Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:34

TS is van mening dat winterbanden een hype is, daarbij vraagt ze zich af of het ook wel eens voorkomt dat je je winterbanden en/of zomerbanden weg moet gooien wegens poreus zijn (en niet wegens slijtage van het rijden).
Tenminste dat begrijp ik uit het eerste stukje tekst.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:35

Het gaat hier niet zo zeer over wel of geen winterbanden, winterbanden zijn gewoon beter.
Mijn kleine autotje heeft vandaar all seazonbanden gekregen en onze andere auto heeft winterbanden, vorig jaar nieuw.
Alleen doordat we er niet over uit kwamen wat we nou deden met wel of geen zomerbanden was de zomer al half om en zijn de winterbanden blijven liggen.
Nooit problemen gehad met ligging, glijden of snelle slijtage.
Zoals ze er nu uit zien, gaan ze nog 2 jaar mee en mijn man maakt 20000km ermee.
Dus ik begin te twijfelen of dat gewissel met die banden zich echt wel loont.
We hebben zelfs nog zomerbanden liggen voor de grote auto met de winterbanden, we zouden dan alleen velgen moeten kopen.
Ik ga niet wisselen met mijn kleine autotje, met extreem weer pak ik de andere.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:39

Het schijnt dat zomerbanden voor minder verbruik zorgen.

Ik vind het wisselen ook niet echt een probleem, ik combineer dat altijd even met een algemene wintercheck vlak voor de winter en met APK in het voorjaar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:42

Ik heb 8 aluvelgen voor mijn auto, 4 grote zomer en 4 kleine voor de winter, eigenlijk iedereen hier.

Als de temperaturen onder de 5 graden gaan word het rubber van zomerbanden keihard. Je remweg word een stuk langer, de (eventuele) sneeuw word belachelijk slecht geëvacueerd waardoor je wegligging slecht word. Ook heb je met winterbanden veel minder risico en moeilijkheden bij aquaplaning. Ik moest lachen toen ik hier vanuit Zwitserland eens in de winter naar Nederland reed, die mensen daar bleven soms al op drempels steken, zoooo sneu.. Winterbanden in de zomer is je reinste verspilling en niet milieubewust. Ze zijn veel te zacht, hun slijtage is enorm hoog in de zomer, rolweerstand is dus hoger waarmee het verbruik en de uitstoot onnodig stijgt.

Nee kortom, winterbanden zijn er voor de winter en niet alleen voor de sneeuw. Het heeft meer met de temperatuur te maken, de rubbersamenstelling. Ook in Nederland zou iedereen gewoon winterbanden er onder moeten hebben. Niet alleen voor zichzelf, maar ook als een stukje verantwoordelijkheid naar de medeweggebruiker toe.

Altijd grappig die excuses; ja maar vroeger.. bla bla. Vroeger waren er een stuk minder auto's op de weg, en dus meer plaats, nu heeft praktisch iedereen één auto.

Waar je altijd op moet letten is het profiel, nu is dat in Nederland niet zo'n enorm probleem, maar hier juist vanwege de sneeuwval heb ik een simpele regel min. 4,5 mm voor winterbanden, over de hele breedte anders gooi ik ze weg. Want aan afgesleten winter banden heb je ook niets.

Velgen zijn overigens een éénmalige aankoop en staalvelgen zijn helemaal niet zo duur. Bij latere verkoop van de auto kan het zelfs een beetje de waarde laten stijgen als je in de advertentie kan zetten dat de wagen uitgerust is met complete zomer- en winterwielen. Je banden slijten niet minder snel als je ze er om het half jaar op hebt, de slijtage blijft dezelfde, maar je kunt aankoop van nieuwe banden wel uitstellen. Wat juist enorm slecht is, is maar 4 velgen voor 8 banden te hebben. Te veel monteren en demonteren is erg slecht voor de band, het is een aanslag op de hiel (ligt in de bek) en zorgt soms voor rare gewichtsverschuivingen waardoor je veel te veel gewicht er aan moet plakken tijdens het balanceren, klant komt terug omdat het vibreert, altijd hetzelfde riedeltje..

Kortom, het is gewoon het beste om 8 velgen met zomer en winterbanden te hebben, is even iets duurder in aankoop maar het betaald zich uiteindelijk in gemak en veiligheid terug.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 19-10-13 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:45

Bij mijn auto zaten ze erbij. Dus wissel ook braaf :+
En net als sizzle doe ik de wissel samen met een wintercheck en in de lente met een beurtje.
Opslag hebben we zelf, het wisselen plus blanceren kost ons 15 euro. Daar ga ik zelf niet voor klooien :)
Ik rij 30.000 km per jaar, dus vind 2 sets wel handig, lopen ze allebei zo rond de 15.000, hoef ik toch later nieuwe te kopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:51

Ja 4 velgen en 8 banden is idd geen optie, is heel slecht.
Nou ja de winter kunnen we nog vooruit, voor de zomer zien we verder.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 01:13

Ik heb bij de koop van mijn auto bij een garage, 4 nieuwe winterbanden gekregen. hier heb ik om gevraagd omdat ik naar Finland ga.

Nu zijn ze er dus ondergezet, 2 weken geleden. heb alleen de banden, niet de velgen.
Heb ze er dus onder laten zetten, nu komt het vervelende.
De auto stuurt licht naar rechts en ik heb het gevoel dat de auto veel meer geluid maakt.

Ben heel blij met winterbanden en zou ook geen winter zonder kunnen, maar dit is wel heel vervelend.
Ik bel morgen de garage, maar weten jullie misschien wat dit is?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 01:59

ervaring van ons met een opel vectra diesel: zomerbanden hadden meer grip dan 4 seizoenenbanden ( wat was dat bagger) en nu liggen er goede - ik dacht- michelin winterbanden onder, vorig jaar voor het eerst eronder laten zetten, mega verschil, geen geglij en geglibber meer gehad....veel meer grip!
Het is geen hype of wat ook, mijn man rijdt zo'n 800 km per week en merkt het verschil in winterbanden dus zeer goed, je hebt gewoon echt meer grip... waar de buren vorig jaar nog met de auto het weggetje afgleden de berm in, konden wij zeer vast door rijden.
Vooruitgang in deze dingen, in tegenstelling tot 'vroeger' is in dit geval niet voor niets, echt niet...
http://www.youtube.com/watch?v=ihE1pBTKFXc

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 03:24

LisaYaeli schreef:
Ik heb bij de koop van mijn auto bij een garage, 4 nieuwe winterbanden gekregen. hier heb ik om gevraagd omdat ik naar Finland ga.

Nu zijn ze er dus ondergezet, 2 weken geleden. heb alleen de banden, niet de velgen.
De auto stuurt licht naar rechts en ik heb het gevoel dat de auto veel meer geluid maakt.

Ben heel blij met winterbanden en zou ook geen winter zonder kunnen, maar dit is wel heel vervelend.

Meer geluid is normaal bij winterbanden ;) Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken. Kwa het naar rechts trekken, heb je de bandenspanning al gecheckt??? Kan zijn dat de banden aan de rechterkant zachter (kwa luchtdruk) zijn dan links. Of dat de banden (of 1 van) aan die kant heel langzaam leeglopen.
Grinnik ja ervaring. Ik ben dus verplicht in de winter er winterbanden onder te hebben :D En ik heb ze er nu al onder. Met reden, mijn auto trok elke keer wat naar links, bleek dus beide zomerbanden aan die kant heel langzaam leeg te lopen. En aangezien die wat het profiel aanging op hun einde waren (2 mm) heb ik maar ietsje vroeg mijn winterbanden eronder laten zetten.
Ja ze verbruiken iets meer, en ze maken wat meer lawaai. Met name als het zoals nu eigenlijk nog te warm is voor winterbanden. Maar ook ik ben wel heel erg blij met de winterbandjes, en kan toch echt wel verschil merken als het slecht weer is.

joyce83 schreef:
Heb alleen op mijn nieuwe auto allweather liggen, weet niet of ik daar goed mee zit in Duitsland of dat het perse winterbanden moeten zijn. Ben wel blij dat ik de vitara niet meer heb die banden waren echt prijzig.

Kijk of je een sneeuwvlokje of S&M op de band hebt staan. Dan zijn ze ook legaal hier in Dld.
Ik heb onder mijn oude blikje ook allweathers. Die hebben het S&M teken en die zijn ok.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 04:17

rina schreef:
LisaYaeli schreef:

Meer geluid is normaal bij winterbanden ;) Daar hoef je je dus geen zorgen om te maken. Kwa het naar rechts trekken, heb je de bandenspanning al gecheckt??? Kan zijn dat de banden aan de rechterkant zachter (kwa luchtdruk) zijn dan links. Of dat de banden (of 1 van) aan die kant heel langzaam leeglopen.
Grinnik ja ervaring. Ik ben dus verplicht in de winter er winterbanden onder te hebben :D En ik heb ze er nu al onder. Met reden, mijn auto trok elke keer wat naar links, bleek dus beide zomerbanden aan die kant heel langzaam leeg te lopen. En aangezien die wat het profiel aanging op hun einde waren (2 mm) heb ik maar ietsje vroeg mijn winterbanden eronder laten zetten.
Ja ze verbruiken iets meer, en ze maken wat meer lawaai. Met name als het zoals nu eigenlijk nog te warm is voor winterbanden. Maar ook ik ben wel heel erg blij met de winterbandjes, en kan toch echt wel verschil merken als het slecht weer is.

haha goed dat je het zegt, klinkt heel logisch.
zou dus ook niet weten hoeveel erin moet, bij mijn zomerbanden wel. maar dit is nieuw voor mij.
Morgen toch de garage bellen, wil niet het hoge noorden ingaan met een raar sturende auto :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 07:05

LisaYaeli schreef:

Denk dat je je auto moet laten uitlijnen, of de banden passen niet goed.
Maar als je ieder jaar de banden van en op de velg moet gaan doen, is dat niet goed voor de band.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:32

rina schreef:
Kijk of je een sneeuwvlokje of S&M op de band hebt staan. Dan zijn ze ook legaal hier in Dld.
Ik heb onder mijn oude blikje ook allweathers. Die hebben het S&M teken en die zijn ok.

M&S :) Matsch und Schnee, Mud and Snow, Modder en Sneeuw.

Omgekeerd kan het natuurlijk ook, maar het staat wel een beetje bijzonder. :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:38

Het was laaaaaaaat :D ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:38

Oef inderdaad. :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:40

Lara_Silver schreef:
Oef inderdaad. :P

Grinnik en dan ben ik wel een nachtbraker, maar op dat tijdstip ben zelfs ik niet meer helemaal wakker :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:44

Begrijpelijk. :P Wie weet bestaan S&M banden wel, maar zijn dat geen banden voor onder de auto... :Y)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:50

Wij hebben er zomers zomerbanden op en swinters winterbanden, althans op de vrachtwagen en beetle. Op onze caddie zitten altijd zomerbanden. Maar dat merk je echt wel bij goed wintersweer. Met veel regen, ijs of sneeuw heb je echt veel minder te zeggen met zomerbanden. Dus als het echt winterweer is laat ik de bus het liefste thuis en pak ik de auto met winterbanden.

Onze achterfamilie is voordat het verplicht was met zomerbanden naar oostenrijk gereden. Zonder sneeuwkettingen kwamen ze een berg al niet meer op, terwijl verder iedereen met winterbanden met twee vingers in de neus door reed.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:02

Ik heb eerder nooit aparte sets banden gehad. heb nu sinds een jaar een wat nieuwere auto, toevallig setje winterbanden van mijn (autogekke) vriend gekregen, hij vond het belangrijk (ik vond 't onzinnig). Maar ik merk wel degelijk verschil! Ben blij met m'n winterbandjes!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:08

Ik kreeg ze bij aankoop van de auto er bij, een extra set winterbanden op velgen. En ik vind ze geniaal! Ik voel me veiliger, en ik heb nog nooit ergens geglibberd. Toen ik afgelopen winter bij een vriendin in de auto zat heb ik doodsangsten uitgestaan omdat we dus met zomerbanden glibberend en glijend langs een kanaal gingen. Als je een noodstop moet maken ga je alle kanten uit... :brr: Nee, voor mij nooit meer anders, ze zijn het geld echt wel waard!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:44

Hier ook winterbanden, puur vanwege de veiligheid. Met het aantal kilometers wat ik rijd komt het nooit uit qua slijtage, want ze zijn eerder poreus dan dat ze versleten zijn. Maar de veiligheid is me wel wat extra centjes waard.

Overigens, 30 jaar geleden had mijn vader ook al winterbanden. Hij was toen 1 van de weinigen, maar zat veel op de weg, ook richting de sneeuwgebieden.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:49

Onder de Getz van mijn mams liggen 4 seizoenen banden, onder de Audi van vriendlief liggen nu de zomer banden maar die worden over 2 weken ofzo omgeruild voor winterbanden.
Tot nu toe heb ik met de Getz nergens last van gehad met die 4 seizoenbanden, ik peer gewoon vrolijk door de sneeuw zonder geglibber en geglij en de Getz komt gewoon overal overheen zonder al te veel problemen. Moet wel zeggen dat het wegkomen van de parkeerplaats moeilijker is omdat er altijd sneeuw achter de auto ophoopt door dat de parkeerplaats aan de weg ligt, maar ik weet niet of dat door de banden komt of gewoon door de sneeuw zelf. Ik ben wel benieuwd naar het verschil als het eenmaal echt winter is tussen de 4 seizoensbanden van de Getz en de winterbanden van de Audi, na al dit gelezen te hebben vraag ik me af of winterbanden inderdaad zoveel beter rijden in de winter.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:59

Hier is het ook verplicht vanaf 1 November. Ik heb nu nog mijn zomerbanden eronder (morgen worden mijn velgen met nieuwe winterbanden eronder gezet) en ik merk echt wel dat het gladder is tegen de berg op op regenachtige dagen en dan is het nog niet eens echt koud hier.

Toen ik nog in Nederland woonde vond ik het ook onzin en had ik altijd gewoon zomerbanden erop. Nu ik 2 winters het verschil heb kunnen voelen zou ik ook nooit meer anders willen, zelfs als ik terug zou verhuizen naar Nederland.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:03

Bij mij gaan er morgen vier all weather banden onder.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:19

Het is weer bijna zo ver... :') Morgen gaat het winterbeslag weer onder mijn auto. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:19

Hier over 1,5 week. Voor het eerst dat we netjes op tijd er aan dachten en een afspraak konden maken op een dag en tijd die ons goed uitkwam. Tot nu toe was het steeds 'oh december... brr koud... oh de winterbanden!' :)*