Huis kopen of huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:24

wij huren momenteel. We wilden niet kopen voordat we eerst hadden samen gewoond en dat werd dus huur :j inmiddels is het in deze tijd voor ons bijna niet te doen om een hypotheek te krijgen en we zijn beiden niet zeker van vast werk, dat maakt het allemaal nog een beetje moeilijker :j

Voorlopig houden wij het dus gewoon bij huren :j wel willen we in de toekomst naar een wat groter huurhuis verhuizen zodat we eventueel ook aan kindjes etc kunnen beginnen, maar kopen zit er voorlopig nog niet in, hoe graag ik dat ook zou willen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:28

Ik heb 2 jaar geleden mijn huis gekocht. Waarom? Omdat ik al 8 jaar bij de woningbouw ingeschreven sta en qua huurwoningen nog steeds ergens op plaats 100 sta dus als ik daar op moest wachten, zou ik dik de 30 gepasseerd zijn voordat ik eens een keer een huis zou hebben. Daarbij is particuliere huur hier nauwelijks aan de orde en áls ze er al zijn, zijn ze onbetaalbaar, óf zit je met meerdere mensen in een groot huis, iets wat ik totaal niet zie zitten. (wij noemen het ook wel de polenhuizen, dan snappen jullie vast wel wat ik bedoel ;) )

Achteraf heb ik ontzettende spijtmomenten gehad nadat mn vriend en ik uit elkaar gingen, maar ondertussen kan ik weer normaal ademhalen :P . Ik heb het huis gekocht met de insteek dat ik er zelf zou gaan wonen, maar leerde mn ex nogal op een onhandig tijdstip kennen (maand voor de overdracht en helse verbouwing geplanned). Doordat we er meteen samen in hebben gezeten, was het appeltje-eitje qua kosten zeg maar. Daardoor moest ik echt aan mijn nieuwe uitgavenpatroon wennen toen hij eenmaal weg was.
Heb er nu, nu ik mn draai weer heb gevonden, iig geen spijt meer van :D. Alhoewel.. als ik nu voor dezelfde keus had gestaan, had ik denk ik een huis gekocht in de omliggende stad. Daar zijn de huizen goedkoper/ je krijgt meer ruimte voor hetzelfde geld. Maar ik woon hier heerlijk en wil er eigenlijk niet meer weg. Het is hier trouwens altijd mijn huis geweest, vriend woonde bij mij in. Toen we uit elkaar gingen was het dus ook letterlijk spullen weg en doei. Dus geen trammelant om die zaken. Inboedel en alles was ook van mij, enige wat eruit is gegaan waren zijn kleding en de koelkast. Maar mijn koelkast stond als drankkoelkast in de schuur dus kan er niet zo wakker om liggen :=.

Qua onverziene kosten ligt het vaak ook wel aan de staat van het huis. Mijn gehele huisje moest verbouwd worden, dwz boiler eruit: ketel + verwarming aangelegd, nieuwe leidingen aan laten leggen voor de badkamer, overal nieuwe stroomdraden etc. Dus bij mij is alles als het ware nieuw en bij normaal gebruik zijn dat allemaal dingen die door slijtage aan vervanging toe zijn en met normaal onderhoud zal het ook niet zo 123 vervangen hoeven te worden. Maar ergens een leiding kapot of wat dan ook kan natuurlijk altijd en ja, daar zal een potje voor moeten zijn.
Maar dat is met een huurhuis net zo, want meestal wordt er bij lekkage alleen de oorzaak aangepakt en ben je alsnog zelf verantwoordelijk om de binnenkant van je huis in de goeie staat te krijgen. En wasmachine en/of droger en/of stofzuiger en die dingen heb je altijd, of je nou huurt of koopt.

Qua financien ben ik absoluut goedkoper uit dan huren. Maar dat geldt zeker niet voor elke regio. Vergelijk eens, kijk eens op de site van de woningbouw en op bijv. funda bij jou in de buurt. Dat ligt namelijk voor elke regio totaal anders en kunnen mensen je neit vertellen via internet.

Ga eens een gesprek aan met een hypotheekadviseur, die kan je dan precies vertellen wat je per maand kwijt zult zijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:35

Mijn grote droom is nog altijd iets te kunnen kopen. Een écht eigen stek te hebben en een mooie investering voor later. Dat ik als ik op pensioen ben een huis heb dat afbetaald is en niet van mijn dan waarschijnlijk triest pensioentje ook nog eens een huur moet gaan aftrekken.

Maar zoals de situatie nu is zit dat er waarschijnlijk (nu toch) niet in voor ons. Ik heb altijd goed gespaard en nog heb ik niet genoeg voor een gewone nette kleine woning. Ja, misschien een of ander oud krot dat je mag gaan renoveren. Of een eenslaapkamer appartement, dat zouden we ons wel kunnen veroorloven. Maar ik ben 25, heb een stabiele relatie en ik (wij) wil niet tot na mijn 30ste wachten voor een eerste kind. Als we een klein appartementje kopen of een huis waar jaren renovatie aan is dan is dat wel wat er gaat gebeuren. En dan denk ik vaak, kunnen we niet beter een gewoon degelijk huis tegen een nette prijs huren waar we in alle rust een gezin kunnen zijn, dan we een veel duurdere lening moeten aangaan om elke maand de eindjes aan mekaar te moeten knopen. Kunnen we dan niet beter gewoon iets van een acceptabele prijs huren zodat er ruimte overblijft voor nog wat verder te sparen, en wie weet komt er dan wel ooit de droomwoning voorbij.

We zijn er nog niet helemaal uit en mijn familie maakt het er ook niet makkelijker op. Geboren met de baksteen in de maag zeg maar. Mijn ouders begrijpen niet dat ik 'geld zou weggooien met huren" als we ook iets kunnen kopen wat echt van ons is. Maar die dingen die wij zouden kunnen kopen wil ik gewoon niet. Of kan dus wel maar dan mag er al helemaal niks mislopen of we zitten met een berg schulden en met die druk wil ik gewoon niet leven. Het is gewoon triestig.

Yv_

Re: Huis kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:48

Geappig eigenlijk, ik wist niet beter dan dat belgie een stuk goedkoper was dan nederland? Althans.. Als ik zie in wat voor kasten van huizen mn vriendin heeft gewoond en woont.. Zou ze hier niet kunnen rondkrojgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:01

Er zijn naar verluid anders een hoop grens Belgen die nu in Zeeuws Vlaanderen een huis kopen, omdat dat goedkoper is. Was laatst een item van op tv :))

Het scheelt in NL gewoon enorm per provincie wat je kunt krijgen voor 200.000 ton. In de ene plaats een krotje of tweekamerappartement, in de andere een riante eengezinswoning tot vrijstaand.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:02

Oh echt? Ik heb ook geen weet van recente prijzen moet ik eerlijke erbij zeggen hoor, zij woont alweer een jaar of 8 in Belgie :). Zeeuws Vlaanderen is simpel gezegd toch eigenlijk gewoon zuid belgie?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:10

Voor een jaar of 8 terug kan ik mij dat wel inbeelden, maar de laatste jaren zijn de prijzen (althans in mijn regio) de pan uitgerezen. Of je moet ergens op een uithoek gaan wonen. Maargoed daar heb je dan ook niets aan, als je elke dag een uur heen en een uur terug moet gaan pendelen om ergens in een regio te komen waar wel werkgelegenheid is :+ . Ik ken nog mensen die jaren terug iets gekocht hebben waarvan ik nu nog geen enkele keer iets ben tegengekomen dat zelfs maar in de buurt van hun koopprijs komt.

Toevallig was het deze week een reportage op tv. Van jonge tweeverdieners, zelfs met een spaarpotje van over de 50.000 tot zelfs 70.000 euro eigen inbreng, die al meer dan een jaar aan het zoeken waren en gewoon niets konden vinden binnen hun budget. En dan spreek ik niet van mensen die een groot vrijstaand huis zochten met een voetbalveld aan. Als ik dat zie voel ik mij depressief worden, dan zit ik toch liever het komende jaar nog in een mooie huurwoning dan dat ik meer dan een jaar moet gaan zoeken naar iets om te kopen :+ .

Zeeuws-Vlaanderen ligt toch in Nederland? :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:25

Okee, "grappig" om zo het verloop te zien dan... Niet grappig natuurlijk voor de mensen die nu nog moeten kopen natuurlijk.. Ik, als wonende in de randstad, heb tegen hetzelfde aangelopen..
De jongeren hier (als ik kijk in mijn vriendenkring en daarbuiten) waren eigenlijk genoodzaakt om snel samen te kopen. Alleen kreeg je bijna niets meer rond, maar eigenlijk was het vrij vlot dat de stelletjes gingen kopen. Maar goed, op een gegeven moment ben je toch op de leeftijd dat je niet meer thuis wilt wonen. En om hier iets te huren moet je gewoon zo mega lang ingeschreven staan.. Bizar gewoon.
Gelukkig voor de koppels die samen gekocht hebben, zijn ze allemaal nog samen. En heel toevallig zijn 2 mannelijke vrienden en ik weer vrijgezel en die hebben ook echt toevallig het huis allemaal alleen gekocht. Geluk eigenlijk dus. Of was het vooruitziende blik :P ?

Haha oh meen je dat? Mijn topografische kennis is ook niet al te best :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:38

De huurmarkt is ook heel anders hier dan in Nederland heb ik de indruk. Ik lees heel vaak hier op bokt "op wachtlijst voor..", maar hier is het eigenlijk bijna uitsluitend privaatmarkt en bijna altijd via een makelaarskantoor. Geen wachtlijsten. Als ik morgen een huis of appartement te huur zie op internet wat mij aanstaat, ga ik kijken en als de verhuurder mij een een geschikte partij vindt is het binnen de week geregeld allemaal. Wachtlijsten voor sociale woningen zijn alleen voor mensen die echt moeilijk rondkomen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:44

Aargh! Natuurlijk heb ik me vergist met die onderhoudskosten: 0,5-1% van de waarde per jaar moet het zijn. Sorry daarvoor. Veel hangt natuurlijk ook af van het bouwjaar en de staat van onderhoud van de woning.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:44

Zeeuws vlaanderen is Nederlands en ligt bóven Belgie (dus zuid belgie ken niet :P )

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:17

Als je kan kopen zou ik altijd een huis kopen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:04

Ik ben als alleenstaande al drie jaar lang een huiseigenaar. Wil dus best. Zeggen dat je als alleenstaande geen huis kan kopen is natuurlijk onzin :D Het ligt er alleen aan wat je verdient en wat voor huis je wilt. Ik kan inderdaad geen kapitale villa betalen. Die heb ik gelukkig ook niet nodig, zo in m'n eentje :))

Ik lees hier veel over woningbouw en dus geen particuliere huur. Is dat realistisch? In hoeverre heb je een wachttijd, en zit je qua inkomen niet boven de grens voor sociale huur?

Tussenvorm qua onderhoud via woningbouw en zelf alles doen, een appartement met een goede VVE. Hoppa! Als de boel ergens stuk gaat dan bel ik de technische dienst (denk dan aan grote dingen zoals riolering, een kelder die onder water is gelopen etc) en dan wordt dat gefixt. Natuurlijk betaal je wel een bijdrage, maar hiervan worden echt veel dingen gedaan bij ons. Ik vind het ideaal.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:35

Hahah sorry Sammie, mn topo heeft me blijkbaar weer in de steek gelaten!

Berdien: Maar dan heb je ook gelezen dat het vooral ook regio-afhankelijk is en echt niet in elke regio is het onzin ;) :D. Gok dat meer dan de helft van mijn vrienden al eerder op zichzelf wilden dan dat ze gegaan zijn, maar er waren gewoon nauwelijks manieren.

Woningbouw hier werkt anders... Zitten grenzen ín. Ik kan dus alleen maar reageren op ruime huizen, ver boven mijn budget. Particulier huren is hier nóg een poepie duurder.

VVE heb je ook niet overal, ik heb bijv. geen VVE. En ja, mijn huis valt officieel geloof ik onder de noemer appartement. Ken overigens een onwijs gaaf appartementencomplex waarvan bijdrage VVE hoger is dan mijn totale hypotheek. Dus dat is ook afhankelijk van het gebouw: wel of geen lift, staat van onderhoud, actieve vve of slapend... Allemaal dingen die ook meespelen in de kosten.

No offence overigens hoor :D.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:29

Ik heb geen idee hoe het nu met huren gaat, ik ben in 2005 begonnen met huren, nooit echt over kopen nagedacht. Achteraf heb ik weinig woongenot gekend in m'n huurwoning. Tuurlijk, als er wat is, komt de woningstichting, maar ze vernieuwen niet snel wat en doen zeker niet meer dan hun nodig achten. Ik had ook gewoon pech met mijn woning, ik had een eengezinswoning op een appartement. De buizen van m'n onderbuurvrouw liepen door mijn woning heen. Dit was een Indisch mevrouw die al om 6 uur 's morgen sterk gekruid eten ging klaar maken, omdat de doorgang van de buizen niet goed waren afgesloten, meurde mijn huis al 's morgen vroeg naar de trassie en knoflook, ik hou best van etensluchtjes, maar dit ging mij te ver, heb heel wat keertjes met kotsneigingen boven de wc gehangen :Y) De woningbouw was niet van plan om de doorgang dicht te maken, dus heb ik dit zo goed en zo kwaad maar zelf gedaan. Verder had ik geen privé buiten stukje, wat ik heel erg miste en zo was er nog wel meer.
In 2008 heb ik aan het begin van de crisis m'n huisje gekocht, alles wat ik in m'n huurhuisje miste, heb ik hier gevonden. Voordeel ook van een koopwoning, is dat je je huis in kan richten zoals jij dat wilt, dus als je de keukenkastjes wilt schilderen, dan doe je dat gewoon :Y)
Wat wel een nadeel is, gezien de periode waarin ik mijn huis heb gekocht, is dat mijn hypotheek veel hoger is, dan de waarde van m'n huis, ik denk dat ik minimaal zo'n €30.000 verlies zou maken als ik m'n huis nu zou verkopen, daarom blijf ik maar lekker zitten waar ik zit :Y)

Verder las ik laatst ergens iets over wat er geadviseerd wordt om aan geld achter de hand te hebben bij een koopwoning, uit onderzoek bleek dat veel mensen ver onder het geadviseerde bedrag zitten. Ik weet niet meer precies alles, maar ik weet nog wel dat het voor een alleenstaande €3500 minimaal was, ik zelf probeer altijd rond de €5000 te zitten, alleen lukt dat de laatste tijd niet zo door wat "grapjes" tussen door :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:29

LZP -> HTT

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:50

Ik heb altijd meegekregen van mijn ouders, dat als je kán kopen, je het ook moet doen. Huren en het huis over kunnen kopen is ideaal natuurlijk, en dan kan je soms nog wel wat onderhoudsdingetjes erin smokkelen :j
De dingen die je noemt (onderhoud wordt betaald door de woningbouw) valt echt wel weg tegen hoeveel goedkoper kopen is (relatief gezien dan). Het enige met kopen is dat je een stabiel inkomen moet hebben anders krijg je geen hypotheek.

Ik heb even een rekensommetje gemaakt: het huis dat mijn vriend gaat kopen zou een huur van 881 mogen hebben (kale huur). Hij betaalt 150k voor het huis. Na 15 jaar wonen zou het dan al duurder zijn om te huren dan om te kopen (er vanuit gaande dat de prijs niet al teveel fluctueert).

Sowieso, al gaat je huis er in waarde op achteruit door de verslechterde huizenmarkt, dan is dit gemiddeld €40 000 . Dit komt neer op een kleine 4 jaar huren. (En is erg veel voor een appartement.)
Ofwel, als je meer dan vier jaar woont in je koopwoning en toch besluit eruit te gaan, dan is het lastig om het zo te krijgen dat je duurder uit bent dan wanneer je had gehuurd.

Kortom: ik zou kopen als het kan.

Wbt reserves: ik zou niet uitgaan van een percentage, maar gewoon €10 000 ongeveer, zeker als je ook een paard hebt. Auto van vriend heeft de laatste tijd ook behoorlijk kuren en dat is ook niet goedkoop. En al gebeurt er niks, dan hou je geld over voor leuke dingen, is ook niks mis mee toch? :)
Al hoorde ik laatst dat de gemiddelde Nederlander het geen maand uithoudt als ze morgen hun baan zouden kwijtraken, dat is misschien ook wel iets om rekening mee te houden :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:06

Ik lees echt veel verschillende bedragen mbt welk bedrag je moet overhouden als reserve. Het varieert van 1000 euro tot 10.000 euro. :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:10

Neem je het gemiddelde :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:14

Dat ligt er dus aan hoe voorzichtig je wilt zijn... :)

Laat ik even uitgaan van het worst case scenario:
Hoeveel heb je nu apart liggen voor als je paard ziek wordt en operaties moet e.d.? Dat wil je sowieso hebben, 2000 euro ish?
Dan gaat je auto misschien stuk: 500 euro.
Het een maandje of twee uit kunnen zingen als je je salaris mist: 2000 euro. (Of 2x je salaris :Y) )
Vervangen van apparatuur, wasmachine, cv unit oid, 1000 euro.
Andere onvoorziene uitgaven: 500 euro.

Kom je op 6000 euro spaargeld. Mooi bedragje toch, daar kan je wel wat mee :j Je kunt nooit teveel spaargeld hebben :Y) (okee dat is ook weer niet waar, maar ik zit liever aan de veilige kant).

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:17

ik ga nu ook een huis kopen (na een tijdje bij mijn ouders te hebben gewoond flink kunnen sparen). Dus kan een leuk gedeelte zelf meteen in het huis stoppen (dus lagere hypotheek).

Huren vind ik ook zonde tis hier echt veelste duur en voor sociale woningbouw kom ik en niet in aanmerking (verdien net boven de grens) en particulier wonen...tja 750 KAAL euro voor 2 k appartement, daar heb ik ook een leuk hypotheekje voor.

(PS ik heb overigens wel paard verkocht, dat is namelijk onmogelijk en op mij zelf en een paard ernaast...) naast het feit dat ik ook geen tijd had

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:25

Ik wil toch wel heeeeel graag mijn paard houden, die gaat echt niet weg. Ik wil zelfs kleiner wonen en er dingen voor laten om mijn paard te houden :)

Ik heb voor mijn paard wel geld apart leggen voor als er wat is, maar ik heb ook een paardenverzekering die veel dekt. Dus dat scheelt een hoop geld qua DA kosten ed. Heb het bedrag er echt al uit in de afgelopen jaren.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:28

Ik denk dat dat wel haalbaar is hoor Chantal :j Jij werkt toch als vpk, fulltime? Ik werk als verzorgende en red het makkelijk :Y) Nu doe ik tegenwoordig het paard maar voor de helft, maar vroegah deed ik Darmoortje in m'n uppie en redde ik het ook en kon ik ook nog gewoon op vakantie {:}

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:29

Goed bezig :j je hoort vaak nare verhalen over paardenverzekeringen (die niks dekken als puntje bij paaltje komt zegmaar...)

Wat ik je trouwens erg kan aanraden is om twee spaarrekeningen te nemen. Eentje waar je moeilijk (als in, niet via je mobiel bijvoorbeeld) bij kan voor echt noodzakelijke dingen (dingen waar snel geld heen moet zegmaar, denk aan het scenario dat je je baan kwijtraakt, of dat je een nieuwe wasmachine moet, auto begeef het etc.) en eentje waar je wel makkelijk bij kan, waar je spaart voor leuke dingetjes (vakantie, uit eten, spulletjes voor je paard, enz.)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:59

Ik woon samen in een koophuis.
Dit hebben we gedaan op het salaris van mijn vriend. Mijn salaris valt dus eigenlijk helemaal vrij en gebruiken we voor de boodschappen en andere dagelijkse dingen. Alle vaste lasten zijn berekend op het salaris van mijn vriend.

Wij komen ook uit een koophuis, dit stond ook alleen op naam van mijn vriend en was een echte starterswoning. Deze hebben we vorig jaar met een flinke overwaarde kunnen verkopen. Hierdoor konden we de hypotheek van het nieuwe huis drukken. Daarnaast hebben we nog eigen geld geinvesteerd om de hypotheek te drukken.
Er moet wel het één en ander gebeuren aan het huis. Hier hebben we dan spaargeld voor. Jaar wordt de hele buitenboel geverfd en krijgen we boven dubbelglas. Nog wat kunstof hier en daar. Ben met spanning aan het wachten op de offerte.

Wij hopen hiermee trouwens een huis voor het leven gekocht te hebben. We hebben zowel beneden als boven een slaapkamer en een badkamer. Dus de eerste 45 jaar hoop ik hier te kunnen blijven wonen :j