Welke simonly abo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:39

ik heb sinds een half jaar t-mobile en ben zeeer tevreden!!
had met vodafone nooit bereik in de bossen en al helemaal niet thuis -:(-
heb nu overal 3G verbinding misschien 4G? maar dat kan ik niet met mijn telefoon :P

betaal nu 21 euro voor 1000 mb en 150 belminuten.

Choiix

Re: Welke simonly abo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:41

De komende tijd lijkt het qua nieuwe technieken het beste om bij Vodafone weg te blijven. Annoyingly zit ik juist bij die club.. :P

_helga_

Re: Welke simonly abo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:42

choiix ben ook zoo blij dat ik daar weg ben!! :D

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:06

Choiix schreef:
De komende tijd lijkt het qua nieuwe technieken het beste om bij Vodafone weg te blijven. Annoyingly zit ik juist bij die club.. :P

Dat is omdat Vodafone druk bezig is met de 4G uitrollen over heel Nederland :j

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:23

Nee, dat heeft daar niets mee te maken (of slechts ten dele). De redenen:

KPN en T-Mobile zetten allebei in op 3G op 900MHz voor binnenhuisdekking. Vodafone is zo dom geweest om te weinig 900MHz ruimte te kopen waardoor ze amper 2G (wat ze aan MOETEN houden vanwege allemaal 2G-only apparatuur zoals de communicatie van de trams in Den Haag en Rotterdam en ook een gedeelte van de Connexxion bussen) en 3G naast elkaar kunnen draaien. Dat gaan ze dus ook niet doen.

Verder heeft Vodafone in tegenstelling tot KPN (eigen glasvezelnetwerk) en T-Mobile (deal met Tele2/Eurofiber) nog onvoldoende snelheid in het "corenetwerk" omdat ze veel met straalverbindingen naar de zendmasten werken. Dat zijn ze al wel aan het verbeteren (wat vooral in de Randstad duidelijk te merken is, daar is 3G best wel heel vlot) maar daarbuiten is het soms echt drama hoe traag het is omdat er gewoon te weinig capaciteit is. Ze moeten dus van ver komen om zeker op 4G hoge snelheden te kunnen bieden.

Als in 2015 alle 4G netwerken klaar zijn, krijg je de volgende situatie:

KPN: Landelijk 3G op 900MHz en 4G op 800MHz. In de steden voor buitenhuisdekking 2100MHz voor 3G en 1800MHz voor 4G.
T-Mobile: Landelijk 3G op 900MHz en hopelijk 4G op 1800MHz. In de steden 4G op 1800MHz en 3G op 900 MHz voor binnenhuisdekking en 2100MHz voor buitenhuisdekking. Afhankelijk van de deal met Tele2 kan je dan op het nieuw te bouwen Tele2 netwerk (4G 800MHz) roamen voor 4G binnenshuis, de details hierover zijn nog niet volledig bekend.

En dan hebben we Vodafone.

Landelijk: 4G op 800MHz. 3G? Pech gehad. 2G op 900MHz (net zoals KPN).
In de steden 4G op 800MHz voor binnenhuisdekking, 1800MHz voor buitenhuisdekking. Daarnaast hebben ze het vermogen per zendmast zo idioot hoog gezet dat ze met één mast veel meer mensen bedienen dan KPN en al helemaal T-Mobile. Gevolg: Trager internet voor iedereen.

Ga voor de gein eens in Frankrijk kijken. Alle providers daar hebben 3G op 900MHz. Gevolg: in praktisch elk gehucht in Frankrijk (83% van het land is al omgebouwd) heb je snel internet via 3G. Als ik naar Bordeaux rijd via de Autoroute dan zet ik bij Lille de 3FM livestream aan op het netwerk van SFR en die valt onderweg hooguit 1x even 30 seconden weg. Hoef je in Nederland niet te proberen met onze 2100MHz netwerken..

Ik blijf bij Vodafone omdat ik voor 21 euro per maand 500 minuten kan bellen, daarnaast onbeperkt kan bellen naar Vodafone klanten, onbeperkt SMS heb én 10GB op 3G en onbeperkt internet (ja echt, het bestaat nog) op 4G, zonder snelheidsverlies na teveel gebruik. Het is dus ook heel frustrerend om zelf hooguit 2 streepjes 3G te zien terwijl KPN hier 5 streepjes 4G heeft.