Huis kopen met asbest.. Wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:23

als ik het goed begrepen heb moeten alle woningstichtingen het asbest verwijderen. ze hebben hier en paraplu vergunning voor. de zeker even de moeite waard om toch contact te zoeken hierover met de woningstichting...

belle_boef

Re: Huis kopen met asbest.. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:22

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 16:25

kaatjemuts schreef:
als ik het goed begrepen heb moeten alle woningstichtingen het asbest verwijderen. ze hebben hier en paraplu vergunning voor. de zeker even de moeite waard om toch contact te zoeken hierover met de woningstichting...

Oke in ieder geval heel erg bedankt!

De rest ook bedankt. :j Het wordt dus wel verplicht om het te verwijderen..
We gaan nog even met de makelaar overleggen en de woningstichting.
Verder zijn we idd al aan het rondkijken voor een bedrijf zodat wij ook precies weten wat voor asbest het is!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:27

Staat dit huis toevallig in Schijndel? :+
Mijn vriend was ook geinteresseerd in een leuk huis, maar er zat ook helaas asbest in het dak en daar waren ze zelfs al in wezen boren. Uiteindelijk toch besloten om het even te overdenken (de vraagprijs was ondanks de asbest ook erg hoog) maar het is ondertussen onder voorbehoud verkocht.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:35

dat er in asbest is geboord geeft ook nog niet, tis alleen als je zelf gaat boren dan gaat het stof in je neus mond en ogen zitten, nou krijg je van 1 boorgaatje niet gelijk asbestkanker.... maar bij veel is het vaak niet gezond meer.

over algemeen wordt er heel paniekerig over gedaan, maar zo'n grote vaart loopt het nou ook weer niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:40

Het probleem is ook dat ik slechte luchtwegen heb en asbest vormt dan een extra risico. Het zat ook in de wanden en nog ergens waar ik de naam van kwijt ben (luchtgangen?) In ieder geval moest het complete dak gelift worden.

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:45

Of het kwaad kan kun je te weten komen door een inventarisatie te laten doen: http://www.asbest-search.nl/
Mijn collega's helpen je graag verder

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:46

Het verwijderen van asbest kost overigens ook geen enorm vermogen. Wij hebben recent een oude veldschuur van 12 x 20 meter laten slopen met een asbestdak (250m2) en dat kostte 10.000 totaal, en daarvan was het asbest verwijderen en veilig afvoeren 3.000 euro. Op de hele klus van dat bakbeest van een schuur verwijderen viel dat dus best mee.
Ons huis hebben we veel langer geleden ook (deels) laten slopen, daar zat ook asbest onder de pannen (was vroeger vrij gebruikelijk als dakbeschot), en dat kostte toen 2500 gulden. Maar goed, dat was 15 jaar geleden.
Al met al vind ik die kosten dus wel meevallen. Huizen en verbouwen zijn nou eenmaal duur.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:48

Ik dacht dat het afvoeren wel vrij duur was, of heb ik dat mis?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 17:55

Cayenne schreef:
Staat dit huis toevallig in Schijndel? :+
Mijn vriend was ook geinteresseerd in een leuk huis, maar er zat ook helaas asbest in het dak en daar waren ze zelfs al in wezen boren. Uiteindelijk toch besloten om het even te overdenken (de vraagprijs was ondanks de asbest ook erg hoog) maar het is ondertussen onder voorbehoud verkocht.

Nee in Cuijk. :')
Het huis is al wel heel erg in waarde gezakt, maar dat had niks met het asbest te maken..

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:59

Search is inderdaad een optie als bedrijf.. (echter was het niet een van de goedkoopste torn ik er nog mee te maken had)

Storten van asbest kost niet mega veel. Laat je daar niet mee van de wijs maken. Bel zelf eens rond naar stortbedrijven er zijn er genoeg van :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:28

Cayenne schreef:
Ik dacht dat het afvoeren wel vrij duur was, of heb ik dat mis?
ligt er aan hoeveel het is en of je het zelf doet of laat doen ...
tot een x aantal vierkante meters kun je het zelf afvoeren(wel correct verpakt ) richting de gemeentewerf en kost het je vrij weinig.
als je een complete veldschuur moet afbreken zoals een voorbeeld hier vlak boven, dan word het idd een heel ander verhaal .
maar het gemiddelde particuliere geval is meestal prima zelf te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:32

Zeker weten dat er asbest in zit?

Want de lieftallige taxateur van ons huis zei dat wij asbesthoudende platen hebben, maar er zit echt geen asbest in :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:52

lol, dat kan ook nog,

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:06

op alle schuren van mijn nwe huis zitten ook asbest platen, ben nu offertes aan het aanvragen, zal rond de 8-10euro per m2 kosten (het is 330m2)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:41

dat is idd geen oppervlakte die je even zelf doet en wegbrengt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 23:35

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:01

Overigens zag ik hoeveelheden voorbij komen die je zelf weg mag halen en af mag voeren die hier absoluut niet mogen.
Wij hadden een aantal plaatjes in de gevel, echt flut maar dat was net teveel en moest door een bedrijf gedaan worden.
Dus 30 m2 was ik ergens zag voorbij komen is zeker niet bij elke gemeente zo!
Kijk het even goed na, hoeft geen drama te zijn maar dan weet je waar je aan toe bent.
Wij hebben uiteindelijk de complete gevel verplaatst waarbij het asbest niet bloot kwam. :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 00:17

Als het huis verder naar je zin is en de prijs laag, zou ik het doen. Maar dan wel professioneel laten verwijderen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:52

moonfish13 schreef:
Overigens zag ik hoeveelheden voorbij komen die je zelf weg mag halen en af mag voeren die hier absoluut niet mogen.
Wij hadden een aantal plaatjes in de gevel, echt flut maar dat was net teveel en moest door een bedrijf gedaan worden.
Dus 30 m2 was ik ergens zag voorbij komen is zeker niet bij elke gemeente zo!
Kijk het even goed na, hoeft geen drama te zijn maar dan weet je waar je aan toe bent.
Wij hebben uiteindelijk de complete gevel verplaatst waarbij het asbest niet bloot kwam. :P

Het kan er ook vanaf hangen hoe t is aangebracht. Je mag het alleen zelf verwijderen als het schroefvast zit. Is het gespijkert of geplakt dan dus niet

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:50

verschitl denk ik een beetje per regio en idd wat het exact is, de harde platen zul je heel makkelijk zelf kunnen/mogen afvoeren...zachte platen of platen die verlijmd zijn , word lastiger.
en geen idee of het ook nog per gemeente oid verschilt?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:14

Sonja_vR schreef:
verschitl denk ik een beetje per regio en idd wat het exact is, de harde platen zul je heel makkelijk zelf kunnen/mogen afvoeren...zachte platen of platen die verlijmd zijn , word lastiger.
en geen idee of het ook nog per gemeente oid verschilt?

wettelijk is het gewoon 35m2 hechtgebonden asbest per perceel dat schroefvast zit (of volledig los natuurlijk, zoals een bloempot)voor een particulier, dus dat geldt voor alle gemeenten in nederland.

nog ff een aanvulling: dit is dus een wettelijke regel die staat vermeld in het asbestverwijderingsbesluit (art.3.3) (moest even zoeken :D )
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 16-09-13 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:22

ruitje schreef:
Zit er een woonbestemming op het huis, of is het onderdeel van een agrarisch bedrijf?
In het tweede geval heb je hier misschien wat aan :) : http://www.zonnepanelenophetdak.nl/agra ... elen-erop/

Alleen bedrijven met een agrarisch inkomen (met een minimale standaardopbrengst van 25.000 SO) komen in aanmerking voor de subsidie.

Helaas niet alleen met agrarische bestemming, je moet ook een agrarisch bedrijf hebben....