Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:06

xinram hier op bokt fokt vlees koeien voor de slacht, echter lopen ze zelfs bij hem in de gang gaan ze mee op keuring etc. Wellicht kan hij je vragen makkelijker beantwoorden?

Zelf zou ik het niet kunnen, niet bewust in elk geval. Ik eet wel paardenvlees en heb destijds mijn merrie laten slachten, maar bewust haar opeten zou ik psychisch niet kunnen

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:07

KimD schreef:
Absoluut! Is echt heerlijk vlees! Het enige wat ik niet zou doen is melk van de koe, dat vergt echt ontzettend veel tijd (en geld) en dat gaat ten kostte van het vlees of andersom. Wel kun je de koeien een kalf laten krijgen en die gewoon de melk laten drinken, zo heb je dan weer een volgende generatie vlees. :j
Bij koeien moet je wel goed op de keuze letten qua vetvee of melkvee, laat je dat goed informeren.

Maar het is zeker een aanrader en het levert ook echt genoeg op, je zou er zelfs vlees van kunnen verkopen dat levert nog best wat op wat je dan weer in de dieren kunt steken.

Het lijkt mij gewoon heel tof om eigen boter te karnen en dat soort dingen. En ik zou het ook puur voor de hobby doen, dus qua tijd is het niet erg.
Ik heb een opleiding richting veehouderij gedaan, dus het verschil tussen een melkkoe, dubbeldoel en vleeskoe weet ik wel :)

Over de kippen die we al hebben. De hanen geven we altijd weg, die beesten bewegen hier zoveel dat ze eigenlijk vooral geschikt zijn als soep kip.
Ik heb zelf al wel eens een kip geslacht, maar leuk was dat niet. Ik zou het daarom ook altijd uitbesteden denk ik.
Dit jaar hadden we 29 kuikens en 5 ganzen gefokt, dus daar zouden we wel een tijdje op vooruit kunnen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:08

Vind het goed van je, dat je dit overweegt. Ik denk dat het vooral aanpassen is. Ik heb zowiezo voor mezelf besloten dat ik ook naar een hoeveslager zal gaan. Ik zou ook later groeten en dergelijke willen halen van bij de boer. Momenteel woon ik nog thuis en hebben ze niet dezelfde principes, maar mijn vriend gaat hier ook mee akkoord. Ik ben geen vegatarier, maar ik vind dat het ook belangrijk is welk leven die dieren hebben gehad. Ik zou zeggen doen ! :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:09

Ik zou het niet kunnen, ben zelf ook vegetarisch al 13 jaar dus ja beetje bevooroordeeld op dat gebied maar als jij een stel varkens houdt en deze op een geweldige humane manier kan houden, waarom niet? Je biedt deze dieren een heel veel beter bestaan dan de miljoenen varkens die opgehokt worden samen (en met maar 4 mensen in dienst voor zoveel moeten zorgen). Ik heb namelijk nog nooit een varken los gespot in Nederland en geloof me er zijn er heel veel. Dus in dat opzicht zouden jouw dieren wel een geweldig bestaan hebben voor hun einde. Dat staat wel voor iets.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:09

Froukje1993 schreef:
Ja, wij hebben koeien waarvan er zo nu en dan eens 1tje naar de slacht gaat.
En ik heb er dan ook geen moeite mee, omdat ik van jongs af aan niet beter weet.

En eigenlijk is het idee dat je weet hoe ze zijn behandeld en wat ze te eten gekregen hebben alleen maar fijn :)

Hier hetzelfde, ook eens per jaar gaat de diepvries vol met vlees van een eigen koe..
Meestal zijn het wat jongere dieren die net hun 1e kalf hebben gehad en niet bijzonder veel melk geven of niet meer drachtig worden.
Normaal heb ik hier helemaal geen moeite mee en eet ik het vlees gewoon op -ook al ben ik sowieso niet echt een vlees mens- nou hebben we afgelopen jaar een koe die al wat ouder was geslacht, hier heb ik net iets meer moeite mee gehad omdat je het dier toch langer hebt gekend.

Sowieso vinden sommige mensen in mijn omgeving het heel raar dat we een eigen koe opeten. :+

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:10

Wat een prima idee! Wij wonen zelf op een melkveebedrijf en ook hier gaan regelmatig koeien naar de slacht maar heel eerlijk, we eten ze zelf niet omdat we dat niet kunnen :o Halen nu ons vlees bij een andere boer dan is het lekker anoniem :D :o

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:10

Oh moeilijk. Ik weet niet of ik het zou kunnen om het vlees van mijn eigen dieren op te eten. Aan de andere kant het is eerlijker vlees dan je in de supermarkt koopt en daar is ook wel weer een hoop voor te zeggen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:11

Ik vind het een prachtig idee en dit is ook mijn doel later.

Ik ben nu geen vegetarier, maar zou me zòveel beter voelen als ik gewoon mijn beestjes kon hebben, waarvan ik altijd wist dat ze goed verzorgd waren en een mooie leven hadden gehad, en die uiteindelijk op te eten. Ik weet nog niet of ik het ook zou kunnen, ik denk dat je daar pas achterkomt als je het doet, maar ik vind het idee echt heel mooi.

Ik vind het namelijk geen problem om dieren te (laten!) slachten. Dood is dood, dan voelen ze niets meer. En we gaan uiteindelijk allemaal dood. Wat ik erg vind is het moeten leven van dieren in verschrikkelijke omstandigheden. En dat haal je dan weg :D
Laatst bijgewerkt door Monchou op 12-01-14 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:14

Ik zou dat echt niet kunnen! Ik hecht veel te veel waarde aan mijn dieren ;(

Wel vind ik het een mooi idee om bijenkorven te hebben. Er is een massaal tekort aan bijen, dus iedere bijenhouder helpt!

Ami

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:26

Ik wil zelf graag kippen houden als ik straks een tuin heb.
En heb zelf ook eraan gedacht om dan kippen te houden voor de slacht.
Mijn vader had dit vroeger ook en vind het eigenlijk ook geen vreemd idee.
Wat hier al meer word genoemd, je weet hoe het beest heeft gegeten en geleefd.
Vind het eigenlijk wel een mooi stukje bewustwording :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:31

Ik heb de ruimte, ik eet vlees.
Maar ik hecht me ook enorm snel aan elk dier.
Ondanks dat het beter voor de dieren zou zijn, gezonder en nog beter voor de portemonnee dan biologisch vlees uit de winkel, kan ik het niet.

Vroeger hadden we thuis ook kippen en een varken voor eigen gebruik, deed me toen niks, maar nu zou ik dat niet meer kunnen.
Laatst bijgewerkt door little_king op 12-01-14 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:32

Skip_Bo schreef:
Froukje1993 schreef:
Ja, wij hebben koeien waarvan er zo nu en dan eens 1tje naar de slacht gaat.
En ik heb er dan ook geen moeite mee, omdat ik van jongs af aan niet beter weet.

En eigenlijk is het idee dat je weet hoe ze zijn behandeld en wat ze te eten gekregen hebben alleen maar fijn :)

Hier hetzelfde, ook eens per jaar gaat de diepvries vol met vlees van een eigen koe..
Meestal zijn het wat jongere dieren die net hun 1e kalf hebben gehad en niet bijzonder veel melk geven of niet meer drachtig worden.
Normaal heb ik hier helemaal geen moeite mee en eet ik het vlees gewoon op -ook al ben ik sowieso niet echt een vlees mens- nou hebben we afgelopen jaar een koe die al wat ouder was geslacht, hier heb ik net iets meer moeite mee gehad omdat je het dier toch langer hebt gekend.

Sowieso vinden sommige mensen in mijn omgeving het heel raar dat we een eigen koe opeten. :+

Oh, daar heb ik gelukkig geen moeite mee, en ze krijgen hier ook gerust een naam :=

We hebben hier trouwens ook schapen voor de fok en de lammetjes gaan richting slacht. (Maar die eten we zelf niet) Daar heb ik ook totaal geen moeite mee :n Alhoewel, soms zit er 1 bij die je hart steelt, en dan is het soms toch even slikken :P

Maar, het verschil tussen supermarkt vlees en eigen koeien is echt wel te proeven! Net als kip. Het is zoveel lekkerder.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:32

Ja ik zou koeien op hobbymatige basis kunnen houden voor het vlees. Zolang ik weet dat vlees het einddoel is heb ik er geen moeite mee. Zowel koeien, schapen als geiten zit een stuk administratie aan vast en je betaald een x bedrag per jaar voor het houden van deze dieren. Je hebt alleen vooral werk van de administratie op het moment van vervoer en als je ze hobbymatig thuis houd voor de slacht heb je dus eigenlijk alleen maar extra werk op het moment dat zo'n dier naar de slacht gaat en je nieuwe binnenhaalt om weer op te fokken. Dit kan tegenwoordig via het internet en eigenlijk is het niet eens zo ingewikkeld als je het éénmaal in de gaten hebt.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:35

ja hoor,waarom niet,Ik heb hobby dieren(waar ik zeer aan ben gehecht) en de andere zijn voor de slacht.
ik doe het nu ook een eet regelmatig mijn eigen hanen en konijnen.
En alles wat we zelf schieten gaat ook de pan in.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:38

Klinkt heel cool. Ben met mijn afstudeer project bezig met zoiets. Zou het zelf misschien wel kunnen hoor.. Is denk ik even wennen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:52

Jazeker, ook wij hebben wel eens een eigen koe in de diepvries zitten.
Op het moment dat het dier weg gaat moet je voor jezelf de knop omzetten.
Lekkerder en eerlijker vlees is er niet.

Ook krijgen we wel eens van de buurman een geslachte kip. Ook heel lekker vlees.

Ben mede door stage, werk en opleiding op heel veel verschillende bedrijven geweest. Hierdoor komt een eigen stukje vlees op de eerste plaats en daarna eet ik net zo lief een stukje gangbaar vlees en zie ik de meerwaarde van biologisch niet in.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:53

Kip of ander dier van de buren zou ik dan weer erg graag willen :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:57

Ik zou denk ik wel die knop om moeten zetten. Denken dat ik het varken heb verkocht en van dat bedrijf vlees krijg in plaats van geld. Maar daarmee houd ik mijzelf dan wel voor de gek en ontloop ik het nadenken er over.. Net als met vlees uit de supermarkt haha

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:58

Ik zou dit zeker wel kunnen.
Sterker nog, zou dit juist veel liever hebben dan als je t in de supermarkt koopt! Je weet dat die beesten een goed leven hebben gehad, en t is veel verser en lekkerder.
Je hecht je natuurlijk aan een (vlees)koe veel minder snel dan aan bijvoorbeeld een paard. Je bereid je er ook al op voor dat ze uiteindelijk geslacht worden, dit weet je al vanaf dat ze geboren worden. Ik zou er dan niet zo snel echt aan hechten. En als er een koe is waar je je wél echt aan hecht, hoef je die natuurlijk ook niet te laten slachten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:06

Trouwens, als het om bijv kippen zou gaan zou ik het wel kunnen, ik heb niks met die dieren, maar ik heb stage gelopen op een schapenbedrijf waar ze allemaal schattige lammetjes hadden mwah nee dat zou me niet lukken om die op te eten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:14

ja hoor, geen probleem, slacht al jaren mijn eigen gefokte hanen van kippen en kalkoenen.
Zogauw ze beginnen te knokken met elkaar heb je ineens een stuk minder moeite met het slachten :D

Ik heb 1 heel lief haantje en een grotere haan , maar zogauw het jongere spul groter begint te worden en er gebakeleid wordt is het gauw over en uit :9

Hennen slacht ik eigenlijk zelden, dan moet het echt een kreng zijn ofzo.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:15

Ik zou ook zeker geen dieren kunnen slachten. Zeker mijn eigen dieren niet, die zou ik ook niet kunnen opeten. Maar ik hecht me snel aan dieren. Maar als je wel je eigen dieren kunt opeten is het wel heel mooi om te doen. Je weet zeker dat je dieren een goed leven hebben gehad, en je weet precies wat er mee gebeurd is. :)
Mijn oom heeft bijvoorbeeld vleeskoeien, en als ik daar dan ben ga ik ook altijd even naar de koeien. En dan staan de koeien die binnenkort naar de slacht gaan apart. Als ik dan naar die dieren toe ga om ze te aaien krijg ik al een knoop in m'n maag als je dan naar die oogjes kijkt... Ik zou ze het liefst meenemen. :+
Ik ben zelf trouwens wel veganist.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:18

Ja, ik zou het kunnen.
Lijkt me veel beter dan vlees uit de supermarkt.

Bij vriendin van me hebben we ook wel vaak genoeg haantjes geslacht, die niemand wou hebben.
Eerlijker scharrelvlees kan je niet vinden, die kipjes hadden mooi leven gehad.

Wel met de kanttekening dat ik dan van begin af aan al moet weten dat dat dier uiteindelijk op mijn bord belandt zodat je afstand kan houden.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:23

Ik zou zelf graag Lakenvelders, Kempens roodbont of Jersey kweken als ik er ooit het geld en de ruimte voor heb.
Wij hebben zelf kippen, eenden en vroeger ook konijnen. Ik heb er geen probleem mee om ze zelf te doden en slachten, maakt niet dat ik minder plezier heb aan het verzorgen, of ze minder goed verzorg. We hadden wel vaak bepaalde kippen waarvan we zeiden 'die slachten we nooit, ook niet als ze oud zijn'. Meestal goede moeders of een hele zachtaardige haan. Onze vorige haan is op 8 jarige leeftijd opeens ziek geworden en dan hebben we hem moeten dood doen. Buiten die enkele gevallen eet ik bewust zelf gekweekte hanen en kippen op. Als je vanaf het begin weet: dit is mijn eten, is het niet moeilijk.
Nuja dat zijn kippen, daar heb je minder band mee dan met een groter dier denk ik. Als je klein begint kan je nog steeds later beslissen of je een kalf van je hobbykoe gaat slachten of doorverkoopt. Als je met levend erfgoed rassen bezig bent, kan je ze wel ergens verkopen.

Geweldig, TS, dat jij de ruimte hebt om dit allemaal te doen! Kweek je een bepaald kippenras?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:25

Mijn stiefvader heeft altijd gemolken en stieren opgefokt voor de slacht. Hij is nu sinds 2 jaar gestopt met melken, maar hij fokt nog wel steeds stieren op voor de slacht. Dit eten wij niet zelf. Af en toe laten we een eigen koe slachten voor eigen vlees, erg lekker en ik vind het idee juist fijner. Je weet wat er het hele leven met het dier is gebeurt, en dat is in dit geval een goed leven :j