Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

tenerife schreef:Overigens je moet je installaties echt aanmelden bij je netbeheerder. Als je dit niet doet krijg je voor teruggeleverde stroom en beroerd bedrag en tellen ze de energiebelasting en btw niet mee voor de besparing.

karuna schreef:Wij hebben ze sinds eind mei ongeveer. Hebben helaas wel de meter laten vervangen, stroom was nog niet zo n pribleem. Alleen de gasmeter moest meteen verplicht mee. Ellende dat kreng is lawaaierig, stampt en reutelt. De tweede nieuwe meter zit er al in en ik ga van de week weer bellen voor een ander.
Wij hebben 12 panelen en een omvormer van maximaal 2800 w. Een bewust stiller exemplaar genomen om geen last te hebben van gezoem. Onze panelen zitten 3 op zuid oost en 9 op zuid west. Er is plaats voor nog veel meer maar het geld is even op.
Nieuwe groep gemaakt in de stoppenkast, je moet idd een kabel hebben van omvormer naar meter. En er moet een stopcontact zitten bij de omvormer. Wij hebben bewust geen op afstand afleesbare genomen omdat dat duur is in abbo en vrij zinloos. Het ding zelf houdt ook bij hoeveel op een dag en in totaal.
Wij hebben nu 1100 kwh opgewekt ongeveer een derde van ons normale gebruik. De dag van starten ook aangemeld bij de stroomleverancier. Terugvragen van btw van aanleg is mogelijk bij een partikulier eenmalig. Doe het niet als je al een bedrijf hebt of zzp bent. Dan blijf je betalen. Ik kan het wel terugvragen manlief niet omdat hij zzp er is.
Schoonmaken is zelden nodig. Wij hebben in de buurt een probleem gehad bij een iizergieterij. Daarvan was het filter kapot gegaan en ijzer/klei/zanddeeltjes uitgestoten die erg plakten. We waren al op zoek naar een schoonmaakbedrijf maar een goede stortbui maakte al schoon.
Zorg voor goede panelen met voldoende garantie ook bij stormschade en capaciteit.
En zelfs bij mist en donker weer leveren ze wat op, niet veel maar wel iets.

kiomiamigo schreef:Ik ben het ook niet met je eens tenerife. Wij hebben een oude meter en mijn zwager de nieuwe, de opbrengst van zijn zonnepanelen is aanzienlijk minder. Ik snap gerust dat er achter de schermen meer gebeurt en nodig is, maar het verschil is te groot om de overstap vrijwillig te maken. Zolang ik nog €0.25 p kwatt moet betalen en voor iedere terug geleverde kwatt maar €0.07 krijg met een nieuwe meter is voor mij het rekensommetje gauw gemaakt. En blijft die oude meter hier nog lekker ff hangen!!!