelf uit een tomaat. We hadden dit jaar wel succes met paprikazaadjes, gewoon van een paprika uit de supermarkt. :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:39

Dit vind ik leuk en omdat ik dit ooit ook wil doen hou ik dit topic in de gaten. Het is dan wel mijn streven om ook het hooi voor de paarden zelf te hooien van goede kwaliteit kruidenzaad gemengd met graszaad (voor paarden!)

Misschien een tip voor TS, uit boeken leer je veel. Ik was laatst bij de Polare en toen zag ik een boek staan dat heette: Zelfgeboerd. Daar staan allerlei leuke teel-tips in en lekkere recepten van eigengeboerde groenten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:52

LindyH schreef:
josien_m_ schreef:

Je kunt tomatenplanten ook zaaien, en als je een geschikt ras kiest kun je dat volgens mij zelfs doen met de pitjes uit je eigen tomaten en heb je geen zaaigoed nodig.

Dat is dus eigenlijk mijn vraag: Koop je ieder jaar tomatenplanten, koop je zaden of probeer je zelf zaden te hebben? Koop je varkensvoer voor je varkentjes of krijgen ze restjes? Wat is het streven? Dat zijn keuzes die je moet maken voor alles op je boerderijtje, en ik vraag mij dus af welke keuzes gemaakt zijn of nog gemaakt moeten worden.

Ik krijg de plantjes van mijn oom, die het allemaal zelf doet, is dat ook goed? :P

Ik zit nog in de ontdek en leer fase, dus het is nog niet mijn streven om alles helemaal zelf te doen.
Eerst maar een alles goed voor elkaar hebben en dan kunnen we daar naar gaan kijken.
Zou een beetje sneu zijn als ik nu zou beslissen dat mijn varkens alleen maar restjes zouden krijgen en dat dat blijkbaar niet werkt en ze dus graatmager worden. Nee dan koop ik liever wat kilo's voer in, dat die beestjes het goed hebben, dan dat ik het op de 'zelfvoorzienende' manier doe.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:54

DAMWolf schreef:
Dit vind ik leuk en omdat ik dit ooit ook wil doen hou ik dit topic in de gaten. Het is dan wel mijn streven om ook het hooi voor de paarden zelf te hooien van goede kwaliteit kruidenzaad gemengd met graszaad (voor paarden!)

Misschien een tip voor TS, uit boeken leer je veel. Ik was laatst bij de Polare en toen zag ik een boek staan dat heette: Zelfgeboerd. Daar staan allerlei leuke teel-tips in en lekkere recepten van eigengeboerde groenten.

Ik heb ook minstens de helft van mijn kennis uit boeken idd, maar als je het dan echt uit gaat voeren loop je altijd tegen dingen aan die dan weer niet in het boek worden beschreven. Haha
Maar bedankt voor de tip, zal het boek eens opzoeken!
Kent er hier trouwens iemand het boek onkruid? Die had ik afgelopen zomer gekocht en dan ga je ineens heel wat anders tegen onkruid aankijken!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:03

Wat leuk zeg! Ik ga volgen!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:10

Elise_0o schreef:
Ik krijg de plantjes van mijn oom, die het allemaal zelf doet, is dat ook goed? :P

Tuurlijk, alles is goed. Was gewoon benieuwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:05

@elise: als je zelf graag dingen kweekt/groeit zou je eens op youtube wat filmpjes over Fodder kunnen bekijken. ik kweek het tegenwoordig voor de cavias zodat die ook swinters een smakelijke groene hap hebben. maar het kan voor alle boerderijdieren als voer dienen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:05

Elise_0o schreef:
Zoals ik hierboven al schrijf hoeven we het voor het geld niet te doen. Het is puur omdat ik het leuk vind en omdat we op deze manier weten wat we eten.

Dat snap ik, maar ik ben wel nieuwsgierig of dit op de lange termijn meer of minder kost dan je boodschappen bij de super halen?
Want ik kan me zo voorstellen dat een koe zoveel vlees opbrengt dat dat de hele opfok weer goed maakt?
Maar dat weet je nu natuurlijk nog niet, zou het wel mooi vinden als je dat ook een beetje bij wilt houden :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:04

Helaas kost een moestuin behoorlijk wat geld en daarbij ook nog ontzettend veel tijd.
Moet je enorm goed kunnen plannen en dan ook nog goed kunnen werken met het weer.
Een moestuin wordt pas een beetje rendabel als je er eentje kan maken voor 20 mensen en je je groente dus ook aan een klein groepje derde kan verkopen.

Ik heb verschillende moestuinen voor mensen onderhouden en gepland en toen al besloten dat dat voor een klein gezin gewoon te duur en teveel werk(vooral in de zomer is het veel werk) is.
Zeker als je daarbij zoals ik , 3 kleine kinderen had rondlopen.

Ook het houden van pluimvee en slachten is alleen rendabel als je ze ophokt en vetmest.
Laat je ze vrij lopen zoals hier, dan zijn ze pas op oudere leeftijd klaar voor slacht en dan zijn de poten al niet lekker meer om zo te eten.
De meeste kip en verdwijnt hier dus in de soep.
Kalkoen gaat nog maar kalkoenkuikens zijn moeilijk groot te trekken, je hebt altijd een behoorlijk verlies of je moet weer gaan werken met medicijnen.

De lammeren van de schapen hebben we in het verleden ook laten slachten maar de kinderen vonden schapenvlees niet zo lekker.

Ik heb 1 hangbuikzwijn(waren er 2 maar de ééne is al jaren dood, zij wordt dit jaar 14!), ideale kliko maar niet om te eten natuurlijk.
Wil je varkens op een weitje houden moet je rekenen op een enorme degelijke(flinke stroom) omheining want als ze willen gaan ze en zo'n hangbuikvarkentje is al heel sterk laat staan een grotere.
Hoef niet te vertellen dat de onze de laatste tijd weer in ons bos loopt te banjeren om eikels te eten :roll: , gelukkig gaat ze steeds weer braaf terug naar haar stalletje.

Eerlijk gezegd zijn kalveren een stuk makkelijker , zeker als je ook paarden hebt, kun je best 1 kalf nemen en die er bij zetten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:48

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:58

Ben het niet helemaal met je eens spatter maar ik ben benieuwd of ts hier wat over kan zeggen na verloop van tijd.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:38

Ts wat misschien ook een leuk boek is voor je om veel te leren is : Overleven op je eigen km2 van Dick Strawbridge.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 12:58

Dat boek en fodder ga ik ook zeker eens bekijken en dat op facebook ook!

Over de kosten, ik wil best van de grote dingen opschrijven wat het kost, zoals het voer, de biggen, het slachten enz, maar de kleine kosten zoals hoeveel liter water ze drinken en wat dat dan kost ga ik niet bijhouden. word een beetje te veel gedoe denk ik. Ook ben ik nogal van het weggeven.. (Wij geven ook elke maand rond de 600 euro aan boodschappen uit, wat redelijk veel is voor 3 mensen, dus we zullen echt wel de kosten er uit halen voor een groot deel :P )

Ik heb vorig jaar gemerkt dat als je de moestuin bijhoud dat het qua werk best wel mee valt. Ook ligt het er aan wat je precies plant. Ik weet nog dat iedereen in mijn omgeving ontzettend veel bonen heeft gegeten omdat ik dagelijks kilo's kon plukken. Die waren ook best wel onderhoudsarm. Aardbeien daarentegen heb ik bijna niet geplukt omdat onze eigen kippen mij voor waren en ik ben best veel bezig geweest met het verwijderen van de uitlopers. Het was trouwens ook een slecht jaar voor paprika's, die dingen bleven klein.
De fout die wij vorig jaar hadden gemaakt was dat we alles in een keer hadden gezaaid, waardoor alles dus in een hele korte tijd na elkaar moest worden geoogst. En niemand vind het lekker om 2 weken lang alleen maar rode kool te eten :P
Dit jaar gaan we dus om de week zaaien en dan kunnen we hopelijk meer verspreid oogsten.

Zo leer je elk jaar weer wat!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:00

Volgens mij zijn onze kippen een beetje over de zeik door het weer, aangezien ik de afgelopen dagen elke keer 2 eieren vond in het hok.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:21

ach een vers eitje in januari is nooit weg toch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:40

Echt een ontzettend leuke uitdaging! Mocht ik ooit de tijd en ruimte hebben lijkt me dit ook erg tof om te doen. Wellicht iets kleiner, maar een paar kippen en moestuintje lijken me erg leuk (niet perse zelfvoorziening, maar vooral als hobby).

Ik blijf je even volgen +:)+