Virus op laptop, ik word gek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Re: Virus op laptop, ik word gek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:42

Ik zou ook eerst een andere virusscanner downloaden en kijken of die het er af kan halen, zo niet dan pas alles terug gaan zetten of alles verwijderen..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 11:17

Door een anti-trojan-scanner (zoals TDS-3 of BOClean) op het systeem los te laten. Sommige virusscanners kunnen gebruikt worden om Trojans mee op te sporen.
Handmatige detectie en verwijdering.
Kijken in het register welke programma's er opgestart worden.
Kijken in Autoexec.bat of er programma's opgestart worden.
Zoeken in het bestand win.ini naar "run="-codes die programma's opstarten.
Zoeken in het bestand system.ini naar codes die programma's opstarten.
Als op een van bovenstaande locaties een verwijzing gevonden wordt naar een programma in Joakim von Brauns Trojan Database dan moet er actie worden ondernomen en de desbetreffende verwijzingen en programma's van het systeem verwijderd worden. Het is overigens vaak niet mogelijk om de Trojaanse paarden terug te vinden in 'taakbeheer' (bij Windows NT/2000), omdat de Trojaan zich verborgen houdt. Op Windows 98, Me, XP en Vista kan ook gebruikgemaakt worden van start ⇒ uitvoeren ⇒ msconfig.
Door na te gaan welke poorten open staan en door welke programma's deze gebruikt worden. Om te begrijpen wat een poort is, moet eerst het internetprotocol (IP) begrepen worden. Alle informatie die op het internet verzonden wordt, wordt eerst in kleine stukjes geknipt: IP-pakketjes. Om ervoor te zorgen dat de computer weet welk pakketje voor welke applicatie (bv. e-mail, FTP of HTTP) bestemd is, wordt aan elk pakketje een nummer gehangen: het poortnummer. Als op de computer deze poort openstaat, wordt het pakketje bij de juiste applicatie afgeleverd.

Dit zijn de drie manieren om t eraf te halen. Goed opletten weke scanner, zoals eerder gezegd een Trojan is geeeen virus dus niet alle scanners zullen hem vinden!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 14:47

Wat zijn de goede cleaners? Ons werd bitdefender geadviseerd, iemand ervaring hiermee?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:08

Eerst even wakker schudden:

Belangrijke data heb jij helemaal niet op je laptop. Niet zeggen dat het wel zo is anders had je er wel een back-up van gemaakt. Want alleen belangrijke data back-up je. Iemand die dus geen back-up heeft, heeft ook geen belangrijke data :)

Om je probleem op te lossen kan je het beste gebruik maken van een Boot CD zoals de Kaspersky rescue CD zodat het virus niet actief is als je het probeert te verwijderen. Anders is het dweilen tegen een lekkende kraan ;) CD downloaden en branden (gewoon dubbelklik in Windows 7 en een lege CD er in, klaar). Dan daarvan opstarten, laptop even met een kabeltje op internet aansluiten en dus niet draadloos (en die kabel heb je wel want er wordt er altijd 1 meegeleverd in het internet installatiepakket ;) ). Laten scannen, klaar :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:10

Ik zie mensen roepen dat er een backup gemaakt moet worden. Daar is het nu te laat voor. Op de backup krijg je ook het virus en dan blijf je in een cirkeltje gaan..

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:24

Ligt er aan hoe je de backup maakt. Als je het goed doet komt daar geen virus doorheen ;)