Zonnepanelen tips & tricks?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:30

Wij hebben ook wat zonnepanelen op het dak. Via de gemeente was er een subsidiepot, maar die was al snel op. Via de provincie schijnt er ook zo iets te zijn geweest, maar dat kostte best wat uitzoek werk en de pot was ook al weer snel leeg. Dat gaan we misschien nog doen als we eventueel uitbreiden. Komend jaar willen we graag een zonneboiler, en dan is er ook subsidie van de gemeente wegens milieuvriendelijkheid van zo iets. De omvormer van de panelen maakt geen geluid bij ons. Je kunt heel makkelijk zien hoeveel er opgewekt wordt aan stroom op de omvormer zelf. Dat is wel leuk, en je hoort heel veel dat mensen steeds even kijken hoeveel er al 'zelf' is opgewekt. Je kan per setje panelen een omvormer er op zetten, dan heeft schaduw maar invloed op een paar panelen en niet de hele groep. Per drie schijnt het makkelijkst te zijn, of ieder paneel zijn eigen omvormer. Er zijn veel doe het zelvers die op internet hun ervaringen delen, dat is ook heel makkelijk te vinden.

We hadden al een moderne meter met genoeg groepen, dus daar hoefde niks aan veranderd te worden. Aanmelden hebben we gewoon geen moeite voor gedaan, ze zien het vanzelf wel bij het energiebedrijf. We hebben ook maar een paar panelen. Op internet kun je veel informatie vinden, bijvoorbeeld Vincent Dekker heeft een blog bijgehouden, dat stond eerst in de Trouw. Erg interessant om te lezen, ook wat hij zoal meemaakt met zijn energieleveranciers.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:31

Kwaliteit:

Ja heb ik op gelet inderdaad :j

Maar hebben nu via een collectief in ZH een volgens mij zo goed aanbod gehad dat we dat nu echt wel moesten doen, zeker met die BTW teruggave :j

Gewoon prima panelen, fatsoenlijke omvormer, via Solar NRG en het hele spul heeft sowieso 10 jaar volledige garantie dus al zou er iets van mindere kwaliteit zijn dan wordt dat binnen die 10 jaar gewoon vervangen. Dus OOK de omvormer die vaak de kortste levensduur heeft.

Zo nog wat meer zaken, ik heb hier wel vertrouwen in :j

pmarena

Re: Zonnepanelen tips & tricks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:33

DD: ja weet ik idd, van dat dakvlak inmeten via Google Earth, maar het is bij ons spannend zat of het inderdaad wel gaat passen :=

Goed ik moet nu echt wat anders doen, kijk morgen wel weer even verder hier want ik ga steeds meer afraffelen, super bedankt allemaal voor het meedenken en posten van goed advies hier, wie weet hoeveel mensen hier nog wat aan hebben +:)+

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:37

Dan nog wat, de terugverdientijd wordt ook steeds korter, doordat de panelen steeds beter rendement geven. Er zijn al panelen van dertig jaar oud, die het nog steeds goed doen. Het zijn tenslotte gewoon platte platen, er zit niet veel aan wat beweegt en verslijt.
Bij ons zitten ze op een dakvlak naar het westen toe. We willen ook wat op het oost dakvlak, want dan heb je het langst profijt van het daglicht. Helaas hebben we niet veel dak op het zuiden. Ook staan daar wat hoge bomen voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:39

AF en toe afspuiten en met erge sneeuw schoonmaken helpt ook voor een beter rendement.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:44

Via de energie leverancier hebben wij de volgende berekening.
aanschaf panelen e.d. €5000,00
garantie 10 jaar op de panelen.
opbrengt per jaar €500

Klinkt nog niet heel aantrekkelijk.

En hoe doen jullie dit met het reinigen van de panelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:51

Hogedrukspuit er op denk ik en bij sneeuw een rubber trekker op een lange stok....hebben we nog niet aan de hand gehad (gelukkig).

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:58

Reinigen van de panelen hebben wij nog niet gedaan. Dat kan wel makkelijk met een ramentrekker aan een stok. Hogedrukspuit hebben wij niet, wel een (lange) tuinslang.

De energieleverancier heeft liever dat je bij hun energie blijft afnemen. Dus zetten ze je een niet zo aantrekkelijk plaatje voor. Wij hebben het via het installatiebedrijf lokaal geregeld. Dat is iemand die er ook een 'hobby' van heeft gemaakt en ze zelf ook heeft (en hij woont echt midden in het bos onder de bomen).

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:33

Hoi allemaal,

Ik was toch nieuwsgierig ik doe namelijk verkoop en inkoop voor een bedrijf dat rechtstreeks installeert en een groothandel in zon-pv omvat.

Wat betreft de ferraris meter die kun je gewoon laten vervangen. Vroeger tot eind 2012 kon je deze meter laten zitten. Tegenwoordig kun je tot 3 x 80 aansluiten onbeperkt salderen en heeft de oude meter geen nut meer.

Opwekking kun je aflezen op omvormer en op de luxere types is dit gekoppeld aan smartphone, laptop enz, bij veel fronius omvormers is dit standaard bij andere merken is dit vaak hooguit 150 euro.

Reinigen bij particulier daken na ca 4-5 jaar. Kan met water, zachte borstel zonder zeep. Liefst onthard water.

Qua dakoppervlak bepalen volstaat het best de dekking van 1 pan opmeten en dan het aantal pannen van goot tot nok tellen, veel nauwkeuriger en simpeler dan al die Apps en rommel.

Oppassen met Chineese producten en omvormers. Best kwaliteit op het moment is Solar frontier, daarna ga je naar Sharp, kyocera, lg en ander Japanners/Korea. Vaak zijn Chinese junctionboxen ip 65 ipv op 67, dit gaat op den duur corrosie veroorzaken en een lager rendement. De cel kleuren zijn bij Chinese panelen vaak ook afwijkend. Dit ziet er minder mooi uit.

Rendement per Wp is erg afhankelijk van ligging, tussen onze testinstallatie op Texel en Twente zit al 20 procent rendementsverschil terwijl het exact dezelfde panelen en omvormers zijn.

Als er vragen zijn of jullie de website met info willen dan p.m. Reclame maken zal wel niet mogen neem ik aan.

Gr.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:38

Overigens je moet je installaties echt aanmelden bij je netbeheerder. Als je dit niet doet krijg je voor teruggeleverde stroom en beroerd bedrag en tellen ze de energiebelasting en btw niet mee voor de besparing.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:50

Wij hebben ze sinds eind mei ongeveer. Hebben helaas wel de meter laten vervangen, stroom was nog niet zo n pribleem. Alleen de gasmeter moest meteen verplicht mee. Ellende dat kreng is lawaaierig, stampt en reutelt. De tweede nieuwe meter zit er al in en ik ga van de week weer bellen voor een ander.

Wij hebben 12 panelen en een omvormer van maximaal 2800 w. Een bewust stiller exemplaar genomen om geen last te hebben van gezoem. Onze panelen zitten 3 op zuid oost en 9 op zuid west. Er is plaats voor nog veel meer maar het geld is even op.

Nieuwe groep gemaakt in de stoppenkast, je moet idd een kabel hebben van omvormer naar meter. En er moet een stopcontact zitten bij de omvormer. Wij hebben bewust geen op afstand afleesbare genomen omdat dat duur is in abbo en vrij zinloos. Het ding zelf houdt ook bij hoeveel op een dag en in totaal.

Wij hebben nu 1100 kwh opgewekt ongeveer een derde van ons normale gebruik. De dag van starten ook aangemeld bij de stroomleverancier. Terugvragen van btw van aanleg is mogelijk bij een partikulier eenmalig. Doe het niet als je al een bedrijf hebt of zzp bent. Dan blijf je betalen. Ik kan het wel terugvragen manlief niet omdat hij zzp er is.

Schoonmaken is zelden nodig. Wij hebben in de buurt een probleem gehad bij een iizergieterij. Daarvan was het filter kapot gegaan en ijzer/klei/zanddeeltjes uitgestoten die erg plakten. We waren al op zoek naar een schoonmaakbedrijf maar een goede stortbui maakte al schoon.

Zorg voor goede panelen met voldoende garantie ook bij stormschade en capaciteit.

En zelfs bij mist en donker weer leveren ze wat op, niet veel maar wel iets.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:58

Qua verzekering moet je ze opgeven voor de opstal of aparte solar verzekering. Monitoring kost overigens bij 9 van de 10 merken geen abbonementskosten. Kabel mag naar hoofmeterkast maar kan trouwens ook gewoon naar een groepenkast in schuur bijvoorbeeld. Mits de kabel van schuur naar hoofdmeester dan dik genoeg is. Het stopcontact bij de omvormer snap ik niet zo goed. Is normaal niet nodig.
Laatst bijgewerkt door tenerife op 07-01-14 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:01

Bij ons moest ie wel, zit op een zolderberging en het ding koelt extra ook en is daardoor vreemd genoeg extra stil (20 db) En gaat al aan bij een minimale hoeveelheid licht daardoor. Vanaf 5 watt gaat hij al terugleveren we hebben meerdere omvormers bekeken en deze was de gunstigste. Dan maar eens stopcontact nodig. Er moest toch van alles omgelegd en aangelegd worden. Was ook niet de goedkoopste en een behoorlijk werk voor de installateurs om hem goed te bevestigen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:19

Tenerife, je krijgt juist een beroerd bedrag terug bij een nieuwe meter. De ferraris saldeert het eenvoudig. Inclusief alle belastingen, heffingen en btw. Wij leveren nog niks terug, dat is in het algemeen ook helemaal niet zo snel van toepassing. Dan moet je veel produceren.
Edit: we hebben duitse panelen plus omvormer. Een SMA omvormer. Op o.a. PolderPV kun je ook heel veel lezen over het hoe en wat.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:39

Nieuwe meter doet precies hetzelfde als de oude ferraris meter! Het is een fabel dat je meer betaald krijgt/niet hoeft te betalen bij een oude ferraris meter. Terugleveren boven je eigen verbruik is niet handig. Salderen doet iedereen met zonne-energie.

Sinds onbeperkt salderen is het hele Ferraris meter verhaal achterhaald. Per 1 januari zijn daarnaast de netwerkbeheerders gestart met het overal vervangen van de meters voor slimme meters. In een tijdsbestek van een aantal jaar gaat dit gebeuren. Ga je nu weigeren dan kunnen ze je er later ook kosten voor in rekening brengen

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:49

Nieuwe meter doet niet hetzelfde als de oude. Dat is echt al heel uitgebreid besproken op de internetfora en platforms. Ik ga hier niet nog eens uitgebreid herhalen hoe en wat. Trouwens, waarom zou je een goede meter dan vervangen als het toch niet uitmaakt? Ik ga echt niet steeds kijken hoe 'het gras groeit', oftewel hoe de meter loopt. Dat weet ik zo ook wel. De nieuwe loopt niet terug en de oude wel. Dat vinden de bedrijven helemaal niet prettig dus wordt er vol ingezet op vervangen.
En dan nog wat: ik heb geen zin om de tegenwoordige aandeelhouders in verweggistan te sponsoren of de bonusbengels te voorzien van bonus. Vroeger waren nutsbedrijven voor het nut van het algemeen. Dat is helaas tegenwoordig ver te zoeken. Gedoe met aandeelhouders belangen, pseudo privatisering, etcetera.

Reclame maken mag inderdaad niet op het forum. Daar is de markt voor. Om de andere vraag maar eens te beantwoorden.
Edit: typo

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:06

Ik denk dat die fora nog wat achterlopen bij de huidige werkwijze en regelgeving maar oké. Daarnaast zijn er voor jezelf ook wel redenen om wel een digitale meter te willen. Er zijn namelijk mensen als jou, maar er zijn ook mensen die het wel interessant vinden om verbruiksprofielen enz in te zien. Daarnaast is het van belang wel digitale meters te nemen zodat iedereen in de toekomst zonne-energie kan produceren en netten niet worden overbelast. Smart-grid systemen heet dat. Dit is de voornaamste reden van netwerkbeheerders om tussen 1 januari 2014 en 6 jaar later überhaupt elke meter te vervangen voor nieuwe digitale meters. Ga je daar niet in mee dan mogen ze daarna kosten berekenen voor vervanging. Dat is ook een reden om het wel te doen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:31

Het is jouw mening dat de fora achterlopen. Op de fora zitten in Nederland mensen die alvast begonnen zijn in plaats van af te wachten. Echter we zitten in Nederland en niet in Duitsland, waar ze al heel veel verder zijn dankzij een simpel systeem van subsidie in plaats van het oerwoud aan tijdelijke onoverzichtelijke regelingen. Ondertussen zijn daar de efficientere systemen ontwikkeld, terwijl hier nog de kolencentrales worden bijgebouwd. Om maar eens wat te noemen.

Iedereen kan nu ook al zonne energie produceren, daar is helemaal niet zo'n meter voor nodig. We worden tegenwoordig gebombardeerd met appjes voor van alles en nog wat. Ja, het kan inderdaad heel leuk zijn als het je hobby is om alles eindeloos uit te spitten.

De kosten worden nu ook al berekend, dat zit bij de prijs in. Het komt op me over dat je een beetje klakkeloos de energie bedrijven zit na te praten in plaats van eens kritisch te kijken. Maar ja, je bent ook verkoper en dat heb je ook eerlijk gezegd, dat siert je.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 06:53

ulyse schreef:
Via de energie leverancier hebben wij de volgende berekening.
aanschaf panelen e.d. €5000,00
garantie 10 jaar op de panelen.
opbrengt per jaar €500

Klinkt nog niet heel aantrekkelijk?

Kan iemand mij uitleggen wat de kosten zijn en wat het opleverd

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 07:56

Ik praat niemand klakkeloos na, wij zoeken altijd alles tot op het laatste zelf uit en worden gevraagd door de netbedrijven om juist kennis te leveren. Maar er spelen veel meer aspecten dan jij denkt. We zijn niet voor niks 1 van de langst bestaande bedrijven in Nederland in de solar met meer dan 1500 installaties in het land van 1 paneel tot 3000 per installatie. Maargoed ik stop de discussie bij deze, je hebt duidelijk al meer gedaan dan ons in de zonne energie branche dus je zult er ook wel veel meer van weten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:32

tenerife schreef:
Overigens je moet je installaties echt aanmelden bij je netbeheerder. Als je dit niet doet krijg je voor teruggeleverde stroom en beroerd bedrag en tellen ze de energiebelasting en btw niet mee voor de besparing.

Dat is nu juist de reden dat ik wèl de oude meter wil houden :j

Niemand ziet dan hoeveel ik terug lever, dus daar kunnen ze ook geen slechte vergoeding voor geven.
Ze zien alleen dat ik minder verbruik *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:36

karuna schreef:
Wij hebben ze sinds eind mei ongeveer. Hebben helaas wel de meter laten vervangen, stroom was nog niet zo n pribleem. Alleen de gasmeter moest meteen verplicht mee. Ellende dat kreng is lawaaierig, stampt en reutelt. De tweede nieuwe meter zit er al in en ik ga van de week weer bellen voor een ander.

Wij hebben 12 panelen en een omvormer van maximaal 2800 w. Een bewust stiller exemplaar genomen om geen last te hebben van gezoem. Onze panelen zitten 3 op zuid oost en 9 op zuid west. Er is plaats voor nog veel meer maar het geld is even op.

Nieuwe groep gemaakt in de stoppenkast, je moet idd een kabel hebben van omvormer naar meter. En er moet een stopcontact zitten bij de omvormer. Wij hebben bewust geen op afstand afleesbare genomen omdat dat duur is in abbo en vrij zinloos. Het ding zelf houdt ook bij hoeveel op een dag en in totaal.

Wij hebben nu 1100 kwh opgewekt ongeveer een derde van ons normale gebruik. De dag van starten ook aangemeld bij de stroomleverancier. Terugvragen van btw van aanleg is mogelijk bij een partikulier eenmalig. Doe het niet als je al een bedrijf hebt of zzp bent. Dan blijf je betalen. Ik kan het wel terugvragen manlief niet omdat hij zzp er is.

Schoonmaken is zelden nodig. Wij hebben in de buurt een probleem gehad bij een iizergieterij. Daarvan was het filter kapot gegaan en ijzer/klei/zanddeeltjes uitgestoten die erg plakten. We waren al op zoek naar een schoonmaakbedrijf maar een goede stortbui maakte al schoon.

Zorg voor goede panelen met voldoende garantie ook bij stormschade en capaciteit.

En zelfs bij mist en donker weer leveren ze wat op, niet veel maar wel iets.

Oei.....daar ben ik ook een beetje bang voor, dat er door die panelen ineens irritante dingen bij komen zoals gezoem en extra straling van het 1 en ander ofzo.... bij het aanbod dat wij geaccepteerd hebben zit een zogezegd stille omvormer maarja je moet altijd maar afwachten natuurlijk :=

Wat ZZP betreft: dat is ook de reden dat ik het op naam van mijn man heb laten zetten allemaal, gezien ik al ondernemer ben voor de Belastingdienst en hij nog niet, dus hij kan dan mooi degene zijn wiens naam we voor die rarigheid van dat terugleveren gebruiken :)

Wat fijn dat ze zelfs met plakkend spul goed schoon geregend zijn +:)+

Waarom 3 op ZO en 9 op ZW? Pasten ze niet allemaal op 1 dakvlak? :)

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:54

Ik ben het ook niet met je eens tenerife. Wij hebben een oude meter en mijn zwager de nieuwe, de opbrengst van zijn zonnepanelen is aanzienlijk minder. Ik snap gerust dat er achter de schermen meer gebeurt en nodig is, maar het verschil is te groot om de overstap vrijwillig te maken. Zolang ik nog €0.25 p kwatt moet betalen en voor iedere terug geleverde kwatt maar €0.07 krijg met een nieuwe meter is voor mij het rekensommetje gauw gemaakt. En blijft die oude meter hier nog lekker ff hangen!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:57

Zo, alles gelezen :P

Tenerife, volgens mij bedoel jij het volgende? :)

Dat men voorheen Ferraris-meters wilde behouden omdat er onduidelijkheid was over het salderen, of men wel tegen dezelfde kosten zou terugleveren (salderen) als inkopen. En dat dat nu netjes geregeld is dat men inderdaad gewoon voor dezelfde prijs inkoopt en verkoopt, dus dat dat geen probleem meer is.

En dus geen reden om de oude teruglopende meter nu nog steeds te willen behouden gezien de vergoeding netjes geregeld is.

Ik snap die gedachtegang :j

Maar ik vertrouw er niet op dat deze regeling tot in de eeuwigheid zo blijft.... en DAAROM wil ik gewoon mijn teruglopende meter behouden zodat ze mij er niet mee hebben als ze ineens besluiten om toch verschillende tarieven voor inkoop en verkoop van de stroom te gaan berekenen.

Ik heb geen behoefte om mijn nek vrijwillig (jubelend over zo'n slimme-meter-speeltje) op dat hakblok te gaan leggen als dat niet verplicht is, want dan wordt mijn terugverdientijd van een jaar of 7 ineens een stuk langer als ik pech heb -O-

En daarnaast dan nog de andere potentiële serieuze nadelen van de "slimme" meter die ik al eerder noemde... dat heeft mij doen besluiten om dat ding zo lang mogelijk buiten de deur te houden -O-

Dat je alles beter kunt monitoren vind ik nou niet echt een pré die zelfs maar in de buurt komt van de zwaarwegendheid van alle potentiële nadelen :P

En als we hem nu weigeren, dan zou het inderdaad kunnen dat we er later voor moeten betalen.

Maar ik denk dat je er dan vanuit gaat, dat we er dan voor zouden moeten betalen als we hem op ons verzoek alsnog besluiten te willen hebben. Ik betwijfel eigenlijk of ze dan niet gewoon dolblij zijn dat ze hun speeltje kunnen installeren en het alsnog kosteloos doen :=

Maar ik zie geen enkele reden om hem later alsnog heel erg graag te gaan willen :)

Als de Ferrarismeter kapot zou gaan en we echt een nieuwe meter nodig zouden hebben, dan moeten we wel ben ik bang... en in het geval van een kapotte meter dan zullen ze hem vast wel kosteloos vervangen.

Ik weet eigenlijk niet of je in dat geval een nieuwe Ferraris-meter kunt "eisen" in plaats van een "slimme meter" en dan daarvoor wel moet betalen :)

Ben bang dat je er bij echt stuk zijn niet meer onderuit kunt....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 10:07

kiomiamigo schreef:
Ik ben het ook niet met je eens tenerife. Wij hebben een oude meter en mijn zwager de nieuwe, de opbrengst van zijn zonnepanelen is aanzienlijk minder. Ik snap gerust dat er achter de schermen meer gebeurt en nodig is, maar het verschil is te groot om de overstap vrijwillig te maken. Zolang ik nog €0.25 p kwatt moet betalen en voor iedere terug geleverde kwatt maar €0.07 krijg met een nieuwe meter is voor mij het rekensommetje gauw gemaakt. En blijft die oude meter hier nog lekker ff hangen!!!

Maar produceer jij (hij) dan meer dan dat je zelf verbruikt? :)

Want zover ik begrijp is de regelgeving nu zo dat je gewoon dezelfde prijs krijgt voor stroom die je terug het net op levert, als stroom die je er uit haalt. Dus simpel gezegd: als je 4000 kWh gebruikt, en 3000 kWh terug levert, dan betaal jij onder de streep nog 1000 kWh.

Binnen je eigen verbruik krijg je dus hetzelfde terug per kWh als je per kWh betaalt.

Zou je meer opwekken dan je verbruikt, dus zeg dat je 5000 kWh opwekt en zelf maar 4000 gebruikt, dan krijg je alleen maar voor die laatste 1000 kWh die je zelf niet gebruikt maar terug levert, die lage vergoeding van een cent of 7 per kWh.

Zo heb ik het begrepen althans hoor :)

Dat zou dan volgens mij geen verschil geven tussen een oude of nieuwe meter?

Want bij de nieuwe meter zie je dan even simpel gezegd dat je 5000 kWh hebt opgewekt en maar 4000 kWh hebt gebruikt, dus krijg je voor je overtollige 1000 kWh die vergoeding van een cent of 7.

Heb je een oude teruglopende meter, dan zien ze dat je meterstand 1000 kWh onder de meterstand van vorig jaar ligt, en zien ze dus dat je 1000 kWh teruggeleverd hebt, en krijg je toch net zo goed die vergoeding van een cent of 7? :)

Als iemand het anders het beter uit kan leggen: *\o/*