Samen het huis uit; kopen of huren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:56

Hilli schreef:
Aangezien je allebei nog thuis woont en dus nog nooit volledig je eigen huishouden hebt gedraaid, denk ik dat meteen samenwonen best pittig is. Je moet én wennen aan je eigen huis én aan het samenwonen. Beide dingen kunnen verkeerd gaan, dus met een beetje pech zit je met een duur huis in je eentje te balen dat je op jezelf woont. In alle andere gevallen woon je gewoon lekker samen en ben je blij dat je uit huis bent :))

Ik zou in eerste instantie huren. Alhoewel het voelt als 'geld weggooien', is het ook een prima manier om wel de lusten van een eigen huis te hebben, maar niet de lasten: als er iets kapot is dan bel je de verhuurder en wordt het gemaakt. Daarnaast kun je makkelijk nog een keer verhuizen, als bijvoorbeeld blijkt dat een tuin niks voor je is, of dat je juist liever een tuin wil in plaats van een balkon. Ook staan jullie beiden nog (volledig) aan het begin van je werkende leven en kan het best zijn dat je binnen een jaar (of twee) iets anders wil - en die baan kan maar zo een eind verderop zijn.

Op termijn kun je dan altijd nog voor een koophuis gaan. Andersom is lastiger.

Helemaal mee eens.

Ik zie genoeg relaties hierop alsnog stranden omdat het toch nog niet goed gaat. En dan zitten ze met een huis..............

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:57

Over veromantiseren van een eigen huis...

ik zal je eerlijk zeggen: een gekocht huis is vooral alleen maar heel erg duur. Ik heb jaren geleden gekocht omdat ik van particuliere huur naar iets anders moest (ik huurde van mn moeder dus aangepaste huurprijs). Nooit ingeschreven bij woningbouw, dus ik moest weer naar particuliere huur maar zou dat niet kunnen betalen.

Dus daarom hypotheek geregeld zodat ik dan ook nog kon gaan wonen naar eigen keus.

Maar het is vooral pokkeduur hoor. Alles zelf betalen, onderhoud, gemeentelijke belastingen (woz) enzenz. Kon ik nu verkopen en naar een tof betaalbaar huurhuis gaan, dan zou ik daar serieus over denken.

En het huis over 30 jaar van mij? Geloof er maar niks van.

jorretje

Re: Samen het huis uit; kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:00

huren! Dan kan je wat aan elkaar wennen, aan het op je jezelf wonen wennen etc.
Als dat dan allemaal goed gaat kan je samen altijd nog op zoek gaan naar jullie droomhuis en heb je ook een veel beter idee van wat je in een huis zoekt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:32

Ik zeg huren! Wij hebben een half jaar terug na 2 jaar samenwonen een huis gekocht. Het heeft een hoop ervaring gegeven, en we weten nu prima wat we aan elkaar hebben.

wbt kopen, als het nog zo is als bij ons een half jaar geleden, is kopen geen optie voot jullie, dan moet 1 van de 2 een vast contract hebben... In ons geval was dat mijn vriend. Sinds wij ons huis gekocht hebben, hebben we nog niet echt weer gespaard, het eerste jaar ben je vooral druk met geld uitgeven :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:39

Wij hebben gelijk gekocht en geen moment spijt van gehad. Vonden huren ook zonde geld, hoewel een huis tegenwoordig niet echt een beste investering is. Maar bij ons waren er geen huurhuizen.

Je gaat toch niet samenwonen met het idee: eens even proberen of dat ook gaat... :? Wij waren voor 100% zeker van elkaar, hebben voor elkaar gekozen en wilden samen een leven opbouwen, niet na weet ik het wat uit elkaar gaan. Bovendien kan dat ook na 20 jaar huwelijk en dan zit je alsnog met een koophuis.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:40

De ervaring leert natuurlijk wel dat vrijwel alle stellen 100% zeker van elkaar zijn als ze gaan samenwonen, maar dat het desondanks toch extreem fout gaat binnen een jaar na het samenwonen :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:45

Inderdaad, iedereen die gaat trouwen is ook 100% zeker van elkaar, maar toch scheiden er (niet weinig) mensen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:52

Ik vind persoonlijk huren ook geld weggooien, dus ik heb in het huis wat ik huurde (kon alleen niets kopen of nouja, niets fatsoenlijks ;)) ook nooit veel in het huis geïnvesteerd omdat ik dat zonde vond.... Dus dan wordt het ook nooit echt je huis.. Maar dat komt ook omdat ik sowieso zoiets had van "dit is tijdelijk"... Je kan het wel leuk inrichten met spullen, maar voor de rest...

En als je een huis koopt, het gewoon kopen op 1 salaris... Als het dan fout gaat, kan diegene gewoon er blijven wonen...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:54

Weet je, het is in deze tijd heel gemakkelijk om een huis te kopen, maar verdomd moeilijk om vanaf te komen. Jullie hebben nog niet eerder met elkaar samengewoond, en weten dus eigenlijk ook nog niet hoe en wat je van een huis wilt.

Ik ben ingetrokken bij mijn vriend die al een huis gekocht heeft. Is niks mee, maar nu ik met hem samenwoon merk ik wel dat dit niet mijn ideale huis is. Ik had graag een grotere badkamer gehad met een ligbad. Ook zou de woonkamer wat ruimer mogen, en ja, we wonen in een rijtjeshuis, ik had liever een vrijstaand huis...

Dat zijn allemaal dingen waar je pas achter komg als je ergens een tijdje gewoond hebt, en je voor jezelf duidelijk ziet wat je wel en niet wilt.

Ga lekker een jaar huren, in dat jaar kan een hoop veranderen, op prive en werk gebied. Bovendien, wat verlies je nou met een jaar huren? Je kan beter een jaar huur betalen, dan jaren een hypotheek van een huis waar je uiteindelijk misschien minder makkelijk van afkomt dan een huurhuis.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:04

Ik zeg ook huren.

Samenwonen vanuit een relatie waarin je elkaar slechts enkele dagen in de week ziet (bij wijze van) is niet niks. Zeker als jullie allebei al zolang gewend zijn bij je ouders te blijven wonen. In deze tijd is het sowieso al een behoorlijk risico om te kopen, aangezien je verre van zeker bent dat het huis binnen korte tijd verkocht wordt mochten jullie er toch weer vanaf willen.

Ook jullie werksituatie qua contracten is niet ideaal. Het lijkt redelijk veilig, maar in deze tijd kan een werkgever zomaar ineens van je af willen, en met jullie contracten is dat wel erg makkelijk. Onderschat de financiële gevolgen dus niet.

Verder zou ik de onderhoudskosten van een eigen huis niet onderschatten. Huren is duur, maar als er groot onderhoud nodig is komt dat niet voor jou rekening, terwijl je met een koophuis het risico loopt opeens met een enorme onverwachte rekening te zitten.

Als jullie over een jaartje, of een paar jaartjes iets zekerder zijn, en de huizenmarkt wellicht ook weer wat betrouwbaarder is, zou het wat mij betreft vroeg genoeg zijn om te kopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:08

Ik zal eerlijk zeggen.... ik ben twee keer weg gemoeten bij een werkgever, en beide keren had ik een vast contract. Het wilt allemaal eigenlijk niets zeggen, vast, niet vast. Als ze van personeel af willen lukt dat toch wel.

Alleen voor het verstrekken van een hypotheek maakt het tegenwoordig wel veel verschil.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:10

Dat is ook zeker waar, maar het maakt het wel heel erg gemakkelijk voor de werkgever om van je af te komen met een tijdelijk contract. Als ze meerdere mensen in dienst hebben zal je toch snel de eerste zijn die op straat staat.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:11

Een vast contract maakt pas iets uit als je ergens al meerdere jaren werkt, dan is de oprotpremie welke betaald moet worden hoger, en zul je er "misschien" minder snel uitgemikt worden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:48

chocobroodje schreef:
Je vriend heeft nog geen vast contract dus kopen wordt dan al heel lastig.. Je zult beide een vast contract moeten hebben of een werknemersverklaring moeten kunnen overleggen. Ga gewoon effe lekker huren, zorg dat je beide vast contract hebt en ga dan op jacht naar je ideale koophuis :j

Ik heb geen vast contract en ook geen werkgeversverklaring. Wél afgelopen jaar een huis gekocht, dus die vlieger gaat niet altijd op :)

Even wee ontopic: ik zou gaan huren als ik jullie was, natuurlijk is de koopmarkt erg voordelig op het moment, maar dat is ie over een jaar of 2 a 3 nog wel. Als je tot die tijd gaat huren kan je inderdaad goed aan elkaar en het samenwonen wennen zonder dat het al te veel problemen geeft als je eventueel uit elkaar mocht gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:52

Amaris schreef:
Inderdaad, iedereen die gaat trouwen is ook 100% zeker van elkaar, maar toch scheiden er (niet weinig) mensen.

klopt, maar er scheiden ook mensen die al 10+ jaar bij elkaar zijn. Vraag me af of er cijfers zijn van hoelang die mensen al samenwoonden ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:00

Natuurlijk, maar daarbij is het risico wel iets lager.

Het moment van het eerste samenwonen geeft gewoon een heel groot risico op op elkaar afknappen.
Je leert iemand meestal pas echt door-en-door kennen als je gaat samenwonen :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:04

Ik zou gaan huren, dan kun je daarna rustig bedenken wat je wilt! als je allebei net uit huis komt lijkt het me ook de veiligste optie. Mocht je toch willen kopen, koop dat een huis wat je met één van de inkomens kunt betalen. Ik betwijfel echter of je überhaupt een hypotheek kunt krijgen, ik denk namelijk van niet.

Een eigen huis is helemaal zo fantastisch nog niet. Bedenk maar eens hoeveel geld je in het begin in verhouding kwijt bent aan rente. De aflossing gaat dan nog helemaal niet zo hard. Dit geld is ook 'weg', zie je nooit meer wat van terug. Je huur is ook 'weg' maar daar krijg je dan in ieder geval nog voor terug dat als er onderhoud gepleegd moet worden aan je huis het gewoon gedaan wordt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:06

Je moet je voorstellen dat je zodra je gaat samenwonen TS, je elkaar inderdaad pas echt gaat leren kennen. En er nieuwe irritaties bij kunnen komen. Mijn vriend ergert zich soms rot aan mijn sloddervos-achtige praktijken, terwijl ik er kriegelig van wordt wanneer hij zo neurotisch opruimt. Hij heeft de neiging te denken dat hij slimmer is dan mij soms, en ik kan nogal eens bot uit de hoek komen.

Dingetjes die je misschien wel al weet van elkaar, maar die pas echt irriteren wanneer je echt gaat samenwonen. Jullie zijn natuurlijk wel al heel lang bij elkaar, dat scheelt.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:43

Vriendlief heeft het topic ook even doorgelezen en ...

Morgen gaan we een huisje bekijken ...

Huur ... :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:40

Spannend :D

Succes!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:18

Fenny schreef:
Vriendlief heeft het topic ook even doorgelezen en ...

Morgen gaan we een huisje bekijken ...

Huur ... :D

Keigoed, hopelijk is het een leuk huiske!

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:25

Ja ik vind het een leuk huisje! :)
3 slaapkamers (12,16 en 9m2), woonkamer 20 m2, voor (en volgens mij achter) tuintje, zolder. Rustig buurtje en, vlakbij mijn ponies :D Vriendlief is bang dat het wat klein is (i.v.m. scheef dak), maar ik denk dat het wel mee valt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:32

Klinkt prima om te beginnen :-) veel plezier :-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:32

Wat leuk zeg, en zo snel ook! Stonden jullie al lange tijd ingeschreven of werkt het bij jullie anders?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:37

De eerste vraag die ik kan bedenken, sta je al ingeschreven voor een huurwoning, anders heb je kans dat er de eerste jaren niet eens wat beschikbaar is voor jullie. of je moet geluk hebben dat er particulier wat vrij is

geen vast contract maakt niet veel uit voor een hypotheek, een werkgeversverklaring is 1 handtekening van de baas dat hij de intentie heeft dat je kan blijven (en als hij dat niet wil kan hij je net zo goed de maand erna nog op straat zetten dus maakt geen ene *** uit)